Miksi esteettömyys on nykyään niin tärkeä juttu?
Onhan se ihan ymmärrettävää, että tärkeimpien paikkojen, koulujen, virastojen ja muiden, tulee olla esteettömän. Mutta voiko esteettömyyttä vaatia ihan kaikkialta?
Ainakin minun mielestäni olisi kohtuutonta vaatia esimerkiksi kaikkia yrittäjiä tekemään liikkeensä esteettömiksi. Eihän se esimerkiksi kaupunkien keskustoissa olisi mahdollistakaan. Aina kuulee myös narinaa siitä, miten julkista liikennettä on vaikeaa käyttää, vaikka nykyään lähes joka paikkaan pääsee liikkumaan myös pyörätuolissa tai muuten liikuntarajoitteisena. Niin junaan, raitiovaunuun kuin bussiinkin.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin olen ihmetellyt tätä esteettömyyden agendaa. Miljoona toisensa perään hankkeisiin, jotka eivät hyödytä ketään. Liikuntarajoitteiset kun eivät ole yhtä suuri ja aktiivinen joukko kuin muut. Eräälläkin luontopolulla, joka rakennettiin ja reititettiin moninkertaisin kustannuksin juuri liikuntarajoitteisia varten, olen nähnyt vain yhden huonojalkaisen ihmisen. Olen ulkoillut siellä sentään tuhansia kertoja.
Nyt on suppean katsannon ihminen läsnä. Kun kattelee tuolla kylillä ihmisiä, niin alkaa näyttämään siltä, että ne muut ovat vähemmistöä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän taloyhtiössä on kaksi taloyhtiön saunaa. Toinen saunoista on remontoitu esteettömäksi. Nyt yhtiökokouksessa joku oli saanut päähänsä, että se toinenkin sauna pitää remontoida esteettömäksi. Remontin hinta on 60 000 €, koska vaatii niin isot muutostyöt. Ymmärrän, että pyörätuoli-ihminen haluaa päästä saunaan, mutta miksi hän ei voi varata vuoroa siitä toisesta saunasta, joka on jo esteetön?? Eikö pyörätuolillisten vuoroja voisi keskittää sinne? Miksi se toinenkin saunatila pitää saada nyt väkisin esteettömäksi? Harmittaa rahanmeno aika paljon. Ihan kuin kyseessä olisi vain joku periaatteellinen juttu tuossa vaatimuksessa.
Vanhuksilla on rahaa enemmän kuin muilla. Ero on räikeän selvä. -Tässä 'vanhus'
on yli 65.
Vierailija kirjoitti:
Esteettömyys on tietysti välttämätöntä julkisissa tiloissa, virastoissa, pankeissa,sairaaloissa, kouluissa, museoissa jne. ja suon sen täydestä sydämestä kaikille tarvitsijoille, jollainen jokainen meistä voi joskus olla. Esteettämiä tiloja onkin Suomessa todella kiitettävästi verrattuna moneen muuhun maahan.
Kuitenkin tuntuu että tästä on Suomessa tehty taas elämää suurempi juttu ja laki vaatii esteettömyyttä ja leveitä ovia jo kohta yksityisten kesämökkeihinkin. Ihan järjetöntä touhua. Onhan selvää että monessa muussakin elämäntilanteessa joutuu asuntoa vaihtamaan tai ei syystä tai toisesta pysty menemään johonkin tilaisuuteen tai tilaan. Järkeä ja kohtuutta näihin vaatimuksiin, jokaisella on jotain rajoitteita elämässä ja niihin on vain sopeuduttava. Joka paikkaan ei vain kaikkien ole mahdollista mennä arkkitehtuurin tai historiallisten rakennusten siitä kärsimättä.
Kun tuli remontti minulla ei ollut mitään paikkaa mihin mennä, kavereita kyllä on.Heille on portaat. Kun kämppä lähti alta etsin melkein 2 vuotta asuntoa mihin sähköpyörätuoli mahtuu sisälle ovesta ja sekä hissiin sisälle. Tänä aikana kaverini muutti pariin otteeseen, ehti erotakin siinä välissä kun minä etsin asuntoa mihin olisi sekä varaa että sisäänpääsy. On vaikea työllistyä vammaisena kun työpaikoille on portaat. Kaupungin asuntotoimisto ei osannut kertoa mitkä kohteet heillä oli esteettömiä. Vts:llä niitä oli vain muutama ja pitkät jonot, lopulta yksityiseltä tärppäsi mutta monta mutkaa oli matkassa. Onneksi vuokranantaja antoi luvan asunnonmuutostöihin mitä tehtiin.Ei sitä tuosta noin vain muuteta. Tämäkin vaati paljon byrokratiaa. Enkä edes asu missään pikku pitäjässä. Kun mennään kavereiden kanssa ulos syömään on vaan muutama vaihtoehto, sama shoppailun suhteen ja kyläilyn. Voi arvata mitä se tekee sosiaalisille suhteille. Pyörätuolin käyttäjän elämää ei ymmärrä ellei itse koe.
Vierailija kirjoitti:
Sellainenkin varmaan kohta määrätään, että kaikki julkiset liikennevälineet ja julkiset tilat tulee mitoittaa siten, että ihan joka paikkaan pystyy ajelemaan jollain sähköpyörätuolilla. Uudet bussithan on jo sellaisia, että niissä on vähemmän penkkejä ja keskitila ihan mielettömän suuri. Ihan perseestä tavallisille matkustajille.
Kirjastoihin piikitystilat. Seuraavaksi myös juniin ja busseihin.
Ajan kuluessa saattaa yrittäjältä valua kymmeniätuhansia hukkaan, kun ei pääse pyörätuolilla liikkeeseen tai rattaiden kanssa.
Yrittäjän oma riski kyllä, mutta kummin valitsee?