Minkäkokoisissa asunnoissa asutte? Perhekoko?
Minkälaisiin neliöihin olette saaneet soviteltua perheenne? Mitä kompromisseja olette tehneet tai olleet tekemättä, mikä ollut ratkaisevasti eduksi? Kaipaatteko isompaan tai pienempään? Mikä teillä on arkena kuljettavien matkojen pituus ja millä välineellä?
Kommentit (45)
72 neliön kerrostalokolmio keskustassa, säännölliset asujat 1 aikuinen ja 2 tarhaikäistä lasta, joka toinen viikko talossa myös teini ja säännöllisen epäsäännöllisesti toinen aikuinen. Aikuisilla molemmilla omat autot käytössä ja teini liikkuu pyörällä/kävellen kouluun. Tarhaikäisillä yhteinen ja teinillä oma huone, jossa asuu marsu. Aikuisten sänky olohuoneessa. Haaveissa rivari neliö, mutta mahdetaan ihan ok:sti näin.
Mummonmökki, 48 virallista neliötä ja vintti lämmintä nukkumatilaa. Vanhemmat, kaksi lähes aikuista lasta ja kaksi koiraa.
Vierailija kirjoitti:
Reilut 300 neliötä, minä ja sivupersoonani tarvitsemme tilaa. Jokaisella oma huone ja läppäri jolla palstaillaan. Tontti 5ha. Taksilla kuljetaan.
Näin tuntuu olevan monella 😁
Minä ja teini. Ei ole ajokorttia. Kuljemme julkisilla. 3h+k ja 74neliötä. Tilaa on sopivasti.
260 neliötä yhdessä tasossa. Kaksi aikuista ja koululainen. Pari koiraa. Mahdutaan sopivasti.
75 neliötä/ 2 aikuista. 1 huone periaattessa ihan turha.
57m2+parveke, kaksi aikuista.
Ei kompromisseja. Töihin bussilla ja ratikalla.
75 neliötä ja asujia minä ja lapsi. Pienempään en muuttais.
58 neliötä, kaksi aikuista, vauva syntyy kuun lopussa, yksi koira. Miehen edellisen liiton lapsi (5v) noin puolet viikosta myös täällä. Eli parhaimmillaan 2 aikuista + 2 lasta + koira. Toinen makuuhuone olisi kiva niin saisi lapset oman tilan missä temmeltää. :)
170 neliötä+autototalli+puuliiteri+puutarhavaja, kaksi henkeä. Toinen työhuone on liian pieni, muuten hyvän kokoinen meille. Pihakin on aivan liian pieni makuuni (3900 neliötä), mutta sentään muuten tosi kiva ja terasseja on kaksi, toinen auringossa ja toinen varjossa.
N.300 neliötä. Josta vanhanparin osuus 45 neliötä. Lapsista 2 kotona. Kaksi muualla. Mulla satunnaisia työmatkoja . Isännällä vaihtelee 2-120 km. Yrittäjä kun on.
Uusperhe, vakituisesti 2+2 teiniä, lisäksi 3 lasta eri kokoonpanoilla. Kerrostalo 140 neliötä.
Komromissi on se, että asumme vuokralla. Emme ostaneet isoa asuntoa, vaan odotamme, että vanhimmat muuttavat pois.
Kaksi autoa, mutta ei sijainnin takia.
Äiti ja kaksi teinilasta, okt 130 m2, työmatka 10 min pyörällä, 5 min autolla, tykkään.
Just passeli. 85/120m2. Rintamamiestalo ja kerroksia 3. Lapsia 1. Eli mukelolla on oma huone ja meillä suuren suuri makkari. Ainoastaan piha sais olla isompi.. olen varsinainen viherpiipertäjä multasormi ja 1200m2 käy jo pieneksi kun toteuttelen omaa piha unelmaani.. mutta se on minun harrastukseni, jota harva ymmärtää.
Välillä kerrosten ravaaminen harmittaa. Mutta tuleepahan vähän extra liikuntaa.
Me asuttiin 6 hengen perheenä 120 m2 talossa, jossa oli 3 mh+Oh+ruokailutila+keittiö+2 wc+sauna+khh. Melkoisen ahdasta oli, onneksi kaksi nuorimmaista olivat vielä aika pieniä.
Sitten muutettiin vähäksi aikaa väliaikaisiin tiloihin 70 m2, jossa oli käytössä 2 mh+Oh+ keittiö+wc/kph. Helpotusta toi se että talossa oli pyykkitupa, sauna ja varastotiloja erikseen kellarissa.
Nyt asutaan siis samassa, remontoidussa talossa jossa on nyt käytössä 5 mh,keittiö, ruokailuhuone, Oh, 3x wc, 2x kph, sauna+ph, pyykkitupa, kuraeteinen, kuisti sekä useita vinttikomeroita ja kellarivarastoja. Neliöitä tässä on tällä hetkellä noin 200 virallista asuinpinta-alaa, kun remontti saadaan loppuun niin pinta-alaa (täyskorkeaa huonetilaa) on noin 300 m2. Tämä tuntuu sopivalta, mahtuu lasten kaverit käymään ja suku tarpeen tullen juhlimaan. Aika ahdasta oli aikaisemmin.
125 m2, kaksi yläkoululaista, äiti ja isä. Koulumatkat yläkouluihin 2,5 km ja 9 km (painotusluokka). Työmatkat alle 2 km kesällä pyöräillen, talvella kävellen. Lapset pyöräilee, kävelee tai kauempana olevan koulun osalta menee bussilla kouluun.
Kompromissit: Okt jossa epäkäytännöllisen hankalan mallinen olohuone, mainettaan paremmalla asuinalueella (laski hintaa 10% suhteessa parempimaineiseen), yläkerrassa vinot katot makuuhuoneissa, perustasoinen ja perinteinen varustelu talossa.
OKT 180 m2, 2 aikuista ja 3 lasta
Tilaa on sopivasti, lapsilla omat huoneet. Kouluun matkaa 300 m, työpaikoille noin 10 km, julkisilla pääsee.
Reilut 300 neliötä, minä ja sivupersoonani tarvitsemme tilaa. Jokaisella oma huone ja läppäri jolla palstaillaan. Tontti 5ha. Taksilla kuljetaan.