Hääkutsu pahoitti mielen
Kertokaapa rehellisesti, mutta asiallisesti kiitos, mielipiteenne.
Mieheni veli menee naimisiin. Meidänkin postiluukusta kolahti hääkutsu, mutta vain miehen nimellä. tosin olihan siinä "perh". Mutta silti. yleensä kyllä jopa joulukortit laitetaan molempien puolisoiden nimellä, saati nyt hääkutsut. Emme ole kyseisistä häistä muutenkaan kuulleet kuin anopin kautta, emme ole ystäviä tulevan hääparin kanssa, mutta meillä on ollut ihan asialliset välit. Vedinkö suotta herneen nenääni, sillä luin kutsun niin että itse en ole tervetullut. Ihmetyttää vaan tosiaankin se, että tähän mennessä kaikki heiltä tulleet on osoitettu molempien nimellä. Suvussa on vaikeita ihmissuhteita muuten, esim. tiettyjen syitten takia emme ole tekemisissä mieheni toisen veljen perheen kanssa, kun taas hääpari on heidän hyviä ystäviä. Liittyykö tämä nyt siihen jotenkin? itseä todella harmittaa, mieluusti jäänkin pois koko häistä..
Kommentit (52)
meille tuli joskus ajat sitten kutsu mieheni (silloisen avomieheni) serkun häihin. Tämä pari joka oli menossa naimisiin oli tuntenut ehkä n. 1,5 vuotta toisensa. Kutsukortissa luki mieheninimi + avec. Oltiin oltu mieheni kanssa jo 6 vuotta yhdessä ja olin tavannut muutaman kerran tämän serkun.
Pahoitin mieleni..enkä mennyt häihin. Varmaan lapsellista, mutta tyhmä oli tuo kutsukin.
Onneksi et mennyt sinne pilaamaan toisten hääiloa, kun olet noin urpo! Ai vitsit, te kun ootte niiiiin täydellisen vakiintuneita ja pah, toiset ne vaan viettää häitään jo lyhyen tuntemisen jälkeen. Törkeää, miten ne kehtaa ja mitä ihmisetkin ajattelee tollasesta holtittomuudesta! Teit hyvin kun osoitit, ettet hyväksy moista moraalittomuutta.
Vai mahtaako sulla harmittaa, ettei miehesi ollut saanut aikaiseksi kosia sinua?
Ja ap, miten sä jaksat tuollasta vahata ja vatvoa? En tajua.
Siis ihan oikeasti taidan olla sivistymätön juntti, kun en jaksaisi suuttua vaikka paras kaveri pistäisi kutsuun vain miehen nimen ja avec. Tai vaikka miehen nimen perässä olisi hänen ex-tyttöystävänsä nimi. Mitä väliä sillä oikeasti on..?
Mutta ymmärrän toisaalta kyllä että voi ärsyttää. Itse suutuin tosi kovin kerran kun eräs vastikään naimisiinmennyt tuttavapariskunta laittoi meille joulukortin jossa luki "Perhe Piip + Minä". Minä olin siis PLUS MINÄ enkä suinkaan osa perhettäni!! Että kiehui. Oli joko tiedostamaton tai täysin tiedostettu teko, minä näet olin vielä viime jouluna eri sukunimeä kuin 3 muuta perheemme jäsentä. No, ehkä ensi jouluna jo minäkin "kuulun perheeseeni" kunhan kuulevat naimisiinmenostamme. Phyh!
Siis ihan oikeasti taidan olla sivistymätön juntti, kun en jaksaisi suuttua vaikka paras kaveri pistäisi kutsuun vain miehen nimen ja avec. Tai vaikka miehen nimen perässä olisi hänen ex-tyttöystävänsä nimi. Mitä väliä sillä oikeasti on..?
sinulla ei taida olla paljoa ystäviä, jos lasket PARHAAKSI KAVERIKSI miehen serkun, jonka olet tavannut 2 kertaa? Haloo?
Siinä esimerkissä, jota lainasin, olisi morsiammella pitänyt kaivaa kivenkolosta jonkun kerran tapaamansa kummin kaiman sukunimi. Koska nämä vieraat sentään ovat selkeästi vakiintunempia kuin hääpari - niin siksi. Eri asia on, miksi ylipäätän kutsuivat häihinsä serkun, jota eivät edes tunne henk koht. Sitä en voi käsittää. Sen voin kyllä käsittää, ettei serkkujensa nykyisten ja entisten avokkien sukunimistä jaksaa pitää lukua.
Tarkoitinkin tuolla parhaalla kaverilla sitä, että hänellä, jos jollakin pitäisi ainakin olla nimeni ja perhesuhteemme aika hyvin tiedossa
luulin, että 24 oli kohdistettu minulle, ja luin "TAIDAT OLLA"
t. se 23 ja 25
se perh, eli että lapsetkin ovat tervetulleita. Mutta enpä tekisi johtopäätöksiä moisen perusteella. Ylipäätään minusta on rasittavaa, kun ihmiset kaivavat piilomerkityksiä ties mistä.
Kauheaa mä en edes ajatellu, silloin kun me laitettiin kutsuja meidän häihin, että meidän täytyis alkaa miettimään, miten jokainen sen kutsun vastaanottaa ja käsittää meidän merkinnät.
Kutsu laitettiin sen nimellä, kuka perheestä oli meille jollain tavalla läheisin, siis serkulleni kutsu lähti hänen nimellään ja lisättynä tuo perheineen, kavereille kutsu lähti tietysti kaverin nimellä perheineen (ei valitettavasti kaverin puolison nimellä, kun ei kuitenkaan olla niin paljon tekemisissä keskenään, tai siis minä sen kaverin puolison tai mieskään minun kaverin puolison kanssa).
Ajateltiin vain, että se olis jotenkin loogista näin....
Siis en oikeasti ole voinut edes kuvitella, että joku voi vetää herneet nenuun tälläisesta asiasta.
Mun mielestä on vanha tapa laittaa hääkutsuihin vain Matti Meikäläinen perh. Tällä kerrotaan, että koko Matin perhe on tervetullut.
Ja tämä joulukorttiasia, Matti Meikäläinen+Maija. Voi hyvänen aika! Toivottavasti suku on saanut herneet nenästään ulos ennenkun taas seuraavaksi tapaamme. Minulla on usein tapana käyttää juuri tuollaista tapaa kahden aikuisen taloudessa. Varsinkin jos ihmiset ovat eri sukunimiset!
Lapsiperheelle laitan usein yhden nimen+ perhe.
Ei ole tullut mieleen, että joku tulkitsee ositetietoja näin suurennuslasilla.
Miten mä nyt tästä lähtien pystyn toimimaan, että teen sen oikein.
Kertokaas nyt esimerkkinä vaikka mitä kuuluu laittaa kuoreen, jos Matti Meikäläinen ja Maija Avopuolisonen ovat saaneet vauvan. Ja se Matti on se meille läheisempi?
Mun pitäisi laittaa tälläinen kortti menemään, etten vaan loukkaa Maijaa tai Mattia saatikka sitä syntynyttä vauvaa!!!!!
Niinpä. Ajattele kuinka moni on sen takia loukkaantunut verisesti ja menettänyt yöunet puntaroidessaan ystävyytenne/ sukulaisuutenne/ tuttavuutenne laatua.
Kauheaa mä en edes ajatellu, silloin kun me laitettiin kutsuja meidän häihin, että meidän täytyis alkaa miettimään, miten jokainen sen kutsun vastaanottaa ja käsittää meidän merkinnät.
Kutsu laitettiin sen nimellä, kuka perheestä oli meille jollain tavalla läheisin, siis serkulleni kutsu lähti hänen nimellään ja lisättynä tuo perheineen, kavereille kutsu lähti tietysti kaverin nimellä perheineen (ei valitettavasti kaverin puolison nimellä, kun ei kuitenkaan olla niin paljon tekemisissä keskenään, tai siis minä sen kaverin puolison tai mieskään minun kaverin puolison kanssa).
Ajateltiin vain, että se olis jotenkin loogista näin....
Tuo on ihan yleinen tapa- itsekin laitoin hääkutsuihin juuri noin eli sukuaisen nimen ja perh. Ja jos en ollut varma poika/tyttöystävän nimestä laitoin avec.
Vaikka olisihan kutsuun voinut kirjoittaa sinunkin nimesi ja sen jälkeen sen perheineen. Olen itsekin viettänyt erinäisiä hetkiä miettimässä mitä siihen kutsukorttiin oikein kuuluisi kirjoittaa, kun kaikilla on perheessä eri sukunimi ja lapsiakin on useita, yhteisiä ja sellaisia, jotka eivät asu samassa taloudessa. Miten esim. sellaisille kuuluu laittaa kutsu, jos nekin lapset on kutsuttu, jotka asuvat eri osoitteessa? Periaatteessa kuuluisi kai lähettää heille oma kutsu, mutta miten käytännössä?
Voihan sitä tietysti oikaista ja laittaa vain että Matti perh. mutta siinä ottaa kyllä väärinkäsitysten riskin ja saa aikaan sen että kutsutut miettivät kerran jos toisenkin että keitähän tämän kutsujan mielestä lasketaan hänen perheeseensä.
Jos hyvin tunnetaan ja ollaan puheväleissä niin se selviää tietysti keskustelemalla.
Kuinkakohan monen pariskunnan mieli me ollaan pahoitettu.
Me ollaan kutsuttu koko perhe just noin: Matti Mallinen perh.
Ollaan myös kutsuttu: Matti Mallinen ja Maija
(koska kun ei ole sukunimestä ihan satavarma, parempi olla kirjoittamatta kuin kirjoittaa väärin).
Kerran mä menin yksin häihin, kun kutsussa oli Maija ja Matti Mallinen. Luulin, ettei lapsia saa ottaa mukana, joten mies jäi lapsenvahdiksi. Hääpari oli häissä ihan pettyneitä, kun tulin yksin ilman perhettä. En olisi ikinä kehdannut kysyä parilta saako lapset ottaa mukaan, kun kutsussa selvästi oli vain minun ja miehen nimet.
Mrs. "John Smith", eli olen vain mieheni vaimo., ilman omaa etunimeä. Vaikka mulla on edelleen mun oma sukunimeni. En ole koskaan siitä pulttia ottanut....
Kyllä meillekin tulee joulukortteja ym. joista usein puuttuu minun sukunimi, eikä siinä mitään, olenhan vähemmistönä perheessämme tällä sukunimellä. Ne nyt ei mitään virallisia tarvitse ollakaan.
Mutta kun on kyse virallisesta kutsusta, esim. häät, syntymäpäivät jne. joissa vierailta odotetaan etikettiä ja hyviä tapoja, onko liikaa vaadittu kutsujilta, että kirjoittavat molempien kutsuttavien nimen oikein??? Varsinkin kun kutsujat tässä tapauksessa ovat muutoin hyvin etikettitietoisia!
en muista numeroani, mutta se joka pahoitti mielensä "Matti Meikäläinen ja Maija" tyylisestä hääkutsusta.
Olisinhan tosi v****mainen tyyppi, jos ennen joulua alkaisin vetämään toisille herneitä nenään kirjoittamalla nimet kortteihin päin persettä.
PS: Ihanko oikeasti teillä on ystäviä, jotka lähettävät teille kortteja?
joka on auttanut korttien kirjoittamisessa?
Jos tuollaisista alat herneitä vetää nenuun, nenäsi tukkeutuu ennen kolmekymppisiäsi.
Minä olen kerran laittanut hyvälle ystävälleni ja hänen uudelle miehelle kutsun lapseni ristiäisiin ja molempien nimet oli kuoressa.
Ainut vaan että urpo olin kirjoittanut uuden miehen sukunimeksi kaverin ex-ukon sukunimen... Onneksi etunimi oli edes oikein!
Kyllä se uusi ukko suuttu!
Vieläkin hävettää kun ajattelenkin...
on kirjoitettu talkoilla ja jollakin vanhemmilla ihmisillä on tapana kirjoittaa vain miehen nimi ja perään perh.
Tuskinpa sen vakavammasta on kyse