Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotipiha- ja parvekepuutarhurit, hoi!

Vierailija
28.02.2024 |

Joko olette laittaneet siemenet itämään? Mitä aiotte kasvattaa?

Itse laitoin chilit itämään, mietoja pitäisi tulla. Lasitetulla parvekkeella (kaakkoon avautuva) aion kasvattaa.

Aiemmin olen kasvattanut ihan kaupasta ostetuista chileistä otetuista siemenistä. Onnistui kohtuullisen hyvin.

Tämä lajike siis tulossa https://www.chili-shop24.com/growing-chillies/chili-seeds/spice-level-0…

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö vielä multasormia innosta?

Vierailija
2/28 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvapalsta on skeidaa.

Puutarhaharrastajat löydät esim. facen ryhmistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vasta suunnitelmissa. Tekisi mieli laittaa kirsikkatomaattia, mutta en nyt tiedä jaksanko ja vaikuttaa siltä, että kesästä tulee kiireinen ja liikkuva, joten epävarmaa olenko tarpeeksi kotona kastelemassa.. (parvekepuutarha on siis). Tomaatti kun on aikamoinen juoppo, joten pitäisi melkein olla automaattinen kastelujärjestelmä. Mullatkin pitäisi tilata jostain.

Ruohosipulia ainakin laitan kasvamaan (ostin jo kaupasta pari ruukkua sitä hevi-osastolta), salaattiakin, tai salaatteja, tekisi mieli kaikenlaista, mutta pakko yrittää pitää järki kädessä. Aion ehkä tänä vuonna ostaa jonkun marjapensaan partsille. On lasitettu parveke ja talvetus kyllä onnistuisi... Viime vuonna muuten ruukkuun istutettu mansikka selvisi talvesta täysin ilman suojauksia ja joskus pahimpien pakkasten aikaan kävin koputtelemassa ruukkua, totesin, että jäässä taitaa olla. Silti keväällä mansikka alkoi kasvaa... kesällä sitten se kuoli vihannespunkkiinvaasion takia lomani aikana (juuri silloin oli ollut kuumaa ja mansikkaparka sitten nuupahtanut, jolloin punkit iski ja rouskutteli sen poskiinsa). Mansikkaakin olisi kiva laittaa siis, mutta saa nähdä...

minulla ok-talo toisella paikkakunnalla ja siellä olisi nyt ihan hirveästi puutarhatöitä, joten varmaan siellä menee sitten aikani...

syksyllä suunnittelin, että laittaisin partsia varten sipulikasveja tulemaan, mutta niin se vaan jäi tekemättä. Tekisi mieli saada sellaisia runsaita ja voimakkaan värisiä kukkia juuri täksi kevääksi sinne ilahduttamaan. Ehkä teen sen jotenkin, saa nyt nähdä.

Vierailija
4/28 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purjot ja juuri- ja varsisellerit olen laittanut vasta. Tomaatit laitan maaliskuun alussa ja sitten huhtikuussa kurkut, parsa-, kukka- ja keräkaalit ja ahkeraliisat ja samettikukat, ehkä kosmoskukat ja tuoksuherneet myös. Pelargoneista otin jo pistokkaita. 

Vierailija
5/28 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevättä odotellessa https://www.is.fi/asuminen/art-2000010260591.html

Sain 10/12. ap.

Vierailija
6/28 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tomaatit kylvin Ukrainan sodan päivänä. 

Vierailija
7/28 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keijunmekot tammikuussa. Nyt noin 2 cm alut. Kasvattaa kärsivällisyyttä.

Maaliskuussa tomaatit.

Toukokuussa kesäkurpitsat ja tuoksuherneet.

Vierailija
8/28 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvapalsta on skeidaa.

Puutarhaharrastajat löydät esim. facen ryhmistä.

Miksiköhän se on skeidaa? Juuri kaltaistesi takia, kun et anna ihmisten keskustella valitusta aiheesta rauhassa.

Vierailija
9/28 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tomaatit viime viikon alkupuolella.  Nyt testissä myös syksymyöhällä maahan kylvetyt porkkanat ja salaatti. 

Vierailija
10/28 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin yrittelin taas vähän istuttaa. Mutta kertokaa miksi mulla kaikki jää ihan miniksi? Ja voiko kukkamullassa aloittaa, vai onko siinä jotain paskaa, en viitsinyt tällä kertaa ostaa kylvömultaa, kun kalliimpaa eikä kaupassa näkynyt eikä siitäkään hyviä kokemuksia ole.

Mulla siis kaikkien kasvu aina tyrehtyy ihan minikasveiksi, tein mitä tahansa, enkä lopulta saa mitään syötävää. Salaatinlehdetkin semmoisia peukun kokoisia. Mangoldi sitäkin lyhyempi. Basilika jää 2 lehden asteelle 5-senttiseksi. Jne.

Vierailija
11/28 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähän kahden vaiheilla sen suhteen jaksanko kylvää itse vai menisikö ostotaimilla. Laskettu aika on kuukauden päästä ja taimien hoitoon ei ehkä jää aikaa. Joka tapauksessa tuossa kohden tulee myös taukoa, kun joutuu pariksi päiväksi vähintään sairaalaan, niin voipi olla, että taimet menisi siinä. 

Vierailija
12/28 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin yrittelin taas vähän istuttaa. Mutta kertokaa miksi mulla kaikki jää ihan miniksi? Ja voiko kukkamullassa aloittaa, vai onko siinä jotain paskaa, en viitsinyt tällä kertaa ostaa kylvömultaa, kun kalliimpaa eikä kaupassa näkynyt eikä siitäkään hyviä kokemuksia ole.

Mulla siis kaikkien kasvu aina tyrehtyy ihan minikasveiksi, tein mitä tahansa, enkä lopulta saa mitään syötävää. Salaatinlehdetkin semmoisia peukun kokoisia. Mangoldi sitäkin lyhyempi. Basilika jää 2 lehden asteelle 5-senttiseksi. Jne.

Kukkamullassa on liikaa ravinteita kasvien taimille. Itse sekoitan vanhasta (ravinteensa menettäneestä) ja uudesta kukkamullasta sekoituksen, johon kylvän siemenet.

Vierailija
13/28 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chilin taimet on nyt noin 2 cm korkeita ja vasta sirkkalehdet näkyvissä. ap

Vierailija
14/28 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissalle vois laittaa ison laatikon heinää kasvamaan.

Vierailija
15/28 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonloppuna ajattelin kylvää chiliä ja tomaattia kasvamaan. 

Meillä on pihassa paha kotilo-ongelma, joten ruukkupuutarhaa tulen pitämään, maasta nuo tuholaiset syövät kaiken. 

Vierailija
16/28 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kissalle vois laittaa ison laatikon heinää kasvamaan.

Kaura on hyvä ja nopeakasvuinen kissalle.

Vierailija
17/28 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paprikat, chilit ja kirsikkatomaattit kylvetty pari viikkoa sitten. Kurkku ja kesäkurpitsa sitten huhti-toukokuussa. 

Vierailija
18/28 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylvän popcornia eli maissia tiheään pääsiäisruohoksi.

Vierailija
19/28 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Chilin taimet on nyt noin 2 cm korkeita ja vasta sirkkalehdet näkyvissä. ap

Nyt on ihan pienet alut toisista lehtipareista. Otin eilen muovipussin pois, niin meinasivat kyykähtää, mutta tänään olivat vironneet. Jospa ootan vielä pääsiäisen ohi ja siirrän sitten toisiin purkkeihin.

Vierailija
20/28 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla jo kirjoitettiin popcornista. Itse istutan popcornia ruukkuihin mökillä.

Kannattaa googlata "ruukkuistutus popcorn".