Menin tekemään ruokaa miehelle johon olen tutustunut ja se ei kutsunut minua pöytään syömään?
Siis.. ollaan tutustuttu ihan vähän aika sitten. About 2-3kk ja ollaan nähty satunnaisesti kavereiden kautta.
Puhutaan aina niitä näitä ja keskustelumme eteni sitten ruokaan.
Kerroin kuinka tykkään laittaa ruokaa ja osaan tehdä todella hyvää kanakastiketta.
No se mies sitten sanoi että, kiva, olisi kiva joskus päästä maistamaan.
Mies myös kertoi ettei itse laita ruokaa.
Sanoin puolivitsillä että voisin tulla laittamaan sulle safkaa kaappiin.
Mies sitten sanoi että hei, tule vaan innoissaan ja sovittiin päivä samalle viikolle!
Kerroin että lähetän vaikka listan mitä aineita pitää ostaa, ja huomasin jo silloin pienen hämmennyksen hänen
kasvoillaan, vaikka en osannut vielä tajuta mistä on kyse.
Lähetin tosiaan listan, ja hän osti ainekset. (ja ei ollut edes kalliita, se ruoka riittää kahdelle pvälle)
Menin hänen tykö ja oltiin hyvissä tunnelmissa , juotiin kahvia ja juteltiin ennen kuin aloin kokkaamaan.
Siinä minä sitten kokkasin ruokaa, juteltiin ja mies kehui tuoksua.
No.... Ruoka oli sitten valmis ja huikkasin miehelle.
Tuli ihan älyttömän vaivaannuttava hiljaisuus ja minä sitten sanoin, laitatko vaikka lautaset pöytään?
Se sitten otti yhden lautasen... katoin hölmistyneenä ja kysyin eikö hän minulle ota lautaista? olin myös todella nolona ja sanoin vitsillä että ''vai pitääkö minun pannusta maistella''
Oltiin todella kiusaantuneita, ja mies örähteli.
Siis mumisi! minä siinä sitten sanoin.. no siis on mulla kyllä kiireitäkin että ehkä en ehdikkään syömään.. Otin nopeasti kaikki tavarani ja häivyin hämmentyneenä .
Ei mitään kiitosta.. Ei kutsua syömään.. Minä kun luulin että olisi itsestäänselvyys että syötäisiin yhdessä ne yhdet lautaselliset ja tietty loppuruoka jää hänelle!
Niin ja olin vielä vähän ollut ihastunutkin ollut, ja kuvittelin sen olevan (ehkä) molemminpuolista..
Nyt kammoan koska tulee taas kutsu illanistujaisiin missä mun pitäisi törmätä tähän mieheen.
Pakko oli avautua, koska olen hyvin kiusaantunut vieläkin.
Kommentit (100)
Ap:n tapauksessa mies oli siis vielä olettanut että ap myös maksaa ne ruoka-aineet, josta tulee ilmaiseksi valmistamaan ruoan, jonka mies laittaa kaappiin itselleen.
Tuplaurpo.
Kuka nainen olettaisi että puolituttu ostaa ruoka-aineet ja tulee ilman korvausta valmistamaan hänelle pakkaseen ruokaa? En usko että kukaan. Miehet ovat vaan niin tottuneet kuvitelmaan että he ovat maailman napa jota kaikki palvelevat ja passaavat. Ihan vaan sen takia kun he ovat miehiä. Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis suomalaiset miehet ovat juuri tuollaisia :D "ai siis minä käyn kaupassa.. Ai siis sinulle pitäisi kaataa maitoa... Öö siis ota mitä haluat kaapista..."
Totta. Mutta vielä rasittavampia ovat ihmiset, jotka kuvittelevat että heidän ajatuksiaan tulisi kaikkien osata sujuvasti lukea. Ja tätä suomalaiset harrastavat paljon. Ei kommunikoida suoraan ja avoimesti vaan vihjataan, oletetaan ja ihmetellään sitten selän takana jonkun käytöstä.
Taas oikea kosmopolitiin äänenpaino :D
Nimenomaan suomalaiset sentään sanovat usein täysin suoraan. Aasialaisilta ei saa mitään palautetta kuin hymyilyä. Ei tarvitse mennä kuin Ranskaan, niin jo saa arpoa paljon enemmän, mitä toinen tarkoittaa.
Suorimmat ihmiset juuri Suomessa ja Saksan laittaisin saman kategoriaan paljolti. Jo ruotsalaiset ovat "kohteliaampia".
Tätäkin edellistä kommettia ovat varmaan maalaiset peukuttaneet, joille tummaihoinen ihminen kylän raitilla on erikoisuus.
Muihin kansallisuuksiin en ota kantaa, mutta Aasia alkaa Turkista ja jatkuu Japaniin, se on aika iso alue. Brittien sanavarastossa Aasialla ymmärretään lähinnä siirtomaa-aikojen peruna Intia ja Keski-Aasian -tan päätteisiä maita ja kansoja. Suomalaiset taas käsittävät sillä vähän muuta jne.
Omassa perheessä ja tuttavapiirissä sattuu olemaan Itä-Aasialaisia paljonkin ja sillä suunnalla jos missä on kansojen ja tapojen kirjo massiivinen, toisin kuin moni länsimaalainen oikein tuntuu ymmärtävän. Riippuen siitä mistä maasta ja mitä kyseisen maan lukuisistakin etnisistä ryhmistä ja kulttuureista joku tarkalleen edustaa, voi kyseessä olla myös hyvinkin selvästi kommunikoiva ihminen. Hymyilijöitä voi löytyä enemmän jostain kaakkois-Aasian suunnalta. Näitä maita tosin ei kaikissa länsimaissakaan lasketa mukaan jos puhutaan Aasiasta, vaikka suomalaiset niin tekisivätkin.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tämä se sama mies, jonka kanssa joku toinen palstalainen tilasi kiinalaista, ja mies kippasi koko sen valtavan riisiannoksen omalle lautaselleen ja sitten ihmetteli suu täynnä ruokaa naiselle, että MIFFÄF FUN RIIFIT ON??
Päivän pläjäys!
Vierailija kirjoitti:
Ap, sinäkö vaan kokkasit ja mies oli toisessa huoneessa sen aikaa? Ei pitänyt sulle seuraa? Tai ei halunnut oppia, miten valmistat ruuan ja ollut vieressä ottamassa vinkkejä?
Kyllä piti seuraa ja välillä kävi muualla huoneistossa. Oli kyllä melko lähellä kun huikkasin että ruoka on valmis ja jos ottaa meille lautaset. Ei ollut ihan vieressä oppimassa, mutta kyllä minä vähän opastin miten kanat kypsennetään ja näytin aineksia.
ap
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä ehtinyt lukea kaikkia mielipiteitä, mutta melko usein on ohjeeksi annettu "mikset itse ottanut lautasta kaapista" kuka meistä voi tietää, että kaapissa olisi ollut toinenkin lautanen :)
Ap, kirjoitat huomioineesi miehen kasvoista jonkinasteisen hämmennyksen, kun sanoit lähettäväsi listan ruokatarvikkeista jotka hänen tuli ostaa.
Mitä sulle silloin tuli mieleen, mikä ilmeessä hämmensi. Olisiko miehellä ollut vielä jotain sanottavaa jota ei saanut sanottua.
Itse sain vaikutelman, että mies ei ollut varautunut kustannuksiin joita kokkauskäyntisi aiheuttaisi. Hän saattaa olla niitä "peräkammaripoikia" joiden äiti vieraillessaan huolehtii kaikesta, ostaa /kokkaa/tiskaa/siivoaa/pesee pyykit.
Peräänkuulutan tässä äitien ensisijaista vastuuta opettaa lapsensa osallistumaan koko kasvatuksellisen ajan kykyjensä mukaan kotitöihin. Isät laiminlyövät äitejä enemmän lastensa kasvatuksen kotitöissä. Käskyttää osaa jokainen, mutta entäs opastaa?
Jopa eläimet opettavat pennulleen tavat selviytymiseen. Luulisi sen onnistuvan myös ihmiseltä. Kokemuksesta voin sanoa, että kyllä monet vanhemmat ovat kasvattaneet jälkeläisestään fiksuja jopa naiset huomioonottavia, elämässä ja arjessa pärjääviä miehiä.
Eli minulle tuli mieleen juuri se, että hänen mielestä minun olisi pitänyt kustantaa ja tulla hänen luokseen kokkaamaan. Tai siltä se vähän näytti. Ruokahan tuli oikein halvaksi verrattuna eineksiin. Ruoka kestää n.2-3pvä yhdelle ihmiselle. Hinta tälle ruoalle oli n.10e.
Vierailija kirjoitti:
Kerro kanakastikkeen resepti!
Tässä mainio reseptini :)
700g hunajamarinoituja broilerinsuikaleita.
Puolikas-kokonainen paprika.
Ananas
Curry (tätä tulee paljon.. sanoisin että kaadat vaan ihan reilusti joukkoon :D)
Mustapippuri n. 2tlk
Valkopippuri n.2tlk
Sweet chili kastike (valinnainen) 1Rkl
Perunajauhot n.2,5Rkl
Tomaattipyre n.2RKL
Kanaliemikuutio 1kpl
Vettä niin että pannu täyttyy.
Ensin kypsennät kanat (10min). Lisää joukkoon paprika ja ananas liemineen. (ainakin 1 prk ananas)
Sitten maustat Curry,mustapippuri,valkopippuri,sweet chilikastike.
Lisää joukkoon tomaattipyre, sekoita.
Lisää joukkoon perunajauhot, sekoita.
Lisää joukkoon vesi ja kanaliemikuutio.
Anna kiehahtaa , ja laita levy pienemmälle (itse pidän 4/6) ja välillä sekoittaen. Anna hautua sen 15min.
Tarjoile riisin kanssa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis suomalaiset miehet ovat juuri tuollaisia :D "ai siis minä käyn kaupassa.. Ai siis sinulle pitäisi kaataa maitoa... Öö siis ota mitä haluat kaapista..."
Totta. Mutta vielä rasittavampia ovat ihmiset, jotka kuvittelevat että heidän ajatuksiaan tulisi kaikkien osata sujuvasti lukea. Ja tätä suomalaiset harrastavat paljon. Ei kommunikoida suoraan ja avoimesti vaan vihjataan, oletetaan ja ihmetellään sitten selän takana jonkun käytöstä.
Taas oikea kosmopolitiin äänenpaino :D
Nimenomaan suomalaiset sentään sanovat usein täysin suoraan. Aasialaisilta ei saa mitään palautetta kuin hymyilyä. Ei tarvitse mennä kuin Ranskaan, niin jo saa arpoa paljon enemmän, mitä toinen tarkoittaa.
Suorimmat ihmiset juuri Suomessa ja Saksan laittaisin saman kategoriaan paljolti. Jo ruotsalaiset ovat "kohteliaampia".
Tätäkin edellistä kommettia ovat varmaan maalaiset peukuttaneet, joille tummaihoinen ihminen kylän raitilla on erikoisuus.
Puhutko nyt kuitenkin siitä kun olet kulttuurin ulkopuolelta, etkä siksi tajua? Kielimuurikin on yksi tekijä. Aika huikean kosmopoliittista muuten yleistää jotain "aasialaisista", on meinaan _melkoisen_ monta kulttuuria sisältävä alue... Tällä palstalla käy melko paljon ihmisiä jotka ovat kasvaneet useassa kulttuurissa, että sikäli kokemusta varmasti on. Voin omasta kokemuksestani sanoa, että suomalaiset ehkä työasioissa selittää hyvin ja sanoo suoraan (pakkokin se on, jos odotetaan tehokkuutta), mutta vaikeaksi menee muissa jutuissa. Ei vain aina irtoa informaatiota siitä, mitä joku oikeasti ajattelee, tuntee, haluaa. Esim. ruotsalaiset kommunikoi paremmin, mun mielestä tämän voi yleistää. Kohteliaisuus ja suoraan puhuminen ei sulje toisiaan pois, päinvastoin! Töksäyttely voi olla suoruutta, mutta se ei ole avointa, hyvää kommunikointia. Ei niin kuin heitetä palloa toiselle vaan pamautetaan sillä toista päähän. Kohtelias ihminen ottaa vastuuta siitä tilanteesta ja ymmärtää että toinen ihminen ei ole samanlainen kuin itse, eikä oleta että toinen ymmärtää vihjailuista. Kaikkialla tietysti on kohteliaita ja epäkohteliaita yhtä lailla kuin sosiaalisesti taitavia ja vähemmän taitavia ihmisiä. Mä varmasti monen suomalaisen mielestä selitän ja varmistelen ihan liikaa, mutta olen tottunut kommunikoimaan eri kulttuureista olevien ihmisten kanssa. Enkä tunne kovin hyvin ymmärtäväni suomalaista "koodistoa", jos sellaisesta on kyse... (Vaikka mun kyllä pitäisi, koska lapsuuden ja nuoruuden olin tekemisissä lähinnä suomalaisten kanssa.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ananas
Mustapippuri n. 2tlk
Valkopippuri n.2tlk
Perunajauhot n.2,5Rkl
Tomaattipyre n.2RKL
Kanaliemikuutio 1kpl
Ensin kypsennät kanat (10min). Lisää joukkoon paprika ja ananas liemineen. (ainakin 1 prk ananas)
Anna kiehahtaa , ja laita levy pienemmälle (itse pidän 4/6) ja välillä sekoittaen. Anna hautua sen 15min.
Tarjoile riisin kanssa.
ap
Ananas?? Siis KOKO ananas silputtuna?
Perunajauhoilla tulee kyllä ruoasta ihan liian kiisseliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ananas
Mustapippuri n. 2tlk
Valkopippuri n.2tlk
Perunajauhot n.2,5Rkl
Tomaattipyre n.2RKL
Kanaliemikuutio 1kpl
Tarjoile riisin kanssa.
ap
Ananas?? Siis KOKO ananas silputtuna?
Perunajauhoilla tulee kyllä ruoasta ihan liian kiisseliä.
https://www.google.fi/search?q=ananaspurkki&source=lnms&tbm=isch&sa=X&v…:
tämäntyyppinen ananaspurkki liemineen. Voit myös käyttää vehnäjauhoja tai laittaa enemmän perunajauhoja.
ap
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa siis aina vääntää rautalangasta mitä oikeasti tarkoittaa eli tässä tapauksessa "SINÄ ostat raaka-aineet, MINÄ teen ruoat SINUN luonasi, ja sitten ME syömme sitä ruokaa YHDESSÄ. sopiiko tämä? kyllä vai ei?"
Hahah! Mä olen hyvin usein juuri tällainen rautalangasta vääntäjä. Pakko varmistaa että on ymmärretty asia samalla tavalla. (Olen itse usein ihan pihalla suomalaisessa kulttuurissakin ja kaikillehan jotain vaikeuksia tulee vieraassa kulttuurissa.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa siis aina vääntää rautalangasta mitä oikeasti tarkoittaa eli tässä tapauksessa "SINÄ ostat raaka-aineet, MINÄ teen ruoat SINUN luonasi, ja sitten ME syömme sitä ruokaa YHDESSÄ. sopiiko tämä? kyllä vai ei?"
Hahah! Mä olen hyvin usein juuri tällainen rautalangasta vääntäjä. Pakko varmistaa että on ymmärretty asia samalla tavalla. (Olen itse usein ihan pihalla suomalaisessa kulttuurissakin ja kaikillehan jotain vaikeuksia tulee vieraassa kulttuurissa.)
Tämä samalta kuin kommentti numero 89...
Olen itse Asperger-mies ja otan asiat monta kertaa hyvin kirjaimellisesti. Silti tuossa tilanteessa on mielestäni peruskohteliaisuutta tarjota ateria kokille, joka on hyvää hyvyyttään saapunut kotiin valmistamaan ruoan. Osaan itsekin olla välillä tökerö, mutta törkeä käytös ei selity millään syndroomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et itse laittanut lautasia pöytään ja alkanut syömään hänen kanssaan? Tuskin hän olisi maindannut. Jotkut on niin juntteja. Mulla on yksi miespuolinen naapuri joka ihan pokkana survoo ensin ovesta kun minä, nainen, avaan sen.
Niin, sehän kuuluu ihan peruskäytöstapoihin että kun avaa oven niin päästää muut ensin ja menee itse perästä. Eli juntti taidatkin olla sinä eikä naapurimiehesi.
Niinpä. Ei kai tuo mikään sukupuolikysymys ole vaan ensin menevä pitää takana tulevalle ovea auki tai sitten mennään sen mukaan kenellä on kädet täynnä kantamuksia. Jääkö joku nainen oikeasti änä päivänä tönöttömään ovelle ja odottamaan aukaisua vaikka itsellä on toimivat kädet? Aika hölmön vaikutelma antaisi kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse Asperger-mies ja otan asiat monta kertaa hyvin kirjaimellisesti. Silti tuossa tilanteessa on mielestäni peruskohteliaisuutta tarjota ateria kokille, joka on hyvää hyvyyttään saapunut kotiin valmistamaan ruoan. Osaan itsekin olla välillä tökerö, mutta törkeä käytös ei selity millään syndroomalla.
Mietinkin että olisiko miehellä asperger kun otti kirjaimellisesti mutta joo, ei se yksin selittäisi.
Jos miehellä oli vaan yksi lautanen? :D
Siihen on syynsä miksi jotkut miehet ovat vapaalla jallalla.
Ehkä kokematon mieskin oli vähän ihastunut ja ajatteli, että kyseessä on treffit jos nainen käy ensin heittämässä ovelta ruokaa tai korkeintaan kokkaamassa ja lähtee sitten tiehensä. Seuraavalla kerralla kuukauden päästä ehkä sitten voi edetä jo kahville huoltoasemalla tai jotain muuta yhtä hurjaa. Kauhistui kun nainen halusikin edetä niinkin nopeasti, että olisi jo heti ensimmäisillä treffeillä halunnut jäädä ihan syömäänkin ja alkoi sitten tästä syystä mumisemaan ja örisemään suhteen liian vauhdikkaasta etenemisestä kauhistuneena..? :D
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kokematon mieskin oli vähän ihastunut ja ajatteli, että kyseessä on treffit jos nainen käy ensin heittämässä ovelta ruokaa tai korkeintaan kokkaamassa ja lähtee sitten tiehensä. Seuraavalla kerralla kuukauden päästä ehkä sitten voi edetä jo kahville huoltoasemalla tai jotain muuta yhtä hurjaa. Kauhistui kun nainen halusikin edetä niinkin nopeasti, että olisi jo heti ensimmäisillä treffeillä halunnut jäädä ihan syömäänkin ja alkoi sitten tästä syystä mumisemaan ja örisemään suhteen liian vauhdikkaasta etenemisestä kauhistuneena..? :D
hahaha. taisi todella olla liian nopeaa etenemistä tälle miehelle. Ei tässä vielä hynttyyt yhteen tai naimisiin olla menossa :D
Lautainen.
En mäkään pyytäisi syömään..