APUA sähkösopimus + edellinen vuokralainen!
Oma vuokrasopimukseni alkaa 1.8.17, mutta olen toisella paikkakunnalla töissä 5.8. asti enkä pääse ennen sitä asuntoon. Avaimet saan 6.8. Koska pääsen muuttamaan aikaisintaan 6.8, olen sopinut sähkösopimuksenkin alkamaan vasta 6.8. Ongelmana on nyt se, että edellinen vuokralainen menee siivoamaan asunnon vasta 1.8 (vuokraisäntä ilmoitti eilen).. Eihän siellä varmaan sähköä silloin tule?? Olenko tehnyt väärin?? Vuokrasopparissa lukee vain, että "Sähkö ei sisälly vuokraan. Vuokralainen tekee sähkösopimuksen energialaitoksen kanssa."
Olenko tehnyt väärin, olisiko sähkösopimus pitänyt sopia alkamaan jo 1.8. alkaen??
Kommentit (25)
Juu ei mitään hätää ap, ei ole sinun vastuulla.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sähköyhtiössä töissä joten voin tähän vastata miten meillä hoidetaan. Jos edellisen asiakkaan soppari päättyy 31.7. ja sinä olet ilmoittanut sisäänmuuton 6.8. päivälle teemme 1.8-5.8 väliselle ajalle vuokraisännän nimiin sähkösopimuksen, jos käyttöpaikalla on kulunut sähköä. Jos vuokraisäntä kiistää sopimuksen, katkaisemme sähköt 1.-5.8. väliseltä ajalta ja sähköt kytketään taas 6.8. kun on sinun muuttopäiväsi
Jos kyseessä on omakotitalo sopimuksettomia päiviä (tässä tapauksessa 1.8.-5.8.) ei saa olla. Jos kerrostalo, voit aloittaa sopimuksesi 6.8. Sähköyhtiö tai vuokraisäntä ovat mahdollisesti tästä sinuun yhteydessä tai sitten eivät, mutta sinun ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin se sähkösopimus 6.8. aloituspäivälle😊
Kiitos vastauksesta! Vielä mietityttää se, että mistä tiedätte, että meillä on ollut sähkösopimus saman yhtiön kanssa? Itse sovin Helenin kanssa, mutta en tiedä, mikä edellisellä vuokralaisella on ollut. Kun tein etsin sähkösopimuksia netistä, niin niitähän oli useita eri yhtiöitä tarjolla eikä vain yhtä?
On ehkä tyhmä kysymys, mutta en todellakaan tiedä näistä asioista..
T. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sähköyhtiössä töissä joten voin tähän vastata miten meillä hoidetaan. Jos edellisen asiakkaan soppari päättyy 31.7. ja sinä olet ilmoittanut sisäänmuuton 6.8. päivälle teemme 1.8-5.8 väliselle ajalle vuokraisännän nimiin sähkösopimuksen, jos käyttöpaikalla on kulunut sähköä. Jos vuokraisäntä kiistää sopimuksen, katkaisemme sähköt 1.-5.8. väliseltä ajalta ja sähköt kytketään taas 6.8. kun on sinun muuttopäiväsi
Jos kyseessä on omakotitalo sopimuksettomia päiviä (tässä tapauksessa 1.8.-5.8.) ei saa olla. Jos kerrostalo, voit aloittaa sopimuksesi 6.8. Sähköyhtiö tai vuokraisäntä ovat mahdollisesti tästä sinuun yhteydessä tai sitten eivät, mutta sinun ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin se sähkösopimus 6.8. aloituspäivälle😊
Kiitos vastauksesta! Vielä mietityttää se, että mistä tiedätte, että meillä on ollut sähkösopimus saman yhtiön kanssa? Itse sovin Helenin kanssa, mutta en tiedä, mikä edellisellä vuokralaisella on ollut. Kun tein etsin sähkösopimuksia netistä, niin niitähän oli useita eri yhtiöitä tarjolla eikä vain yhtä?
T. AP
Kyllä siirtoyhtiön on pakko tietää, minkä energiayhtiöiden sopimuksia missäkin asunnoissa on, heiltähän ne mittarilukematkin niille sähköä myyville yhtiöille menee. Siirtoyhtiö tekee sitten sen sopimuksen vuokraisännän kanssa tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. AP
Kyllä siirtoyhtiön on pakko tietää, minkä energiayhtiöiden sopimuksia missäkin asunnoissa on, heiltähän ne mittarilukematkin niille sähköä myyville yhtiöille menee. Siirtoyhtiö tekee sitten sen sopimuksen vuokraisännän kanssa tarvittaessa.
Kiitos sinulle vastauksesta! Soitin sähköyhtiööni ja 2.8. sain sopimuksen alkamaan aikaisintaan ilman mitään pikakytkentämaksuja, joita en ajatellut maksaa vain sen takia, että edellinen vuokralainen siivoaa 1.8.. Toivottavasti hänelle riittää sähköä siivoukseen enkä tosiaan ole tehnyt jotain väärin. Aikaisemmin en näitä asioita ole tajunnut hoitaa, koska muutto on tuntunut melko kaukaiselta ja töissä on riittänyt enemmän kuin paljon puuhaa, kun olen tehnyt mahdollisimman paljon tunteja ennen sopparin loppumista.
T. AP
Ei ne käykään. Ne klikkaa hiirellä valvomossa ja etäluettava sähkömittari katkaisee sähköt. Manuaalisesti sähköjä ei ole käyty katkomassa enää vuosikausiin, joten sähkön katkaisu ei aiheuta mitään erikoisempaa työtä. Silti tosin esim. uudelleenkytkennästä laskutetaan samalla tavalla kuin ennenkin.