Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kulujen jakaminen yhteistaloudessa

Vierailija
28.07.2017 |

Mieheni kanssa meillä on hieman erimielisyyksiä yhteisten menojen kattamisesta parisuhteessa. Asunto on miehen, joten hän maksaa lainan. Meillä on myös auto, jota mies käyttää työmatkoihin ja yhteisiin reissuihin. Auto on miehen ja hän maksaa siitä kaikki kulut. Yhteiseltä tililtä maksamme vastikkeen, sähkön, netin yms. asumisen kulut. Myös ruoka ja kaikki koti tarpeet ostetaan yhteiseltä tililtä. Se mistä olemme erimieltä on miten yhteistilin rahoitus hoidetaan. Tällä hetkellä laitamme sinne saman verran rahaa, joka ei mielestäni ole reilua, koska mies tienaa enemmän. Mies tienaa noin neljä tonnia ennen veroja ja minä vähän yli kaksi tonnia ennen veroja. Mielestäni yhteiset kulut pitäisi jakaa tulojen suhteessa, joten miehen pitäisi laittaa rahaa 200 kun minä laitan 100. Miehen mielestä se ei olisi reilua, koska en maksa hänen mukaan asumisesta mitään. Minulle jää verojen jälkeen reilusti alle kaksi tonnia käteen ja maksanhan minä asumisesta, koska vastike ja kaikki asumisen kulut maksetaan yhteiseltä tililtä. Miten jakaisitte yhteiset kulut tässä tilanteessa.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kuluja pitää jaksaa? Kumpikin maksaa omansa.

Vierailija
2/28 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mies maksaa auton ja asumisen yksin ja yhdessä maksatte loput 50-50? Onhan tuo tilanne epäreilu puolisollesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalisti toi suhteittain jakaminen olisi hyvä, mutta sun tapauksessa kun et asumisesta mitään maksa, niin on ihan oikeutettua laittaa sama summa.

Joutuisithan normaalista kämpästä vuokraa maksamaan, joten periaatteessa olisi oikeutettua, että miehesi perisi sinulta vuokraa. Kun ei kerta tätä tee, niin olisin suu supussa, ja tyytyväinen, että noinkin vähällä selviää.

Vierailija
4/28 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilua ei mielestäni ole että jompikumpi voi sanella kuinka toimitaan. Itse yrittäisin neuvotella jonkinlaisen kompromissin toinen laittaa esim. 125 euroa ja toinen 175 euroa.

Helpommalla tosin pääsen itse kun taloustili on yhteinen ja sieltää siirrellään rahaa jos sitä johonkin omiin menohin jää.

Vierailija
5/28 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin tarkastelisin mieluummin nettotuloja: verojen jälkeen miehelläsi on käytettävissä vähemmän kuin kaksi kertaa niin paljon kuin sinulla. Toiseksi: miehen asuntolainan kuoletus on hänen omaa säästämistään, mutta korko ja muut lainanhoitokulut tulisi laskea yhteisestä asumisesta aiheutuvaksi kuluksi. Asia on samoin niiden automatkojen kulujen osalta, jotka ovat teille yhteisiä (siis muukin kulutus/kuluminen kuin pelkkä polttoaine, kilometrikorvaus on kohtuullinen indikaattori, jos ajoneuvon kuljettaminen on "pro bono"). Mikäli nämä asiat otetaan laskelmaan mukaan, olisin aika lailla sinun kannallasi. Mutta viime kädessä tähän ei ole oikeaa eikä väärää ratkaisua: joko te päädytte jonkinlaiseen sopuun tai jos ette, niin...

Vierailija
6/28 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiset kulut jaetaan NETTOtulujen mukaan. Neljän tonnin brutto on noin 2600 netto. Paljonko sun netto on?

Jos asunto ja asunnon laina on miehen niin mies kerryttää siinä omaa omaisuutta eikä sun tarvitse osallistua siihen. Maksat vain nettotulojen suhteessa osuutesi vastikkeesta, sähköstä, vedestä, netistä eli juoksevista kuluista.

Vierailija
7/28 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mies maksaa auton ja asumisen yksin ja yhdessä maksatte loput 50-50? Onhan tuo tilanne epäreilu puolisollesi.

Jos kerran vastike, sähkö ja netti menevät yhteiseltä tililtä, niin kyllähän ap osallistuu asumisen juokseviin kuluihin. Meillä asutaan minun omistamassani asunnossa, joten itsestään selvästi maksan asuntolainan lyhennykset ja korot sekä muut oman pääomani kartuttamisesta syntyvät kulut. 

Vierailija
8/28 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kuluja pitää jaksaa? Kumpikin maksaa omansa.

En minäkään jaksaisi kuluja, tulot ovat paljon mukavempia. Muuten kuulostat sinkkuihmiseltä, parisuhdestatuksesta riippumatta.

Vierailija
9/28 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä jossain vaiheessa tulossa muutto miehen luo ja on näitä mietitty. Minun mielestä maksetaan yhdessä puoliksi asumisen kulut. Eli yhteiseltä taloustililtä maksetaan sähkö,öljy,netti,ruokalaskut ynnä muut asumisesta aiheutuvat kulut. Mutta mielestäni minun ei tule lyhentää miehen asuntolainaa. Se on hänen laina. Ja jotenkin kuulostaa typerälle, että minun pitäisi maksaa ns. vuokraa. Eikö muka asumisen kuluihin osallistuminen riitä?

Vierailija
10/28 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiset kulut jaetaan NETTOtulujen mukaan. Neljän tonnin brutto on noin 2600 netto. Paljonko sun netto on?

Jos asunto ja asunnon laina on miehen niin mies kerryttää siinä omaa omaisuutta eikä sun tarvitse osallistua siihen. Maksat vain nettotulojen suhteessa osuutesi vastikkeesta, sähköstä, vedestä, netistä eli juoksevista kuluista.

Yhtä lailla se lainan korko juoksee, nykytasolla tietysti aika matalana. Mies kerryttää korkoa maksamalla ainoastaan pankin omaisuutta. Hän voisi hankkiutua siitä eroon myymällä asunnon tai vuokraamalla sen, jolloin korko olisi tulonhankkimisesta aiheutuva kulu. Nyt sillä kululla hankitaan miehelle ja ap:lle asumista.

Vierailija
11/28 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainan mies hoitaa itse. Muut kulut jaetaan suhteessa tuloihin.

Vierailija
12/28 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun asuttiin mun asunnossa, mä maksoin lainan kuten aikaisemminkin ja mies maksoi vastikkeen "vuokrana". Muut kulut maksettiin suunnilleen puoliks, vuorotellen tietyt laskut tms.

Vierailija
13/28 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen asuu käytännössä ilmaiseksi ja silti pitäisi vielä maksaa vähemmän kuluttamistaan tuotteista.

En minä ainakaan tuollaiseen suostuisi.

Vierailija
14/28 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun mielestä pitäisi laittaa saman verran. Onneksi meillä on miehen kanssa eri tilit. Omakotitalo on miehen, mies maksaa lainaa siis, samaten hoitaa oman autonsa ja vakuutukset, niinkuin minä omani. Minä maksan sähkön, veden ja jätemaksut, mies lopun. Ja minä käyn aina myös ruokakaupassa, mies ei oikeastaan koskaan maksa ruuasta.

Vierailija
15/28 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä tämän päivän keskusteluja lukeneena mä olen alkanut sisäistää, että iso osa (nais)ihmisistä on numerosokeita. Ei siis sillä lailla, etteikö tietäisi, että 250€ on enemmän kuin 100€ tai että 30% 200€:sta on 60€. Tarkoitan sitä, että yhteinen kotitalous on luontevinta käsittää kokonaisuuksina ("mies maksaa auton ja lainan, mä maksan ruokakulut ja lasten harrastukset"). Hyvässä lykyssä nämä kulut voivat euromääräisestikin olla tasapainossa, mutta todennäköisesti useassa tapauksessa ei. Silti nämä ihmiset kokevat ja pitävät tärkeänä, että kustannuksiin osallistutaan tasapuolisesti. Sitten jotkut laskennallisesti haastavammat asiat, kuten lainanhoitokulut, tuntuvat menevän ohi ihan olankohautuksella.

Vierailija
16/28 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulut puoliksi. Koska mies maksaa lainansa ja autonsa, tuo nettotulojen isompi määrä menee jo siihen eikä hänelle jää kuitenkaan käteen puolta isompaa rahasummaa. Jo nyt pääset erittäin edullisilla ehdoilla, älä ahnehdi lisää. 

Vierailija
17/28 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteinen taloustili, johon molemmat laittavat 50% tuloistaan. Sieltä menevät vuokra, sähkö, vakuutukset, netti, sekä ruoka. Lopuilla rahoilla saa tehdä mitä haluaa. Emme siis laita samaa summaa, vaan prosenttiosuudella tuloista. 

Vierailija
18/28 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöhöpö. Saat ilmaisen asumisen ja vielä pitäisi miehen maksaa lisää?

Hitto, saat meidät muutkin naiset näyttämään huonoilta.

Vierailija
19/28 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mun mielestä pitäisi laittaa saman verran. Onneksi meillä on miehen kanssa eri tilit. Omakotitalo on miehen, mies maksaa lainaa siis, samaten hoitaa oman autonsa ja vakuutukset, niinkuin minä omani. Minä maksan sähkön, veden ja jätemaksut, mies lopun. Ja minä käyn aina myös ruokakaupassa, mies ei oikeastaan koskaan maksa ruuasta.

Eli sinä maksat kaikki asumisen laskut ja kaikki muutkin menot? Mies vain oman lainan. Kartuttaa omaisuutta

Miksi suostut tähän?

Vierailija
20/28 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sinä maksat kaikki asumisen laskut ja kaikki muutkin menot? Mies vain oman lainan. Kartuttaa omaisuutta

Miksi suostut tähän?

Jep :D sitten jos ero joskus tulee on mies tavallaan säästänyt itselleen tuon rahan minkä sinä pistit ruokaan.. Tsot Tsot, hölmö nainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yksi