Hääkutsu pahoitti mielen
Kertokaapa rehellisesti, mutta asiallisesti kiitos, mielipiteenne.
Mieheni veli menee naimisiin. Meidänkin postiluukusta kolahti hääkutsu, mutta vain miehen nimellä. tosin olihan siinä "perh". Mutta silti. yleensä kyllä jopa joulukortit laitetaan molempien puolisoiden nimellä, saati nyt hääkutsut. Emme ole kyseisistä häistä muutenkaan kuulleet kuin anopin kautta, emme ole ystäviä tulevan hääparin kanssa, mutta meillä on ollut ihan asialliset välit. Vedinkö suotta herneen nenääni, sillä luin kutsun niin että itse en ole tervetullut. Ihmetyttää vaan tosiaankin se, että tähän mennessä kaikki heiltä tulleet on osoitettu molempien nimellä. Suvussa on vaikeita ihmissuhteita muuten, esim. tiettyjen syitten takia emme ole tekemisissä mieheni toisen veljen perheen kanssa, kun taas hääpari on heidän hyviä ystäviä. Liittyykö tämä nyt siihen jotenkin? itseä todella harmittaa, mieluusti jäänkin pois koko häistä..
Kommentit (52)
Jos on, noin kuuluukin asia ilmaista. Jos vain sinä ja miehesi, olisi ehkä voinut laittaa sinunkin nimesi.... Jos ette anyway mitään sydänystäviä ole, älä viitsi sressata tuollaisesta asiasta, kutsuttiinpa edes häihin ;)
Meille tulee kaikki kutsut miehen suvusta samaan tapaan osoitettuna. Lienee vain tapa. En ole koskaan ajatellut loukkauksena, lähinnä tulkinnut, että kun kirjeitä lähetetty isot määrät on tällä tavalla päästy vähemmällä vaivalla. (Kaikki serkut ei välttämättä edes muista etu- saati sukunimeäni tai lasten nimiä.)
Jos siinä miehen nimen perässä lukee perh niin se tarkoittaa että koko perhe on kutsuttu. On yksinkertaisempaa laittaa niin, kuin luetella kaikkien perheenjäsenten nimet erikseen.
Siinähän oli perh. joka tarkoittaa veljesi koko perhettä. Mieti nyt vähän itsekin: Jos kirjoittasit esim. 100 osoitetta kirjekuoriin, etkö sinäkin kirjoittaisi mahd. lyhyesti. Sitä paitsi tuo on ns. virallinen tapa.
Varsinkin jos teillä on eri nimet, voi olla hankala kirjoittaa kaikki oikein. Jos kuoressa olisi lukenut ainoastaan miehesi nimi ilman perh. olisi syytä vähän ihmetellä, koska silloin kutsu koskisi vain häntä. Sinä kuulut kuitenkin miehesi perheeseen ja kutsu koskee siten myös sinua.
Jos suvussa on muutenkin ristiriitoja, älä tee niitä itse enää lisää pohtimalla asiaa negatiivisesti.
Eikös se etiketin mukaan mene niin, että kutsu on niille, joille se on osoitettu. Ja olethan kaiketi osa miehesi perhettä, vai kuinka? Jos kirjoitettavana on kymmeniä kutsuja, säästäähän se aikaa (ja käsiä), ettei tarvitse jokaista nimeä erikseen kirjoittaa. Tuskinpa tuossa sen kummenpaa loukkaamistarkoitusta on.
Siinähän on selvä merkitysero, kutsutaanko Matti ja Maija Meikäläinen VAI Matti Meikäläinen perheineen. Edellisessä lapsia ei kutsuta, eikä heitä pitäisi ainakaan kysymättä ottaa mukaan. Jälkimmäisessä koko perheenne, siis lapsineen, on kutsuttu.
Olisihan se ollut hiukan huvittavaa/ turhan monimutkaista, jos siinä olisi lukenut kummankin nimet plus perhe. Eivät he varmaan mitään pahaa ole ajatelleet. Heillä on paljon stressattavaa häissä, joten ei sitä jokaista sanaa kutsuissa ole varmaan ehditty hirveästi pohtia.
Ja eikö ole aika kiva, että sut luetaan osaksi puolisosi perhettä. Meillä ainakin mieheni ja minä tunnetaan ylpeyttä omasta ydinperheestämme ja käytämme mielellämme sanaa perhe.
Kyse on pienistä häistä, kutsuja ei ole kirjoitettavana kymmeniä.. Etiketistäkin joku mainitsi, luin etiketin ohjeet, ja sen mukaan laitetaan molempien nimet ja lapset on se "perh". no, etiketti nyt on tässä sivuasia.. Halusin vain tietää loukkaannuinko turhasta. Monet olivat sitä mieltä. Kiitos neuvoista, voi tosiaan olla että olen hiukan varpaillani näitten jo valmiiksi solmussa olevien suhteitten takia. Tosin, ventovieraasta tilanne voi näyttää aina hiukan eriltä, kuin niistä jotka tuntevat ihmiset. Mutta OK, niin tai näin, mitäpä merkitystä loppujen lopuksi!
Kiitos teille, t. alkuperäinen
Äitini on jopa lähettänyt joskus joulukortinkin niin että on laittanut siihen vai mieheni nimen ja perään perh. Ja minä sentään olen hänen tyttärensä. En ole huomannut imeä hernepussia nenääni siinä kohtaa.
Miten niin monet ottaa nokkiinsa tuollaisista pikkujutuista? Niitä kutsuja on varmaan kirjoitettu aikamoinen määrä. Tuskin ovat miettineet, että tehdäänpäs tuolle rouvalle paha mieli ja jätetään kutsuun nimi erikseen laittamatta, mutta kutsutaan kuitenkin perheen mukana..
Ja tottakai kutsu oli myös sinulle, ettekös te samaa perhettä ole. Jos et olisi tervetullut, niin olisi kai siinä lukenut pelkästään miehesi nimi ja lapset.
kutsuttiin lapselliset parit juuri noin, tosin laitettiin sen sukua olevan nimi + perh, kavereilla ei siinä vaiheessa tainnut olla lapsia. Lapsettomille pareille laitettiin molempien nimet.
Aina hankala kyllä arpoa sen harvoin nähdyn serkun avokin sukunimeä...
Meillä ei vielä silloin ollut lapsia, kutsussa luki "Matti Meikäläinen ja Maija".... Eli siis minulla on eri sukunimi, jonka hääpari aivan varmasti tiesi. Tuosta vedin sellaiset pultit, etten olisi halunnut lähteä edes häihin. Koiran voisi kutsua tuohon tyyliin, mutta ei puolisoa! Panin mieheni mainitsemaan asiasta veljelleen :) No, häät olivat muutenkin, etten sanoisi, omituiset.
Itsekin kirjoitan vastaavasti esimerkiksi joulukortteihin, jos perheessä on 2 lasta tai enemmän ja varsinkin jos puolisoilla on eri sukunimet, kun moneenkaan korttiin tai kuoreen eivät kunnolla mahdu pitkät nimirimpsut.
Miten niin monet ottaa nokkiinsa tuollaisista pikkujutuista?
Mekin ollaan joskus laitettu "Matti Meikäläinen ja Maija".
Veikkaan, että ap:lla ja miehellä ei ole yhtään yhteistä lasta vaan mahdolliset lapset, jos niitä on ollenkaan, on miehen edellisestä liitosta?
Oikeesti, ei kukaan "lapsellinen" äiti voi olla noin pikkumainen. Sama koskee sua "Maija". Toi kuulostaa just lapsettoman kitinältä jolla on pikkusen liikaa aikaa kyttäillä kutsujen sanamuotoja ja muutenkin kehittää draamaa asioista joita ei edes ole olemassa.
No ei tuo ihan korrektia ole, varsinkaan jos muistaa sen sukunimen. Joskus on kyllä itsekin sorruttu tuohon esim joulukorteissa, kun on ollut joku uusi avokki. mutta hääkutsuun kaivelisin nimen vaikka soittamalla yhteisille tutuille.
nimet väännetty...
Jokatapauksessa jokainen kutsuu niitä joita haluaa ja miten haluaa. Koeta niellä kärsimys ja laita punainenmekko päälle juhliin
No ei tuo ihan korrektia ole, varsinkaan jos muistaa sen sukunimen. Joskus on kyllä itsekin sorruttu tuohon esim joulukorteissa, kun on ollut joku uusi avokki. mutta hääkutsuun kaivelisin nimen vaikka soittamalla yhteisille tutuille.
meille tuli joskus ajat sitten kutsu mieheni (silloisen avomieheni) serkun häihin. Tämä pari joka oli menossa naimisiin oli tuntenut ehkä n. 1,5 vuotta toisensa. Kutsukortissa luki mieheninimi + avec. Oltiin oltu mieheni kanssa jo 6 vuotta yhdessä ja olin tavannut muutaman kerran tämän serkun.
Pahoitin mieleni..enkä mennyt häihin. Varmaan lapsellista, mutta tyhmä oli tuo kutsukin.
Toinen hääkutsu tuli meille minun kaverilta. Siihen ei oltu viitsitty tarkistaa mieheni (silloisen avomieheni) sukunimeä, vaan siihen oli keksitty joku nimi (varmaankin yritetty muistella että mikähän se on..) Aika noloa.
Itse kyllä kaivan nimet vaikka kiven kolosta enkä lähettele tuollaisia nolouksia!
Luulin ettei se tullut, kun tuli ilmoitus teknisistä ongelmista. Sorge..
t. alkuperäinen