kerrotaan erikoisia pohjaratkaisuja ym. hassuja rakennelmia, mihin olet asunnoissa törmännyt
Myytäviä asuntoja katsoessa kyllä välillä miettii että millä idealla joku todella typerä ratkaisu on tehty.
Listaan niitä mihin te olette törmännyt.
Kommentit (537)
Osa näistä on sellaisia, kuin olisi unta. Siis unessahan asunnoissaki on ihme virityksiä :D, mutta että oikeassakin elämässä.
Asuin 70-luvulla rakennetussa opiskelijasolussa, jossa oli vessasta käytävään ikkuna lasitiilistä. Siitä aina näki suoraan, kun joku istui pöntöllä.
Tosi monissa uudisrakennuksissa (kerrostaloissa) on kylpyhuone samalla kaavalla ja samassa marssijärjestyksessä. Suihku, wc-pönttö suihkun vieressä ja sitten käsienpesuallas. Sauna useimmiten niin, että saunasta näkee pöntölle.
Eli suihkun vieressä on lähes aina pönttö.
Ehkä tuossa on ajatuksena se, että ei haittaa, jos vettä lentää suihkusta pöntölle kuin käsienpesualtaalle pilaten ajan myötä käsienpesualtaan alla olevan puisen kaapin ja yllä olevan kaapin.
Vuonna 2000 rakennettu kerrostalokolmio. Kaksi minimaalisen pientä makuuhuonetta, toiseen mahtui juuri ja juuri parisänky, toiseen yksi sänky - eikä paljon muuta. Kummassakin huoneessa kolme komeroa. Jumalattoman iso pesuhuone ja sauna (juu, tiedän esteettömyysmääräykset) ja pesuhuoneessa vessanpönttö. Ellen ihan väärin muista, pesuhuone+sauna oli jotain 16 neliötä!
Pesuhuoneen oven vieressä oli ovi erilliseen vessaan, joka oli n. 1,5 metriä leveä ja varmaan 4 metriä syvä, pönttö oli siellä perällä ja lavuaari ovensuussa. Mielestäni tuon kokoiseen asuntoon olisi riittänyt yksi vessa. Olohuoneessa ei ollut yhtään ehjää seinää, joka teki huonekalujen sijoittelun vaikeaksi. Kaikkeen tähän oli saatu hukattua 71 neliötä.
Muutin myöhemmin 9 neliötä pienempään kolmioon, jossa oli isot makuuhuoneet kaappeineen ja lisäksi vaatehuone. Tämä olikin rakennettu 80-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vuonna 2000 rakennettu kerrostalokolmio. Kaksi minimaalisen pientä makuuhuonetta, toiseen mahtui juuri ja juuri parisänky, toiseen yksi sänky - eikä paljon muuta. Kummassakin huoneessa kolme komeroa. Jumalattoman iso pesuhuone ja sauna (juu, tiedän esteettömyysmääräykset) ja pesuhuoneessa vessanpönttö. Ellen ihan väärin muista, pesuhuone+sauna oli jotain 16 neliötä!
Pesuhuoneen oven vieressä oli ovi erilliseen vessaan, joka oli n. 1,5 metriä leveä ja varmaan 4 metriä syvä, pönttö oli siellä perällä ja lavuaari ovensuussa. Mielestäni tuon kokoiseen asuntoon olisi riittänyt yksi vessa. Olohuoneessa ei ollut yhtään ehjää seinää, joka teki huonekalujen sijoittelun vaikeaksi. Kaikkeen tähän oli saatu hukattua 71 neliötä.
Muutin myöhemmin 9 neliötä pienempään kolmioon, jossa oli isot makuuhuoneet kaappeineen ja lisäksi vaatehuone. Tämä olikin rakennettu 80-luvulla.
Tätä olen myös ihmetellyt: pesutiloissa pitää huomioida esteettömyys mutta ei minikokoisissa makkareissa??
Meidän taloon piti jopa piirtää valmius hissille:) Jostain syystä naapurin 180m2/3krs ei sitä ole vaikka on meidän jälkeen rakennettu?
Vierailija kirjoitti:
Tosi monissa uudisrakennuksissa (kerrostaloissa) on kylpyhuone samalla kaavalla ja samassa marssijärjestyksessä. Suihku, wc-pönttö suihkun vieressä ja sitten käsienpesuallas. Sauna useimmiten niin, että saunasta näkee pöntölle.
Eli suihkun vieressä on lähes aina pönttö.
Ehkä tuossa on ajatuksena se, että ei haittaa, jos vettä lentää suihkusta pöntölle kuin käsienpesualtaalle pilaten ajan myötä käsienpesualtaan alla olevan puisen kaapin ja yllä olevan kaapin.
Eikö noissa sitten ole enää kiskoa suihkuverholle?
Olen ehkä selvittänyt dilemman! Saunan pesuhuoneessa ei ole lavuaaria joten wc-pönttö on siksi outo. Saunaan vievässä kylpyhuoneessa on (en ole koskaan muunlaisia nähnyt).
Vierailija kirjoitti:
Olen ehkä selvittänyt dilemman! Saunan pesuhuoneessa ei ole lavuaaria joten wc-pönttö on siksi outo. Saunaan vievässä kylpyhuoneessa on (en ole koskaan muunlaisia nähnyt).
Minä en vieläkään ymmärrä, mikä ero on saunaan vievällä kylppärillä ja saunan pesuhuoneella. Ja missä näitä lavuaarittomia pesuhuoneita sitten on. Ei ole kyllä koskaan tullut vastaan paitsi jossain mökkiolosuhteissa, mutta ei niissä mitään pönttöjäkään ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en vieläkään ymmärrä, mikä ero on saunaan vievällä kylppärillä ja saunan pesuhuoneella. Ja missä näitä lavuaarittomia pesuhuoneita sitten on. Ei ole kyllä koskaan tullut vastaan paitsi jossain mökkiolosuhteissa, mutta ei niissä mitään pönttöjäkään ole.
Meillä ei ole saunan pesuhuoneessa lavuaaria eikä pönttöä, ne on seinän takana pikkuvessassa.
Moni on täällä ihmetellyt sitä, että kylpyhuoneessa on vessanpönttö. Tiedoksenne, että ei ole ihan ilmaista tehdä erillistä tilaa, joka on kaakeloitu ja vesieristetty, joten isoonkin taloon on hyvin järkevää tehdä vain yksi erillinen vessa ja sen lisäksi yhdistetty kylpyhuone ja vessa. Ei kai kukaan sentään halua vaikkapa tapettiseinäistä vessaa laminaattilattialla? Mummolassani oli tällainen ja oli kyllä inhottavan epähygieeninen. Pönttö on helpointa pitää puhtaana kaakeloidussa tilassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilasimme omakotitalon piirustukset tunnetulta arkkitehtitoimistolta. Paperit saatuamme huomasin, että yhteen huoneeseen oli pääsy vain ikkunan kautta! Kyllä, huoneeseen ei johtanut yhtään ovea. Kysyessäni tätä hiukan enemmän kuin ihmeissäni arkkitehdiltä, hänen vastauksensa oli "voihan sitä käyttää vierashuoneena" ! :o
Tää oli ihan paras:)
nonii mummo kiipepä sisään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole saunan pesuhuoneessa lavuaaria eikä pönttöä, ne on seinän takana pikkuvessassa.
Niin, nyt puhuttiinkin pöntöllisistä kylppäreistä, joissa ei ole lavuaaria.
Vierailija kirjoitti:
Moni on täällä ihmetellyt sitä, että kylpyhuoneessa on vessanpönttö. Tiedoksenne, että ei ole ihan ilmaista tehdä erillistä tilaa, joka on kaakeloitu ja vesieristetty, joten isoonkin taloon on hyvin järkevää tehdä vain yksi erillinen vessa ja sen lisäksi yhdistetty kylpyhuone ja vessa. Ei kai kukaan sentään halua vaikkapa tapettiseinäistä vessaa laminaattilattialla? Mummolassani oli tällainen ja oli kyllä inhottavan epähygieeninen. Pönttö on helpointa pitää puhtaana kaakeloidussa tilassa.
Miten se ympäristö vaikuttaa pöntön puhtauteen? Meillä on vessassa kaakelit lattiassa ja allastason seinässä, mutta muuten seinillä on tapetti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen koko lapsuuteni asunut talossa, jossa oli vessanpönttö kylppärissä. Minusta se on sille ihan luonnollinen paikka, enkä näe sitä mitenkään omituisena. Muistan kyllä käyttäneeni sitä kesken saunomisen, joskus pienempänä ja ennen saunaan tai suihkuun menoa siinä kävin aina asioilla. Vieläkin minulla on sellainen tapa, että ennen suihkuun menoa käyn vessassa. Olen luullut, että se on ihan kaikilla normaali rutiini.
Pytty kylpyhuoneessa on ihan normaali mutta saunan pesuhuoneessa ei. Vessassa voi käydä ennen saunomista wc:ssä. Meillä on eletty 36v lapsiperhe-elämää eikä kertaakaan ole käyty vessassa kesken saunomisen.
Tottakai wc on tarpeen myös saunan yhteydessä olevassa kylpyhuoneessa. Tosi usein käytän vessaa ennen saunaan menoa. Joskus joutuu käymään myös saunan ja suihkun välissä wc-asioilla.
Miten teillä lapsiperhe-elämää on ollut jo 36 vuotta? Miehellä uusi nuori vaimo vai isovanhemmat samassa taloudessa?
No minun esikoiseni on 30v ja kuopus 14 eli vieläkin lapsiperhe-elämä jatkuu.
Ohis.
Vierailija kirjoitti:
Pakko laittaa tähän että mun mielestä kaikki pikku kolmiot on tosi erikoisia missä on kaksi kerrosta. Molemmat kerrokset ahtaita olla eikä oikein säilytystilaa. Sitten toki liikuntaa tulee kunnjoutuu päivän aikana ramppaamaan niitä portaita ees taas kun vaikka siivoaa niin siivouvälineitä pitää kuljetella kerroksesta toiseen. Ja aina nukkumaan mennessä tuntuu että pitää tehdä muutto alakerrasta yläkertaa kun joskus joutuu useamman kerran kulkemaan että saa kaikki tarvittavat tavarat siirrettyä eri kerrokseen. Ja aamulla sama.
Ole tälläisessä sitten pienen vauvan kanssa. Tätä en ymmärrä että kenen mielestä nämä on jotenkin hieno ja käytännöllinen idea ollut lähteä toteuttamaan kaikessa yleisyydessään.
Törmäsin samankaltaiseen ratkaisuun sillä erotuksella, että kerroksia oli kolme. Kyseessä oli 2000-luvulla rakennettu, ns. englantilaisista kaupunkitaloista mallia ottava taloyhtiö, joka oli siis käytännössä 3-kerroksinen rivitalo. Asunto oli julkisivultaan hyvin kapeaeli kerroskohtainen pinta-ala oli pieni, ja eri kerroksiin veivät jyrkähköt kierreportaat. Alakerrassa oli muistaakseni keittiö ja ruokailutila, keskikerroksessa olohuone ja kylppäri, ja ylin kerros jonkinlaista avointa makuuhuonetilaa. Oli aikamoinen kulkeminen niissä portaissa, vaikka kävimme pelkällä asuntonäytöllä. Mielestäni todella asumisen kannalta aika epämukavaa jaotella toiminnot tiukasti omiin kerroksiinsa. Ymmärtääkseni talotyypin taustalla oli pääkaupunkiseudun tonttien kallis hinta, mutta silti.
Mikä ero on saunan pesuhuoneessa ja saunan kylpyhuoneessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vessan pönttö kodinhoitohuoneessa on erikoisin, mihin olen törmännyt. Lisäksi kummastelen, miksi omakotitaloissa on pönttö siellä suihkutilassa, kerrostalossa ymmärrän tilankäytön vuoksi, mutta että omakotitalossakin.
Kodinhoitohuoneen vessanpönttöä en minäkään ymmärrä, mutta suihkuhuoneen vessanpönttö on hyvinkin kätevä. Ei tarvitse montaa vessaa esimerkiksi pienempään omakotitaloon rakentaa, kun suihkuhuone käy myös yhdestä vessasta. Enemmän sille kylpyhuoneelle tulee myös käyttöäkin sen myötä (kuin pelkästään vain suihkussa käymisellä), jos käyttöastetta haluaa ajatella. Minkä lisäksi ei tarvitse erikseen mennä vessan kautta suihkuun jos hätä on, kun samassa huoneessa kaikki tarvittava tai jos vaikka huomaa kesken suihkun/saunan esim. pissahädän, niin ei tarvitse itseään erikseen kuivata mennäkseen toiseen vessaan, mikä voi sijaita toisella puolella taloakin.
Pidän sitä aika normaalina että suihkutilassa on vessanpönttö, kummempaa musta olisi, jos suihkuhuoneessa ei olisi sitä, kuuluu aika olennaisena varusteluna kylpyhuoneeseen ainakin omakotitaloissa.
Ai? Mä en oo ikinä nähnyt omakotitalon suihkuhuoneessa vessanpönttöä!!
Vierailija kirjoitti:
Mikä ero on saunan pesuhuoneella ja saunaan vievässä kylppärissä?
Meillä pääsee kylppäriin joko kodinhoitohuoneesta tai yhdestä makkarista. Tässä kylppärissä on suihkun lisäksi myös yhdessä nurkassa pönttö ja lavuaari. Ja tästä kylppäristä pääsee myös saunaan, välissä on pelkkä saunan ovi. Pitäisikö saunan ja kylppärin välissä olla vielä erikseen saunan pesuhuone? Vai onko saunan pesuhuone, se pesupaikka joka on kirjaimellisesti saunassa? Esim. mökkisaunoissa peseydytään siinä ennen kun kiivetään lauteille. Siinä harvemmin on lavuaaria tai pönttöäkään, mutta niitä harvemmin näkee omakotitaloissa tai kerrostaloissa.
Asuntomessuilla pari vuotta sitten kiertäneenä ihmettelin kovasti että siellä oli pesuhuoneisiin lisätty pönttö, itse en sellaista todellakaan halua. Mieluummin leikkaan tilaa siitä valtavasta kylpyhuoneesta (varsinkin siellä messuille näkemissäni) ja teen erillisen vessan pesuhuoneen viereen, ja näin olen tehnytkin. Kodinhoitohuoneesta pääsy molempiin joten jos lapsille hätä tulee niin helposti pääsee vessaan kesken saunomisenkin eikä kosteudesta ole haittaa kun kaikki ovat kosteita tiloja.
Pahoittelut kirjoitusvirheistä, kännykkä korjailee sanat.