Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on laihduttamisen kannalta terveellisiin, riisi vai peruna?

Vierailija
01.08.2017 |

.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leivitteitä ei leivän päällä tarvita, kun laitetaan juustosiivu, vähärasvainen leikkele ja esim kurkkusiivuja. kasvikset leivänpäällä ovat hyviä ruuansulautuksenkin kannalta.

Ja selitätkö vielä mihin sitä leipää ylipäänsä tarvitaan? Ihan yhtä tyhjää ravintoa kuin perunakin.

En ole äskeinen, mutta kyllä minä tykkään leivän mausta. Jos tarkkoja ollaan, mitään ruoka-ainetta ei tarvitse. Jollakin pillerillä tai pirtelöllä saa aina korvattua kaiken. Mutta jostakin syystä hoikkana pysyy helpoimmin, kun antaa itselleen luvan myös nauttia kohtuudella.

Jostakin syystä olen pysynyt hoikkana, kun en ole opetellut tapaa hakea sitä nautintoa ruuasta. Tai opetellut tapaa syödä perunaa, riisiä tai leipää sitten peruskoulun.

Toisaalta on paljon hoikkia ihmisiä, jotka syövät leipää, perunaa ja riisiä. 

Ruoasta nauttimisessakaan ei ole mitään vikaa, ei sen enempää kuin musiikista tai kuvataiteesta nauttimisessa. Itse asiassa aika usein silloin kun syöminen menee överiksi pahasti, se ei ole enää nauttimista ollenkaan. Toki, ihmisestä voi tulla pyöreä sillä että vaan syö tuhteja aterioita herkullista ruokaa, varsinkin istumatyöläisestä naisesta, mutta yleensä tosi lihavien ruokavalio näyttää olevan kaikkea muuta kuin nautinnollinen: limsaa, energiajuomia, pikaruokia, sipsiä ja naksua ja karkkia. Usein näyttää että kyse on jostain muusta kuin makunautinnoista, ehkä stressin, tunteiden tms turruttamisesta ähkyllä.

Vierailija
22/37 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruna on lähes kokonaan vettä. Voit vetää lautasellisen perunaa, etkä saa juuri lainkaan kaloreita. Lautasellisen kun vedät riisiä tai varsinkin pastaa, saat moninkertaisen määrän kaloreita. Laihduttajalle suosittelen siis perunaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leipää voi syödä siivun tai kaksi päivässä ihan huoletta. Ihminen tarvitsee jonkin verran hiilihydraattejakin. Itse syön gluteenittomia leipiä, joissa on siemeniä ja pähkinöitä. Joinakin päivinä en syö yhtään leipää. Suomalaisten pahe kuitenkin tuo runsas leivänsyönti ja vielä mauttomia rasvaisia levitteitä ja leikkeleitä niiden päällä? Mieluummin pähkinöitä, öljyjä ja vähän juustoa, joista saan rasvan ja kalsiumia! 

7.

Hiilarin lähteeksi riittää pähkinät, siemet, mantelit, juusto, jne.

Juustossa ei ole hiilareita. 

Vierailija
24/37 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että laihduttamisen kanssa ei kumpikaan, mutta aika moni sanoi peruna.

Itse sanoisin riisi, ja ihan vaan sen takia, että oletteko katsoneet miten aasiassa syödään? Riisiä, kasviksia, kalaa. Ei näy juurikaan lihavia ihmisiä. Ja syövät riisiä vähintään yhdellä aterialla päivässä, koska pitää nälän poissa (en ota kantaa, luin sen vain jostain). Mutta tietenkään sitäkään ei kuulu syödä älyttömiä määriä.

Vierailija
25/37 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun laihdutetaan, lasketaan kaloreita. Kun karpataan, laksetaan hiilareita. Perus laihdutus = calories in vs calories out. Joten syö vaikka molempia.

Vierailija
26/37 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leivitteitä ei leivän päällä tarvita, kun laitetaan juustosiivu, vähärasvainen leikkele ja esim kurkkusiivuja. kasvikset leivänpäällä ovat hyviä ruuansulautuksenkin kannalta.

Ja selitätkö vielä mihin sitä leipää ylipäänsä tarvitaan? Ihan yhtä tyhjää ravintoa kuin perunakin.

En ole äskeinen, mutta kyllä minä tykkään leivän mausta. Jos tarkkoja ollaan, mitään ruoka-ainetta ei tarvitse. Jollakin pillerillä tai pirtelöllä saa aina korvattua kaiken. Mutta jostakin syystä hoikkana pysyy helpoimmin, kun antaa itselleen luvan myös nauttia kohtuudella.

Jostakin syystä olen pysynyt hoikkana, kun en ole opetellut tapaa hakea sitä nautintoa ruuasta. Tai opetellut tapaa syödä perunaa, riisiä tai leipää sitten peruskoulun.

Jokaisella on oma tapansa tulla autuaaksi, ja ehkä jollekulle nautintojen puuttuminen on nautinto. Mutta kuulostaa kyllä aika tavattoman vaivalloiselta, jos meinaa harrastaa sosiaalista elämää, samoin en näe oikein mitään ylpeilemisen aihetta siinä, ettei nauti ruoasta. Kohtuus kaikessa on minun mottoni.

Mitä minä just luin? Se, että ei mättää leipää ja perunaa on este sosiaalisestä elämästä nauttimiselle? Hyvään ravintolaan ei voi mennä syömään ihan vaan lihaa, kalaa ja kasviksia? Tai viettää iltaa ilman sipsikulhoa? Onko ruoka oikeasti ainoa asia josta saa sitä ainoaa oikeaa nautintoa ja kaikki muu on teeskentelyä? Oma mielipiteeni on myös, että kaikkea saa syödä kohtuudella, mutta menee vähän yli tämä "leivän" syönnin puolustelu.

Vierailija
27/37 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella on oma tapansa tulla autuaaksi, ja ehkä jollekulle nautintojen puuttuminen on nautinto. Mutta kuulostaa kyllä aika tavattoman vaivalloiselta, jos meinaa harrastaa sosiaalista elämää, samoin en näe oikein mitään ylpeilemisen aihetta siinä, ettei nauti ruoasta. Kohtuus kaikessa on minun mottoni.

Et tunnista itsestäsi käytöstä, josta syytät muita?

Vierailija
28/37 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruna. Muutenkin kuin laihduttamisen kannalta.

On myös paljon monipuolisempi kuin riisi. Yritäpä tehdä riisistä keittoa, sosetta, kiusausta, muusia, uuniriisiä...

Varsinaista laihdutusruokaa ei ole kumpikaan, mutta perunassa on enemmän vitamiineja ja ekokologisuutta ajatellen lähiruokaa.

Vierailija
29/37 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisi ei lihota. Mä laihduin 11kg vaikka söin riisiä melkein joka päivä.

Vierailija
30/37 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leipää voi syödä siivun tai kaksi päivässä ihan huoletta. Ihminen tarvitsee jonkin verran hiilihydraattejakin. Itse syön gluteenittomia leipiä, joissa on siemeniä ja pähkinöitä. Joinakin päivinä en syö yhtään leipää. Suomalaisten pahe kuitenkin tuo runsas leivänsyönti ja vielä mauttomia rasvaisia levitteitä ja leikkeleitä niiden päällä? Mieluummin pähkinöitä, öljyjä ja vähän juustoa, joista saan rasvan ja kalsiumia! 

7.

Hiilarin lähteeksi riittää pähkinät, siemet, mantelit, juusto, jne.

Juustossa ei ole hiilareita. 

Juustoissa on eroja.

Vierailija
31/37 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään paljon leipää; ruisleipää, patonkia, sämpylöitä ja kerran päivässä pullakahvit. Kukaan ei ole liikapainoinen. Ei kannata yleistää, että tietty syötävä saa ihmiset lihomaan.

Alkuperäiseen vastaus,että peruna ilman muuta.

Vierailija
32/37 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunassa on kyllä tärkkelystä mitä kyllä olisi hyvä saada jonkin verran. Hiilarin lähteenä voit käyttää maltillisesti molempia, mutta ei niitä tarvitse joka ateriaan tunkea.

Käytä paljon kasviksia ja lihaa muutaman kerran viikossa. Suosi kalaa, saat siitä hyviä rasvoja ja hiilareita.

Paras lopputulos tulee kun syö mahdollisimman paljon erilaisia ruokia ja tuotteita ja kaikkia maltillisesti. Eli ei perunaa vedetä joka aterialla, mutta ei myöskään koko ajan porkkanaa ja salaatinlehtiä. Punaista lihaa kannattaa rajoittaa 1-3 kertaa viikkoon, 3 saattaa olla jo liikaa. Siinä kun suositus on tosiaan vain 200g/vko naisilla. En tiedä lasketaanko porsaan lihan, se on kiistanalainen.

Kaikkea vaan monipuolisesti ja kaikessa kohtuu :)

Vierailija
33/37 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peruna. Muutenkin kuin laihduttamisen kannalta.

On myös paljon monipuolisempi kuin riisi. Yritäpä tehdä riisistä keittoa, sosetta, kiusausta, muusia, uuniriisiä...

Varsinaista laihdutusruokaa ei ole kumpikaan, mutta perunassa on enemmän vitamiineja ja ekokologisuutta ajatellen lähiruokaa.

Ei riisistä saa joo tehtyä perunaruokia, mutta saa tehtyä montaa eri kiinalaista/japanilaista ruokaa. Riisiä voi syödä ruoan kyljessä, tai voi tehdä monia eri kastikkeita. Kiinalaisissa riisiruoissa olevien lihan/kasvisten maku tuo sen maun riisiin. Myös itse riisin voi maustaa niin halutessaan. Ja sushia/riisikakkuja voi myös tehdä. Päivinä, jolloin ei jaksa oikein mitään tehdä, voi tehdä paistettua riisiä ja heittää sekaan kaikkea mitä jääkaapista löytyy.

(ja mikäli sosetta tai muusia haluaa, niin ne voi tehdä ihan vaikka kasviksista ilman mitään perunaa).

Vierailija
34/37 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä syödään paljon leipää; ruisleipää, patonkia, sämpylöitä ja kerran päivässä pullakahvit. Kukaan ei ole liikapainoinen. Ei kannata yleistää, että tietty syötävä saa ihmiset lihomaan.

Alkuperäiseen vastaus,että peruna ilman muuta.

Entä terveys noin muuten? Olipa hölmö kysymys, erinomainen tietenkin. :D Ettekä tietenkään ole laihoja läskejä.

Vierailija
35/37 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruna on lähes kokonaan vettä. Voit vetää lautasellisen perunaa, etkä saa juuri lainkaan kaloreita. Lautasellisen kun vedät riisiä tai varsinkin pastaa, saat moninkertaisen määrän kaloreita. Laihduttajalle suosittelen siis perunaa.

Perunassa on aika paljon tärkkelystä ja siinä on tosi paljon kaloreita verrattuna muihin kasviksiin esim. 3 kertaa enemmän kuin porkkanassa-

Vierailija
36/37 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä minä just luin? Se, että ei mättää leipää ja perunaa on este sosiaalisestä elämästä nauttimiselle? Hyvään ravintolaan ei voi mennä syömään ihan vaan lihaa, kalaa ja kasviksia? Tai viettää iltaa ilman sipsikulhoa? Onko ruoka oikeasti ainoa asia josta saa sitä ainoaa oikeaa nautintoa ja kaikki muu on teeskentelyä? Oma mielipiteeni on myös, että kaikkea saa syödä kohtuudella, mutta menee vähän yli tämä "leivän" syönnin puolustelu.

Maailmassa on miljoona nautintoa. Suurin osa niistä tulee jostakin aivan muusta kuin ruoasta. Mutta ruoka on osa kokonaisuutta. Jos ystäväperheen mökillä uudet perunat saavat aikaan hysteerisen reaktion tai Aasian matkalla katukeittiön antimissa ei saa olla riisiä, ihan vain siksi että on "opettanut itsensä ettei nauti", kuulostaa kyllä minusta aika vaivalloiselta elämältä. Mikä on se palkkio? 

Mutta tosiaan kukin tavallaan.

Vierailija
37/37 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvismuuseihin terveellistä ja hyvää voita.