Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teitittelettekö vai sinutteletteko tuntemattomia ihmisiä?

Vierailija
02.08.2017 |

Jos esim. näkisitte, että joltakulta putoaisi jotain maahan, sanoisitteko, että teiltä vai sinulta putosi jotain maahan?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuttelen kaikkia.

Vierailija
22/34 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän teitittelymuotoa lähes aina arvioni mukaan yli 65-vuotiaiden kanssa. Isäni (60v) ei koskaan teitittele ketään. Siitä syntyi mielenkiintoinen tilanne kahden naapurin "Mummo A" ja "Mummo B" kanssa. Mummo A on ns. hienompaa väkeä ja pukeutuu aina viimeisen päälle ja puhuu huolitellusti jne. Mummo B on rempseä savolainen, joka saattaa pukeutua (tietoisesti) vaikka pelkkään aamutakkiin pihalle tullessaan. Molemmilla ikää yli 80v. Isä jutteli kerran molempien kanssa sinutellen heitä.

Mummo A totesi: "Minä olen sellaista ikäluokkaa, että minusta vanhempia ihmisiä kuuluu teititellä"

Isä pahoitteli sinuttelua eikä enää koskaan ole sinutellut Mummo A:ta. Kun Mummo A oli poistunut, isä kysyi Mummo B:ltä, haluaisiko tämäkin että teititellään.

Mummo B: "Älä kuvittelekaan sellaista tekeväsi tai pistän polvelle poikittain ja annan kepistä" :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä teitittelen vain siiamilaisia, jakomielitautisia, dissosiaatikkoja ja sen sellaisia.

Miten havaitset nuo kaksi jälkimmäistä ulkonäön perusteella? Tässä kun oli puhe itselle tuntemattomista ihmisistä.

P.S. Jos yritit olla hauska, et onnistunut.

Vierailija
24/34 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuttelen kaikkia, olen 70-luvun nuori, silloin päästiin tasa-arvoon ja ihmiset ovat tasa-arvoisia, suorastaan v..ttaa kun joku samanikäinen tai nuorempi teitittelee, v-mäisenä mummona puhun me muodossa sitten itsestäni näille teitittelijöille.

Minusta teitittely kuuluu instituutioille, presidenttiä, ministeriä, pappia jne virallisessa tilanteessa kuuluu teititellä, ei kahden kesken.

Nykyinen muka kohtelias teitittely saa minut tuntemaan itseni muinaisjäänteeksi ja toiseksi ole tottunut kohtelemaan jokaista ihmistä yhtä arvokkaana, lasta, asunnotonta alkoholistia, tuulipuku lissua ja pukumiestä.

Teitittelyllä voi arvottaa ihmisiä eri kastiin, typerä luokkayhteiskunnan tapa.

Vierailija
25/34 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittelen. Asun Itävallassa, täällä on hyvin normaalia teititellä jopa oman ikäisiä.

Vierailija
26/34 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua toisaalta huvittaa, toisaalta hämmentää, kun joku teitittelee minua. Olen vähän yli 30-vuotias ja teitittelystä tulee väistämättä mieleen: "Näytänkö mä jo niin vanhalta, että pitää teititellä" :D

Vierailija
27/34 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä teitittelen vain siiamilaisia, jakomielitautisia, dissosiaatikkoja ja sen sellaisia.

Miten havaitset nuo kaksi jälkimmäistä ulkonäön perusteella? Tässä kun oli puhe itselle tuntemattomista ihmisistä.

P.S. Jos yritit olla hauska, et onnistunut.

Jos mitään esitietoja ei ole, niin en tietenkään voi tietää täydellä varmuudella, huoh. Mutta teen ulkonäön ja ensivaikutelman perusteella summittaisen arvion. Pitikö tämäkin nyt vääntää rautalangasta?

Vierailija
28/34 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen niin pitkään asunut ulkomailla että teitittely tuntuu todella kankealle ja hölmölle. Englannin kielisissä maissa ei teitittelyä tunneta.

Jokin ikivanha muinaisjäänne Suomessa. Takaperoila siinäkin asiassa.

Englannin kielessä kaikki,nykyään, teitittelevät. " You " on alkuperäinen monikko,ei edes nominatiivi vaan datiivi. Kaikki olivat muinoin kohteliaita ja varmuuden vuoksi teitittelivät kaikkia. Oikea sinuttelu ( Thou) unohtui jo 1800-luvun alussa,viimeistään. Samaten ranskan- ja saksan kielissä kaikkia aikuisia vieraita ihmisiä teititellään. Sinuttelu alkoi vasemmistolaisesta naapurinkansankodista ja levisi 60-luvulla hippien ja taistolaisten myötä

Vierailija
29/34 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teitittelen selkeästi itseäni vanhempia ihmisiä. Siihen en oikein osaa suhtautua, kun naapurin reilusti yli 80-vuotias nainen teitittelee minua (28v). Erityisen hämmentävää on, kun hän toisille minusta puhuessaan sanoo tyyliin "Rouvan kanssa tässä keskustelimme..." tai "Tämä rouva sanoi että....". Enkä edes ole naimissa ja naapurikin sen tietää. Aina tulee tuosta kiusaantunut olo, vaikka naapuri on aivan ihana ihminen ja juttelee mukavia. 

Vierailija
30/34 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä teitittelen.

Vierailija
31/34 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis teitittelen kaikkia joiden kanssa ei ole tehty sinunkauppoja

Vierailija
32/34 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä tuosta eri kielillä teitittelystä, suomalaisista tavoistahan puuttuu lähes kokonaan useimmissa muissa maissa yleisesti tapana oleva nimen käyttö puhuteltaessa, kuten esim. englanninkielessä, missä erottuu you sanan teitittely- tai sinuttelumuoto näin: Mr. Brown, would you like... tai John, would you like... Jokainen kieli on muotoutunut ja muuttuu edelleen omassa kulttuurisessa ympäristössään. Monissa tiheään asutuissa ja pitkän historian omaavista vanhojen kulttuurien maissa on paljon enemmän muodollisia käytössääntöjä, jotka helpottavat kanssakäymistä ja ovat periytyneet nykypäivään. Se, ettei meillä niitä niin paljon ole, on hyvä tai huono asia, riippuen miltä kantilta asian näkee.

Vierailija
33/34 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuttelu varsinkin jos ei tunne on hiukan vähättelevää.

Vierailija
34/34 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuttelen kaikkia. Teitittely on turhaa paskaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi