Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumman työt priorisoidaan, minun vai miehen? Ongelma.

Vierailija
29.07.2017 |

Miehellä on yksi lapsi edellisestä liitostaan, ja lapsi asuu meillä joka toinen viikko. Olen omien työaikataulujeni puitteissa auttanut miestä lapsen suhteen, siis hakenut ja kuskannut lasta jos miehellä on ollut myöhään kokous tms, jos olen omilta töiltäni ehtinyt, eikä siinä ole ollut mitään ongelmaa, mielelläni olen auttanut jos mitään työestettä minulla ei ole ollut. Yleensä mies on kuitenkin itse tehnyt lyhempää työpäivää lapsen kanssa ollakseen tai etätöitä tms. Sekä minä että mies ollaan panostettu uraamme ja ollaan korkeasti koulutettuja jne eli meille molemmille työ on tärkeä asia, mutta arki on sujunut ihan hyvin näin.

Nyt mies sai(si) sitten ylennyksen, ja siihen tehtävään kuuluu paljon matkustamista, siis useamman päivän työmatkoja. Miehelle tuo työ olisi unelmien täyttymys. Ongelma vain on nyt sitten se lapsi. Miehen työmatkat sijoittuu tietenkin välillä lapsettomalle viikolle, mutta yhtä usein sille viikolle, jolloin lapsi on meillä. Mies meni sitten olettamaan, että minä joustan omista töistäni hänen työmatkojen takia, ja vähennän töitäni aina kun hänellä on työmatka, jotta hänen lapsi ei ole heitteillä. Mutta enhän minä voi niin tehdä ellen vaihda työtäni johonkin toiseen työhön (nykyinen työ ei mahdollista tuota) tai siirry kokonaan osapäivätyöhön tms. Tästäpä tuli sitten jopa riita :( . Mies syyttää minua siitä, että en tue häntä hänen uralla ja suunnilleen pilaan aina kaiken. Minä taas olen aika harmistunut siitä, että minun pitäisi etsiä joku uusi työpaikka miehen lapsen takia (eikä sellaista ole edes helppoa löytää). Mikähän tässä nyt ratkaisuksi? Koen epäreiluksi sen, että minusta on nyt tehty jotenkin syntipukki tähän.

Kommentit (126)

Vierailija
1/126 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole syntipukki. Lapsi on miehen, hän vastaa lapsen hoidosta yhdessä lapsen äidin kanssa. Hän joutuu palkkaamaan hoitajan työmatkojensa ajaksi, jos ei pysty järjestämään lapsen äidin kanssa.

Mieti jos tilanne olisi toisin päin: vaihtaisiko mies työpaikkaansa/ lyhentäisi työaikaansa hoitaakseen sinun lastasi? Tuskin...

Vaikka mies suostuisi korvaamaan sinulle kokopäivätyön ja osapäivätyön eron, kärsisit silti urakehityksessäsi ja eläkekertymän osalta. Ei kannata.

Vierailija
2/126 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkopuolisen lastenhoitajan käyttö kutn muissakin uraperheissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/126 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenhoitaja. Niin muutkin ratkaisee tällaisen ongelman.

Vierailija
4/126 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normiperheissä on kaksi aikuista sumplimassa aikatauluja, teillä kolme.. (tai neljä, jos exällä myös uusi puoliso). Eiköhän tuolla kokoonpanolla ja ulkopuolisella hoitajalla saa yhden lapsen hoidettua..

Vierailija
5/126 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole syntipukki. Lapsi on miehen, hän vastaa lapsen hoidosta yhdessä lapsen äidin kanssa. Hän joutuu palkkaamaan hoitajan työmatkojensa ajaksi, jos ei pysty järjestämään lapsen äidin kanssa.

Mieti jos tilanne olisi toisin päin: vaihtaisiko mies työpaikkaansa/ lyhentäisi työaikaansa hoitaakseen sinun lastasi? Tuskin...

Vaikka mies suostuisi korvaamaan sinulle kokopäivätyön ja osapäivätyön eron, kärsisit silti urakehityksessäsi ja eläkekertymän osalta. Ei kannata.

No minunkin mielestä lapsen hoidosta on vastuussa mies, en minä. Miehen mielestä taas olemme perhe, jossa yhteisesti kaikki on vastuussa kaikesta, ja kukin vuorollaan joustaa. Ja koska hänellä olisi tässä tarjolla unelmien työtilaisuus, niin hänen mielestä olen suunnilleen itsekäs kusipää (ei tosin käyttänyt näitä sanoja) kun en mahdollista hänelle siihen tarttumista. Minulle tämä ei ole niinkään rahakysymys vaan urakysymys ja työn mielekkyys -kysymys, eli haluan olla työssä joka minua innostaa ja motivoi ja joka on hyväksi uralleni (kuten nykyinen työpaikkani). Eli rahalla ei voi minulle korvata sitä, että ottaisin jonkun epäkiinnostavan työn, joka ei sopisi uraani. Mutta olenko kohtuuton? Miehellä olisi tässä hänen elämänsä tilaisuus. Ap.

Vierailija
6/126 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et todellakaan suostu tuollaiseen. Lapsi on miehen ja hän joko sopii lapsen äidin kanssa toisenlaisen hoitosysteemin tai hankkii lapselle muun hoitajan. Tai sitten. luopuu ylennyksestään. Tuo on selvää hyväksi käyttöä.

Vierailija
7/126 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommatkaa aupair niin ei tarvitse miettiä. Näin me tehtiin.

8/126 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten lapsi olisi heitteillä? Eikö ihan kaikissa perheissä jotenkin selvitä lasten kanssa vaikka molemmat vanhemmat köyvät töissä? Vai teetkö sinä jotain 12 tuntisia päiviä?

Vierailija
9/126 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkopuolisen lastenhoitajan käyttö kutn muissakin uraperheissä.

Minullakin on työmatkoja, joten se lastenhoitaja pitäisi olla sellainen, joka voi olla hoitamassa lasta tarvittaessa lähes vuorokauden ympäri välillä, usein öitäkin siis. Ja hakea lapsi päiväkodista jne. Tuo olisi kyllä mielestäni reilu ratkaisu, mutta itse lapsettomana en nyt osaa sanoa että onko se jotenkin lapsen laiminlyömistä jos kotona ei ole kukaan oman perheen ihminen läsnä. Mies vaan nyt on jotenkin todella vihainen minulle siitä, että estän häntä toteuttamasta unelmiaan ja syyttää minua siitä, että perhe ei ole minulle tärkeä jne. Ihan kuin sillä olisi joku symboliarvo miehelle, että joustan nyt yhteisen perheen eteen ja hän on päässään tehnyt siitä jonkun ihme kynnyskysymyksen tai suunnilleen testin että olenko sitoutunut. Ap.

Vierailija
10/126 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen vanhemmat ovat vastuussa lapsesta, et sinä.

Vierailija
11/126 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen asia hoitaa, olkoon sitten itse tai palkattu lastenhoitaja.

Vierailija
12/126 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tietenkään jousta omista tavoitteista, etkä vaihda työtä. Ilmeisesti miehesi ei ole väleissä exänsä kanssa, jos ei pysty sumplimaan hoitokuvioita yhdessä hänen kanssaan. Sinä autat sitten satunanisesti tai otat lapsenvahdin. 

Omalta osalta voin sanoa, että jos näissä alkaa joustamaan, niin sitten joustat loputtomiin. En edes riitelisi asiasta vaan tekisin aika selväksi, että hoitovastuun sysääminen sinulle on deal breaker. 

Vierailija
13/126 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on vastuussa lapsestaan ja jos lapsi estää unelmaduunin vastaanottamisen, niin se estää. Mitä hän tekisi jos olisi sinkku? Ensisijaisesti hänen pitäisi sopia asioita uusiksi lapsen äidin kanssa, eikä vaatia sinua uhraamaan uraasi hänen vuokseen.

Et tietenkään rupea downsiftaamaan hänen uransa takia. Ajattelepa, jos niin tekisit ja muutaman vuoden kuluttua eroaisitte. Mitään korvausta et mieheltä saisi.

14/126 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja jos et ole valmis vaihtamaan työtä, ei se ole sinun asiasi. Mies ja lapsen äiti sitten järjestelevät asiat uudelleen. Turhaan se lapsi sinne tulee jos mies ei ole edes kotona! Eiköhän se viikko viikko systeemi ole sitä varten että vanhempi ja lapsi saavat olla yhdessä.

Vierailija
15/126 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen valinta on ollut ryhtyä isäksi ja hän kantakoon vastuun päätöksestään. Ei se lapsi ole mikään hernepussi jota heitellään miten sattuu koska työt estää. Tätä hänen olisi pitänyt miettiä aiemmin eikä itkeä nyt kun kusi on sukassa. Sinuna en luopuisi töistäsi vaan vaatisin miestä järjestämään asian lapsen äidin kanssa kuten vanhempien kuuluu tehdä.

Vierailija
16/126 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä396 kirjoitti:

Siis miten lapsi olisi heitteillä? Eikö ihan kaikissa perheissä jotenkin selvitä lasten kanssa vaikka molemmat vanhemmat köyvät töissä? Vai teetkö sinä jotain 12 tuntisia päiviä?

Kyllä teen välillä 12-tuntisia työpäiviä, ja välillä työmatkoja myös. Tähän saakka mies on siis tehnyt niin, että lapsivapailla viikoilla on tehnyt pitkää päivää ja lapsiviikolla tehnyt lyhyempää tai etätöitä tms. Minä olen aina tehnyt aika pitkää päivää riippumatta lapsesta, mutta aikataulujeni puitteissa sitten hoitanut ja kuskannut lasta jos miehellä on ollut iltakokous. Ap. 

Vierailija
17/126 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä miehesi tekisi, jos hänellä ei olisi uutta puolisoa? Outoa ottaa paikka vastyaan ilman keskustelua sinun kanssasi tai ex-puolison kanssa.

Vierailija
18/126 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen on pippelivero... Ei kannata lisääntyä tai kajota lisääntyneisiin ihmisiin.

Vierailija
19/126 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies on vastuussa lapsestaan ja jos lapsi estää unelmaduunin vastaanottamisen, niin se estää. Mitä hän tekisi jos olisi sinkku? Ensisijaisesti hänen pitäisi sopia asioita uusiksi lapsen äidin kanssa, eikä vaatia sinua uhraamaan uraasi hänen vuokseen.

Et tietenkään rupea downsiftaamaan hänen uransa takia. Ajattelepa, jos niin tekisit ja muutaman vuoden kuluttua eroaisitte. Mitään korvausta et mieheltä saisi.

Sinkkuna mies ei tietenkään voisi ottaa sitä matkatyötä vastaan. Mutta mies vetoaa nyt siihen, että on auttanut minua monessa asiassa, kuten onkin ja paljon on auttanutkin, ja olen tietenkin hänelle siitä kiitollinen. Mutta hän ei ole sen auttamisensa takia joutunut kuitenkaan tekemään merkittäviä uhrauksia oman uransa suhteen. Ap.

Vierailija
20/126 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä miehesi tekisi, jos hänellä ei olisi uutta puolisoa? Outoa ottaa paikka vastyaan ilman keskustelua sinun kanssasi tai ex-puolison kanssa.

Mies ei siis ole vielä ottanut paikkaa vastaan, mutta on sanonut pomolleen, että on kiinnostunut siitä ylennyksestä. Ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi