Miksi tulet muutamaa minuuttia ennen sulkemisaikaa asioimaan kauppaan, ravintolaan tai kahvilaan?
Kommentit (339)
Tietyt erikoisliikkeet menee kiinni klo 17 arkena. Pääsen töistä klo 16 ja olen kotikaupungissani klo 16.45. Välillä tulee kiire juosta hakemaan esim. valokuvia valokuvaamosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on jo uskomatonta että SAMAT naamat tulevat tarkoituksella sulkemisaikaan hidastelemaan kauppaan.
Niin se vaan on. Ihan sama meneekö ovet kiinni kuudelta vai kahdeksalta, niin ne IHAN SAMAT tyypit siellä on kiukuttelemassa, että mikä kiire tässä nyt muka on.
Tämä on kuin Neil Hardwickin komediat suomalaisesta kansanluonteesta - "jos naapurien ärsyttäminen olisi laitonta koko kansakunta olisi putkassa".
Sumi Eemeli Vaala kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä saa laittaa kassan kiinni tasan klo 22, siis kun on sulkemisaika. Tästä sanotaan kaupassa oleville asiakkaille ja myöhemmin tuleville, että ostokset tulee olla maksettuna ennen sitä. Jos joltain jää ostokset jonoon, niin voi voi. Ei ole minun ongelmani. Kauppiaan luvalla tämäkin ja mahdollinen hävikki tuotteista. Seuraavana päivänä uudestaan, kiitos.
Hehhee, olin kerran vaimon kanssa kaupassa ja meillä oli 2 kärryllistä täynnä ostoksia. Tuli kuulutus, että suljemme 5min päästä. Äkkiä kassalle ja siellä saatiin kuulla että meille ei myydä kun on niin paljon ostoksia ja menee ylitöiksi. Jätettiin kaikki siihen ja lähdettiin pois. Arviolta noin 450€ edestä tavaraa jossa paljon mm äyriäisiä ja kalaa ja lihaa.
Soitin kauppiaalle aamulla ja kerroin tilanteesta. Kauppias sanoi, että valtaosa tavaroista oli mennyt pilalle kun kassa ei ollut vienyt tavaroita kylmään. Kertoi, että kassan määräaikaista työsopimusta ei tämän vuoksi uusittu ja että me saisimme kaikki ostokset käydä hakemassa ilmaiseksi.
Se sama nuiva kassahenkilö oli palvelemassa meitä kun haettiin tavarat. Kysyin, että ottaako päähän kun menetti työnsä? Alkoi itkemään ja minä nauramaan.Anteeksi, mutta en usko tuota tarinaasi ollenkaan. Miksi ihmeessä kauppias sinulle kertoisi, mitä niille tavaroille sen jälkeen tapahtui? Ja kukaan kassa ei kyllä ole niin idiootti, että jättää kärryllisen lihaa ja kalaa yöksi siihen kassan viereen nököttämään. Ja jos onkin, tuskin tämä henkilö kuitenkaan yksin oli tuolloin vuorossa.
Ja yhden kärryn takia ei kyllä kenellekään anneta potkuja. Meillä on esimerkiksi jäänyt tavarantoimittajilta kokonaisia lavoja lämpimään varastoon, eikä varmasti kukaan kuski sen takia ole potkuja saanut.
Et saa anteeksi. Ihan sama uskotko sillä olet asiakasPALVELIJA etkä siis yhtä arvokas ihminen kuin minä.
Tunnen kauppiaan ja siksi hän kertoikin ja kyseessä oli KAKSI kärryllistä. Etkö osaa lukea vai etkö ymmärrä? Etkä sinä voi tuntea kaikkia kassahenkilöitä tässä maassa. Suurin osa on niin typeriä että jättävät tekemättä mitä ei erikseen käsketä.
Me äveriäät vaadimme palvelua ja jos sitä emme saa, kostamme varmasti.
Niin. Tässä onkin selitys asialle. Olet äveriäs ja mielestäsi arvokkaampi kuin kukaan muu ja kostat, jos et saa mitä haluat ja olet kauppiaan tuttu. Ja näköjään olet vielä tästä ylpeä. Joko kauppias on yhtä kusipää kuin sinä tai sitten hän pelkää sinun kostoasi.
Etkö itse osaa lukea vai etkö ymmärrä? Väitätkö tosiaan, että tämä henkilö oli tuolloin yksin vuorossa tai että toinen vuorossa oleva ei olisi tehnyt asialle mitään? Jos tosiaan kauppias palkkaa tällaisia taulapäitä, niin en ihmettele, että olette kavereita. Ja luitko tuosta, kun kerroin, että kokonaisia lavoja on jäänyt lämpimään pilaantumaan? Et ilmeisesti, kun halusit tulla kertomaan erinomaisuudestasi.
Vaikka ylitöistä saa palkkaa, niin kyllähän siihen vartin ylityöhön suhtautuu eri tavalla jos pääsee lähtemään sitten kotiin fillarilla, kävellen, autolla. Vai joutuuko jäämään sen takia odottelemaan tunniksi seuraavaa bussia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä saa laittaa kassan kiinni tasan klo 22, siis kun on sulkemisaika. Tästä sanotaan kaupassa oleville asiakkaille ja myöhemmin tuleville, että ostokset tulee olla maksettuna ennen sitä. Jos joltain jää ostokset jonoon, niin voi voi. Ei ole minun ongelmani. Kauppiaan luvalla tämäkin ja mahdollinen hävikki tuotteista. Seuraavana päivänä uudestaan, kiitos.
Hehhee, olin kerran vaimon kanssa kaupassa ja meillä oli 2 kärryllistä täynnä ostoksia. Tuli kuulutus, että suljemme 5min päästä. Äkkiä kassalle ja siellä saatiin kuulla että meille ei myydä kun on niin paljon ostoksia ja menee ylitöiksi. Jätettiin kaikki siihen ja lähdettiin pois. Arviolta noin 450€ edestä tavaraa jossa paljon mm äyriäisiä ja kalaa ja lihaa.
Soitin kauppiaalle aamulla ja kerroin tilanteesta. Kauppias sanoi, että valtaosa tavaroista oli mennyt pilalle kun kassa ei ollut vienyt tavaroita kylmään. Kertoi, että kassan määräaikaista työsopimusta ei tämän vuoksi uusittu ja että me saisimme kaikki ostokset käydä hakemassa ilmaiseksi.
Se sama nuiva kassahenkilö oli palvelemassa meitä kun haettiin tavarat. Kysyin, että ottaako päähän kun menetti työnsä? Alkoi itkemään ja minä nauramaan.Anteeksi, mutta en usko tuota tarinaasi ollenkaan. Miksi ihmeessä kauppias sinulle kertoisi, mitä niille tavaroille sen jälkeen tapahtui? Ja kukaan kassa ei kyllä ole niin idiootti, että jättää kärryllisen lihaa ja kalaa yöksi siihen kassan viereen nököttämään. Ja jos onkin, tuskin tämä henkilö kuitenkaan yksin oli tuolloin vuorossa.
Ja yhden kärryn takia ei kyllä kenellekään anneta potkuja. Meillä on esimerkiksi jäänyt tavarantoimittajilta kokonaisia lavoja lämpimään varastoon, eikä varmasti kukaan kuski sen takia ole potkuja saanut.
Et saa anteeksi. Ihan sama uskotko sillä olet asiakasPALVELIJA etkä siis yhtä arvokas ihminen kuin minä.
Tunnen kauppiaan ja siksi hän kertoikin ja kyseessä oli KAKSI kärryllistä. Etkö osaa lukea vai etkö ymmärrä? Etkä sinä voi tuntea kaikkia kassahenkilöitä tässä maassa. Suurin osa on niin typeriä että jättävät tekemättä mitä ei erikseen käsketä.
Jos et ole provoilija, niin aika köyhää elämää elät, jos sun ainoa ilo on etsiä virheitä ja korostaa omaa erinomaisuuttasi. Ja jos ihmisten arvokkuutta aletaan mittaamaan, niin sä kyllä kuulut sinne ihan pohjasakkaan.
Ja KAKSI kärryllistä tavaraa on kyllä isossa liikkeessä aika mitätön määrä, et taida äveriäisyydeltäsi ymmärtää kuinka paljon on lavallinen tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti myyjän edellinen "nuiva käytös" oli ettei puhutellut ruovaksi/herraksi ja niiannut syvään kiittäen tylystä käytöksestänne. Näinhän kunnon asiakasPALVELIJA toimii. Sekä tulee nostamaan painavat kauppakassinne autoon. Kiitos, rouva Hyacinth Bucket että sain kunnian palvella teitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaupan/ravintolan sulkemisaika ole sama asia kuin niiden työntekijöiden työaika.
Ja sama asia aamulla, ne työntekijät ovat paikalla jo ennen sitä avaamisaikaa.
Eikö sana aukioloaika sano mitään?
Aukioloaikana kauppa on kiinni, eikä silloin asiakkailla ole mitään asiaa olla siellä. Työntekijöillä toki, koska se on heidän työpaikkansa.
Että mitä...? En ihan ymmärtänyt mitä yritit sanoa. Näköjään suuri osa ymmärtää asian kun noin paljon yläpeukkuja tullu. Tosin nykymenon matkustamisesta joillekin ilman matkustusasiakirjojakin ymmärtää osa suomalaisista, vaikka toisilta ne taas vaaditaan rangaistusseuraamusten uhalla.
Kauppa (ovet) avataan silloin kun asiakkaat päästetään sisään ja silloin siellä kyllä saa olla asiakkaita joilla on sinne asiaa. Kun kauppa suljetaan, niin ylimääräiset poistetaan sieltä vaikka väkisin.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka ylitöistä saa palkkaa, niin kyllähän siihen vartin ylityöhön suhtautuu eri tavalla jos pääsee lähtemään sitten kotiin fillarilla, kävellen, autolla. Vai joutuuko jäämään sen takia odottelemaan tunniksi seuraavaa bussia.
Tai että jos seuraava bussi menee kolmen vartin päästä kaupan kiinnimenosta, niin sen odotusajan on mielummin ylitöissä kuin seisoo bussipysäkillä odottamassa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan koko ketjua en jaksanut lukea, mutta järkyttävää, miten joillakin oman navan tuijottelu on hämärtänyt aivotoimintaa. Siinä tuijotellessa on unohtunut niinkin yksinkertaisten sanojen kuin "auki" ja "kiinni" merkitys. Kysyin äsken pian 3-vuotiaalta lapseltani näitä ja vastaukset olivat seuraavat:
minä: Mitä tarkoittaa kun kauppa on auki?
lapsi: Sieltä voi ostaa
minä: Mitä tarkoittaa kun kauppa on kiinni?
lapsi: Sitten ei voi ostaa
Kun alle 3-vuotiaskin jo tuon tietää, ei voi kuin ihmetellä, että joillekin aikuisille tuo on epäselvää. Oletetaan vaan, että on oikeus rauhassa ostella, vaikka kauppa on jo mennyt kiinni. Ei näin.
Mutta monelle aikuiselle näyttää olevan epäselvää se että jos kauppa on auki klo 21 asti, niin silloin se tosiaan on vielä auki klo 20.55. Täällä jotku tuntuu ajattelevan että kauppa menee kiinni klo 20.45, jos se on auki klo 21 asti.
Avausviestissä ei puhuttu mitään siitä että asiakas olisi kaupassa sulkemisajan jälkeen, vaan kysytään sitä että miksi kaupassa käydään viimetingassa.
Jos kauppa on auki klo 21 asti, niin kyllä siellä kaiken järjen mukaan voi asioida ihan viimeiseen minuuttiin asti.
Tosin ketjun perusteella asiakkaiden pitäisi tajuta kustakin liikkeestä erikseen että kuinka paljon ennen sulkemisaikaa palvelua tosiasiallisesti päättyy.
Koska sen aukioloajan jälkeen kauppa on suljettu.
Välillä järjen ääntäkin, edellisissä viesteissä.
Otsikossa sanotaan selvästi "muutamaa minuuttia ennen sulkemisaikaa", ja silti moni hysteerikko on täällä kääntänyt asian niin, että oleskellaan kaupassa sulkemisajan jälkeen eikä pidetä kiirettä vaikka kehotetaan.
Muutamaa minuuttia ennen sulkemisaikaa kauppaan voi vielä hyvin poiketa. Hehtaarihallista ei kyllä ehdi paljon hakea, lähikaupasta ehtii napata useammankin tuotteen, ja silti olla vielä kassallakin ennen kuin kauppa menee kiinni.
Aukioloaikana käsittääkseni kauppa on auki (tämä tuohon yhteen viestiin, jonka mukaan aukioloaikana asiakkailla ei olisi mitään asiaa olla siellä :))
Ai miksikö? Ihan vain siksi kun on vielä muutama minuutti aikaa kun liike sulkee ovensa.
Ja ihan samalla tavalla voin juosta yleisiin kulkuneuvoihin esim. junaan, kun ovet vielä auki ja junan lähtöön on aikaa muutama minuutti.
Tai voin viedä kirjeen postilaatikkoon klo 14.58, kun postin työntekijä tyhjentää sen klo 15.00.
Tai vastaavasti kirjasto, jos se sulkeutuu klo 15.00, kun kirjan palautuksesta on kysymys.
Joo, ja tämän naisvaltaisen alan pomoina taitaa olla miesenemmistö. Että mistäköhän ne hyvät ja fiksut päätökset nököttää siellä loppuun saakka ilman palkkaa tulee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se sama nuiva kassahenkilö oli palvelemassa meitä kun haettiin tavarat. Kysyin, että ottaako päähän kun menetti työnsä? Alkoi itkemään ja minä nauramaan.Kylläpä varmasti saa potkut kahden ostoskärryn takia 😂 Kyllä työnantajalla pitää olla oikeasti painavat perusteet irtisanoa työntekijä, jottei hommasta voi tätä vetää vaikeuksiin laittoman irtisanomisen vuoksi. Ja yleensä vakavasta (! Ei ostoskärristä) rikkeestä työsopimus puretaan, jolloin työt päättyvät samantien.
Luepa tarkemmin. Ei suoraan saanut potkuja vaan MÄÄRÄAIKAISTA sopimusta ei enää uusittu. Työt päättyivät kun MÄÄRÄAIKAINEN sopimus päättyi. Suomeksi:menetti työpaikan ihan laillisesti.kauppias on erittäin hyvä ystäväni ja vieläkin nauramme tälle jutulle. Oli kuulemma itkenyt että menettää asuntonsa jne.
No olisi tehnyt töitä eikä ollut töykeä. Sen verran valotan asiaa lisää, että tämä nuiva henkilö oli ollut aiemminkin töykeä ja tämä oli viimeinen pisara.Mikäli et ymmärrä minkälainen on määräaikainen sopimus niin kannattaa googlata. Kauppias ei tehnyt mitään laitonta.
Okei okei, ehkä en lukenut tuota romaaniasi sitten niin tarkasti. Älä nyt kuitenkaan pelihousujasi revi, ei nyt ollut kyse ymmärryksestä 😉
Mutta ei nyt oikein siltikään kuulosta uskottavalta, vähän liikaa tuo, että sattuu juuri olemaan kaverisi ja nauratte asialle vieläkin. Mutta jos on, ei kuulosta hirveän mieluisalta pomolta, joten ehkä onni tytöllekin, että pääsi pois, vaikka alkuun olikin järkytys. Itsekin olen yksi meidän esimiehistämme omassa työssäni, ei tulisi mieleenkään nauraa toisen mokille ja sen seurauksille. Virheitä sattuu _jokaiselle_ joskus, mutta niistä on sitten vaan otettava opikseen.
Pidin kauppaa auki 40 min sulkemisajan jälkeen
Teinipoika sovitteli , äiti tarjoutui maksamaan.
Poika ilmoitti että haluaa miettiä
yrittäjä toivotti iloisesti illanjatkot ja lähti kotiin.
jossa mies haukkui idi.ootiksi.
Miten niin? Jos kauppa menee esim klo 23 kiinni, niin kassa menee kiinni klo 23 ja samalla kellonlyömällä myös ovet laitetaan kiinni eli kaupasta pitää ehtiä ulos ennen ovien laittoa kiinni koska muutenhan ne ovat pitäisi taas avata sille ulos menijälle. En ymmärrä mikä on niin vaikeaa siinä että tulee kauppaan vaikka klo 22.45 ja poistuu klo 22.59 niin sitten ei tule mitään ongelmia
Silloin kun olin myyjänä ja joku tuli minuuttia vaille niin annoin tehdä ostokset kaikessa rauhassa. Sain palkkaa tietenkin yli menevästä ajasta. Itse menen viime tipassa hakemaan vain jotain pientä jota välttämättä tarvitsen. Olen kuitenkin jo minuutissa ulkona kaupasta.