Riittääkö 700 euroa/kk elämiseen
sinkulle? Tämä summa siis jää asumisen ja laskujen jälkeen ruokaan ja muuhun. Siinä ei paljon kampaajalla käydä eikä mitään ostella... Masentaa.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Monet opiskelijat ei osaa järkevästi rahaa käyttää. Sama kun luin aamulehdestä kuinka lesbopari suree sitä kuinka toiselta otettiin tuet pois ja toinen käy töissä ja he asuvat yhdessä. Ja lisänä siihen että näillä 20v naisilla on kaksi autoa ja kaksi koiraa. Jumaliste täytyy olla toope jos hankkii auton opiskelijana, surkein sijoitus jollei asu sitten ihan persereiässä jossa ei julkiset liiku. Jos on rotukoiria niin niihinkin uppoo sitten tonni poikineen jos tulee ongelmia. Ärsyttää tuollaiset jotka ei osaa rahaa käyttää, syntyneet kultalusikka perseessä.
Hyvin moni opiskelija myös osaa ja kykenee. - Toisaalta paljossa ovat vastussa minusta myös nuoren vanhemmat. Jos ei ole koskaan voinut opetella oman rahan käyttöä vanhempien valvovien silmien alla ja ottaa omia ensimmäisiä akeleitaa kulutuskulttuurisssamme ilman huoltajan lompakkoa "vasta" sitten kun muuttaa omilleen, niin voi kyllä joutua maksamaan kalliit oppirahat.
Osa nuoristahan joutuu muuttamaan jo verraten nuorena omilleen, jos omalta kylätä, eikä aivan naapurikylästäkään löydy sitä mieluisaa oppivelvollisuuden jälkeistä opiskelupaikkaa, jolloin nuori voi olla enempi vähempi pakotettu muuttamaan omilleen jo 15-16 kesäisenä. Ja suotta täsätä on nuorta itseään syyttää. Harva meistä nuorista on voinut itse päättää, mihin omat vanhemmat ovat sattuneet aikanaa asettumaan; jo edes ovat onnistuneet asumaan saman katon alla. Ei sekään ole tavatonta, että yksinhuoltajan koulima nuori lähtee kohti omia opiskeluhaaveitaan 16 kesäisenä.
Laskuni asumisen jälkeen:
-sähkö (no joo, asumista toki sekin)
-sanomalehti
-puhelin ja netti
-kuntosalijäsenyys
Sitten jää siis se 700 ruokaan ja kaikkeen muuhun.
Ap
Trollihan tämä on mutta silti varmasti joku oikeasti näin ajatteleekin. Itse jään nyt opintorahan 250e varaan, asumisen tuet tippuu nollaan. Aiemmin sain 504e kuukaudessa ja sillä elin kivasti kun vähän viitsi katsoa mitä kaupasta ostaa. Nyt vuokra 375e joten joutuu väkisinkin tekemään opiskelun ohessa töitä. Lainaa en halua nostaa kun vasta pakon edessä.
Vierailija kirjoitti:
Mahtaako täällä porukka arvioida kulutustaan vähän alakanttiin? Suomessa on kaikki todella kallista, eikä 700 eurolla kovin pitkälle pötkitä.
Et ilmeisesti tunne muita kuin rikkaita porvareita?
100€ riittää vallan mainiosti elämiseen kuukaudeksi kaikille suomalaisille. Jos ei riitä niin aivoissa on vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Laskuni asumisen jälkeen:
-sähkö (no joo, asumista toki sekin)
-sanomalehti
-puhelin ja netti
-kuntosalijäsenyysSitten jää siis se 700 ruokaan ja kaikkeen muuhun.
Ap
Tulorajoittesena opiskelijana minulla ei ole ollut varaa ylläpitää sanomalehteä... mutta, mutta ihan tavanomaislta toistuvasuritteisilta rahan reiltä kuullostaa. Tokihan näitä kannattaa kilpailuttaa ja arvioida, että tarvitseeko oikeasti, mutta mkäs siinä, niin kauan kun on noinkin hyvin varaa. Vaan nyt sitten sen 700€ kimppuun. - Eli alat pitämään kirjaa menoistasi. Ja jos nyt kirjaat menosi vaikka "vain" Joulukuun loppuunkin asti, niin sinulle hahmottuu paremmin kuva siitä, että mihin rahasi menee. Niin seuraavaksi voi sitten miettiä, että haluaako säästää ja arvioida sitten, että msitä menosita vois säästämisen kivuttomimmin tehdä. - Ja vaikka tämä on klisee, niin kannattaa kirjata siis aivan kaikki menot, sillä helposti näistä pienistä puroista kasvaa iso, ellei pidä varaansa eihän vaikka sanomalehti kerran päivässä maksa montaa euroa, mutta annas olla kuinka monta kymppiä tai sataa €:a se on, jos haluaa saada lehden päivittäin tuoreena aamupala pöytään. - Minäkin haluiaisin, mutta budjettini ei ainakaan juuri nyt salli sitä. - Mutta maailma on täynnä houkutuksia ja ei saa sanoa aika usein, ettei eläisi ylivarojensa.
Vierailija kirjoitti:
100€ riittää vallan mainiosti elämiseen kuukaudeksi kaikille suomalaisille. Jos ei riitä niin aivoissa on vikaa.
Ei kai tästä nyt tarvitse ottaa huutoäänestystä siiitä, että mikä määrä €:a riittää itse kullekin kuukaudessa, eikä vähiten siksi, että turhauttavan usein samalla kertaa moni köyhä ja vähävaraisempi tullaan leimanneeksi myös henkisesti tyhmäksi ja ulkoisesti luontaansa työntäväksi. Ja on suorastaan uskomatonta kuinka paljon myös osoitetaan kateutta työttömiä ja sossun asiakaskuntaa kohtaan.
Itse en tarkkaann edes tiedä kuinka paljon peruspäivärahan suuruus tai paljon ei ansiosidonnaisella elävä työtön saa avustuksia käteen. Mutta ihan oman mielenterveyteni vuoksi hluan uskoa. kenties sinisilmäisesti ja hyvä uskoisesti, että aina on prempi, jos ihminen pyrkii olemaan aktiivinen sekä reipas joka yrittää tehdä itse voitavansa, - Saaden tästä sitten ansionsa kuin sellainen henkilö, joka ei edes halua yrittää tai pyrkiä tekemään mitään. - Vaikeasti ja pahasti sairaat ovat sitten kokonaan oma lukuna.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei riitä niin mene töihin!
Ja missä ja millaista palkkatyötä sinulla olikaaan tarjolla ja millaisin ehdoin?
Vierailija kirjoitti:
Kampaaja maksaa 130 euroa, enkä käy millään kalliilla. Nyt en käy kyllä millään. Ap
On kyllä järkyttävän kallista? Permanentissako käyt? Eihän siellä kampaajalla tarvi käydä kuin 4-5 kertaa vuodessa, ja värjäämisen toki järkevät ihmiset tekevät itse, miksi maksaa siitä että joku tekee just saman monella kympillä minkä voi itse tehdä yhdellä kympillä?
Siis asumisen ja laskujen jälkeen? Kaviaariako sinä syöt? Päivittäinkö sinne kampaajalle pitäisi päästä? Jos tosiaan ruokaan, vaatteisiin, kauneudenhoitoon ja huvituksiin vain, niin riittää. Paljonko tuosta pitää riittää esim. matkoihin? Rahan käyttö halllintaan, ihminen hyvä. Vaatteita ei tarvitse ostella edes joka kuukausi. Itse ostin viimeksi joulukuussa farkut, sen jälkeen en ole ostanut mitään, edes sukkia tai alusvaatteita.
Olipas huono aloitus. Ei kenellekään jää noin vähän verojen, laskujen ja muiden menojen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tästä nyt tarvitse ottaa huutoäänestystä siiitä, että mikä määrä €:a riittää itse kullekin kuukaudessa, eikä vähiten siksi, että turhauttavan usein samalla kertaa moni köyhä ja vähävaraisempi tullaan leimanneeksi myös henkisesti tyhmäksi ja ulkoisesti luontaansa työntäväksi. Ja on suorastaan uskomatonta kuinka paljon myös osoitetaan kateutta työttömiä ja sossun asiakaskuntaa kohtaan.
Itse en tarkkaann edes tiedä kuinka paljon peruspäivärahan suuruus tai paljon ei ansiosidonnaisella elävä työtön saa avustuksia käteen. Mutta ihan oman mielenterveyteni vuoksi hluan uskoa. kenties sinisilmäisesti ja hyvä uskoisesti, että aina on prempi, jos ihminen pyrkii olemaan aktiivinen sekä reipas joka yrittää tehdä itse voitavansa, - Saaden tästä sitten ansionsa kuin sellainen henkilö, joka ei edes halua yrittää tai pyrkiä tekemään mitään. - Vaikeasti ja pahasti sairaat ovat sitten kokonaan oma lukuna.
Kyllä se kuuluu yleissivistykseen tietää suurinpiirtein mitä työtön saa rahaa. Miten muuten voi edes osallistua mihinkään yhteiskunnalliseen keskusteluun?
"Täysi peruspäiväraha ja työmarkkinatuki ovat ensi vuonna 32,40 e/pv.
Peruspäivärahan enimmäiskesto lyhenee 500 päivästä 400 päivään. Niillä työttömillä, joilla on työhistoriaa enintään 3 vuotta, työttömyyspäivärahan enimmäiskesto on jatkossa 300 päivää.
Työttömyyspäivärahan enimmäiskesto säilyy 500 päivänä sellaisella työttömällä, jonka työssäoloehto on täyttynyt 58 ikävuoden täyttämisen jälkeen ja joka on ollut ehdon täyttyessä työssä vähintään 5 vuotta viimeisen 20 vuoden aikana.
Peruspäivärahan ja työmarkkinatuen omavastuuaikaa pitenee 5 päivästä 7 päivään.
Työttömyysetuudella tuetun omaehtoisen opiskelun ajalta ei enää makseta kulukorvausta. Koulutusta vailla oleville alle 25-vuotiaille tulee oikeus kulukorvaukseen työkokeilun ajalta. Kulukorvaus on 9 e/pv. Korotettu kulukorvaus on 18 e/pv.
Työttömien velvollisuutta hakea tarjottua työtä ja velvollisuutta osallistua aktiivitoimenpiteisiin tiukennetaan.
Korvaukseton määräaika eli niin sanottu karenssi voi seurata myös sellaisesta palvelun laiminlyönnistä, josta ei ole sovittu TE-toimiston kanssa tehtävässä työllistymissuunnitelmassa.
Jos työtön kieltäytyy työstä, johon hänet on valittu, hänelle asetetaan 90 päivän karenssi. Karenssi alkaa 30 päivän päästä työstä kieltäytymisestä.
Liikkuvuusavustus korvaa työttömyysetuuteen oikeutetuilla työmarkkinatukena maksettavan matka-avustuksen ja muuttokustannusten korvauksen. Liikkuvuusavustus maksetaan Kelasta. TE-toimistot ovat tähän asti maksaneet muuttokustannusten korvauksen.
Vähintään 2 kuukautta kestävään työsuhteiseen työhön, jossa päivittäinen työmatka työsuhteen alussa kestää keskimäärin yli 3 tuntia (osa-aikatyössä yli 2 tuntia), voidaan maksaa liikkuvuusavustusta. Edellytyksenä on lisäksi se, että työaika on keskimäärin vähintään 18 t/vk. Avustuksen määrä on 32,40 e/pv. Liikkuvuusavustusta voidaan myöntää 30, 45 tai 60 päivältä työsuhteen kestosta riippuen.
Liikkuvuusavustusta on haettava Kelasta ennen työsuhteen alkamista."
Ja tuo summa joka alussa mainitaan per päivä, maksetaan vain "työpäiviltä" ja siitä maksetaan veroa huomattavasti enemmän kuin palkkatuloista.
"Ansiopäivärahan taso määräytyy työttömyyttä edeltäneiden tulojesi mukaan. Ansiopäivärahasi koostuu perusosasta ja ansio-osasta. Ansiopäivärahan perusosa on 32,40 euroa eli nykyisen peruspäivärahan suuruinen. Perusosan suuruus on kaikilla ansiosidonnaisen päivärahan saajilla sama. Päivärahan ansio-osa puolestaan lasketaan omien palkkatulojesi perusteella. Puolison tulot eivät vaikuta päivärahan tasoon. Työttömyyskassa määrittelee palkkatulojesi perusteella päivärahan perusteena olevan päiväpalkan. Ansio-osa on 45 prosenttia päiväpalkan ja perusosan (eli peruspäivärahan) erotuksesta. Jos päivärahan perusteena oleva palkkasi on suurempi kuin 3 078,00 euroa, on ansio-osasi suuruus rajan ylittävältä osalta 20 prosenttia päivärahan perusteena olevasta päiväpalkasta. Jos sinulla on huollettavanasi alle 18-vuotiaita lapsia, maksetaan ansiopäivärahasi lapsikorotuksella korotettuna. Sinulla saattaa myös olla oikeus korotettuun ansiopäivärahaan, jolloin ansio-osasi on normaalitasoa suurempi."
Vierailija kirjoitti:
Olipas huono aloitus. Ei kenellekään jää noin vähän verojen, laskujen ja muiden menojen jälkeen.
Riippuu niistä laskuist ja menoista. Onhan se eri asia maksaako tonnin asumisesta vai pari sataa. Tuo on yhdelle ihmiselle aika paljon pelkkään "elämiseen", kun ei ruokaankaan saa menemään kuin korkeintaan puolet. Moni ostaa tuolla rahalla viisihenkisen perheen kuukauden ruuat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se kuuluu yleissivistykseen tietää suurinpiirtein mitä työtön saa rahaa. Miten muuten voi edes osallistua mihinkään yhteiskunnalliseen keskusteluun?
"Täysi peruspäiväraha ja työmarkkinatuki ovat ensi vuonna 32,40 e/pv.
Peruspäivärahan enimmäiskesto lyhenee 500 päivästä 400 päivään. Niillä työttömillä, joilla on työhistoriaa enintään 3 vuotta, työttömyyspäivärahan enimmäiskesto on jatkossa 300 päivää.
Työttömyyspäivärahan enimmäiskesto säilyy 500 päivänä sellaisella työttömällä, jonka työssäoloehto on täyttynyt 58 ikävuoden täyttämisen jälkeen ja joka on ollut ehdon täyttyessä työssä vähintään 5 vuotta viimeisen 20 vuoden aikana.
Peruspäivärahan ja työmarkkinatuen omavastuuaikaa pitenee 5 päivästä 7 päivään.
Työttömyysetuudella tuetun omaehtoisen opiskelun ajalta ei enää makseta kulukorvausta. Koulutusta vailla oleville alle 25-vuotiaille tulee oikeus kulukorvaukseen työkokeilun ajalta. Kulukorvaus on 9 e/pv. Korotettu kulukorvaus on 18 e/pv.
Työttömien velvollisuutta hakea tarjottua työtä ja velvollisuutta osallistua aktiivitoimenpiteisiin tiukennetaan.
Korvaukseton määräaika eli niin sanottu karenssi voi seurata myös sellaisesta palvelun laiminlyönnistä, josta ei ole sovittu TE-toimiston kanssa tehtävässä työllistymissuunnitelmassa.
Jos työtön kieltäytyy työstä, johon hänet on valittu, hänelle asetetaan 90 päivän karenssi. Karenssi alkaa 30 päivän päästä työstä kieltäytymisestä.
Liikkuvuusavustus korvaa työttömyysetuuteen oikeutetuilla työmarkkinatukena maksettavan matka-avustuksen ja muuttokustannusten korvauksen. Liikkuvuusavustus maksetaan Kelasta. TE-toimistot ovat tähän asti maksaneet muuttokustannusten korvauksen.
Vähintään 2 kuukautta kestävään työsuhteiseen työhön, jossa päivittäinen työmatka työsuhteen alussa kestää keskimäärin yli 3 tuntia (osa-aikatyössä yli 2 tuntia), voidaan maksaa liikkuvuusavustusta. Edellytyksenä on lisäksi se, että työaika on keskimäärin vähintään 18 t/vk. Avustuksen määrä on 32,40 e/pv. Liikkuvuusavustusta voidaan myöntää 30, 45 tai 60 päivältä työsuhteen kestosta riippuen.
Liikkuvuusavustusta on haettava Kelasta ennen työsuhteen alkamista."
Ja tuo summa joka alussa mainitaan per päivä, maksetaan vain "työpäiviltä" ja siitä maksetaan veroa huomattavasti enemmän kuin palkkatuloista.
"Ansiopäivärahan taso määräytyy työttömyyttä edeltäneiden tulojesi mukaan. Ansiopäivärahasi koostuu perusosasta ja ansio-osasta. Ansiopäivärahan perusosa on 32,40 euroa eli nykyisen peruspäivärahan suuruinen. Perusosan suuruus on kaikilla ansiosidonnaisen päivärahan saajilla sama. Päivärahan ansio-osa puolestaan lasketaan omien palkkatulojesi perusteella. Puolison tulot eivät vaikuta päivärahan tasoon. Työttömyyskassa määrittelee palkkatulojesi perusteella päivärahan perusteena olevan päiväpalkan. Ansio-osa on 45 prosenttia päiväpalkan ja perusosan (eli peruspäivärahan) erotuksesta. Jos päivärahan perusteena oleva palkkasi on suurempi kuin 3 078,00 euroa, on ansio-osasi suuruus rajan ylittävältä osalta 20 prosenttia päivärahan perusteena olevasta päiväpalkasta. Jos sinulla on huollettavanasi alle 18-vuotiaita lapsia, maksetaan ansiopäivärahasi lapsikorotuksella korotettuna. Sinulla saattaa myös olla oikeus korotettuun ansiopäivärahaan, jolloin ansio-osasi on normaalitasoa suurempi."
Kiitos ja kumarrus tästä yhteen vedosta. - Itse olen opiskelija ja luulen itse asiassa uskaltaisin väittää, että en ole ainoa jolle on vierasta se, mitä työttömät tai me opiskelijat saamme ("ansaistemme") erilaisia tukia. - Mutta huolestuttavaa tämä on sikäli, että sen verran olen julkista keskutelua seurannut, ettei sielläkään kaikki hekään tieä, joiden oikeasti pitäisi tietää. Vai ehkä siiten onkin vain liikaa odotettu ja toivottu, että oikea tieto myös auttaisi tekemään kestävämpiä ja oikeudenmukaisempia päätöksiä; koska hyvin usein on helppoa kurjistaa ja heikentää heiän olojaan ja asemaa, joilla jo entuudestaan menee verraten heikosti.
Vierailija kirjoitti:
Minulla kyllä taitaa olla aivoissa sitten vikaa... Tai ainakin olen kiitollinen siitä,, että en joudu tuosta rahasta maksamaan kalliita lääkkeitä (kaikkia lääkkeitä ei korvata) maksamaan ravintoani, asumistani, asumiseen sisältyviä vastikkeita (, kuten vettä ja sähköä), liikkuimisesta koituvia menoja. joskus ehkä vaatteita tai kenkäparin ja jotain hygienia tuotteita. Saati että käyttäsi rahaa siihen, että muistaa vaikka sitten kortilla ystävää. Tai kustantaa tietoliikenne kuluja (Joo ei netti saati puheli ole pakollisisa Tarzankin pärjäsi aikanaan oikein hyvin ilman ja taitaa Muumi mamma pärjätä edelleen). - Onneksi Suomessa vielä on julkinen kirjasto; se tarjoaa monta edullista kulttuuri riemua julkisvaroin subventoituna ja paikan, jossa tavata ja nähdä ystäviä ilman, että kukaan odottaa, että pitäsi ostaa pian jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu niistä laskuist ja menoista. Onhan se eri asia maksaako tonnin asumisesta vai pari sataa. Tuo on yhdelle ihmiselle aika paljon pelkkään "elämiseen", kun ei ruokaankaan saa menemään kuin korkeintaan puolet. Moni ostaa tuolla rahalla viisihenkisen perheen kuukauden ruuat.
Ja sekin on eri asia, maksaako pois lainaa ja yhtiövastiketta tonnilla aka. lyhentää lainaa ja maksaa vastiketta, vai maksaako vain vuokraa.
Ei riittäs ainakaan mulle. Bilettämiseen menee jo 500, vaatteisiin 300, ruoka 500 jne. T. Sinkku N41
Mahtaako täällä porukka arvioida kulutustaan vähän alakanttiin? Suomessa on kaikki todella kallista, eikä 700 eurolla kovin pitkälle pötkitä.