Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saan tämän jatkuvan jännittämisen loppumaan? Keho käy ylikierroksilla.

Vierailija
01.08.2017 |

Jännitän nykyään melkein kaikkea. Jopa työpaikalle lähtemistä vaikka olen ollut samassa paikassa kohta 10 vuotta. Tuntuu siltä että keho jännittää jonka myötä pää alkaa jännittämään ja sitten keho alkaa jännittää enemmän. Jännitän ulos lähtemistä esim. tuttujen kanssa ruokaravintolaan menemistä.

Sain lääkäriltä Propral-beetasalpaajat joiden pitäisi vähentää jännittämistuntemusta, mutta ne tekevät huimaavan olon. Verenpaineeni on muuten normaali.

Joskus kun olen jännittänyt aikani, niin keho ja lihakset ovat ihan väsyneet ja tekee mieli vaan kaatua sohvalle ja levätä esim. työpäivän jälkeen. Työni on kevyttä konttorihommaa eikä rasita. Aiheuttaako jännityksen tilapäinen laukeaminen tuota väsymisen tunnetta?

Neuvoja? Kiitos.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kortisolin mittaus verestä vai otetaanko se syljestä?

Eikö niitä saa teetettyä jossain?

Vierailija
2/33 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa olla jonkinlainen ahdistushäiriö. Itselläni on. Jos jännitys on riittävän kova, nuo betasalpaajat tuskin auttavat tarpeeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saattaa olla jonkinlainen ahdistushäiriö. Itselläni on. Jos jännitys on riittävän kova, nuo betasalpaajat tuskin auttavat tarpeeksi.

Saako kysyä minkä tyyppisestä ahdistuneisuushäiriöstä kärsit? Mitä lääkkeitä sinulle on määrätty?

Minulla on vain tämä jännittäminen, ja lääkäri sanoi että ei viittaa mihinkään masennukseen, varsinaiseen paniikkihäiriöön vaan vaikuttaisi olevan jotain tilapäistä lievää ahdistuneisuushäiriötä.

AP

Vierailija
4/33 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ehdotettiin jännittämiseen ja ahdistuskohtauksiin Ketipinoria, mutten suostunut ottamaan koska olen kuullut niin kamalia juttuja tuosta lääkkeestä. Sitä käytetään mm. kaksisuuntaisen mielialahäiriön hoitoon, joten ei liene mikään fiksu valinta sellaiselle jolla esim. kroonisen stressin tai stressireaktion aiheuttamaa ahdistusta ja jännittämistä?

Miksi lääkärit eivät pahemmin ehdota benzoja joita käytetään nimenomaan täsmälääkkeenä ahdistus ja paniikkikohtauksiin ja jotka tehoavat vartin sisään? Benzojahan saa nykyään pitkävaikutteisinakin. Kuvittelevatko suomalaiset lääkärit oikeasti että kaikilla suomalaisilla on jokin päihdegeeni ja siksi alkavat väärinkäyttämään benzona viinan kanssa???

Vierailija
5/33 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös kovan luokan jännittäjä ja kärsin lisäksi ahdistuneisuushäiriöstä. Apua jännittämiseen (ja ahdistukseen) olen saanut Oxaminista/Opampxista (7,5 mg riittää hyvin eikä väsytä, mutta se on yksilöllistä), jota otan siis aina tarvittaessa. Lisäksi sivusta headsted.fi/jannitys on ollut apua.

Vierailija
6/33 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien tunteiden salliminen, rentoutusharjoitukset, sen hyväksyminen että tarvitsee palautumisaikaa ihan oikeasti ja jos sitä tarvitsee enemmän kuin muut, se ei ole laiskuutta vaan välttämättömyys. Tiedän koska olen jättänyt nämä neuvot noudattamatta ja olen 45-vuotiaana täysin romuna ja kusessa tämän kanssa. Pitäkää huolta kehoistanne.

Vierailija
7/33 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
8/33 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle ehdotettiin jännittämiseen ja ahdistuskohtauksiin Ketipinoria, mutten suostunut ottamaan koska olen kuullut niin kamalia juttuja tuosta lääkkeestä. Sitä käytetään mm. kaksisuuntaisen mielialahäiriön hoitoon, joten ei liene mikään fiksu valinta sellaiselle jolla esim. kroonisen stressin tai stressireaktion aiheuttamaa ahdistusta ja jännittämistä?

Miksi lääkärit eivät pahemmin ehdota benzoja joita käytetään nimenomaan täsmälääkkeenä ahdistus ja paniikkikohtauksiin ja jotka tehoavat vartin sisään? Benzojahan saa nykyään pitkävaikutteisinakin. Kuvittelevatko suomalaiset lääkärit oikeasti että kaikilla suomalaisilla on jokin päihdegeeni ja siksi alkavat väärinkäyttämään benzona viinan kanssa???

Mulla on nimenomaan bentsoja, ihan pyytämällä sain ja määrättiin ahdistuksen ja jännityksen hoitoon. Hyvin toimivat enkä edes uskalla käyttää väärin tai liikaa, olen kuullut liikaa kauhutarinoita. Kiinnostaisi nuo pitkävaikutteset bentsot, kertoisitko lisää!

-6

Vierailija
9/33 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntele itseäsi. Auttaisiko jännityksen purkaminen tekemällä se konkreettisesti vaikka juoksemalla, huutamalla, laulamalla, tanssimalla, nyrkkeilysäkkiä hakkaamalla vai se, että rauhoitat itseäsi pilates, jooga, kylpylä, luontokävely, merenranta, brain waves musiikki vai näiden sopiva kombinaatio?

Lisäksi opettele hyväksymään asiat, joita et voi muuttaa ja etsimään elämästäsi hyviä puolia ja nauttimaan niistä.

Oma elämäni on objektiivisesti katsottuna surkeaa, mutta olen saanut siitä subjektiivisesti miellyttävämmän koettavaksi, koska olisi raskasta vain velloa pahassa olossa olosuhteita osoitellen.

Vierailija
10/33 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen älytön jännittäjä ja nykyään olen saanut piirrettäni hieman kuriin.

En osannut aiemmin antaa itselleni tarpeeksi aikaa. Yritin elää kuten muut, näin ihmisiä jatkuvalla syötöllä ja olin koko ajan menossa. Nykyään saatan oleskella kotona päiviäkin näkemättä ja tekemättä sen ihmeempiä. Urheilen nykyään säännöllisesti, jonka avulla aivot ovat rauhoittuneet myös hieman. Olen tutustunut itseeni hyvin ja nykyään huomaan herkästi, että milloin alan stressaamaan ja osaan hengittää syvään ja rauhoittaa tilannetta ennen kuin se pahenee liiaksi.

Joogaa ajattelin kokeilla seuraavaksi, mutta ylipäätään itseni hyvin tunteminen ja oman ajan ottaminen ovat olleet minulle se tärkein rauhoittava tekijä. Ymmärtämys siitä, ettei minun tarvitse jaksaa samoja asioita kuin ns. "normaalit" ihmiset ja kunnon rauhoittumisaika aivoilleni kaikesta hälystä.

Vierailija
11/33 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako kysyä minkä tyyppisestä ahdistuneisuushäiriöstä kärsit? Mitä lääkkeitä sinulle on määrätty?

Minulla on vain tämä jännittäminen, ja lääkäri sanoi että ei viittaa mihinkään masennukseen, varsinaiseen paniikkihäiriöön vaan vaikuttaisi olevan jotain tilapäistä lievää ahdistuneisuushäiriötä.

AP

Minulla on yleistynyt ahdistuneisuushäiriö, johon olen syönyt mm. erilaisia SSRI-lääkkeitä. Jos ahdistuksesi on lievää tai ei ole kestänyt kauaa, niin varmaan ihan järkevää on kokeilla ensin noita betasalpaajia. Erilaiset rentoutusjutut ja mindfulness kannattaa kokeilla, mutta jos tuntuu että olo vaan pahenee, niin kunnon lääkkeet ja terapia voi olla lopulta tarpeen. Psykologilla käynti voisi olla seuraava steppi, sitten psykiatri jos pahenee.

Vierailija
12/33 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapia

Vierailija
13/33 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on nimenomaan bentsoja, ihan pyytämällä sain ja määrättiin ahdistuksen ja jännityksen hoitoon. Hyvin toimivat enkä edes uskalla käyttää väärin tai liikaa, olen kuullut liikaa kauhutarinoita. Kiinnostaisi nuo pitkävaikutteset bentsot, kertoisitko lisää!

-6

Esimerkiksi Xanor Depot joka liukenee hitaasti. Vissiin Jenkeissä suositaan tuon tyyppisiä tavallisten Benzojen lisäksi, ja siellä asuvat kaverini ovat ihmetelleet miksi minulle yritettiin määrätä SSRI-lääkkeitä täällä Suomessa koska niitä ei ole tarkoitettu paniikki- ja ahdistushäiriöön vaan SSRIt ja vastaavat saattavat aiheuttaa entistä enemmän paniikkikohtauksia, ahdistusta, painajaisia ja levotonta oloa. Pari tuttua syö SSRI-lääkkeitä, ja molemmista tullut vainoharhaisia, kylmäkiskoisia ja lisäksi ovat turvonneet noin 10 kiloa muutaman kk aikana. Eikö tuommoiset ole kuitenkin terveydelle paljon haitallisempia kun Benzot, jos ylipainoriskin mukana tulee sydänvaivat, diabetes, uniapnea jne?

Vierailija
14/33 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieslauma ahdisteli minua Helsingin keskustassa noin 1,5 vuotta sitten. Samoin työkaveriani ahdisteltiin ja hänen vartaloaan lähikuvattiin kännyllä ja kun yritti ottaa puhelinta niin miehet alkoivat agressiivisiksi. Sen jälkeen minua on jännittänyt ja pelottanut lähteä keskustaan. Asun keskustan ulkopuolella ja työskentelen keskustan ulkopuolella, joten pärjään täällä rajoitetulla alueella mutta olisi kiva olla ja elää kuten ennenkin, ilman että tarvitsee pelätä ja jännittää kaikkea, ja olla valppaana jos joku käy kiinni. Ei virkavalta ja päättäjät kuitenkaan tee mitään meidän naisten eteen, kuten lisäisi katupartiointia.

Vierailija
15/33 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee benzoista muisti. Niissähän lukee ettei pidä käyttää yhtäjaksoisesti yli 2 kk, tai joku vastaava maksimiaika oli, eihän ne edes tehoa enää jos joka päivä käyttää. Siksi eivät määrää niitä kaikille. Jos harvoin tarvitsee niin eri juttu. Itse kyllä huomasin että tulin riippuvaiseksi niistä.

Vierailija
16/33 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua jännittää suunnattomasti jos suunnittelen jotain vaikka neljän viikon päähän, kuten matka.

Mietin monta päivää aiemmin että mitä pakkaan, mitä jos jotain unohtuu (joo tiedän ettei käytännössä tarvitse olla muuta mukana kuin reseptilääkkeet, passi, liput, hotellin osoite ja rahat, sekä känny), en saa nukuttua matkaa edeltävänä yönä ja seuraavana aamuna maha on sekaisin ja ripuloin, ja oksentelen ennen lentokentälle lähtöä. Tämä aiheuttaa sen etten pysty syödä enkä juoda kunnolla pariin päivään siellä matkakohteessa joten olen ihan puhki väsynyt ja haluan vain palata kotiin.

Vierailija
17/33 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
18/33 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

KOska saat muita neuvoja jo... muistutan ruokavaliosta....

B12 vitamiinia saat maksalaatikosta+puolukkahilloa... on ns. aivovitamiini...

Vahva kamomillatee...

jne.

Lue netistä. Löydät kyllä samasta kärsineiden juttuja ja ehdotuksia...

Vierailija
19/33 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakka, kofeiini ja alkoholi pois, niin saattaa helpottaa oireita.

Vierailija
20/33 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee benzoista muisti. Niissähän lukee ettei pidä käyttää yhtäjaksoisesti yli 2 kk, tai joku vastaava maksimiaika oli, eihän ne edes tehoa enää jos joka päivä käyttää. Siksi eivät määrää niitä kaikille. Jos harvoin tarvitsee niin eri juttu. Itse kyllä huomasin että tulin riippuvaiseksi niistä.

Käytin puolikkaan Opamoxin päivässä melkein 3 kk ajan, stressin aiheuttaman ahdistushäiriön takia, ja koska sain paniikkikohtauksia 1-2 krt viikossa.

Se katkaisi stressikierteen ja pelasti minut totaaliselta burn-outilta. Muisti on yhtä hyvä kuin ennenkin, enkä saanut lääkkeistä sivuvaikutuksia, koska tuohan on aika mieto rauhoittava kuitenkin. Kokeilin ssri-lääkettä parin päivän ajan mutta päädyin päivystykseen sairaskohtauksen takia, ilmeisesti jokin lääkkeen aiheuttama allergiaoireyhtymä. Lääkäreillä ei ollut muuta vaihtoehtoa kun antaa minun jatkaa bentsokuuria.

Lopetin kuurin kuin seinään, ei mitään oireita. Luin jostain ulkomaisesta dokumentista että vieroitusoireet tulevat lähinnä vain niillä joilla on jotain riippuvuusgeeniä alkoholista ja päihteistä.