Miksi tulet muutamaa minuuttia ennen sulkemisaikaa asioimaan kauppaan, ravintolaan tai kahvilaan?
Kommentit (339)
Vierailija kirjoitti:
Miksi en tulisi? Jos kerkeän siinä muutamassa minuutissa tavaroiden kanssa kassan kautta ulos, miksi en saisi tehdä niin?
Pitäisikö kauppojen lakata päästämästä ihmisiä sisään vaikka puoli tunti enne sulkemisaikaa?
En tosiaan ole koskaan jääny sulkemisajan jälkeen kauppaan tai kassalle. Ennen sulkemisaikaa olen ihan yhtä tärkeä asiakas kuin sekin joka tulee asiakkaaksi kesken päivän.
Hyvänen aika, eihän tässä ollutkaan kyse tuosta 🙄 Tottakai voi tulla paria minuuttia ennen, jos tosiaan siihen pariin minuuttiin sisältyy jo sieltä paikasta poislähtö. Vaan siitä, että tullaan paria minuuttia ennen sulkemista ja sitten ei olekaan kiire mihinkään.
Meillä on onneksi hyvinkin kuuliaisia asiakkaita, viimeisillä minuuteilla tehdään vain ne pikaostokset ja sitten pihalle. Todella harvoin on ollut niitä, jotka meinaavat jäädä asumaan - jos näyttää, että ei välttämättä aukioloajasta tiedä/piittaa, käyn sanomassa n. viittä vaille, että suljemme pian. Ja vähän riippuen saamastani vastauksesta, pidän joko tiukasti kiinni, että kymmeneltä pihalle tai sitten en välttämättä välitä meneekö sen viisi minuuttia yli.
Miten nää "ei voi tietää mitä kello on, myyjän on kerrottava" -ihmiset ehtivät mihinkään muuallekaan? Niin, ei ne ehdikään, vaan ovat myöhässä esim. kaikista tapaamisista. Kai he ulkoistavat siinäkin vastuun muille... "No kai sä olisit voinut soittaa mulle että mun pitäisi nyt lähteä kotoa!"
Eniten minua ihmetyttää, mihin ne mattimyöhäiset kaupassa laahustajat tarvitsee sitä kaikkea erikoisempaakin tavaraa. Eräs kyseli kerran jotain erikoista mausteseosta, klo 22.58. Eikö oikeasti olisi voinut odottaa aamuun?
Ymmärrän kyllä, että joku leipä, vessapaperi tms pakollinen on haettava vaikka 20.56 jos kauppa menee ysiltä kiinni. Mutta jos menet liikkeeseen kuin liikkeeseen 5 min ennen sulkemisaikaa, pidäkin sitten huoli että ehdit ulos siinä viidessä minuutissa.
Olen töissä rautakaupassa ja voi luoja kun ottaa päähän ainaiset "viittävaille-asiakkaat. Jos sulla on kylppäriremontti tulossa ja pitää valita laattoja, niin tule pliis ajoissa. Ei oikeasti ole kovin kivaa tuijotella kelloa kun joku on vielä minuuttia ennen sulkemisaikaa vain katselemassa". Ja mukamas autuaan tietämätön kellosta. Tasalta sammutetaan valot ja yllättävän usein siinä vaiheessa asiakas naureskelee "Ai, te meettekin jo kiinni. Yhtään en huomannu kelloa, hehheh!" Eikä välttämättä edes silloin ymmärretä lähteä!
Meillä onneksi aina kahdella iltavuorolaisella on vuoro yli sulkemisaikaan, jotta kassat ja sävytyskoneet ehditään sulkea. Toki mekin usein joustetaan mutta puoli tuntia sulkemisajan jälkeen (näitäkin on nähty..) saattaa olla kestohymy hukassa.
Ja turha vinkua "niitä tavallisia" alennuksia jos venytät työntekijöiden päivää kymmenellä minuutilla.
Kahvilaan tai ravintolaan en tunge sulkemisajan lähellä, haluan saada vastinetta rahoilleni eli rauhallisen hetken viivähtää. Kauppaan tottakai, jos on jokin pakollinen, äkillinen tarve...toisaalta kyllä mulle ja mun huonolle muistille riittää toi klo 23:een asti aukiolot.
Koska sinne meneminen muutamaa minuuttia sulkemisajan jälkeen on yleensä turhaa.
Itse olen opiskelujen ohella kaupassa töissä ja teen usein iltavuoroja. Kauppa menee kiinni kymmeneltä. Kyllä olen monta kertaa sanonut kaupassa asiakkaalle, joka tulee kahta minuuttia ennen sulkemisaikaa kauppaan, että suljen kassan kahden minuutin päästä, eikä sen jälkeen enää voi tulla kassalle. Kyllä aika hyvin on ymmärretty, että mitään ei voi siis ostaa enää sen tasan kymmenen jälkeen. Minulla kuuluu työaikaan vartti sulkemisajan jälkeen, jonka aikana pitää sulkea ovet, laskea kassa, mopata lattiat ja tarkistaa yleiskunto. Näihin tehtäviin menee aina tasan vartti enkä kyllä jää ylitöihin, joista minulle ei makseta. Ei ole minun ongelma, jos asiakas ei osaa tulla ajoissa kauppaan tai mennä tien toiselle puolelle 23 asti auki olevaan kauppaan.
Naurettava väite, että yksittäinen asiakas maksaa palkan. No ei todellakaan maksa. Kaupassa riittää asiakkaita aina, vaikka joku paskantärkeä mamma kuvitteleekin että hän on ainoa ja maailman tärkein asiakas. Sori, mutta vaikka tämä pikkukauppa joskus lopettaisi toimintansa niin ketjussa saa aina työpaikan toisesta kaupasta.
Jos haluan/tarvitsen jotain ja liike on auki, niin miksen tulisi? Jos yrittäjälle ei euroni kelpaa, niin pitäköön puljunsa sitten kiinni.
Ihan koko ketjua en jaksanut lukea, mutta järkyttävää, miten joillakin oman navan tuijottelu on hämärtänyt aivotoimintaa. Siinä tuijotellessa on unohtunut niinkin yksinkertaisten sanojen kuin "auki" ja "kiinni" merkitys. Kysyin äsken pian 3-vuotiaalta lapseltani näitä ja vastaukset olivat seuraavat:
minä: Mitä tarkoittaa kun kauppa on auki?
lapsi: Sieltä voi ostaa
minä: Mitä tarkoittaa kun kauppa on kiinni?
lapsi: Sitten ei voi ostaa
Kun alle 3-vuotiaskin jo tuon tietää, ei voi kuin ihmetellä, että joillekin aikuisille tuo on epäselvää. Oletetaan vaan, että on oikeus rauhassa ostella, vaikka kauppa on jo mennyt kiinni. Ei näin.
Jotta idiooteimmatkin tärkeilijät tajuaisivat, mitä tarkoittaa sulkemisaika, pitäisi kaupoissa menetellä näin:
Kaikki tuotteet ovellisiin kappeihin ja hyllyihin. Oviin aikalukko.
Kassaan ja ulko-oveen aikalukko.
Kaappien ja hyllyjen aikalukot lukittuvat välittömästi, kun kello lyö sulkemisajan (vaikka sen 22.00). Kassa lukittuu heti tai viimeistään sitten, kun sulkemisaikaa ennen alkanut, mutta ajan hieman ylittänyt osto on valmis. Sen jälkeen kassalla ei voi enää tehdä muuta kuin tilitykseen liittyviä asioita.
Sulkemisaika kuulutetaan 15min, 10min ja 5min aikaisemmin. Ulko-oven aikalukko lukittuu sisääntulijoille tasan sulkemisaikana ja ulosmenijöille 10min sulkemisen jälkeen. Siinä ajassa on hilattava itsensä ulos tai pääsee miettimään ostoksiaan aamuun saakka. Siellä lukitussa kaupassa lukittuja hyllyjä tuijotellessa saattaa palautua mieleen, mitä se sulkemisaika tarkoittikaan.
Menin lähikauppaan vähän ennen sulkeutumista. Myyjä totesi vittumaiseen sävyyn, että suljemme 3 min päästä. Minuutin päästä olin jo ulkona muutaman ostokseni kanssa, joten epäystävällisen sävyn olisi voinut jättää pois.
Saatan ihan hyvin mennä ostoksille 5-10 min ennen sulkemisaikaa, mutta poistun kaupasta aina ennen kuin kauppa sulkeutuu.
Kerran olen joutunut olla isossa marketissa yli sulkemisajan, kun oli pitkät kassajonot, ja piti jonottaa 10 min.
Olen itsekin asiakaspalvelija, joten ymmärrän, jos hermot ovat koetuksella vaikeiden asiakkaiden kanssa. Mutta jos teen ostokseni aukioloajan sisällä, niin turha näyttää nyrpeää naamaa. Teen vuorotyötä, ja usein en oikeasti ehdi sinne kauppaan kuin vasta 22.50, jos ehdin ollenkaan.
Onneksi on 24h auki olevia kauppoja, joita käytän yhä useammin, ettei tarvitse mennä lähikauppaan pahoittamaan myyjien mieltä viime minuutin ostoksillani.
Työvuorot on kyllä yksi huonoimmista syistä sille, että ei voi mennä kauppaan ennen kuin viime minuutilla. Ihmiset ovat vuosikymmeniä tehneet vuorotyötä ja matkatyötä. Silti he ehtivät käymään kaupassa, vaikka ne eivät olleet auki kuin arkisin 9-21 ja lauantaisin 18 asti. Miten se on nyt yhtäkkiä tullut mahdottomaksi? Kaupat ovat kuitenkin auki aamuvarhaisesta iltamyöhään lähes jokaisena vuoden päivänä. Onko työvuoroissa tapahtunut joku mystinen muutos? Vai olisiko sittenkin kyse elämänhallinnan puutteesta? Sitä sopii miettiä näiden "en ehtinyt aiemmin"-tyyppien.
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin asiakaspalvelija, joten ymmärrän, jos hermot ovat koetuksella vaikeiden asiakkaiden kanssa. Mutta jos teen ostokseni aukioloajan sisällä, niin turha näyttää nyrpeää naamaa. Teen vuorotyötä, ja usein en oikeasti ehdi sinne kauppaan kuin vasta 22.50, jos ehdin ollenkaan.
Vinkki sinulle ja muillekin: Kaupassa voi käydä myös ennen töihinmenoa tai vapaapäivänä. Näin välttyy viimehetken kiireeltä.
Hih, muuan tuttavani oli juuri 13 h sitten päivittänyt Faceen:
Ärrinmurrin, taas lähti kirjallista asiakaspalautetta. Ruokakauppaan ei päässyt sisään kaksi minuuttia ennen sulkemisaikaa. Kyllä asiakkaan olisi tarkoitus tietää, milloin pääsee sisään, ja yrityksen tehtävä on maksaa työntekijöille palkkaa niin monesta minuutista, ettei heille jää mitään hampaankoloon. (Harrastakaa ihmiset kirjallisia palautteita. Yritysten johdossa ei tutkitusti tiedetä, mitä asiakaspalvelijoille on suullisesti supatettu.)
Jos kauppiasta ärsyttää ihmiset jotka tulevat kauppaan joka menee kello 22 kiinni välillä 21:45-22:00, hän voi tehdä niin ettei kauppaan enää pääse sisään 21:45 jälkeen ja sen jälkeen enää palvellaan loput asiakkaat. Ei se asiakkaan vika ole.
Itsekin olen joskus ollut aika viime tippaan kaupassa, mutta jos kauppa menee kiinni 23 niin en koskaan ole ollut siellä enää tuon 23:00 jälkeen pyörimässä vaan olen aina päässyt ulos ennen tasaa, vaikka olisinkin tullut tyyliin 22:50.
Vierailija kirjoitti:
Jotta idiooteimmatkin tärkeilijät tajuaisivat, mitä tarkoittaa sulkemisaika, pitäisi kaupoissa menetellä näin:
Kaappien ja hyllyjen aikalukot lukittuvat välittömästi, kun kello lyö sulkemisajan (vaikka sen 22.00). Kassa lukittuu heti tai viimeistään sitten, kun sulkemisaikaa ennen alkanut, mutta ajan hieman ylittänyt osto on valmis. Sen jälkeen kassalla ei voi enää tehdä muuta kuin tilitykseen liittyviä asioita.
Sulkemisaika kuulutetaan 15min, 10min ja 5min aikaisemmin. Ulko-oven aikalukko lukittuu sisääntulijoille tasan sulkemisaikana ja ulosmenijöille 10min sulkemisen jälkeen. Siinä ajassa on hilattava itsensä ulos tai pääsee miettimään ostoksiaan aamuun saakka. Siellä lukitussa kaupassa lukittuja hyllyjä tuijotellessa saattaa palautua mieleen, mitä se sulkemisaika tarkoittikaan.
Senkun ryhdyt kauppiaaksi ja kokeilet :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lievemmässä mittakaavassa tuo toimii oikein hyvin liikkeessä, jossa olen töissä. Siellä ihan oikeasti kassajärjestelmä lukittuu tuossa kuvatulla tavalla. Kerron sen liikkeessä oleville asiakkaille noin 5min ennen sulkeutumisaikaa ja erikseen niille, jotka tulevat tuon viimeisen 5 minuutin sisällä. Valtaosa ymmärtää vinkin ja ehtii tehdä ostoksensa.
Meillä myös ulko-ovi lukittuu automaattisesti sulkemisaikaan. Sen saa auki vain kassatiskin takana olevasta nappulasta. Eli minä myyjänä päästän ulos ne, jotka eivät tajunneet poistua. Heitä on aniharvoin, joten teen niin, että kaikki poistuvat ensin ovelle ja sitten ovi auki. Samalla vahdin, ettei kukaan yritä luikahtaa sisään.
Toimintatavat ovat samat meidän kaikilla myyjillä ja ohjeet ovat tulleet omistajataholta. Hyvin on toiminut ja asikkaita on riittänyt.
Toimisi takuulla muissakin liikkeissä, koska kaikkia ei voi alkaa boikotoimaankaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalja menee hyvin kaupaksi vaikka hyllyt peitetään ja myynti lopetetaan klo 21. Baareissa käy hyvin asiakkaita, vaikka heidät lähes kirjaimellisesti heitetään ulos sulkemisaikaan. Ja niin edelleen. Ei tuollainen malli asiakkaita karkottaisi kuin yksittäisinä tapauksina. Suurimmalla osalla kuitenkin sen verran järkeä päässä, että ymmärtäisivät tuossa mallissa poistua ajoissa. Kuulutus: "Ovet sulkeutuvat 5 minuutin päästä. Sen jälkeen poistuminen onnistuu vasta aamulla" havahduttaisi typerimmänkin haahuilijan. Kun kaikki kaupat noudattaisivat samaa linjaa, asiakkaiden olisi pakko sopeutua jos ostaa haluaisivat.
Tämä asia kuuluu selvittää pomon kanssa, se ei ole asiakkaiden ongelma. Kysy vaikka liiton lakimieheltä neuvoa. Voit keskustella pomon kanssa voitko sulkea liikkeen 10 minuuttia aikaisemmin ja jos et voi, palvelet asiakkaita sulkemisaikaan ja jätät likaiset kahvikoneenosat odottamaan aamupesua.