Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hääkutsu pahoitti mielen

Vierailija
09.07.2008 |

Kertokaapa rehellisesti, mutta asiallisesti kiitos, mielipiteenne.

Mieheni veli menee naimisiin. Meidänkin postiluukusta kolahti hääkutsu, mutta vain miehen nimellä. tosin olihan siinä "perh". Mutta silti. yleensä kyllä jopa joulukortit laitetaan molempien puolisoiden nimellä, saati nyt hääkutsut. Emme ole kyseisistä häistä muutenkaan kuulleet kuin anopin kautta, emme ole ystäviä tulevan hääparin kanssa, mutta meillä on ollut ihan asialliset välit. Vedinkö suotta herneen nenääni, sillä luin kutsun niin että itse en ole tervetullut. Ihmetyttää vaan tosiaankin se, että tähän mennessä kaikki heiltä tulleet on osoitettu molempien nimellä. Suvussa on vaikeita ihmissuhteita muuten, esim. tiettyjen syitten takia emme ole tekemisissä mieheni toisen veljen perheen kanssa, kun taas hääpari on heidän hyviä ystäviä. Liittyykö tämä nyt siihen jotenkin? itseä todella harmittaa, mieluusti jäänkin pois koko häistä..

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
09.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole, onneksi, tajunnut, että ihmisille pitäisi jatkuvasti loukkaantua ties mistä. Meille tulee yhä kortteja ja kutsuja, joissa on vain toisen nimi + avec tai toisen koko nimi ja toiselta vain etunimi. En ole tajunnut, että tuosta pitäisi loukkaantua. Itse varmaan kaivaisin hääkutsuun molempien sukunimet, jos en tiedä, mutta en osaa pitää sitä pahana, vaikka sukunimeni kutsusta puuttuisikin. Ja me olemme olleet yhdessä sentään jo toistakymmentä vuotta. Lisäksi minut alle vuoden ikäisestä tuntenut mummeli kirjoittaa etunimeni yhä väärin. Mutta tärkeää on, että hän pitää minua yhä tärkeänä, ei se onko nimessäni yksi kirjain väärin vai ei. (Nimeni ei ole edes mitenkään ylettömän hankala.)

Ja juuri kävi ilmi, ettei mieheni tiennyt hyvän ystävänsä avovaimon sukunimeä. Ja hekin ovat olleet yhdessä n. 8 vuotta. Ei sukunimi tule tavallisessa kanssakäynnissä koskaan ilmi, jos ei postilaatikosta huomaa sitä tihrustaa.

Vierailija
42/52 |
09.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvästäkin ystävästä. Aika on rahaa. Kaikilla ei ole samanlaisia neuroottissävytteisiä vaatimuksia kutsujen suhteen. Vaihtoehtoja on paljon, ja niidenkin joukossa on todella pieni vähemmistö, että sinulle kukaan kuittailisi. Itsetuntoa, nainen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
09.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jäädä pois häistä?

Älä mene sinne, jos on niin vaikeaa.

Vierailija
44/52 |
09.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noinhan se juuri virallisesti ja hienosti laitetaan.

Vierailija
45/52 |
09.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, miehesi veljen olettaisi tietävän mitä sukunimeä käytät (oletteko naimisissa, oletko ehkä pitänyt oman sukunimesi jne.), mutta meille tulee todella usein kutsuja juuri edellä mainitulla tavalla ja myös tuolla mainittuun tyyliin Matti Meikäläinen ja Maija, sekä kutsuja joissa minulla on mieheni sukunimi (matti ja Maija Meikäläinen), vaikka olen pitänyt oman sukunimeni.

Omien häidemme alla pyrimme selvittämään kaikkien häävieraiden avecien sukunimet mitä erilaisimpia reittejä, silti muutamaa kutsua postittaessa tuli rimakauhu, kun ei ollutkaan ihan varma esim. sukunimestä. Tässä oli muuten aivan valtavan iso työ!

Erityisesti jos teillä on lapsia ja koko perhe kutsutaan, tuo on mielestäni vieläpä luontevin tapa kutsua perhe kuin luetella kuoreen vaikka viiden ihmisen nimet, joista mahdollisesti yhdellä vielä eri sukunimi (meillä näin).

Vierailija
46/52 |
20.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa, vetäisinkö moisesta kutsusta herneet nenääni, mutta mielestäni on kohteliasta nähdä sen verran vaivaa, että ottaa selville, keitä on häihinsä kutsumassa.

Toki minä kuulun mieheni perheeseen, mutta kyllä se paremmalta tuntuu, jos kutsussa lukee molempien nimet. Silloin tuntuu, että minut on kutsuttu juhliin minuna eikä vain puolisoni siivellä. Itse näen aina sen vaivan, että otan ihmisten nimistä selvää ja lähetän kortit/kirjeet/kutsut oikeilla nimillä enkä vain matti meikäläinen + maija ja lapset -tyyliin. Ja lapsetkin (varsinkin isommat ja lukutaitoiset) ovat otettuja, kun heidänkin nimensä on kirjoitettu kuoreen.

Kerran (kun serkullani, jonka kanssa olen aika harvoin tekemisissä on aika sekalaiset sukunimet perheessä) lähetin joulukortin loppujen lopuksi niin, että laitoin korttiin vain kaikkien henkilöiden etunimet ilman ainuttakaan sukunimeä ja alle yhteisen osoitteen. Heidän perheessään on lapsia neljä ja sukunimiä on 3 tai 4 erilaista yhdistelmää. Olisin varmasti kompastunut sukunimiin, joten kuittasin homman etunimillä ja sain siitä jopa positiivista palautetta. Saavat kuulemma runsaasti postia väärillä sukunimillä ja minun ystävällisen tuttavallinen etunimikokoelmani tuntui läheisemmältä kuin selkeä vaara väärinkirjoitetuista sukunimistä. Nyt kortti oli ainakin varmasti osoitettu heille kaikille.

:)

Vierailija
47/52 |
09.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin voinut itsekin hieman hämmästellä miksei mun nimeä oo kutsussa, mutta tuskinpa olisin herneitä vatäny nenuun.

Joulukorteista ja muistakin posteista kysymys: Miten laitatte kortin perheelle, jossa toisella on kaksois sukunimi? Eli vaikka Maija Vuorela-Nieminen ja Matti Nieminen, ja lapsia voi olla Vuorelaa ja Niemistä. Onko perhe Vuorela-Nieminen ok ilmaisu?

Vierailija
48/52 |
09.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kutsu oli siis tyyliin "matti mattinen perh."

Aivan tavallinen tapa osoittaa hääkutsu.

Vierailija
49/52 |
10.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossa pitää vieläpä "noudattaa etikettiä"? :o

Olen aina ajatellut, että ne ovat juhlat siinä missä muutkin. Erityisesti tapakristityille, joille se kirkossa käyminenkin on vain show.

Vierailija
50/52 |
10.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole muuta murehdittavaa?

Ajattelepa, meidät on kutsuttu häihin useampaan kertaan myös sähköpostitse tai mutkan kautta, esim. miehen ystävä on ilmoittanut että heidän yhteisen kaverin häät on silloin ja silloin siellä ja siellä, tervetuloa. On menty, hauskaa on ollut.

Vierailija
51/52 |
10.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kutsussa lukee Matti Mutikainen perh. niin se todella tarkoittaa koko perhettä!!!

Vierailija
52/52 |
10.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin niitä kutsuja ja kortteja tulee nykyisin kuitenkaan postitse läheteltyä joten ei luulisi muutaman ylimääräisen nimen kirjoittamisen olevan niin suuri ongelma. Sitäpaitsi monestihan kuoret tulostetaan koneelta tai tarrat kortteihin jolloin vaiva on vielä pienempi. Meillä ainakin joulukorttikuoriin tulostetaan tarrat suoraan koneelta jolloin nimi tarvitsee kirjoittaa vain kerran sinne koneelle.

Meillä on muodostunut vakituiseksi tavaksi kirjoittaa aikuisten nimet kokonaisuudessaan ja lapset etunimiltä (varsinkin koska lapsista vielä harvemmin tietää mitä ovat sukunimeltään), siis:

Matti Miehinen ja Maija Naisinen + Leenu, Liinu ja Tiinu

Jos ei tiedä ihmisen sukunimeä niin tilanne on kinkkisempi. Aina voi yrittää urkkia sukunimeä selville mutta jos se ei onnistu niin minusta on parempi jättää sukunimi pois kun laittaa mahdollisesti väärä sukunimi, siis

Maija Naisinen + Matti, Leenu, Liinu ja Tiinu

Tutummille ihmisille ja epävirallisemmissa tilanteissa voi tietysti käyttää myös epämääräisempiä ilmaisuja, mutta KOSKAAN ei pitäisi laittaa ihmisiä sellaisen sukunimen alle joka ei heille kuulu. Esim.

Perhe Naisinen-Miehinen

Maija, Matti, Leenu, Liinu ja Tiinu

Naisinen + Miehinen

Matti Miehinen & Maija, Leenu, Liinu ja Tiinu Naisinen

tms.

Itse vierastan tuota perheineen -ilmeisua todella paljon ja näen punaista aina kun sellainen kirje tai kortti tulee (mutta usein tulee silti). Perhe on nykyisin kovin epämääräinen ilmaisu josta ei voi tarkalleen tietää ketä tarkoitetaan. Lisäksi se minusta valitettavasti painottaa yksittäisen ihmisen asemaa perheessä kun vain yksi mainitaan nimeltä ja muut ovat pelkkää perhettä. Jos näin tekee niin se henkilö jonka nimi kirjeeseen kirjoitetaan pitäisi aina ehdottomasti olla se selvästi läheisempi ihminen eli esim. sukulainen. Erityisesti jos molemmat puolisto ovat yhtä läheisiä niin ei voi missään tapauksessa kirjoittaa vain toisen nimeä ja laittaa toista pelkäksi perheeksi.