Vaihto-oppilaaksi amerikkaan?
Siis olen koko elämäni ajan hallunnut lähteä amerikkaan vaihtariksi ja kokea sen high school elämän. Tästä minulla olisikin pari kysymystä. Kestääkö vaihtari nimensä mukaisisti vain vuoden? Täytyykö osata hyvin englantia? Minkä ikäisenä voi lähteä? Voiko osavaltiota itse valita? Paljonkohan tämä maksaisi? Olisi myös mukava kuulla jos jollain löytyisi jotain kokemusta. Ikää kysyin koska muistelisin että joku olisi jo 15 vuotiaana lähtenyt. Tiedän että siihen olisi vielä aikaa ja uskon että jaksan odottaa vaikka olen vasta 13. En ole vanhemmille uskaltanut sanoa mutta mummon kanssa olen jutellut ja hän nostaa peukkua asialle:)
Kommentit (9)
Ehdottomasti kannattaa lähteä. Kaikkiin kysymyksiisi on monta vastausta, sillä hinnat/aluevalinnat/ikärajat/kestot ota järjestökohtaisia.
Yhdysvallat on todella suosittu vaihtokohde, joten sinne kannattaa hakea ajoissa, vaikka jo yli vuotta ennen lähtöä.
Järjestöjä tiedän kahdenlaisia, vapaaehtoisvoimin pyöritettäviä (Rotary youth exchange ja Lions clubin vastaava) ja kaupallisia (mm. EF, STS, AFS). Kaupalliset (vaikka muuta väittävätkin) tekevät rahaa, eli hyväksyvät lähtijöiksi melkein kaikki. Melkein kaikilla on sekä vuosivaihtoa (yleensä 10-11kk) että lyhyempiä vaihto-ohjelmia.
Itse olin EFn kautta vaihdossa ja oma kokemukseni heistä jäi huonoksi. En pitänyt järjestöstä.
Rotareita sen sijaan suosittelen, heidän nuorisovaihdosta minulla on myös kokemusta ja heidän vaihtareitaan tunnen paljon. Heitä suosittelen.
Rotary järjestää vastavuoroista vaihtoa, eli jokaista Suomesta lähtevää vastaan tulee ulkomaalainen nuori Suomeen. Ei välttämättä samasta maasta. Googlaa rotary youth exchange ja tutki, tietoa on paljon ja toiminnasta kerrotaan hyvin.
Heidän kauttaan lähteminen on yleensä myös edullisempaa kuin kaupallisten järjestöjen.
Lukiovaihtoon lähdetään yleensä 16-18 -vuotiaana, nimensämukaisesti lukioiässä. (Itse olin ammattikoulussa kun lähdin vaihtoon, mutta kaikki muut tuntemani ovat lähteneet lukiosta.)
Nuori asuu paikallisessa perheessä, käy koulua ja oppii kielen. Englantia suomalaiset osaavat niin hyvin, ettei se yleensä ole este. Perusteet kun osaa ja halun käyttää kieltä, se riittää.
Tiedän yhden 15-vuotiaana Rotarien kautta Meksikoon vaihtoon lähteneen. Pääsääntöisesti 16-17-vuotiaana lähdetään.
Tästä aiheesta voisin puhua vaikka kuinka paljon ja kertoa vaikka mitä vinkkejä, mutta tärkeintä on oma asenne. Sekä nyt kun pohdit asiaa, että siellä vaihdossa.
Pääsipäs pieni lipsahdus nimimerkkiin, olin siis itse vaihdossa 10 vuotta sitten, 2006-2007, en suinkaan viime vuonna. :D
- 3
Kallista olen kuullut tuon olevan. Jos ei saa stipendiä, niin lukuvuoden hinnaksi tuli (asiakas kertoi, kun hänen tyttärensä oli juuri lähdössä) liki 50.000 taalaa. Kammottava hinta.
Kuulisin mielelläni muiden kokemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Kallista olen kuullut tuon olevan. Jos ei saa stipendiä, niin lukuvuoden hinnaksi tuli (asiakas kertoi, kun hänen tyttärensä oli juuri lähdössä) liki 50.000 taalaa. Kammottava hinta.
Kuulisin mielelläni muiden kokemuksia.
Ei kuulosta normaalilta lukiovaihdolta. Enemminkin siltä että on hakenut suoraan yliopistoon opiskelemaan. Collegen ja universityn lukukausimaksut voivat olla todella kalliita ja tietysti yksityiset high schoolit, mutta harva vaihto-oppilas hakee sellaiseen. Vaihdossa on kyse vieraan kulttuurin ja kielen oppimisesta, ei tutkinnon suorittamisesta.
Vaihtovuosi taitaa maksaa noin 6000-10 000 euroa. Suurimmat kulut ovat lennot ja isäntäperheelle maksettava korvaus.
- se Irlannissa vaihdossa ollut
AFS ei ole kaupallinen järjestö, toisin kuin yllä joku väittää. Eikä myöskään YFU.
Ehdottomasti kannattaa lähteä. Itsellä hyviä kokemuksia EF:n vaihdosta, meistä pidettiin hyvää huolta. Järjestivät tapahtumia alueen vaihtareille ja pitivät säännöllisesti yhteyttä. Pitivät huolta, että kaikki sujuu isäntäperheen kanssa hyvin. Itse lähdin vaihtoon 17-vuotiaana ja olin melko hyvä englannissa. Siellä sitten paikallisten kanssa oppii kielen niin hyvin, että luulivat minua vaihdon lopuksi jo paikalliseksi :) käsittääkseni osavaltiota ei voi valita, mutta alueen voi... itse halusin "päästä arvalla johonkin" ja päädyin Louisianaan. Vaikka aluksi en ollut paikasta innostunut, se muotoutui itselleni parhaaksi vaihtoehdoksi, koska ihmiset olivat todella ystävällisiä ja isäntäperheeni huippu. Lähde vaihtariksi, opit itsenäisyyttä, kielen ja saat itseluottamusta, joka kantaa sinua pitkälle elämässä eteenpäin <3
Vierailija kirjoitti:
AFS ei ole kaupallinen järjestö, toisin kuin yllä joku väittää. Eikä myöskään YFU.
Olet oikeassa, pahoittelut virheestä. :) Listasin vain mieleen tulevia järjestöjä tarkistamatta sen kummemmin.
Vaihtoehtoja on kuitenkin paljon ja kaikissa on ihmiset hoitamassa asioita, eli kokemus ja mielipiteet vaihtelevat. Tuossa meinaan tuli hyvääkin palautetta EFlle ja taas mun kokemuksella järjestön paikalliset ihmiset eivät olleet ystävällisiä ja musta ei pidetty heidän puolestaan huolta. Olin tosin silloin 17-vuotias, eli nykyään saattaisin olla eri mieltä.
Pari vuotta sitten MOT julkaisin dokumentin "Vaihto-oppilas heitteillä", joka löytyy edelleen Areenasta. Kertoi hyvin järjestöjen nurjan puolen. Artikkeli, jossa mm. verrataan hintoja löytyy täältä:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/10/07/yhdysvaltoihin-9000-eurolla
Silti kannatan vaihtoon lähtöä. Ota AP rohkeasti puheeksi vanhempien kanssa ja ala säästämään myös omaa rahaa.
- se Irlannissa ollut
menette sitten mihin vain, niin ÄLKÄÄ missään nimessä käyttäkö EXPLORIUSTA! poikamme oli Michiganissa vaihdossa ja tämä yritys paikallisen CETUSAN kanssa on vain kiinnostunut rahasta! Oppilaiden isäntäperheet viittaavat kintaalla terveysasiosta ja osalla talot olivat niin heikkokuntoisia että jalka meni läpi lattiasta ja alla olikin silkkaa vettä. Toivottavasti eivät sairastaneet vaihto-vuoden jälkeen. nuoret vain odottivat että vuosi päättyisi pikaisesti. hinta oli noin 13000€
Ai niin ja sen verran vielä että minne päin jenkkejä kannattaisi hakea