Sampo Kaulasen rouva romautti kyselemättä lentokoneessa penkin selkänojan
...takamatkustajan syliin - vieläpä kahvitarjoilun aikana - ja nönnöttää sitten oikein kuvan kera FB:ssä, miten lapsiperheitä kohdellaan väärin ja lentomatkustajat on sitten epäajattelevaisia.
Kommentit (261)
Se kallistustoiminto on niissä penkeissä siksi että sitä käytettäisiin. Mikä ihme saa teidät kuvittelemaan, että niitä ei saisi käyttää? Onko tää nyt joku suomalainen ominaisuus vai oletteko vaan niin alistettuja omissa suhteissanne naisina, ettette kehtaa ottaa sitä tilaa mikä teille kuuluu?
Yksi tuttu on yli 190cn ja lentää työkseen jatkuvasti. Kertoi lentäneensä aika hemmetillisen turneen, neljä mannerta parissa viikossa ja useampi kuin yksi kohde jokaisessa. Työnantaja laittoi hänet turistiluokkaan.
Yhdellä segmentillä hänellä oli risa penkki jonka selkänojaa ei saanut kallistettua ja kone oli myyty täyteen eli ei voinut myöskään vaihtaa paikkaa. Tuon segmentin jälkeen hän sai epileptisen kohtauksen hotellissaan.
Tarinan opetus: siihen, että selkänojaa voi kallistaa on hyvä syy ja sitä pitää voida kallistaa. Lentäminen on etenkin pitkillä ja isoille ihmisille raskasta ja epäterveellistä ja sitä ei pidä tietentahtoen vaikeuttaa kaikenlaisella nillittämisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä.oon nukkunut ihan hyvin vaikken oo kallistellu penkkiä. Opetelkaa kallistelijat sietämään pientä epämukavuutta ja huomioikaa toiset!
Huomioi itse toiset, kun siinä penkin kallistamisessa ei ole mitään laitonta! Mä ainakin haluan kaiken lisätilan jonka siihen saan, eikä ole mun ongelma, jos joku lammas ei kehtaa jotain tehdä, eli kallistaa omaansa.
minäminäminä. Minkä vitun takia alkaisin kallistelemaan, kun tiedän että se vie takanaolevalta tilaa?? Dominoefektin tapahtuessa se koneen vika rivi taas on erittäin epämukavasti.Se penkki ei muutenkaan ole ihan tikkusuora ja esim niskatyyny tuo jo mukavuutta!
Vierailija kirjoitti:
Mysteerimies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku vetää penkin ääriasentoon koko lennon ajaksi, niin nojaan siihen otsa penkissä kiinni. Toisinaan hieman heilun, kun parantelen asentoa. Joskus on tosi pahoja yskäkohtauksia.....
"Koska mä voin :)))))"
Miksi ihmeessä? Sun on huono olla sillätavalla.. Nojaa rennosti selkänojaan ja ota vaikka lasi punkkua.
Niin se pöytä on kiinni siinä selkänojassa just sillai, että kun kallistelija äheltää, kääntyilee, säheltää siinä kallistetussa penkissään, toisen ostama punkkupullo todellakin liukuu pitkin pöytää. Useammat lasilliset olen meinannut saada näin syliini, pari olen saanut. Kun erittäin harvoin penkkinsä kallistanut malttaa pysyä paikallaan siinä penkissä. Ja juuri tätä ihmettelen.
Itse lennän enimmäkseen lyhyitä Euroopan lentoja, jotka saapuvat kohtuuajoissa iltakymmenen aikaan Suomeen, tai sitten lennän päiväsaikaan. En yhtään ymmärrä, mikä välttämätön tarve voi olla takana istuvalta kysymättä/takana istuvaa varoittamatta rysäyttää penkki alas niin, että kaikki, mitä sillä toisella pöydällä on, roiskuu sinne tänne. Ja niin siinä käy, just sillai ainakin Finnarilla on pöytä selkänojassa kiinni. Missä se olisi kiinni, lattiassako?
Jos aikuinen ihminen ei paria, kolmea tuntia pysty istumaan istuma-asennossa, niin kehottaisin harrastamaan jotain lajia, jossa lihaskunto paranee. Ihan itsensä vuoksi.
Mun on oikeasti paha istua siinä penkissä lyhyttäkään aikaa (sama pätee kyllä useinmpiin muihinkin istuimiin). En olisi kuitenkaan koskaan niin juntti, että tästä huolimatta täräyttäisin selkänojan alas - etenkään ilman kysymistä takana istuvalta...
Mysteerimies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mysteerimies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku vetää penkin ääriasentoon koko lennon ajaksi, niin nojaan siihen otsa penkissä kiinni. Toisinaan hieman heilun, kun parantelen asentoa. Joskus on tosi pahoja yskäkohtauksia.....
Miksi ihmeessä? Sun on huono olla sillätavalla.. Nojaa rennosti selkänojaan ja ota vaikka lasi punkkua.
En yhtään ymmärrä, mikä välttämätön tarve voi olla takana istuvalta kysymättä/takana istuvaa varoittamatta rysäyttää penkki alas niin, että kaikki, mitä sillä toisella pöydällä on, roiskuu sinne tänne. Ja niin siinä käy, just sillai ainakin Finnarilla on pöytä selkänojassa kiinni. Missä se olisi kiinni, lattiassako?
Jos aikuinen ihminen ei paria, kolmea tuntia pysty istumaan istuma-asennossa, niin kehottaisin harrastamaan jotain lajia, jossa lihaskunto paranee. Ihan itsensä vuoksi.
Pakkoko se pöytä on täyttää käsilaukulla ja muilla romuilla? Sitäpaitsi juuri todistit sen asian, että pöytä ei todellakaan ole kiinni selkänojassa... Ei lattiassakaan. Mutta pöytä ri kallistu selkänojaa kallistettaessa.
Minne sä laittaisit sitte sen käsilaukun esimerkiks? Lattialleko? Kyllä ihmisellä on oikeus pitää pöydällään esim. vesipulloa, läppäriä, käsilaukkua jne.
Naurettavinta tuossa uutisessa oli, että nämä kaksi pukaria eivät pystyneet keskustelemaan asiasta lainkaan keskenään, vaan lentoemäntä tarvittiin sanansaattajaksi ja erotuomariksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Penkkiä saa kallistaa koko lennon ajan niin halutessaan, poislukien nousu, lasku ja ruokailut.
Siinähän itkette.
Näinhän se menee. Tietysti on kohteliasta varoittaa jotenkin takanaistujaa, ettei kaada kahvia tai riko läppäriä.
Jos kysyt kohteliaasti, että saanko laskea selkänojaa ja takanasi istuva sanoo, että ei niin mitäs sitten teet? Rymäytät penkkisi alas "kohteliaasti"? Miksi lentokone on täynnä "minä, minä" -ihmisiä? Ovatko nämä ihmiset niitä samoja, jotka pysäköivät "pysäköinti kielletty" -kyltin kohdalle tai polttavat tupakkaa "tupakointi kielletty" -kyltin edessä? Yhtä itsekkäitä, piittaamattomia kus'päitä ovat ainaskin!
En ymmärrä logiikkaa. Selkänojan laskeminen ei ole kyltein tai säännöin kielletty.
Ai pitääkö kaikki kieltää säännöin ja kyltein? Etkö osaa muuten toimia oikein ja ajatella muitakin ihmisiä?
Osaan toki, mutta ennemmin ajattelen vaimoani ja lastani nukkumalla edes muutaman tunnin pitkällä lennolla. Se kun on hiukan vaarallista hypätä San Franciscossa vuokra-auton rattiin nolla tuntia nukkuneena.
49 alapeukkua? AV-mammojen mukaan lapsiperhe on tärkeämpi kuin heidän matkustusmukavuutensa lentokoneessa, joissa 90 % laskee selkänojan pitkillä lennoilla. Hyvin te vedätte...
^ sori siis matkustusmukavuus on lapsiperhettä tärkeämpi
Vierailija kirjoitti:
Yksi tuttu on yli 190cn ja lentää työkseen jatkuvasti. Kertoi lentäneensä aika hemmetillisen turneen, neljä mannerta parissa viikossa ja useampi kuin yksi kohde jokaisessa. Työnantaja laittoi hänet turistiluokkaan.
Yhdellä segmentillä hänellä oli risa penkki jonka selkänojaa ei saanut kallistettua ja kone oli myyty täyteen eli ei voinut myöskään vaihtaa paikkaa. Tuon segmentin jälkeen hän sai epileptisen kohtauksen hotellissaan.
Tarinan opetus: siihen, että selkänojaa voi kallistaa on hyvä syy ja sitä pitää voida kallistaa. Lentäminen on etenkin pitkillä ja isoille ihmisille raskasta ja epäterveellistä ja sitä ei pidä tietentahtoen vaikeuttaa kaikenlaisella nillittämisellä.
Ai että sun tuttu sai epilepsiakohtauksen, koska hän ei voinut kallistaa penkkiä? Ja muita iltasatuja :D?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Penkkiä saa kallistaa koko lennon ajan niin halutessaan, poislukien nousu, lasku ja ruokailut.
Siinähän itkette.
Näinhän se menee. Tietysti on kohteliasta varoittaa jotenkin takanaistujaa, ettei kaada kahvia tai riko läppäriä.
Jos kysyt kohteliaasti, että saanko laskea selkänojaa ja takanasi istuva sanoo, että ei niin mitäs sitten teet? Rymäytät penkkisi alas "kohteliaasti"? Miksi lentokone on täynnä "minä, minä" -ihmisiä? Ovatko nämä ihmiset niitä samoja, jotka pysäköivät "pysäköinti kielletty" -kyltin kohdalle tai polttavat tupakkaa "tupakointi kielletty" -kyltin edessä? Yhtä itsekkäitä, piittaamattomia kus'päitä ovat ainaskin!
En ymmärrä logiikkaa. Selkänojan laskeminen ei ole kyltein tai säännöin kielletty.
Ai pitääkö kaikki kieltää säännöin ja kyltein? Etkö osaa muuten toimia oikein ja ajatella muitakin ihmisiä?
Osaan toki, mutta ennemmin ajattelen vaimoani ja lastani nukkumalla edes muutaman tunnin pitkällä lennolla. Se kun on hiukan vaarallista hypätä San Franciscossa vuokra-auton rattiin nolla tuntia nukkuneena.
49 alapeukkua? AV-mammojen mukaan lapsiperhe on tärkeämpi kuin heidän matkustusmukavuutensa lentokoneessa, joissa 90 % laskee selkänojan pitkillä lennoilla. Hyvin te vedätte...
Keksitty lapsiperhe ja San Fransiscon -matka ovat ainakin vähemmän tärkeät.
Kerropas mistä voit oikeasti tietää, ettei sillä takana istuvalla ole jotain vieläkin tärkeämpää kuin kaahata ympäriinsä? Kyllä ihmiset osaakin sitten olla itsekkäitä ja ajattelemattomia!
Pitkän matkan lennoilla jos kovin kallistaa penkkiä, niin se takana istuja ei välttämättä pysty katsomaan lainkaan leffoja jne. Itselle kävi näin, ruutu oli niin kiinni naamassa, että oli mahdotonta jatkaa leffan katselua. Kyllä ketutti.
Vaikka asia x olisi laillista, se ei tee siitä hyvää ja sivistynyttä käytöstä.
On kyllä junttia porukkaa täällä. Tottakai pitää ensin katsoa laskeeko tuolia, ja jo takana on selvästi parimetrinen henkilö niin sitten sitä tuolia ei kannata nojata taakse. Kyllä ihan peruskäyttäytymiseen kuuluu katsoa mitä vaikutuksia omilla tekemisillä on (juomat syliin?) tai jos siitä tulee kohtuutonta haittaa (pitkät miehet).
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos takana istuva saa veritulpan, koska ei pysty kunnolla liikuttelemaan jalkojaan? Paljon todennäköisempää kuin sinun satuilusi.
Vierailija kirjoitti:
Pitkän matkan lennoilla jos kovin kallistaa penkkiä, niin se takana istuja ei välttämättä pysty katsomaan lainkaan leffoja jne. Itselle kävi näin, ruutu oli niin kiinni naamassa, että oli mahdotonta jatkaa leffan katselua. Kyllä ketutti.
Hahaha, millä ihmeen koneella olet lentänyt? 😂 Lennän useita mannertenvälisiä lentoja vuodessa, eikä ikinä ole haitannut varsinkaan ohjelmatarjonnan katselua, vaikka edessä oleva on laskenut selkänojansa niin kuin valtaosa tekee yli 7 tunnin lennoilla.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä junttia porukkaa täällä. Tottakai pitää ensin katsoa laskeeko tuolia, ja jo takana on selvästi parimetrinen henkilö niin sitten sitä tuolia ei kannata nojata taakse. Kyllä ihan peruskäyttäytymiseen kuuluu katsoa mitä vaikutuksia omilla tekemisillä on (juomat syliin?) tai jos siitä tulee kohtuutonta haittaa (pitkät miehet).
1. Jos parimetrinen äijä on niin hölmö, ettei tajua ottaa hätäexitpaikkaa tai eco comfort -päivitystä, saa syyttää itseään.
2. Molemmat on saatavissa rahalla (50-120 €).
Vierailija kirjoitti:
Kallistakaa tekin sitä penkkiä, niin on tilaa. äly hoi.
Miten limboat itsesi ylös näiden kallistettujen penkkien takaa?
Mysteerimies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mysteerimies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En yhtään ymmärrä, mikä välttämätön tarve voi olla takana istuvalta kysymättä/takana istuvaa varoittamatta rysäyttää penkki alas niin, että kaikki, mitä sillä toisella pöydällä on, roiskuu sinne tänne. Ja niin siinä käy, just sillai ainakin Finnarilla on pöytä selkänojassa kiinni. Missä se olisi kiinni, lattiassako?
Pakkoko se pöytä on täyttää käsilaukulla ja muilla romuilla? Sitäpaitsi juuri todistit sen asian, että pöytä ei todellakaan ole kiinni selkänojassa... Ei lattiassakaan. Mutta pöytä ri kallistu selkänojaa kallistettaessa.
Se pöytä kuuluu minun maksamani paikan tilaan. On siis oma asiani, millä romulla sen täytän. Yleensä kuitenkin läppärillä, ruualla ja juomalla. Kuten sanottua, kaksi kertaa olen saanut viinit syliini kaltaistesi tollojen vuoksi. Toinen oli tosi pahoillaan ja tarjoutui heti maksamaan pesulalaskut, en viitsinyt asiasta enempää, vaikka harmitti kyllä. Toinen oli kaltaisesi "tässä penkissä on kallistus mikä tarkoittaa että mämämämämmmää saan kallistaa". Hänelle ihan asiallisesti kerroin, mitä mieltä olen herrasmiehestä, joka toimii hänen tavallaan. Aika punakka oli naama.
Voit toki edelleenkin kallistella penkkiäsi, meidän oikeasti paljon matkustavien silmissä näytät silloin vain tietysti amatöörijuntilta. Epäilen, että kallistustasi seuraa vielä se omahyväinen katse ympärille: näettekö, mähän muuten voin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinähän itkette.
Keksitty lapsiperhe ja San Fransiscon -matka ovat ainakin vähemmän tärkeät.
Kerropas mistä voit oikeasti tietää, ettei sillä takana istuvalla ole jotain vieläkin tärkeämpää kuin kaahata ympäriinsä? Kyllä ihmiset osaakin sitten olla itsekkäitä ja ajattelemattomia!
Se ei kuulu enää minulle. Minulla on tuolloin selkeä syy kallistaa oma selkänojani, enkä todellakaan tee sitä ilkeyttäni. Kallistan selkänojani pitkillä lennoilla nukkuessani niin kauan kunnes lentoyhtiöt kieltävät sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahaha, millä ihmeen koneella olet lentänyt? 😂 Lennän useita mannertenvälisiä lentoja vuodessa, eikä ikinä ole haitannut varsinkaan ohjelmatarjonnan katselua, vaikka edessä oleva on laskenut selkänojansa niin kuin valtaosa tekee yli 7 tunnin lennoilla.
En ole varma konetyypistä, mutta oli Finnairin lento Pekingiin, eli ihan jotain peruskonetyyppiä. Ja "valtaosa" ei kyllä laske penkkiään pitkilläkään lennoilla. Ja senkin voi tehdä myös hillitysti, ei tarvitse rämäyttää sitä penkkiä alas ääriasentoon takana istuvan syliin. Pieni kallistus ei usein aiheuta hirveästi haittaa, miksei voisi pysyä kohtuudessa?
Huomioi itse toiset, kun siinä penkin kallistamisessa ei ole mitään laitonta! Mä ainakin haluan kaiken lisätilan jonka siihen saan, eikä ole mun ongelma, jos joku lammas ei kehtaa jotain tehdä, eli kallistaa omaansa.