Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ostaako nykynuoret ihan oikeasti kesämökkejä?

Vierailija
02.08.2017 |

Tarkoitan 80-luvulla syntyneitä ja nuorempia. Ei kai nuoret polvet joihin itsekin kuulun (vm-87) osta mökkejä? Rikö se ole suurien ikäluokkien ja 60-lukulaisten juttu? Ei kannata ostaa mökkiä kun sitä ei ikinä sa kaupaksi tulevaisuudessa. Ei ole kysyntää eikä nykynuorilla ja varsinkaan nykylapsilla tule olemaan varaakaan.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään ymmärrä kuka niitä ostaa. Itse ollaan kesät Välimerellä huvilassa, ja tämä tulee paljon halvemmaksi kuin mökkeily. Ja aurinko paistaa, sisäkkö käy siivoamassa eikä itikat kiusaa. Eikä tarvitse maksaa kiinteistö- eikä muita veroja.

No kaikki ei mieti rahaa kuten sinä. Kun ei ole pakko käydä matkoilla, kun on varaa omistaa mökki, jossa viettää aikaa.

Olen minäkin mökillä värjötellut. Välimeri hakkaa suomalaisen järvenrannan 11-0. Ja tulee vieläpä halvemmaksi.

Onneksi mun ei tarvitse värjötellä täällä. Merenrantamökki, välimerellä on aivan liian kuumaa kesäisin. Ja ei ole rahasta kiinni, joten meillä on varaa omistaa tämä mökki. Ei tarvitse sen takia lähteä välimerelle, kun ei ole rahaa mökkeillä.

Usko jo, mökkeily ei kiinnosta. On vaan paljon miellyttävämpää lomailla lämpimässä ilmastossa, uida kirkkaassa, lämpimässä vedessä, syödä hyvää ruokaa edullisesti jonkun toisen laittamana, vierailla kätevän etäisyyden päässä olevissa kauniissa, historiallisissa kaupungeissa, jne jne. Mökkeily on vanhan kansan harrastus, ja heidän kohdallaan täysin ymmärrettävää. Jos ei osaa mitään vierasta kieltä, ei ole rahaa, ja on nuorena oppinut mökkeilyn ystäväksi, tietenkin mökkeilyssä on puolensa.

Mutta kun on vaihtoehtoja, tuskinpa kovin moni vapaaehtoisesti haluaisi viettää vähäisen vapaa-aikansa kylmillä suomalaismökeillä.

Vierailija
42/50 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään ymmärrä kuka niitä ostaa. Itse ollaan kesät Välimerellä huvilassa, ja tämä tulee paljon halvemmaksi kuin mökkeily. Ja aurinko paistaa, sisäkkö käy siivoamassa eikä itikat kiusaa. Eikä tarvitse maksaa kiinteistö- eikä muita veroja.

No kaikki ei mieti rahaa kuten sinä. Kun ei ole pakko käydä matkoilla, kun on varaa omistaa mökki, jossa viettää aikaa.

Olen minäkin mökillä värjötellut. Välimeri hakkaa suomalaisen järvenrannan 11-0. Ja tulee vieläpä halvemmaksi.

Ei tosiaankaan hakkaa. Välimeren tosin hakkaa Aasia, Indonesia, Väli/Etelä-Amerikka jne. talvisin, mutta kuka matkustaa Suomesta kesällä Välimerelle? :D Aika lamameininkiä. Rajoittaako vuosiloma ja rahat?

Lapseni ei ikinä suostuisi mihinkään 12 tunnin lentomatkoihin ja saisi vähintään paniikkihäiriön.

ohis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluaisin mökin, mutta mun kriteerit on sellaiset ettei mulla ole koskaan niin paljoa ylimääräistä rahaa.

Mökin pitäisi siis enemmänkin olla talviasuttava uudehko tönö kaikilla mukavuuksilla. Eli hakusessa lämpimällä juoksevalla vedellä ja sisävessalla varustettu mökki, jossa on oma ranta ja ajomatka pääkaupungista saisi olla max. 1.5h suuntaansa. Tähän päälle vielä vaatimukset sisäneliöiden määrästä ja tontin koosta niin päästään puolen miljoonan euron tietämille.

Vierailija
44/50 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytöissä ainakin käy runsaasti kolmekymppisiä perheitä, joilla on eräänlainen "tästä tulee iso siirtolapuutarha" -ajattelu. Maakellarille melkein hurrataan.

Vierailija
45/50 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni suurten ikäluokkien mökkeilijöistä oli kotoisin samoilta seuduilta tai ainakin arkikotia maalaismaisemmasta ympäristöstä. Pako kaupungista maaseudun rauhaan selittyy siis monien osalta lapsuuskokemuksillakin. Varmasti mökkeily säilyy suosittuna tulevaisuudessakin, mutta yhteiskunnan kaupungistuttua kuvaamani kaltaista ilmiötä esiintyy aiempaa vähemmän.

Vierailija
46/50 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näytöissä ainakin käy runsaasti kolmekymppisiä perheitä, joilla on eräänlainen "tästä tulee iso siirtolapuutarha" -ajattelu. Maakellarille melkein hurrataan.

Joo, kenelläkään ei tule mieleenkään, että siihen liittyy myös 200-300 tuntia työtä joka vuosi. Pääasia, että on luomua ja ihqua.

Vierailija
47/50 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tosiaankaan hakkaa. Välimeren tosin hakkaa Aasia, Indonesia, Väli/Etelä-Amerikka jne. talvisin, mutta kuka matkustaa Suomesta kesällä Välimerelle? :D Aika lamameininkiä. Rajoittaako vuosiloma ja rahat?

Lapseni ei ikinä suostuisi mihinkään 12 tunnin lentomatkoihin ja saisi vähintään paniikkihäiriön.

ohis.

Sitten kannattaa varmaan pyöriä muun rupusakin ja eläkeläisten kanssa Välimeren turistirysissä. Millainen vellihousu ei kestä 12tunnin lentoa, tai panikoi sellaisesta? Eikö paniikki iske matkalla Epsanjaan?

Vierailija
48/50 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostettiin tänä kesänä pieni hirsimökki rantasaunalla ison järven rannalta. Ollaan 23 ja 24, vielä lapseton pariskunta. Viikonloppuisin on mukava mennä 100km päähän mökille rentoutumaan.

Vierailija
49/50 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa kaveripiirissä (ollaan kolmekymppisiä) on viime vuosina ollut trendinä ostaa maatiloja. Ei tietenkään viljelyksessä olevia, vaan päärakennuksia pihapiireineen. Osalla, mm. minulla, on sitten perinteisemmät asunnot ja mökki tai ainakin haave sellaisesta.

Eikä omakaan mökki estä matkustelua. Kuusikymppisillä vanhemmillani on omakotitalo, mökki ja tekevät pari-kolme ulkomaanmatkaa vuodessa.

Vierailija
50/50 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi mun ei tarvitse värjötellä täällä. Merenrantamökki, välimerellä on aivan liian kuumaa kesäisin. Ja ei ole rahasta kiinni, joten meillä on varaa omistaa tämä mökki. Ei tarvitse sen takia lähteä välimerelle, kun ei ole rahaa mökkeillä.

Usko jo, mökkeily ei kiinnosta. On vaan paljon miellyttävämpää lomailla lämpimässä ilmastossa, uida kirkkaassa, lämpimässä vedessä, syödä hyvää ruokaa edullisesti jonkun toisen laittamana, vierailla kätevän etäisyyden päässä olevissa kauniissa, historiallisissa kaupungeissa, jne jne. Mökkeily on vanhan kansan harrastus, ja heidän kohdallaan täysin ymmärrettävää. Jos ei osaa mitään vierasta kieltä, ei ole rahaa, ja on nuorena oppinut mökkeilyn ystäväksi, tietenkin mökkeilyssä on puolensa.

Mutta kun on vaihtoehtoja, tuskinpa kovin moni vapaaehtoisesti haluaisi viettää vähäisen vapaa-aikansa kylmillä suomalaismökeillä.

Minä taas en keksi parempaa tapaa nauttia Suomen kesästä kuin omalla järvenrantamökillä. Saa saunoa rantasaunassa, pulahtaa löylyjen välillä puhtaassa järvivedessä, täyttää ristisanoja tai lukea kirjaa laiturilla, istua iltaa valoisassa yössä kuunnellen luonnon ääniä, syödä hyvää ruokaa taatusti puhtaista raaka-aineista (perunat ja vihannekset omasta maasta, marjat ja sienet omista metsistä, kalat itse kalastettu ja savustettu), paistaa muurinpohjalättyjä... Eikä talvellakaan ole yhtään hassumpaa hiihtää järvellä tai käydä laskettelemassa läheisessä hiihtokeskuksessa, mökille tullessa nauttia kupponen kuumaa takkatulen ääressä :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi