Espooseen muutto loppuvuodesta. Vinkit alueista?
Elikä ollaan muuttamassa espooseen loppuvuodesta/vuodenvaihteessa. Kesälomalla kävimme siskoni luona joka asuu Soukassa ja samalla vähän kierrettiin alueita läpi. Miehen työpaikka tulee olemaan keilarannassa, joten mukavia alueita suht läheltä olivat: Tapiola (ei siihen keskukseen), Laajalahti, Mankkaa ja Olari. Westendiin ei ole varaa ja haukilahti ei myöskään innostanut vaikka meri olikin lähellä.
Onko mitään neuvoa antaa ko. alueista?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut huhua että Mankkaalle olisi tulossa isompi kerrostaloalue. Muistakaa tarkistaa se onko tulossa ja mihin ja onko sitten mahdollisesti kaupungin asuntoja siihen suunnitteilla.
Ja tämä haittaa miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut huhua että Mankkaalle olisi tulossa isompi kerrostaloalue. Muistakaa tarkistaa se onko tulossa ja mihin ja onko sitten mahdollisesti kaupungin asuntoja siihen suunnitteilla.
Ja tämä haittaa miksi?
Ei välttämättä haittaakaan ,mutta omasta mielestä kalliiseen kotiin sijoittaminen on riski jos alue muuttuukin tulevaisuudessa vähän rauhattomammaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä haittaa miksi?
Ei välttämättä haittaakaan ,mutta omasta mielestä kalliiseen kotiin sijoittaminen on riski jos alue muuttuukin tulevaisuudessa vähän rauhattomammaksi.
Ymmärrän pelon. Meidän taloyhtiön (ei pk-seudulla) lähelle rakennettiin 2 kerrostalon kompleksi. Villiksi se meno vaan muuttui. Autoja parkkeerataan miten sattuu (jopa meidän pysäköintialueelle). Meidän leikkikenttä on vallattu kerrostalon asukkaiden toimesta, koska kaupunkin ei sellaista siihen rakentanut. Eikä enää voide edes ruohonleikkuria jättää pihalle vaan pitää laittaa varastoon lukkojen taakse. Myös pyörät ja muu irtilähtevä tuntuu olevan "yhteisessä" käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Onks teillä "susirajan" eli kehäkolmosen takana odotettavissa perintöjä. Itse tuntemani espoossa asuvat ainakin tarvitsevat kovasti sponsoria pitääkseen yllä alueen edellyttämää elintasoa, vaikkapa sitten ahentimalla toisilta sisaruksiltaan sen mitä irti saavat. Ilkeämisestähän se ei jää kiinni, sillä mitäpä sitä ei tietty ihmislaji tekisi näyttääkseen vauraalta ja menestyvältä.
Kyllä täällä ihan omalla palkallaan elää, mutta pelkällä toimeentulotuella se voi tietty olla jo vähän tiukkaa. Itsellä, eikä miehellä, ei ole kolmeen sukupolveen kukaan asunut Kehä III:sen ulkopuolella. Ja okt-alueella Espoossa asutaan.
Hyviä alueita listasit. Ehkä itse vielä olaria välttelisin ainakin keskuksen läheltä.
Mutta vaikka et listannutkaan Leppävaaraa niin sitä suosittelen välttämään. Vaikka juna onkin vieressä ja kulkuyhteydet hyvät, niin siitä on muodostumassa aikamoinen Itis vol. 2 :(
Juu ei missään nimessä Leppävaaraan! Nyt kesällä varsinkin huomaa mitä porukkaa tässä Sellon luona pyörii, kun normaali työssäkäyvä porukka on lomilla.... Sekakäyttäjiä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Hyviä alueita listasit. Ehkä itse vielä olaria välttelisin ainakin keskuksen läheltä.
Mutta vaikka et listannutkaan Leppävaaraa niin sitä suosittelen välttämään. Vaikka juna onkin vieressä ja kulkuyhteydet hyvät, niin siitä on muodostumassa aikamoinen Itis vol. 2 :(
Jos tarkoitit Kuitinmäen keskustaa niin siihen rakennetaan juuri uusia ja kalliita kerrostaloja :). Hyvin rauhallista on.
Onnea, pääset akateemiselle alueelle. Ei tarvitse kestää idioottien typeriä juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen Mankkaa - Pohjois-Tapiola - Laajalahti (asun itsekin tällä alueella). Mitä Tapiolan alueen kouluihin tulee, kaksi kouluista on tälläkin hetkellä remontissa, oppilaat väistötiloissa. Valmistumusajankohtaa en tiedä.
Plussaa tälle alueelle myös täältä. Yksi asia on kyllä vähän ihmetyttänyt. Tänne on noussut aika hulppeita tönöjä, mutta pihat aivan onnettomat. Talolla kokoa 200-300 neliötä, mutta omaa pihaa on se 2 metriä talon ympärillä.
Se on 5m talon ympäri (= paloauton täytyy mahtua talon viereen). Ja ihan sama tilanne on koko Etelä-Espoossa, teholuku on se 2.5 tai jotain...
Kaikki manitsemasi ovat hyvämaineisia alueita. Olarin huono puoli on se, että sieltä on vaikeampi löytää asuntoa, jonne ei kuuluisi melu joltain isolta väylältä. Olarissa tosin paljon halvempaa asumista kuin Tapiolassa ja Mankkaalla. Itse suosittelen Mankkaata tai Pohjois-Tapiolaa. Rauhalliset alueet, paljon lenkkipolkuja, hyvät ruokakaupat (S-Market Pohjois-Tapiola ja Espoon ehkä laadukkain K-Supermarket Mankkaa), palvelut lähellä (Pohjois-Tapiolassa kävelymatkan päässä), hyvät yhteydet Helsingin keskustaan, Keskuspuiston maisemiin ja Rantaraitille merenrantaan fillarimatka.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki manitsemasi ovat hyvämaineisia alueita. Olarin huono puoli on se, että sieltä on vaikeampi löytää asuntoa, jonne ei kuuluisi melu joltain isolta väylältä. Olarissa tosin paljon halvempaa asumista kuin Tapiolassa ja Mankkaalla. Itse suosittelen Mankkaata tai Pohjois-Tapiolaa. Rauhalliset alueet, paljon lenkkipolkuja, hyvät ruokakaupat (S-Market Pohjois-Tapiola ja Espoon ehkä laadukkain K-Supermarket Mankkaa), palvelut lähellä (Pohjois-Tapiolassa kävelymatkan päässä), hyvät yhteydet Helsingin keskustaan, Keskuspuiston maisemiin ja Rantaraitille merenrantaan fillarimatka.
Sen verran kommentoin, että K-Supermarket Mankkaa on kyllä paskin kauppa missään kuunaan olen joutunut asioimaan, jopa Seilorissa vikana päivänä ennen sulkemistaan oli laajemmat valikoimat kaikkea, varsinkin leipiä. Onneksi sen enempää Iso Omena kuin Sellokaan ei ole tuosta kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kannattaa ehkä katsoa karttaa Olarin kohdalta :). On iso alue ja isot väylät ovat nimenomaan alueen reunoilla. En ole aikaisemmin kuullut mitään Olarin meluhaitoista! Pidän Olarin etuna nimenomaan sitä, että siellä voi asua pientaloalueella ja silti mennä kävellen tai fillarilla esim. Omppuun. Oma rauha mutta silti ihmisten ilmoilla Kun Matinkylän puolella on rauhattomampaa vuokrakerrostaloasuntojen takia ja (suomenkielisissä) alakouluissa haasteita. Ja kauempana Länsiväylän varressa on taas ajettavaa enemmän. Tosin miehesi on Keilaniemessä eikä Helsingin keskustassa töissä. Toisaalta jos itse menet töihin niin metron läheisyys antaa ihan erilailla vaihtoehtoja sinun työpaikallesi ja liikkumiselle jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen Mankkaa - Pohjois-Tapiola - Laajalahti (asun itsekin tällä alueella). Mitä Tapiolan alueen kouluihin tulee, kaksi kouluista on tälläkin hetkellä remontissa, oppilaat väistötiloissa. Valmistumusajankohtaa en tiedä.
Plussaa tälle alueelle myös täältä. Yksi asia on kyllä vähän ihmetyttänyt. Tänne on noussut aika hulppeita tönöjä, mutta pihat aivan onnettomat. Talolla kokoa 200-300 neliötä, mutta omaa pihaa on se 2 metriä talon ympärillä.
Eipä tuossa oikein mitään ihmeellistä ole, tonttimaa Kehä kolmosen sisällä alkaa olla niin kallista, että kaikki vanhat parin tuhannen neliön tontit lohkotaan postimerkin kokoisiksi plänteiksi (olikohan 600m2 nykyään minimi) sitä mukaa kun siirtyvät perintönä eteenpäin. Varsinkin kehä ykkösen sisältä isoja tontteja alkaa olla todella vaikea löytää.
Miksi Haukilahti ei innosta? Aivan paras paikka sijainniltaan ja luonnoltaan!
Myös Lintuvaara voisi olla hyvä. Koulujakin taitaa olla remontoitu. Pientaloalue mutta hyvät palvelut Leppävaarassa. Mihinpäin itse menet töihin? Meinasimme muuttaa itsekin taannoin Lintuvaaraan, mutta jäimmekin sitten Helsingin puolelle.
Lintuvaarasta ei ole kauhean pitkä matka miehesi työpaikalle. Sellon ja Leppävaaran palvelut lähellä, mutta ei liian 😉 Lapset kouluun esim. SYK, Helsingin puolelle.
Ääni Olarille minultakin! Todella lapsiystävällinen, vehreä alue. Paljon leikkipuistoja ja turvalliset jalankulkuyhteydet. Keskuspuiston ulkoilumaastot aivan vieressä. Kuitinmäen keskusta kehittyy, kun vanhoja liikerakennuksia korvataan / tullaan korvaamaan uusilla kerrostaloilla. Omppuun (kaikki palvelut + metro) reilu kilsa matkaa, Keilaniemeen autolla ruuhkasta riippuen vartti tai fillarilla noin 20 minuuttia (työmatkapyöräily on tosi pop!).
Kannattaa katsoa talo, johon on jo tehty isot remontit. Ylä-Olari on hyvin rauhallista aluetta, Kuitinmäen keskustassa on vähän vilkkaampaa. Itse olen asunut Kuittarissa nyt kolmisen vuotta enkä keksi moitittavaa. Täällä maksaa neljän huoneen asunnot sen satatonnia vähemmän kuin Länsiväylän eteläpuolella.
Myös Lintulaakson koulu Lintuvaarassa on valittu vuoden parhaaksi vuonna 2016(alakoulu).
Vanha Konala(Helsinki) ja Uusmäki(Espoo) ovat myös kivoja alueita Lintuvaaran vieressä sekä Painiitty mikä virallisesti kuuluu Lintuvaaraan.
Pohjois-Tapiolan koulut ovat toiminnassa. Varmaan homeessa nekin, mutta ainakin toistaiseksi myös alakoulu toiminnassa. Laajalahdessa kiva alakoulu, mutta tulossa siihenkin peruskorjaus lähivuosina. Mankkaa OK. Kannattaa valita asuinpaikka tosiaan sen mukaankin mitä lapset harrastaa ja millaisissa kaveriporukoissa haluaa heidän pyörivän.