Riittääkö 700 euroa/kk elämiseen
sinkulle? Tämä summa siis jää asumisen ja laskujen jälkeen ruokaan ja muuhun. Siinä ei paljon kampaajalla käydä eikä mitään ostella... Masentaa.
Kommentit (59)
Kertokaa mullekin mistä muka opiskelija saa 700e jos kerta "normibudjetti" on...
Itkisin onnesta jos jäisi edes puolet tuosta ruokaan.
T.opiskelija
Sossu laskee että n. 400-500e/kk pitäisi riittää pelkästään ruokaan. Onko tähän asti työttömät, sairaat, työkyvyttömät ja toimeentulotuella elävät pärjänny?
Vierailija kirjoitti:
Sossu laskee että n. 400-500e/kk pitäisi riittää pelkästään ruokaan. Onko tähän asti työttömät, sairaat, työkyvyttömät ja toimeentulotuella elävät pärjänny?
eikä laske. tuolla rahalla pitää maksaa laskut ja muut menot myös
En ole opiskelija vaan käyn työssä. Ap
Todella hyvin riittää. Ja kampaajallekin pääsee ja ravintoloihin.
Mä oon opiskelija ja saan opintotukee + yleistä asumistukee yhteensä 525 euroo kuussa. Mun vuokra on 400 euroo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eikä laske. tuolla rahalla pitää maksaa laskut ja muut menot myös
Joo niinhän se meni, jotenkin katkesi ajatus tuossa.
Vierailija kirjoitti:
Tuon rahan pitää riittää kaikkeen muuhun kuin asumiskustannuksiin. Ruoka, hygieniatarvikkeet, vaatteet, bussiliput, puhelin, netti, kodinkoneiden osto ja korjaus ym. Ja riittääkin kunhan osaa olla vaatimaton. Missään juhlissa ei paljoa juosta.
Yli puolet tuosta jää kivasti säästöön. Eli kyllä todellakin riittää.
Minulle jää kuussa pakollisten menojen + ruokakulujen jälkeen noin 400 € ns. ylimääräistä käyttörahaa, jotka käytän useimmiten arkikulutukseen; kahvittelut/ulkonasyömiset, leffat, verkkokauppaostokset, meikkiostokset, heräteostokset...
700 € olisi aika luksusta, siitähän joutaisi säästöön jo jokunen satku esim lomareissuja tai isoja hankintoja varten.
Monet opiskelijat ei osaa järkevästi rahaa käyttää. Sama kun luin aamulehdestä kuinka lesbopari suree sitä kuinka toiselta otettiin tuet pois ja toinen käy töissä ja he asuvat yhdessä. Ja lisänä siihen että näillä 20v naisilla on kaksi autoa ja kaksi koiraa. Jumaliste täytyy olla toope jos hankkii auton opiskelijana, surkein sijoitus jollei asu sitten ihan persereiässä jossa ei julkiset liiku. Jos on rotukoiria niin niihinkin uppoo sitten tonni poikineen jos tulee ongelmia. Ärsyttää tuollaiset jotka ei osaa rahaa käyttää, syntyneet kultalusikka perseessä.
Minun pitää siis ostaa ruoka, pesuaineet, bussiliput ja kaikki sellainen tällä 700 eurolla. Ap
Siis 700 kuussa vain ruokaan ja extraan vai meneekö tuosta vielä juoksevia maksuja?
Itsellä jää noin 1300e kk kun asunto ja muut kiinteät/juoksevat maksettu. Elätän sillä hyvin itseni ja koululaisen, ei tarvitse juurinedes pihistellä ja säästöön riittää myös.
Vierailija kirjoitti:
Minun pitää siis ostaa ruoka, pesuaineet, bussiliput ja kaikki sellainen tällä 700 eurolla. Ap
Tuo riittää kyllä hyvin. Mutta älä hanki autoa ja venettä ihan ensi hätään, vaan odota että tulot nousee ja alkaa olla vähän säästöjäkin.
Ei mene tästä 700 enää juoksevia maksuja. ap
Vierailija kirjoitti:
sinkulle? Tämä summa siis jää asumisen ja laskujen jälkeen ruokaan ja muuhun. Siinä ei paljon kampaajalla käydä eikä mitään ostella... Masentaa.
Joskus laittaa hieman vihaksi kun itse joutuu, korjaan olen joutunut pärjäämään jo pidemmän aikaa huomattavasti pienemmällä summalla kuin 700€ kuukaudessa. Hieman antaa lohtua se, että opiskelu on kai välivaihe. Ja ta se.että ainakin omiin korviin kuullostaa paremmalta sanoa että olen yliopisto- opiskelija kuin kertoa, että olen työtön maisteri. - Vaikka yliopistoista ja korkeakouluista valmistuneitakin on toki paljon, ettei sinänsä pitäisi hävetä, jos joutuu olemaan työttömänä maisterina, vaikka ei se varmasti yhtään mukavaa ole, kenellekään.
Onneksi itselleni ei ole tullut epämääräisiä laskuja, jotka pitäisi myös maksaa; viittaan vain tuohon kun kerroit, että jää 700€ käteen kuussa asumisen ja laskujen jälkeen. - Vai tarkoittaako laskut sitä, että olet jo elänyt yli varojesi kertaalleen, vai mistä ne koostuu? Yhtä kaikki pärjääminen pienemmälläkin rahalla onnistuu minusta parhaiten jos tai kun on edes pieni haju siitä, mihin rahaansa käyttää, jolloin voi hahmottaa, että mistä voi tinkiä. Tämä onnistuu esimerkiksi niin, että pitää yksinkertaisesti menoistaan kirjaa. Ja määräajoin, kuten kerran kuukaudessa katsoo, mihin on oikeasti rahaa käyttänyt. - Saattaia yllättyä.
Esimerkiksi ruoka on kohde, johon olen sinkkuna pärjännyt hyvin noin 100€:lla kuussa, mutta ei tarvitsisi syödä montaa kertaa kummoisessakaan ulkona ravintokassa, niin saisi menemään kaksi kertaa tuon 100€.
Ja nyt en kertaa, sitä samaa virttä, että kuinka sitä säästää, jos vain jättää alkoholin ja tupakaan pois. - Ei muuten mutta tämä inkki on jo niin kulunut, että sen varmaan tietänee jo kaikki muutenkin.
Riittää kevyesti noiden kulujen jälkeen.Jos ei käy kerran kuussa ulkomailla.