Revittekö kaupassa todella kukkakaalien yms. vihreät lehdet irti ennen punnitusta jotta hinta olisi halvempi?
Minusta se on itsestään selvää että koko kasvis ostetaan, se mikä jää heitteille sitten vaan jää. Ei banaania tai mandariiniakaan kuorita ennen punnitusta. Halutessasi vain purjon vaalean osan et varmaankaan katkaise purjoa ja jätä vihreää osaa tiskiin. Revittekö myös ananaksesta hatun irti?
Kommentit (161)
Itse ainakin banaania ostaessa koitan valikoida sen mulle sopivan määrän.. ja yleensä löytyy niitä, missä on vaikka se 3kpl. Ja ne jotka yksittäisiä haluaa, niin niitäkin on aina paljon, kun useimmat niitä banaaneja repii
Revin siks ette tarvitse niitä. Enkä häpeä sitä,miks pitäis hävetä?
En ennen repinyt eikä tullut mieleenkään mutta olen huomannut että tätä tapahtuu nykyisin (n. vuoden ajan esiintynyt repimisilmiö?) joten sosiaalinen eläin kun olen, revin minäkin nykyään lehdet. Esim. Lidlissä näkee ison kasan lehtiä yhdessä tyhjässä laatikossa (kukkakaali) kun porukka poistaa ne lehdet. En oikein tiedä miksi teen sitä koska ois mulla rahaa ne lehdetkin ostaa ja menee siinä ruuan seassa :(
Kyllä revin, jos niitä lehtiä on enemmän kuin sitä itse kukkakaalia. Joku onneton 400 g pikkuinen kaali painaa niiden likaisten ja nahistuneiden lehtien kanssa yli kilon, juu ei, nypin pois. Tämä on ihan maalaisjärkeä, niin sääntö-suomalaista väittää tätäkin "piheilyksi"...
Voisikohan nämä saituuden huipentumat kokeilla jopa sellaista, että jo kaupassa ripottelisivat suolaa halkaistuihin tuoreisiin kurkkuihin ja itkettäisivät näitä kurkkuja tunnin verran ennen punnitusta. Koska eiväthän he voi vedestä maksaa, herranjesta!
Kyllä rypäleiden poimijat on erilaisia. Eihän terttua voi kokonaan ostaa vaan ne hedelmät. Ja niistä ne parhaat!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä rypäleiden poimijat on erilaisia. Eihän terttua voi kokonaan ostaa vaan ne hedelmät. Ja niistä ne parhaat!
Olet oikeassa. En muista koskaan nähneeni lehtiä kaupan rypäletertuissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En revi koskaan mitään irti, mutta on yksi rehu josta tekisi mieli eli PURJO!!!
Eilenkin kun purjon ostin niin valehtelematta sitä ravinnoksi käyvää osaa oli n.6-7cm pätkä ja sitä puista osaa PLUS vihreitä "lehtiä" about 25cm osuus! Sylettää moinen.Okei, jotenkin ymmärrän, että ihmiset pitää niitä kukkakaalin lehtiä syömäkelvottomina (mitä ne ei siis todellakaan ole), mutta onko ihan oikeasti ihmisiä, jotka luulee, että purjosta on syötävää vaan se valkoinen osa? :D Ja varmaan jää sipulinvarretkin syömättä?
Tänään ostin kukkakaalin ja lehtiä ei ollut paljon ja ne olivat hyvässä kunnossa, joten ne menivät kasvikanakeittoon. Mutta usein ne lehdet tosiaan ovat syömäkelvottomia, likaisia tai nahistuneita. Joskus niitä on myös liioitelun paljon kukkakaalin kokoon nähden.
Maksaako Kauppias näin syntyvän hävikin?
Tulee semmoinen olo kuin olisi kukkakaalin syy että sillä on lehdet :(
Vierailija kirjoitti:
Kauppa ei laske omia katteitaan, vaan tuottajalle maksetaan tämän roklaamisen takia vähemmän. Ei ilmeisesti kiinnosta saada kotimaisia raaka-aineita tulevina vuosina.
Tuottajalla on joku hinta, ei sitä lasketa ostokäytöksen vuoksi. Eikä kauppa tingi katteestaan. Joten mitä jää jäljelle? No kuluttajahinta tietysti nousee.
Perunatkin on tullu kuorittua ennen punnitsemista.
Vierailija kirjoitti:
Tulee semmoinen olo kuin olisi kukkakaalin syy että sillä on lehdet :(
Onhan perunallakin lehdet, mutta kukaan ei ole niin idiootti estä ostisi perunat lehtineen kilohinnalla.
Minä revin kukkakaalista uloimmat paksut lehdet pois,aina olen niin tehnyt. Purjoa joku manaili, kyllähän
siitä voi käyttää myös vihreät osat! Hyvin pesee vaan. Käy vihersilppuna keitoissa tms, usein pakastankin jos
kaikki ei mene kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Niin se riipijä pilaa koko tertun ja seuraava riipijä seuraavan. Kuinka moni on valmis ostamaan sitten puoliksi riivittyjä terttuja. Loput puolikkaat kompostiin ja Kauppias maksaa...
Kauppias joutuu luonnollisesti nostamaan kilohintaa, kun hävikki kasvaa. Kiltit ostajat maksajat näiden lehtien riipijöiden puolesta. Pitäisikö kasviksia myydä erikseen valmiiksi siivottuina, vähän niin kuin kalaakin myydään kokonaisena ja fileenä ja se file maksaa kilohinnaltaan tuplat?
Kaikkein järkyttävintä on kun joskus näkee muuten ihan fiksun oloisen nuoren naisen repivän ananaksesta lehdet pois. Miten joku kehtaa?! Kassa sitten joutuu hyppäämään siitä kassalta heviosastolle ja hakemaan sen puuttuvan osan ja punnitsemaan sen. Jonossa ihmiset pyörittelevät silmiään ja nuorella naisella alkaa posket punoittaa. Ja ihan siistin ja meikatun näköinen oli, sellainen työssäkäyvän näköinen!
Vierailija kirjoitti:
Tottakai kun en tarvitse niitä lehtiä ja niitä on joskus puolet koko painosta
Kaupalla on liian suuret katteet muutenkin
Joo, todellakin kaupalla on suuret katteet eritoten tuore tuotteissa. Herää pahvi...
No asiakkaat maksaa ne irtirevityt lehdet ja niiden käsittelyn joka tapauksessa.
Minäpä napsaisen paprikasta kannan pois. Kerran kun ei ollut muita näkemässä, punnitsin irroittamani kannan vaa'lla , säästin kuulkaas monta senttiä paprikan kilohinnalla mitattuna. Vuodessa siitä kertyy jo monta euroa - pelkistä kannoista !
Tottakai revin ja pussiin en laita solmua kun vasta punnituksen jälkeen. Samoin valkosipulit ostan aina kynsi kerrallaan. Jostain sitä säästöä pitää löytyä!
Kääk, en oo ymmärtänyt että solmukin painaa.
Kävin aamulla kaupassa ja nauratti kun lähes ensimmäisenä tuli vastaan iso kasa kukkakaalia. Mutta eipä ollut ylimääräisiä lehtiä tai varsia, oli juuri sopivasti!
Go K-supermarket! :)