Voiko lapsi jättää pakkoruotsin tunnit väliin ja päästä silti koulun hyväksytysti läpi?
Ruotsin kieli ei kuulu meidän perheemme kulttuuriin. Kun uskonto- ja liikuntatunnit voi tällä perusteella jättää käymättä, kai samaa voidaan soveltaa myös pakkoruotsiin?
Kommentit (48)
Olen ruotsinope ja lisäksi suomenruotsalainen ja minusta pakkoruotsin voisi poistaa. Joka päivä katson niitä opiskelijoita, joita ei vois vähempää kiinnostaa ja mietin, että miksi niiden on pakko olla täällä. Yksikin poika aiheuttaa tuon tuosta häiriötä turhautumistaan ja tylsyyttään purkaakseen. Tuokin poika sanojensa mukaan lukis ennemmin ranskaa tai jotain muuta hyödyllistä, mutta ei rahkeet riitä kolmeen kieleen yhtä aikaa eikä siksi aloittanut valinnaista ranskaa kasilla. Jos et muuta johonkin Vaasaan tai muualle sinne päin voi elää koko elämäsi käyttämättä sanaakaan ruotsia. Jos multa kysytään pitäs olla pakollinen B1-kieli mutta ei sanella mikä se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä viitattiin siihen, että ma-mut ei mene uskontotunneille, jos on naisopettaja, ja ma-mut eivät mene liikuntatunnilla uimaan, koska uskonto ja kulttuuri.
Ovatko he siis oikeassa?
Edelleen; uskonnon tai muun hyväksyttävän syyn takia osallistumattomuus joillekin tunneille korvataan kuitenkin muulla tavalla. Joten päästötodistusta ei heltiä jos kokonaan kieltäytyy. Ruotsin kielen tunneista kieltäytyminen ei mene läpi kulttuurillisin syin.
Aloitus oli huono provo. Osoittaa kuitenkin jälleen kerran suomalaisten typeryyden ja ahdasmielisyyden.
Pakkoruotsi korvattaisiin tietenkin jollain toisella omaan kulttuuriin paremmin sopivalla kielellä.
Tää ois kyllä hyvä jos sais korvata ruotsin jollain. Olen asunut 30-vuotta rajan tuntumassa ja sitten ylioppilaskirjoitusteni 12-vuotta sitten en ole sanaakaan käyttänyt ruotsia. Venäjää kyllä sitten siitäkin edestä.
Pahoittelen virheitä, mun äidinkieli on saame enkä oikeasti ihan hanskaa Suomea täysin aina jos en keskity...
Ottaako sinua päähän, että Suomen alkuperäiskieliä saamen kieliä ei lainsäädännössä pidetä kansalliskielinä, mutta vieras muualta muuttaneiden mukana ruotsin kieli on muka kansalliskieli?
Ottaa. Siitä oon iloinen, että esim. Oulun yliopistossa on saamenkielen instituutti, eli kieltä sentään koetetaan pitää yllä ja toivottavasti se pikkuhiljaa yleistyisi, kun osaajia saadaan enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Olen ruotsinope ja lisäksi suomenruotsalainen ja minusta pakkoruotsin voisi poistaa. Joka päivä katson niitä opiskelijoita, joita ei vois vähempää kiinnostaa ja mietin, että miksi niiden on pakko olla täällä. Yksikin poika aiheuttaa tuon tuosta häiriötä turhautumistaan ja tylsyyttään purkaakseen. Tuokin poika sanojensa mukaan lukis ennemmin ranskaa tai jotain muuta hyödyllistä, mutta ei rahkeet riitä kolmeen kieleen yhtä aikaa eikä siksi aloittanut valinnaista ranskaa kasilla. Jos et muuta johonkin Vaasaan tai muualle sinne päin voi elää koko elämäsi käyttämättä sanaakaan ruotsia. Jos multa kysytään pitäs olla pakollinen B1-kieli mutta ei sanella mikä se on.
Sinä et ilmeisesti äänestää RKP:tä...
Mutta sitä ei taida kannattaa sanoa ääneen tai joutuu ankkalammikkolaisten hyljeksimäksi.
Häpeällinen ajatus vanhemmalta. Ruotsi kuuluu ensinnäkin opetussuunnitelmaan, ja toiseksi se kuuluu kulttuuriimme. Miten joku kehtaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä et ilmeisesti äänestää RKP:tä...
Mutta sitä ei taida kannattaa sanoa ääneen tai joutuu ankkalammikkolaisten hyljeksimäksi.
En äänestä, vituttaa niiden touhut lähinnä. Ja joo aika hiljaa kannattaa mun aiheesta olla. :D
Vierailija kirjoitti:
Häpeällinen ajatus vanhemmalta. Ruotsi kuuluu ensinnäkin opetussuunnitelmaan, ja toiseksi se kuuluu kulttuuriimme. Miten joku kehtaa!
Ruotsin kieli kuuluu 5%:n vähemmistön kulttuuriin, ei muiden.
Suomalaisista enemmistö on kristittyjä, mutta silti kristinuskoa ei pakkotuputeta evlut-kirkkoon kuulumattomille. Miksi sitten paljon pienempää väestöosaa koskettavaa ruotsia pitää pakottaa kaikille? Ja turha löpistä mistään kaksikielisyydestä. Suomi on maana paljon krisititympi kuin kaksikielinen. Silti kristillisyydestä ei tehdä jokaisen yksilön velvollisuutta, mutta ruotsista tehdään. Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on todella hienoa, että ruotsin opiskelu on kaikille pakollista, hei haloo se on Suomen TOINEN KIELI! Mikä siinä on niin vaikeaa sitä opiskella, kun ruotsi on yksi maailman yksinkertaisimmista kielistä ja kielitaitoa tarvitsee AINA! Ihan sama vaikka olisit vaikka presidenttiä vastaan, mutta se vain on hyvä olla ja on todella typerää lähteä kapinoimaan sitä vastaan, kun siitä olisi sinun lapsellesi paljon hyötyä.
Ja puhun kokemuksesta. Olen saanut lähes aina töitä kielitaitoni takia, sillä englantia ja ruotsia olen opiskellut ahkerasti, lisäksi puhun saksaa ja espanjaa.
Mikä ihmeen toinen kieli? Sinustako Suomessa on vain kaksi kieltä? Suomen alkuperäiset kielet ovat suomi ja saamen kielet. Ruotsi on Suomessa vieras kieli.[/quote
Saame on kylläkin se ainoa alkuperäienn kieli]
Ottaako sinua päähän, että Suomen alkuperäiskieliä saamen kieliä ei lainsäädännössä pidetä kansalliskielinä, mutta vieras muualta muuttaneiden mukana ruotsin kieli on muka kansalliskieli?