HUHTIKUULLE PCO-PLIKAT!!!!
Tässä vielä linkki maaliskuun viimeisiin keskusteluihin
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=6589186&p=2&mpage=3&tmode…
Kommentit (35)
Juu Osse, mukana olen torstaina. Täällä mä taas koneella kärvistelen selkäni kanssa, kun tuli eilen oltua kaverilla pari tuntia istuskellen ja muuta ei sitten tarvittukkaan ja nyt särkee niin....vietävästi. Mutta joo kyllä mä ilmestyn Sokokselle!=)
Ai, en olekaan kuullut että sokerirasitukseen voi joutua pco:n takia??? Mä olen molemmista raskauksista ollut painoindeksin vuoksi, eli lähtöön on ollut jo ylimääräistä. Mutta tosiaan se oli jotain rv 20 ja +. Mutta en millekkään dietille tai tarkkailulle kummastakaan ole joutunut....vaikka ei olis pahitteeksi ollut=/
No, mutta tämä taas täältä. Taidan ottaa Padanolia ja yrittää nukkua hetken, esikoinen kun on tänään hoidossa on äitylillä ihan omaa rauhaa koko päivä=)
Kuullaan ja Nähdään!!=)
H-R
Kävin vähän hakemassa etelästä teille tänne aurinkoa ja siksi olen ollut poissa palstalta lähes 3vkoa. Nyt on 2vkon duunit rästissä joten tässä tälläinen pikavierailu.
H-R.llä taitaa jo synnytys lähestyä kovaa tahtia. Huippuu!
ossella ja muillakin näyttää olevan hommat pulkassa -hieno homma että kaikilla menee mukavasti.
Täällä elo ja olo on loman jälkeen leppoisaa. töitä jäljellä 1kk ja sitten alkaa lomat. Masuasukki antaa itsestään elonmerkkejä päivittäin ja mahakin on jo kasvanut.
Meillä kaikki pcolaiset joutuvat sokerirasitukseen automatic ja se on aina rv 26-28. Itse olen menossa sinne ensi vkolla. Ensi vkolla on myös neuvolan lääkäri nro 2.
Että semmoisia tänne -kesä ja ä-lomaa sii odotellaan jo kovasti.
Piippuli 25+1
Piippuli: Vai ihan etelässä olette olleet? Oli varmaan tosi ihanaa ja lämmintä. Missäspäin sä Piippuli asustelet? Pitää kyllä kysäistä tota sokerirasitusta neuvolasta, kun ultrassa veikkas isohkoa lasta, sehän vois tarkoittaa ettei sokrut oo ihan kohdallaan. Tietty voishan tota ruokavaliota itsekkin pistää ojennukseen ja jättää kaikki turhat sokrut pois.
Osborne: Mekään ei aluksi haluttu tietää, mutta kun päätettiin mennä tohon 4D:hen niin muuttui sit mieli. Mehän oltais saatu se jo selville 13 viikolla puhelinsoitolla (tutkittiin kromosomit) mut ei haluttu. Oishan se toisaalta ihanaa pitää jännitystä yllä loppuun asti. Hyvä et ruoka siellä maistuu, mulla oli noihin aikoihin yölläkin nälkä ;) Kyllä se siitä rauhoittuu. Toisaalta toi on varmaan hyvä vaihe alkupahoinvoinnin jälkeen...
H-R: Ompas siellä tukalaa mutta viimosia viedään, ootko itse yhtään veikkaillut et meneekö yli vai joko kohta olis H-hetket käsillä?
Vai että Piippuli on oikein auringossa majaillut=) Mutta kiitos suuresti, toit tosiaan sen paisteen mukanasi myös meille!!=) Kiva kuulla, että siellä pyöristellään ja voidaan hyvin!! Niin ne viikot vaan kovaa vauhtia sullakin kertyy=)
Sweet: No, toivon todella, että tämä Pikku2:nen tulis ajoissa, sillä ne la:n yli menevät päivät tuntuvat viikoilta!!! No, se tässä on ollut positiivistä, että nyt on edes vähän supistellut, kun esikoisesta ei kertakaikkiaan ennen synnytyksen alkua niin yhtään ainokaista supistusta! Mutta jos totta puhutaan pelkään pahinta, että kesäkuulle tulee kuopuksemme syntymäpäivä=/
Omaa(.) Selkä kipu tosiaan ärtyi eilen ihan sietämättömäksi ja soittelin neuvolaan heti aamusta, ja hyvä niin. Sillä siirsimme huomisen käynnin tälle päivälle, kun siellä on lääkäri paikalla ja vielä löytyi yksi vapaa aikakin!=) Joten tsekkaa, ettei ole kohdussa tms. mitään tulehdusta ja voi sitten määrätä vahvempia lääkkeitä. Samalla tietysti nyt sitten katsastaa miten päin siellä asukki on, että pitääkö lähteä ultraan ja kääntöön. Mutta helpottaa kyllä tieto, että pääsen lääkäriin.
Hei, tosiaan SIMA!!! Vieläkö sen ehtii jos tänään laittaa??? Ai, mutta hitto, ei mulla ole kuin muovisia mehupulloja!!! Eikös ne tarvis olla lasisia, vai???? Kun tuo punaviinin nautiskelukin on viime aikoina niin jäänyt, että eipä ole pulloja tullut=/ Niin ja munkki tarpeet on ostettava, että saa sitten paistella isot kasat viikonloppuna....nams....=)
Aurinkoa ja lämpöä jokaisen päivään!!
H-R rv 36+2
Hei, tänäänhän on täydet 12 viikkoa, eikä vauva ainakaan vielä ole tullut ulos!!! Hiiohoi!
Eilen illalla iski kamala ahdistus, että jos se pieni on vaikka kuollut kohtuun eikä tajua tulla pois, mutta mies vaan jaksoi lohduttaa, että kaikki on kunnossa. No, toivotaan näin. On se vaan kumma, miten aina ennen ultraa olen muutaman päivän ku persiille ammuttu, pelkään kaikkea mahdollista. Oliskohan helpompaa, jos ei kävis ultrissa ollenkaan? No, sitten mä varmaan kehittelisin kahta pahempia kauhuskenaarioita...
Se omasta navasta.
Toivottavasti H-R:llä ei mitään tulehduksia ole, vaikka olishan se kiva, että jollain keinolla selkäkivut poistuisi. Mä en kyllä ymmärrä, millä energialla sä simoja ja munkkeja teet! Itsellä kun ei ole ollut tapana leipoa mitään ajankohtaisuuksia, ostan kaupasta munkit itselleni ja miehelle, jos tekee mieli. Ehkä se sit muuttuu, jos Santerille joskus pitää opettaa juhlapäiviä.
Piippulille heilutukset, erittäin kiva, että toit auringon Suomeen! Vaikka viikonlopuksi on vissiin taas luvassa vesisadetta, mutta mikäs ihme tuo on, kun vappu on tulossa. Kuukauden työrutistus kuulostaa ihanan vähältä. Mä laskin, että edessä on vielä kolme täyttä kuukautta töitä, ja toiset kolme on sitten lomaa - onneksi parissa erässä. Juhannukseen asti pitäis töitä jaksaa, sitten pääsee lomalle.
sweet, mulla ei kamalasti sitä pahoinvointia ole ollutkaan, onneksi. Etova olokin loppui jo parisen viikkoa sitten. Näköjään kaikki taas maistuu, vaikka edelleenkin jotkut asiat haisee tosi pahalle - esim. mun mies pelattuaan tunnin jalkapalloa... :)
No nyt täytyy vissiin ruveta pukeutumaan ja lähteä toimittamaan asioita. Palailen huomenna ultrakuulumisten kera!
-Osse ja Santeri rv 12+0
Ja sorge tää viestipimento, on vaan ollut niin kova kiire koko ajan (seli seli...).
(H-R): onko ollut tuntemuksia, että vaavi olisi kääntynyt takas raivotarjontaan? Toivottavasti selkäkipusi myös hellittää, se on niin kauheeta kun on selkä kipee, ei pysty mitään tekemään! Ja ennen kaikkea jaksamista sinne!
Osse: mitäs ultrassa sanottiin?
Piippuli: voih olen ihan kade, että olet päässyt auringossa löhöömään! Tekisipä hyvää itsellekin.
Sweet: mikä olo? Musta tuntuu ihan hyvältä, mutta liikkuminen alkaa jo olla hilppasen verran rajoittunutta.
Sokerirasituksista oli puhetta. Täällä pco:laiset joutuu erikoissyyniin ja olen käynyt jo kahdesti nauttimassa sitä litkua, molemmilla kerroilla pääsin ihan reippaasti " läpi" .
(.) neuvolassa käyty ja kaikki hyvin. Vaavi on nyt pää alaspäin (toivottavasti jäisikin) ja sykkeet 130-140. Verenpaine oli oikein hyvä. Mutta se paino... Hui kun hirvittää.... oli tullut 1kg viikossa sitten viime käynnin. Mistä ihmeestä? En mä mielestäni mitenkään hirveästi herkuttele tai vetele hamppareita naamaan. Vähän rupesi kyllä ahdistamaan. Kokonaisuudessa tullut nyt n.12-13 kg. Ei kyllä tunnu siltä. Olen aika pieni ihminen ja lähtöpainokin oli normaali (ei siis ylipainoa yhtään), että luulisi yli 10 kg tuntuvan pahemmalta. Mikäs muilla ollut painon nousu? Voiko siinä tulla jotain " pyrähdyksiä" ? Ja ennen kaikkea pitäiskö mun nyt jotenkin muuttaa ruokailutottumuksiani vai vaan ottaa tulevat kilot vastaan?
bisous rv29+3
Olen niin poikki, nyt kun vihdoin pääsin kotiin ja istahdin tähän koneelle, etten jaksa lukea muiden viestejä. Mutta iloisena haluan kertoa, että ultrassa näkyi reilu viiden sentin pituinen möllikkä (vastasi täysin viikkoja), joka halusi nukkua eikä näyttää lääkärille niskapoimuaan. Vähän tökittiin ultrauskepillä ja suostui sen verran kääntymään, että lääkäri sanoi poimun olevan max. 1,1 mm, joten ei mitään hätää. Hirmu iloinen olo tuli ultrasta ja siitä, että kaikki oli niin hyvin, kuin voi olla.
Ilmeisesti oon tosiaan jännittänyt tuota ultraa niin kovasti, että en ole nukkunutkaan hyvin ja nyt tuli helpotusväsymys. On pakko kömpiä kohta petiin, että jaksan vielä huomisen töissä. Sit onkin ihana kolmen päivän vapaa!
Ai juu, sokerirasitukseen tuli käsky, niinkuin olin aavistellutkin. Neuvolassa eivät aikoneet lähettää ennen vk 20+, mutta TAYSin lääkäri aikoi pistää viestiä, että jo parin viikon päästä pitäis tehdä eka rasituskoe.
H-R, en nähnyt sua tänään missään, toivottavasti selkäkivut ei oo pakottaneet vuodelepoon tai muuten ole mikään hätänä!!
-onnellinen Osse ja suloinen Santeri rv 12+1
Ihanaa ilmaa näyttänee olevan vähän joka puolella, oikein mainio vappu siis tulossa. Täällä grillaillaan ja ihan vaan kotosalla " juhlitaan" .
Mitenkäs muiden vappu?
toivottelee H-R joka vihdoinkin pääsee raahautumaan koneelle!!!
Todellakin, selkä kivut -> issias veti sängynpohjalle tämän ruhon kolmeksi päiväksi totaalisesti!! Ei toivettakaan, että olis pystynyt kävelemään edes vessaan, vaan siihen tarvittiin miehen vahvat kädet (painoa kun on vaikka muille jakais) jotka jaksoivat tukea mua sen verran. Muuten meni sängyssä. Lääkäri määräsi hieman vahvempia lääkkeitä, niin että nyt pystyn edes raahautumaan ylös sängystä, mutta kävelystä ei puhettakaan. Samalla lääkäri epäili vaavin olevan väärin päin ja kävimme sitten tänään Tays:ssa ultrassa. No, siellä kaikki hyvin, elikäs vauva oikein päin. Pää kovin ylhäällä vielä, mutta painoarvio tällä hetkellä jo 3,6kg!!! Nyt vaan pitäisi selvitä näistä helv...moisista kivuista!! Jos teillä sisaret on pienikin idea, helpotus tai kokemus asiasta, niin kertokaa!!! Pliiiiiiis AUTTAKAA!!! Sillä tää kipu käy jo hermoille!!! Ja sairaalassa lääkäri oli sitä mieltä, että pitäis nyt vaan löytää jokin helpotus kipuihin, tai sitten ihan viho viimeinen keino on synnytyksen käynnistys. Mutta nyt sitten varattiin aika 29.5. jos ei ole silloin vielä syntynyt niin silloin sitten käynnistetään.
Mutta nyt polttaa jo niin pirusti selkään, että on poistuttava.
Voikaa te muut hyvin ja kuullaan taas.
H-R rv 36+6
(H-R), mä aloin täällä jo olla ihan tosissaan huolissaan susta, ja näköjään ihan aiheesta. Nyt vaan lepoa ja lepoa! Eihän sulla onneksi enää kovin montaa viikkoa ole, vaikka tiedänkin, että selkäkipuisena jokainen tunti tuntuu kuolemanrangaistukselta.
Mulla oli kuutisen vuotta sitten selkä just noin kipeä, eli en päässyt sängystä ylös itsekseni, saati että vessaan meno olis tullut kyseeseenkään. Lopulta kipu saatiin hellittämään hirmuisella määrällä kipulääkkeitä + selän teippauksella + fysioterapialla + kahden viikon sairaslomalla. Todellisuudessa kipu tietenkin kesti melkein vuoden, mutta paljon lievempänä. Vasta nyt viimeisen vuoden aikana oon voinut sanoa, että selkään ei oikeastaan koske juuri koskaan, ei edes rankan liikunnan jälkeen (ennen sain selän heti jumiin). Joten selän kanssa ei kannata ruveta leikkimään.
Mä en tiedä, onko näistä keinoista vauvamahalla paljon hyötyä, mutta kaikenlaiset varovaiset kiertovenytykset (eli väännät jalkaa toiselle puolelle vartaloa, niin että alaselkä kiertyy ja venyy) on mulla auttaneet vähän. Samoin syvien vatsa- ja selkälihasten harjoittaminen voi auttaa, eli jos tiedät missä ne ovat, keskityt niihin ja koetat vaan jännittää niitä. Mitään liikettä ei tartte näkyä, mutta tavallaan vedät napaa selkärankaan tai ajattelet, että nostat yläkroppaa keskivartalon lihaksilla. Nää on siis ohjeita, joita mä sain aikoinani... enkä tosiaankaan tiedä, onko nää korrekteja raskaana ollessa!! Joten jos ei tunnu hyvältä, älä ihmeessä tee!
Toivottavasti joku keino löytyy ja pääset synnytykseen!! Luuletko, että jaksat ponnistaa vauvan omin voimin vai viekö selkä kaiken energian?
Omaa napaa: vappu meni rennosti vappuleirillä kavereiden mökillä... haravoitiin ja syötiin, saunottiin ja nukuttiin... siinähän se. lasin kuohariakin sain nauttia, mutta eipä tuo kovin herkkua ollut. Nyt väsyttää, mutta se taitaa olla ihan normaalia mulle näinä päivinä. Mitään muutosta suuntaan tai toiseen ei olossa ole.
Mutta nautitaan nyt kaikki kykymme mukaan toukokuun auringonpaisteesta!!
-Osse ja Santeri rv 12+6
ja yhden ainokaisen munkkirinkilän söin ja lasillisen väljähtynyttä simaa join...että se siitä vapusta. Piti kauhiasti kaikkea puuhastella vappuna.
Ohjelmassa oli pihan haravointi ja putsaus. Orvokkien istutus,pyykkien silitys,imurointi ja pölyjen pyyhintä jne.jne. Arvatkaa mitä sain aikaan...en mitään. No okei. Piha on jotenkin kuitenkin putsattu mutta loput jäi tekemättä. Lorvikatarri on iskenyt tänne ja odotan aikaa parempaa eli kesälomaani. Taidetaan vaan hukkua pölyyn ennen lomia ja puhtaat vaatteetkin taitaa loppua...jos se mantra ens vkonloppuna...ens vkonloppuna vähän auttais...ei vaan jotenkin jaksa.
Sokerirasituksessakin kävin ja nyt jännätään tulosta. Niin siis SWEETille tiedoksi että ainakin täällä uudellamaalla siis (HUS-sairaahoitopiirissä) kaikki pcolaiset laitetaan rasitukseen. Se että kuinka valveutuneita neuvoloissa ollaan tuon rasituksen suhteen saattaa kyllä sitten vaihdella eli sitä kannattaa itse aktiivisesti kysyä.
Eipä tänne muuta.Masuasukki on vaihtelevasti eloisalla tuulella. Lauantaina säikäytti olemalla hiljaa koko päivän. Onneksi otti kaikki takaisin seuraavana päivänä. En voi kyllä sanoa että liikkeet mitää hirmuisen selviä olisivat. Varmaankin tuo istukka vaimentaa tosi paljon.jalat tai kädet on ilmeisesti nyt selkärankaan päin koska potkut tuntuivat menevän tuonne sisälle päin.
Piippuli jolla viikkoja kasassa nyt 26+1
ja pitihän mun kommentoidakkin...
kone temppuilee... No yritetääs nyt..
H-R: Mä en kyllä tiedä mistä olis apuja tuohon selkäkipuun.Itse söin aikoinaan Sirladudia selkäkipuun -ei auttanut. Vasta 5 käyntiä kiropraktikolla auttoivat. Siellä ei varmaankaan raskaana voi käydä?
Osse: hauska kuulla että ultrat meni hienosti. Eipä mullakaan tuota pahoinvointia ollut alkuraskaudessa. Kovasti peotti kun ei oksu lentänyt (että toimiiko istukka ok jne...)mutta tosiaan ei se monellakaan mun kaverillakaan ole lentänyt ja kaikki on ollut silti kunnossa :)
SWEET: Juu se 4D oli kyllä tosi jees. mekin käytiin siinä ja jos joskus vielä raskaudun niin käydään kyllä ihan taatusti uudelleen.
SAMOJEDI ja SADEPÄIVÄ: Käyttekö enää lukemassa palstoja? Laittakaahan kuulumisia!
Mites muut odottavat PCO-plikat? Osa teistä on kadonnut ihan kokonaan jonnekkin? Ootteko enää linjoilla?
Piippuli: täytynee asiaa sit tosiaan kysäistä vai onkohan jo liian myöhäistä mennä mihkään sokerirasitukseen? Mäkin meinaan Husin piiriin kuulun.
Saitteko hyvän kasvokuvan vauvasta? Tietty tuuristahan se on kiinni...itse odotin et olis kuvannut enemmän 4D:nä ja saatu enemmän niitä ruskeita kuvia mukaan. Mä kävin Femedassa, missäs te?
H-R: Ompas tosi pahana noi sun selkäkivut, en kyllä yhtään osaa auttaa. Mieleen tulis kevyet venyttelyt mut jos sattuu niin maan per* niin ei kai niitäkään pysty tekeen. Voimia sinne!
Ai niin ja tosiaan täällä on ainaskin tosi hiljaisiakin päiviä joukossa mutta en osaa niistä pahemmin huolestua, kunhan kuitenkin jotain tuntuu päivittäin. Yleensä jytäpäivien jälkeen vietetään lepopäiviä.
Niin vaan päästiin 30 viikolle ja sen kunniaksi tarjoan kaikille kääretorttua, kunhan käyn sen ekana tekemässä :)
sweet, ultra on (vasta) torstaina, eli siihen asti odotellaan. Kiva kuulla, että vauvalla oli kaikki hyvin ja sukupuolenkin tiedätte! Mä en osaa vieläkään päättää, haluanko tietää etukäteen vai en.
H-R, toivottavasti olo ei ole niin tukala, että joudut jättämään treffit väliin! Haluan nähdä sun mahan, että voin taas luoda suuria ennekuvia omasta herttaisesta habituksestani lokakuun lopulla... :)
Mulla oli sellainen käsitys, että pco-laisten sokereita tarkkailtas vähän aiemmin, mutta mulle ainakin neuvolassa sanottiin, että sinne mennään sitten 20 viikon jälkeen (muistaakseni), eli ihan samaan aikaan kuin muutkin. En sit tiedä, eikö ne vaan tajunneet vai eikö se olekaan käytäntö. No, olo on ollut ihan hyvä, et ei sen puoleen mitään tarvetta.
Paitsi että mulla oli viikonloppuna jatkuva ja ihan loputon nälkä! Kahden-kolmen tunnin välein oisin ollut valmis nirhaamaan jonkun pikkuelikon, jos en olis saanut muuten ruokaa.
Vappua edeltävän lauantaina mennään musikaaliesitystä katsomaan ja ehkä mökkeilemään vapunaatoksi. Saa nähdä, millainen on jaksamisaste. Olis kyllä ihanaa päästä mökille, vaikkei omalle päästäkään vaan kavereiden. Sais saunoa ja valmistaa pihalla ruokaa...
Niin, missä Piippuli ja muut luuraa??? Onko teillä muka jotain muuta elämää?
-Osse ja Santeri rv 11+5