Miten saan tämän jatkuvan jännittämisen loppumaan? Keho käy ylikierroksilla.
Jännitän nykyään melkein kaikkea. Jopa työpaikalle lähtemistä vaikka olen ollut samassa paikassa kohta 10 vuotta. Tuntuu siltä että keho jännittää jonka myötä pää alkaa jännittämään ja sitten keho alkaa jännittää enemmän. Jännitän ulos lähtemistä esim. tuttujen kanssa ruokaravintolaan menemistä.
Sain lääkäriltä Propral-beetasalpaajat joiden pitäisi vähentää jännittämistuntemusta, mutta ne tekevät huimaavan olon. Verenpaineeni on muuten normaali.
Joskus kun olen jännittänyt aikani, niin keho ja lihakset ovat ihan väsyneet ja tekee mieli vaan kaatua sohvalle ja levätä esim. työpäivän jälkeen. Työni on kevyttä konttorihommaa eikä rasita. Aiheuttaako jännityksen tilapäinen laukeaminen tuota väsymisen tunnetta?
Neuvoja? Kiitos.
Kommentit (33)
Luontaistuotteista suosittelisin muille ainakin Depremin-sahramitabletteja sekä Vogelin Avena Sativa -kauranversouutetta. Auttoivat minua välittömästi. Sahramia on käytetty mm masennuslääkkeenä kautta aikojen, se piristää ja vie ahdistusta pois. Kauranversouutetta käytetään rauhoittamaan, ja se ei väsytä. Sitä laitetaan 10-15 tippaa vesilasilliseen ja maistuu ihan pikkasen vaan raa'alle kauralle. Kummastakaan näistä ei tule sivuoireita. Olen käyttänyt molempia kolme kuukautta.
Saan lähes kaikista lääkkeistä kovat sivuoireet eli elimistöni on herkistynyt niille joten nuo olivat pelastus.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien tunteiden salliminen, rentoutusharjoitukset, sen hyväksyminen että tarvitsee palautumisaikaa ihan oikeasti ja jos sitä tarvitsee enemmän kuin muut, se ei ole laiskuutta vaan välttämättömyys. Tiedän koska olen jättänyt nämä neuvot noudattamatta ja olen 45-vuotiaana täysin romuna ja kusessa tämän kanssa. Pitäkää huolta kehoistanne.
Olisi kiinnostavaa kuulla enemmän tilanteestasi. Olen liki samanikäinen ja koen olevani henkinen ihmisraato. Työpäivän jälkeen olen aina todella uupunut fyysisesti vaikka työ ei ole raskasta ja fyysisesti olen ok kunnossa. Uskon, että olen vain vuosien aikana kuormittunut henkisesti (jännitys, ahdistus) liian pitkään, ettei mikään loma tätä enää laukaise. Lisäksi meillä on ollut töissä noin 7 vuotta parikin klassisen narsistin malliesimerkkiä johtajana. Se ei tilannettani todellakaan helpota. Kuilun reunalla...
Vierailija kirjoitti:
Jännitän nykyään melkein kaikkea. Jopa työpaikalle lähtemistä vaikka olen ollut samassa paikassa kohta 10 vuotta. Tuntuu siltä että keho jännittää jonka myötä pää alkaa jännittämään ja sitten keho alkaa jännittää enemmän. Jännitän ulos lähtemistä esim. tuttujen kanssa ruokaravintolaan menemistä.
Sain lääkäriltä Propral-beetasalpaajat joiden pitäisi vähentää jännittämistuntemusta, mutta ne tekevät huimaavan olon. Verenpaineeni on muuten normaali.
Joskus kun olen jännittänyt aikani, niin keho ja lihakset ovat ihan väsyneet ja tekee mieli vaan kaatua sohvalle ja levätä esim. työpäivän jälkeen. Työni on kevyttä konttorihommaa eikä rasita. Aiheuttaako jännityksen tilapäinen laukeaminen tuota väsymisen tunnetta?
Neuvoja? Kiitos.
Jos et vielä ole tehnyt tätä, niin kokeile beetasalpaaja-annoksen pienentämistä. Se on tehokas lääke jännitysoireisiin ja auttaisi ehkä myös pienemmällä annostuksella, jolloin huimausta ei tulisi. Olen joskus nuorempana, opiskeluaikoina, käyttänyt beetasalpaajaa tarvittaessa jännitysoireisiin. En uskaltaisi käyttää sitä jatkuvasti. Ehkä voisit silloin tällöin ottaa esim. puolikkaan annoksen?
Säännöllinen sykettä nostava aerobinen liikunta voi auttaa jännitysoireisiin, koska siinä "manipuloidaan" autonomista hermostoa, eli juuri sitä, joka on jännitysoireiden aiheuttaja. Hikilenkki, naruhyppely, kuntopyöräily tms. nostaa sykettä ja hikoiluttaa. Kannattaa jatkaa aerobista liikuntaa pitemmän aikaa ja katsoa, tuleeko muutosta.
Onko jännittäminen selittämätöntä vai onko se alkanut jostain traumaattisesta kokemuksesta?
Mulla auttoi verenpainelääke Losatrix Duo. Sain sillä ylikierrokset laskettua.
Tämä on niin yksilöllistä mikä lääke sopii. Ei auta kun kokeilla.
Jännitän edelleen esim uusia sosiaalisia tilanteita vieraiden ihmisten kanssa.
Lääke estää onneksi elimistön ylikierroksille joutumista.
Miten paljon jännittäminen on pilannut elämääni? Hyvin paljon
En oikein käsitä sitä miksi olen alkanut jännittää kaikkea. Jos tulee tilanteita että pitää alkaa toimimaan tai jotain yllättävää sattuu, niin menen hetkeksi lukkoon kun jännitän niin paljon, mutta sitten hengitän muutaman kerran syvään ja hoidan asian.
Työpaikalla on kaikki ok, ja kaksi ikävää narsistia (1 pomo ja 1 työkaveri) ovat saaneet lähteä yli kaksi vuotta sitten. Elämäni on kunnossa, hyvä työpaikka, täydellinen mies, mutta ystäväpiirille ei ole ollut pahemmin aikaa eikä heilläkään muille, kaikilla vaikuttaa olevan niin kova kiire koko ajan. Taustalla ei mitään lapsuuden tai aikuisiän traumaa. Olen yrittänyt välttää uutisten lukemista ja näkemistä koska siellä on niin paljon negatiivista ja ikävää, ja hermostun jos mietin maailmantilannetta tai muita ongelmia liikaa.
Välillä mietin onko vaihdevuodet alkamassa ja siksi pää ja keho käyttäytyy oudosti, välillä mietin että olenko sairas mutta olen käynyt vuositarkastuksessa ja kaikki hyvin.
AP
Sana kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvoja? Kiitos.
Jos et vielä ole tehnyt tätä, niin kokeile beetasalpaaja-annoksen pienentämistä. Se on tehokas lääke jännitysoireisiin ja auttaisi ehkä myös pienemmällä annostuksella, jolloin huimausta ei tulisi. Olen joskus nuorempana, opiskeluaikoina, käyttänyt beetasalpaajaa tarvittaessa jännitysoireisiin. En uskaltaisi käyttää sitä jatkuvasti. Ehkä voisit silloin tällöin ottaa esim. puolikkaan annoksen?
Säännöllinen sykettä nostava aerobinen liikunta voi auttaa jännitysoireisiin, koska siinä "manipuloidaan" autonomista hermostoa, eli juuri sitä, joka on jännitysoireiden aiheuttaja. Hikilenkki, naruhyppely, kuntopyöräily tms. nostaa sykettä ja hikoiluttaa. Kannattaa jatkaa aerobista liikuntaa pitemmän aikaa ja katsoa, tuleeko muutosta.
Onko jännittäminen selittämätöntä vai onko se alkanut jostain traumaattisesta kokemuksesta?
Minä joudun ainakin ottamaan betasalpaajan puolikkaan joka päivä migreenin estolääkkeenä. Lisäksi kärsin jännityksestä mutta jos otan sitä enemmän niin minuakin huimaa.
Sitä paitsi betasalpaajalääkityksellähän ei oikein saa sykettä nousemaan, tulee vaan kamala olo.
Vierailija kirjoitti:
eihän ne edes tehoa enää jos joka päivä käyttää.
Siis bentsojen sedatiivisiin vaikutuksiin kasvaa nopeasti toleranssi, mutta rauhoittaviin ja ahdistusta poistaviin vaikutuksiin ei kasva. Niihin ne kyllä auttavat vaikka menisi päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Mieslauma ahdisteli minua Helsingin keskustassa noin 1,5 vuotta sitten. Samoin työkaveriani ahdisteltiin ja hänen vartaloaan lähikuvattiin kännyllä ja kun yritti ottaa puhelinta niin miehet alkoivat agressiivisiksi. Sen jälkeen minua on jännittänyt ja pelottanut lähteä keskustaan. Asun keskustan ulkopuolella ja työskentelen keskustan ulkopuolella, joten pärjään täällä rajoitetulla alueella mutta olisi kiva olla ja elää kuten ennenkin, ilman että tarvitsee pelätä ja jännittää kaikkea, ja olla valppaana jos joku käy kiinni. Ei virkavalta ja päättäjät kuitenkaan tee mitään meidän naisten eteen, kuten lisäisi katupartiointia.
Mulla alkoi paniikkihäiriö, jännittäminen ja ahdistus samantapaisen kokemuksen kautta. Oli sanallista sekä fyysistä ahdistelua mieslauman toimesta keskellä päivää kauppakeskuksen liepeillä. Olin jo aikaisemmin välillä jännittäjä, esim. esitelmiä en ole voinut koskaan pitää. Mutta tuon tapauksen jälkeen muutuin ihan hermoheikoksi. Kotoa poistuminen on nykyään työn ja tuskan takana, esim. kauppaan lähtöä teen neljä tuntia, ja sen neljän tunnin aikana tuntuu että tukehdun, sydän hakkaa, vatsa on sekaisin ja huimaa. Töihin pystyn rutiinilla jotenkuten menemään, mutta skannaan kokoajan ympäristöä tarkasti näkyykö jossain "vaaraa". V*tuttaa olla näin heikko ja luuseri, mutta seuraavalla kerralla luulisin olevani tilanteessa niin vauhko ja järjettömässä mielentilassa, että saattaa tulla ahdistelijoille pikkasen vammoja..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieslauma ahdisteli minua Helsingin keskustassa noin 1,5 vuotta sitten. Samoin työkaveriani ahdisteltiin ja hänen vartaloaan lähikuvattiin kännyllä ja kun yritti ottaa puhelinta niin miehet alkoivat agressiivisiksi. Sen jälkeen minua on jännittänyt ja pelottanut lähteä keskustaan. Asun keskustan ulkopuolella ja työskentelen keskustan ulkopuolella, joten pärjään täällä rajoitetulla alueella mutta olisi kiva olla ja elää kuten ennenkin, ilman että tarvitsee pelätä ja jännittää kaikkea, ja olla valppaana jos joku käy kiinni. Ei virkavalta ja päättäjät kuitenkaan tee mitään meidän naisten eteen, kuten lisäisi katupartiointia.
Mulla alkoi paniikkihäiriö, jännittäminen ja ahdistus samantapaisen kokemuksen kautta. Oli sanallista sekä fyysistä ahdistelua mieslauman toimesta keskellä päivää kauppakeskuksen liepeillä. Olin jo aikaisemmin välillä jännittäjä, esim. esitelmiä en ole voinut koskaan pitää. Mutta tuon tapauksen jälkeen muutuin ihan hermoheikoksi. Kotoa poistuminen on nykyään työn ja tuskan takana, esim. kauppaan lähtöä teen neljä tuntia, ja sen neljän tunnin aikana tuntuu että tukehdun, sydän hakkaa, vatsa on sekaisin ja huimaa. Töihin pystyn rutiinilla jotenkuten menemään, mutta skannaan kokoajan ympäristöä tarkasti näkyykö jossain "vaaraa". V*tuttaa olla näin heikko ja luuseri, mutta seuraavalla kerralla luulisin olevani tilanteessa niin vauhko ja järjettömässä mielentilassa, että saattaa tulla ahdistelijoille pikkasen vammoja..
Meitä vaikuttaisi olevan aika paljon naisia, jotka ovat tällaisten kokemusten kautta alkaneet ahdistua sosiaalisesti :( Toisaalta ihmettelen jos joku ei ahdistuisi, siinä tapauksessa täytyy olla aika epätoivoinen tai tyrkky tapaus jos innostuu siitä kun 5-10 miehen lauma yrittää tehdä lähempää tuttavuutta ja tekevät rivoja käsimerkkejä.
Olisi kiva jos iltapäivälehdet tekisivät tästä tutkimuksen. En pelkää ulkomailla missään kaupungeissa liikkumista, ainoastaan Helsingin keskustassa liikkumista.
Vierailija kirjoitti:
Mulla auttoi verenpainelääke Losatrix Duo. Sain sillä ylikierrokset laskettua.
Tämä on niin yksilöllistä mikä lääke sopii. Ei auta kun kokeilla.
Jännitän edelleen esim uusia sosiaalisia tilanteita vieraiden ihmisten kanssa.
Lääke estää onneksi elimistön ylikierroksille joutumista.
Miten paljon jännittäminen on pilannut elämääni? Hyvin paljon
Miksi google ei tunne tuon nimistä lääkettä, ainakaan tuollaisena Duo-versiona.
En polta, juon joskus kahvia ja ainoastaan kofeiinitonta, ja saatan ottaa viinilasillisen ruuan kanssa viikonloppuisin, eli ei pitäisi johtua noista.
AP