Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita opettajia joita masentaa työhönpaluu?

Vierailija
28.07.2017 |

Kohta alkaa viimeinen kokonainen lomaviikko. En kestä. Taas pitää jaksaa kokonainen vuosi sitä jokapäiväistä hälinää. Lapset/teinit ovat joka vuosi levottomampia. Vielä 10-15 vuotta sitten oli hieman helpompaa. Masentaa.

Kommentit (461)

Vierailija
61/461 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

OAJ yrittänyt neuvotella kokonaistyöaikaa mutta työnantaja ei suostunut koska OAJ vaati että työaikaan laskettaisiin kaikkinopettajien tekemä työ( erilaiset palaverit, raportointi, kirjaaminen ym). Työnantajan kanta oli että näitä töitähän opettajat jo tekevät palkatta, joten ei niistä enää mitään maksua neuvotella.

Opettajat ovat omalla kiltteydellään päätyneet siihen tilanteeseen, että kaikki tehdään samalla palkalla.

Vierailija
62/461 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäni toinen työvuosi alkamassa. Jännitän uutta koulua, uusia oppilaita ja uusia työkavereita, mutta olen silti aivan innoissani menossa töihin! Minua ei ole luotu olemaan kotona näin pitkiä aikoja mitä opettajan kesäloma on. Itse nautin opettamisesta ja varmaan tällä nuoruuden innolla (tyhmyydellä?) lähden mielelläni mukaan kaikkiin extra-juttuihinkin, mm. tutor-oppilaiden koulutukseen yms. Itse tarkastin viime vuonna kokeet yleensä samana päivänä tai heti seuraavana, mutta minullapa ei ole esim. lapsia, joita kotona pitäisi paimentaa. Työskentelin viime vuonna muutamien todella hankalien tapausten kanssa, mutta hyvin sitä loppujen lopuksi selvittiin itse kukin. Itse ainakin olen sen verran huumorintajuinen etten oppilaiden "vittuilusta" suutu, vaan otan sen huumorilla enkä ala mäkättää ja näin viime vuonnakin löytyi yhteinen sävel hankalienkin tapausten kanssa ja alun "vittu oot kusipää"-jutut muuttuivatkin siihen että hankalat tapaukset kävivät välkällä luokassani moikkailemassa minua ja avautuivat joskus omista ongelmistaan. Tiedän että nämä eivät monen mielestä sitten edes hankalia olleetkaan ja varmasti on olemassa monia oppilaita jotka saisivat minutkin raivon partaalle, mutta murehdin niitä sitten kun sen aika on. Toistaiseksi ainakin olen sitä mieltä, että minulla on maailman siistein työ! Ensi viikolla lähden sisustamaan luokkaa ja suunnittelemaan tunteja!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/461 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä lause pisti silmään: onko opettaja nykyään alisteisessa asemassa suhteessa lapsiin? Toivot etteivät lapset kiusaisi sinua? Lapset ovat keskeneräisiä ja saattavat kiusata toisiaan, mutta eihän lapsi/nuori pysty oikeasti kiusaamaan aikuista. Itse ajattelen lasten ja nuorten huonon käytöksen opettajaa kohtaan pelkästään rajojen testaamisena, ja näissä tilanteissa aikuisella on aina pelimerkit käytössään. Jos lähdet kyseisellä asenteella työhösi, pelkään että itket itsesi uneen muutamana iltana. Opettajan täytyy päättää olla johtaja luokassa, ei mikään lasten päähänpistojen uhri.

Vierailija
64/461 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ja jaksamista kaikille opettajille. Tulevaisuuden toivojen luotsaaminen eteenpäin elämässä ei todellakaan ole nykyisin helppoa.

t. lto

Vierailija
65/461 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion aineenope tässä hei. Töihin paluu ahdistaa ja ei ahdista. Tykkään työstäni ja lukiolaiset ovat kivoja, mutta se jo nyt tiedossa oleva järjetön työmäärä ahdistaa. Aineessani kirjoitetaan syksyllä ja pidän kaikki abikurssit. Jos opiskelijat tulevat keskiviikkona kouluun, minulla on ensimmäiset abien työt arvioitavana torstain päätteeksi. Ensimmäinen jakso on aina tällainen eikä helpotusta ole luvassa vuoden aikana, sillä minulla on _paljon_ ylikursseja. Nuorempana se oli ok, nyt en enää oikein jaksaisi kun rahatilannekin on parempi. Tällä kokemuksella ja ylikurssimäärällä tienaan nimittäin riviopeksi hyvin.

Väittäisin siis, että työmääräni on kohtuu kova opettajaksi. Siltikään en tee lomilla töitä. Kesäloman ekalla viikolla luen Wilmaa, sen jälkeen katson sen ja työsähköpostin ekana työpäivänä. Klo 16 jälkeen en lue koskaan Wilmaa, palautukset hoidan sitten kun ehdin työt korjata. Olen työpaikalla keskimäärin 8-16 ja teen viikolla yleensä pari pitkää päivää koululla kiireisempään aikaan. Pidän viikonloput vapaana yksittäistä koeruuhkaa lukuunottamatta. Opettelen uutta, mutten ota stressiä siitä, etten heti muuta koko systeemiäni. Opiskelijat hankkivat kirjat, joten käytän pääosin niitä ja kustantajien materiaalia. Omalla rahalla ja ajalla en kouluttaudu. Osaan sanoa ei.

Tämä on mahdollista, koska minulla on 15+ vuoden kokemus, vakivirka enkä kärsi tunnollisen tytön syndroomasta. Teen työni hyvin, mutta tämä on vain työtä. Reksikin tietää periaatteeni eikä siitä ole koskaan tullut mitään sanomista. Tulosta tulee enkä ole mitenkään vastenmielinen ope. Monella (nais)opella on peiliinkatsomisen paikka - vähempikin riittää, on ok olla keskiverto monessa asiassa!

Vierailija
66/461 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varsinaisesti masenna koulun aloitus, pelottaa vaan, että miten taas jaksan. Itse en jaksa tehdä oikein mitään viikonloppuisin, sillä olen tehnyt vakiona töitä koululla klo 8-18 joka arkipäivä. Todella usein olen jatkanut töitä vielä myöhemmin illalla ennen nukkumaan menoa ja aika monta viikonloppua on mennyt kokeiden korjaamiseen. Käytännössä vapaa-aikaa ei ole juurikaan ollut. Perjantai-Iltaisin olen mennyt nukkumaan klo 20, en ole jaksanut valveilla pitempään. Nyt sitten joku kysyy, että mihin aikani menee : no, koulullamme ei ole erityisopettajaresurssia läheskään riittävästi, ja asia on "ratkaistu" käyttämällä koulunkäyntiavustajaa "pienryhmäopettajana". Tämä avustaja on vain lukion käynyt nainen, joka ei opettamistani aineista ( englanti ja ruotsi) paljoa tiedä. Minun täytyy kirjoittaa hänelle joka tuntia varten ohjeistus, mitä hänen tulee tehdä niiden kahden/kolmen oppilaan kanssa, tehdä ja laittaa kaikki materiaalit ja tehtävät valmiiksi heille ja tehtävien ratkaisut myös. Ja sitten mietin, mitä minä sen luokkaan jäävän porukan kanssa teen. Joku varmaan miettii, että miksi nämä mukautetut eivät ole samassa luokassa minun ja muun ryhmän ja avustajan kanssa, mutta siitä ei tullut yhtään mitään. Ne oppilaat kyselevät kaiken koko ajan minulta, eivät avustajalta ja osa heistä on keskittymisongelmaisia ja laittavat koko ryhmän opiskelun aivan sekaisin.

Vierailija
67/461 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pisimmät lomat koko maailmassa ja ei silti riitä? Sitten pitää alkaa sossun elätiksi.

Käypä itse kokeilemassa vaikka kaksi viikkoa ja tule sitten arvostelemaan. Itsekin valmistuin aikanaan opettajaksi ja tein kaksi vuotta opetustyötä yläkoulussa, sitten riitti. Mikään määrä lomia ei olisi minulle riittänyt palautumaan lukuvuosista. Kyllähän se paperilla näyttää että pääset töistä jo vaikka 13 mutta kun menet kotiin niin aloitat toisen työpäivän: suunnittelet seuraavan päivän tunnit, teet lisätehtäviä, muistiinpanoja, monisteita, luet, vastaat ja kirjoitat wilmaviestejä, suunnittelet erikseen tunnit tukea tarvitseville oppilaille, teet tuen asiakirjoja wilmaan, soitat tai vastaat oppilaiden kotoa tuleviin puheluihin ja viesteihin. Ja hups kun kello on jo yhdeksän. Ehdit ehkä käydä lenkillä ja sitten nukkumaan koska huomenna aloitat saman rumban alusta. Töissä oppilaat ovat aina vaan vaikeampia ja vaativampia kun onhan se nyt vaikea kun koulu on ensimmäinen paikka jossa iso osa lapsista on ekaa kertaa kuullut sanan EI.

Vaihdoin alaa, en ole katunut päivääkään vaikka lomia on huomattavasti vähemmän. Kuitenkin ne vähäiset lomat riittävät työstä palautumiseen kun tuntui että opettajan työstä palautumiseen meni vuosi. Nostan hattua opettajille jotka oikeasti jaksavat tuota työtä vuodesta toiseen.

Opettajilla tulisi olla akateemisen tutkinnon tuomaa laajakatseisuutta. Tuosta ei sellainen kuvastu mitenkään.

Jos olet työskennellyt valmistumisesi jälkeen kaksi vuotta opettajana, olet tehnyt ainoastaan ne uran rankimmat vuodet. Opetusmateriaalien laatiminen on rankkaa, mutta ne tehdään kerran kunnolla ja sen jälkeen päivitetään kevyesti. Opettajilla on nokkimisjärjestys, jossa nuorimmat laitetaan ikävimpiin töihin, olet tehnyt juurikin niitä hommia.

Et taida todellakaan olla opettaja-ainesta, jos pari vuotta rankempaa duunia saa vaihtamaan alaa.

Jos ajatellaan vaikkapa matematiikan opettajaa...kuinka paljon matematiikka muuttuu vuosien aikana? Yksillä materiaaleilla pärjää hyvin pitkälle. Ne kun tekee vaikka kolmelle yläkoululuokalle yhtenä vuonna niin seuraavat vuodet jääkin aikaa loikoilla.

On lisäksi täyttä bs:ä, että opettajat tekisivät töitä kesälomalla. "Kesäkeskeytys" pitää sisällään edellisen lukuvuoden purun ja seuraavan suunnittelun. Mitä tuo on käytännössä? Arvosanat on pitänyt päättää jo kaksi viikkoa ennen oppilaiden kesäloman alkua. Kyllä siinä ehtii purkamaan lukuvuotta aivan tarpeeksi. Elokuussa opettaja saa kansiollisen uusien oppilaiden tietoja. Se plarataan läpi muutamassa tunnissa (ainakin jos yksityisellä sektorilla toimiva toimistotyöntekijä sen tekisi). Syksyllä pidettävä opettajien kokous ajoitetaan yleensä koulupäivien ohjelmaa muuttamaan "oppilailla on tänään poikkeavan lyhyt työpäivä opettajien kokouksen vuoksi". Kodin ja koulun yhteistyö on toisinaan ikävää, kun opettajaa yritetään laittaa kasvattajan rooliin. Tässäkin auttaa kokemus. Parin vuoden ongelmien jälkeen opettajat oppivatkin väistelemään ongelmia ihan sujuvasti. Aletaan toistamaan mantraa: "On pakko olla kaikkien kaveri", "Katsotaan nyt...", "Tutkitaan asiaa...", "Laitan tästä wilma-merkinnän kotiin...".

Lomaedut siis käytännössä: kesäloma 2,5 kk, kevään kevennetyn päiväohjelman kanssa 3 kk, syysloma 1 vk, hiihtoloma 1 vk, joululoma 2 vk. Jos olet rehtorin kanssa hyvissä väleissä, saat perjantaille klo 12 päättyvän lukujärjestyksen, paluu töihin klo 11 maanantaina...

Töitähän tietysti tulee lukujärjestyksen ulkopuolellekin, mutta vastaavasti yksityisellä puolella ihmiset vastailevat sähköposteihin kotoaan ja jopa kesäloman aikana.

Palkka ja kesäloma ovat myös aika mielenkiintoisia seurattavia opettajien puheissa. Puolustellaan, että kesäloma on vain kuukauden mittainen, loppuosa on kesäkeskeytystä, jolloin tehdään töitä. Kukaan ei kuitenkaan avaa konkreettisesti kuinka vähän sitä kesätyötä on. Kun puhutaan palkasta ja lomaeduista, puolustellaan että palkka on huono, koska lomat ovat pitkiä (tässä ne taas muuttuvatkin lomiksi).

Etujärjestönä on OAJ, joka tuntuisi olevan tyypillisien hampaaton, kuten muutkin Akavalaiset. OAJ ei mm. ota kantaa työturvallisuus- ja työsuojeluasioihin. Jos kouluissa esiintyy väkivaltaa, huumeita ja aseita, miksi opettajille ei vaadita asiasta erityiskoulutuksia (vaikkapa kesäkeskeytyksen aikana). Miksi opettajien juridisia oikeuksia ei ajeta voimakkaammin? Miksi opettajien pätkätöitä ei vedetä työtuomioistuimeen? Jos resurssit kuntapuolella ovat vähissä, miksi OAJ ei vaadi niiden tehostamista (lukuvuoden opettaminen täysimääräisenä, oheisohjelman järjestäminen koulupäivän ulkopuolella, loma-aikojen käyttäminen täydennyskoulutukseen)?

Tässä paljon hyviä huomioita. Itse olen yhteiskuntaopin opettaja ja väsynyt pitkiin työpäiviin lukuvuoden aikana. Yhteiskuntaoppia joutuu valmistelemaan koko ajan ( vero%, ministerit ja lait ym. muuttuu koko ajan) ja monipuolisia opetusmenetelmiä voi käyttää aineessa ja integroida paremmin kuin jossain matikassa. Kirjoitustehtäviä tehdään paljon materiaalia pitää haeskella omalla ajalla (Tilastokeskus ym.). Olen katkera koska joskus 60 v. Sitten on toettu että reaaliaineita luennoidaan ja niitä voi opettaa monta tuntia samalla palkalla kuin opettaa esim. Äidinkieltä. Yhtä paljon minulla on kotona tarkastettavissa tekstejä kuin äi-opella. Yhtä paljon käytän aikaa materiaalien ja vierailujen valmisteluun kuin biologian ope jolle on ammoisina aikoina neuvoteltu Demo-palkkio koska hankkivat keuhkoja, sydämiä ja kaloja preparoitavaksi ( tuota ainakin meillä tehdään nykyään 1 krt/ vuodessa), silti joka kuukausi tulee extra-palkkaa. OAJ ei halua uudistaa systeemiä koska osa jäsenistöstä kärsisi joten epäreilua systeemiä pidetään yllä.

Mutta -opetettavan aineen valintakysymys!

Lakeja muuttuu ja sädetään, muttei se niin paljon yhteiskuntaoppiin vaikuta. Seuraamalla eduskunnan sivuja, katsomalla uutisia ja lukemalla lehtiä pysyy ajan tasalla. Yhteiskuntaopissa on lukemista, mutta äidinkielessä on esseiden lisäksi aina joukko aineita luettavana.

Vierailija
68/461 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OAJ yrittänyt neuvotella kokonaistyöaikaa mutta työnantaja ei suostunut koska OAJ vaati että työaikaan laskettaisiin kaikkinopettajien tekemä työ( erilaiset palaverit, raportointi, kirjaaminen ym). Työnantajan kanta oli että näitä töitähän opettajat jo tekevät palkatta, joten ei niistä enää mitään maksua neuvotella.

Opettajat ovat omalla kiltteydellään päätyneet siihen tilanteeseen, että kaikki tehdään samalla palkalla.

En halua kokonaistyöaikaa. Ei!

Vierailija
69/461 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannatan kokonaistyöaikaa ihan sydämeni pohjasta! Voin jo nyt sanoa, että nykyisellä opetusmäärälläni ja 8-16 ma-pe töissäololla (sisältäen kaikki kokoukset, viestit yms.) syyskuun lopun yo-kokeet on korjattu aikaisintaan loka-marraskuun vaihteessa. T. Lukion opettaja

Vierailija
70/461 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluan kokonaistyöajan ja samat työajat kuin normityöläinen. Heinäkuu riittää kesälomaksi. Joulu ja hiihtolomat ym. Menee korjatessa muutenkin. Ihan hyvin voisin olla sen ajan koululla. Vastaavasti en olisi velvollinen vastailemaan viesteihin työajan jälkeen, pitäisin tauot taukoina enkä välittäisi jos Jenni-Petterin puhelin katosi koulumatkalla.

Vierailija
71/461 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaveri on opettaja ulkomailla ja hänellä on lomaa kesällä n. 6 viikkoa (mikä sekin on siis 1-2 viikkoa enemmän kuin normaalisti tuossa maassa). Heillä on vielä pidemmät koulupäivätkin kuin Suomessa. Monessa maassa koulu on ihan säännöllisesti klo 16 asti, kun taas Suomessa vielä lukiossakin tavisopettajalla päivä päättyy useimmiten klo 14.

Että kyllä Suomessa opettajilla on asiat tosi hyvin, vaikka tuosta ainaisesta valituksesta voisi muutakin päätellä.

Niissä muissa maissa ei muidenkaan töiden työviikoksi riitä 37 tuntia niin kuin Suomessa ay-liike on neuvotellut.

Mikä on se ihmeellinen muut maat tai ulkomaat, joissa asiat ovat toisin? Kertokaa oikea esimerkki eikä vain ylimalkaisesti, että muualla on näin.

Okei, voin antaa esimerkin vaikka en olekaan tuo lainaamasi henkilo. Opettajana Englannissa: tein toita koululla ma-pe 8-18.00 tai 8-20.00 riippuen voimista ja jaksamisesta. Sunnuntait korjasin kokeita ja kurssitehtavia ja valmistelin seuraavan viikon tunteja. Opetustunteja tuli aina ylimaaraisia per viikko, koska jonkunhan ne poissaolevien opettajien tunnit oli tehtava (eli paikalla olevat joutuivat sitten tuuraamaan). Lomaa oli oikeastaan vain osa elokuusta, koska vaikka opetustunnit alkoivatkin helpottamaan kesa- heinakuussa, piti sitten korjata kokeita, "tukiopettaa" heikompia oppilaita yms. Bonuksena sitten oppilaiden kayttaytymisongelmat, oppimisvaikeudet ja muu sellainen. Ja tietysti oli myos sinun vastuullasi, jos oppilaat eivat tulleet kouluun tai parjanneet kokeissa (koska eivat kayneet tunneilla)... Tassa vain pintaraapaisu teille.

Henkilokunnan vaihtuvuus oli todella suurta, itsekin jaksoin kokoaikaisena opettajana vain muutaman vuoden ja sitten palasin koulunpenkille jatkamaan omia opiskelujani ja vaihdoin alaa. Olen taman jalkeen tyoskennellyt luennoitsijana ja kouluttajana, mutta toivottavasti minun ei enaa ikina tarvitse opettaa kokoaikaisesti.

Vierailija
72/461 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei varsinaisesti masenna koulun aloitus, pelottaa vaan, että miten taas jaksan. Itse en jaksa tehdä oikein mitään viikonloppuisin, sillä olen tehnyt vakiona töitä koululla klo 8-18 joka arkipäivä. Todella usein olen jatkanut töitä vielä myöhemmin illalla ennen nukkumaan menoa ja aika monta viikonloppua on mennyt kokeiden korjaamiseen. Käytännössä vapaa-aikaa ei ole juurikaan ollut. Perjantai-Iltaisin olen mennyt nukkumaan klo 20, en ole jaksanut valveilla pitempään. Nyt sitten joku kysyy, että mihin aikani menee : no, koulullamme ei ole erityisopettajaresurssia läheskään riittävästi, ja asia on "ratkaistu" käyttämällä koulunkäyntiavustajaa "pienryhmäopettajana". Tämä avustaja on vain lukion käynyt nainen, joka ei opettamistani aineista ( englanti ja ruotsi) paljoa tiedä. Minun täytyy kirjoittaa hänelle joka tuntia varten ohjeistus, mitä hänen tulee tehdä niiden kahden/kolmen oppilaan kanssa, tehdä ja laittaa kaikki materiaalit ja tehtävät valmiiksi heille ja tehtävien ratkaisut myös. Ja sitten mietin, mitä minä sen luokkaan jäävän porukan kanssa teen. Joku varmaan miettii, että miksi nämä mukautetut eivät ole samassa luokassa minun ja muun ryhmän ja avustajan kanssa, mutta siitä ei tullut yhtään mitään. Ne oppilaat kyselevät kaiken koko ajan minulta, eivät avustajalta ja osa heistä on keskittymisongelmaisia ja laittavat koko ryhmän opiskelun aivan sekaisin.

Opettele käyttämään ei-sanaa. Ei niitä erityisoperesursseja tule muuten koskaan, koska työnantajan näkökulmasta asiat hoituvat näinkin. Puhu reksin kanssa, sivistystoimenjohtajan kanssa, liiton kanssa, ota yhteyttä paikallislehteen,... käytä energiaasi siis tilanteen ratkaisemiseen oikealla tavalla.

Vierailija
73/461 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siinä on perää, että monet (ei kaikki!) miesopet menevät sieltä mistä aita on matalin, ja silti saavat esim. vanhemmilta eniten hehkutusta, ihan vain kun on niiiin mahtavaa kun luokassa on Mies opettajana. Omat kokemukseni ovat tosin alakoulun puolelta, ja tunnen kyllä hyviä aineenopettajia, jotka ovat miespuolisia. Mutta kyllä miesope saa todella paljon anteeksi ihan vain sukupuolensa perusteella. Ja mikäs siinä, opettajalla on aika iso vapaus siinä miten työnsä tekee.

Itse näen paljon ylimääräistäkin vaivaa opetuksen eteen, mutta teen sen sen takia, että saan itse siitä tyydytystä ja teen sillä tavalla työstä itselleni antoisampaa. Suurin osa siitä ei näy koskaan luokkahuoneen ulkopuolelle esim. esimiehelle (muuten kuin ehkä siinä, että oppilaat ovat motivoituneita ja oppivat hyvin) mutta teen sen silti, itseni, ammattiylpeyteni ja työssä viihtymiseni takia. Silloin ei odota tai tarvi mitään ulkouolista kiitosta tai kehua, ja ylipäätään paras palkinto työstä on minusta se, että oppilaat oppii ja jopa nauttii oppimisesta.

Silti opettajan työ on nykyään aikamoisen paljon raskaampaa, mitä sellainen ihminen kuvittelee, joka ei itse sitä työtä ole tehnyt. Minä olen tehnyt monenlaisia töitä ennen opettajan uraani, ja kyllä sitä on henkisesti todella loppuun kaluttu kesäloman koittaessa. Ei se opettaminen itsessään, eikä minusta (haasteellisetkaan) oppilaatkaan, vaan kaikki muu työhön kuuluva.

Luulenpa että monellakaan opettajaksi haaveilevalla ei ole kovinkaan realistinen kuva siitä, mitä se työ todellisuudessa on. Lyhyet sijaisuudet eivät anna oikeaa kuvaa, koska silloin ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin pitää oppitunnit.

Vierailija
74/461 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pisimmät lomat koko maailmassa ja ei silti riitä? Sitten pitää alkaa sossun elätiksi.

Käypä itse kokeilemassa vaikka kaksi viikkoa ja tule sitten arvostelemaan. Itsekin valmistuin aikanaan opettajaksi ja tein kaksi vuotta opetustyötä yläkoulussa, sitten riitti. Mikään määrä lomia ei olisi minulle riittänyt palautumaan lukuvuosista. Kyllähän se paperilla näyttää että pääset töistä jo vaikka 13 mutta kun menet kotiin niin aloitat toisen työpäivän: suunnittelet seuraavan päivän tunnit, teet lisätehtäviä, muistiinpanoja, monisteita, luet, vastaat ja kirjoitat wilmaviestejä, suunnittelet erikseen tunnit tukea tarvitseville oppilaille, teet tuen asiakirjoja wilmaan, soitat tai vastaat oppilaiden kotoa tuleviin puheluihin ja viesteihin. Ja hups kun kello on jo yhdeksän. Ehdit ehkä käydä lenkillä ja sitten nukkumaan koska huomenna aloitat saman rumban alusta. Töissä oppilaat ovat aina vaan vaikeampia ja vaativampia kun onhan se nyt vaikea kun koulu on ensimmäinen paikka jossa iso osa lapsista on ekaa kertaa kuullut sanan EI.

Vaihdoin alaa, en ole katunut päivääkään vaikka lomia on huomattavasti vähemmän. Kuitenkin ne vähäiset lomat riittävät työstä palautumiseen kun tuntui että opettajan työstä palautumiseen meni vuosi. Nostan hattua opettajille jotka oikeasti jaksavat tuota työtä vuodesta toiseen.

Opettajilla tulisi olla akateemisen tutkinnon tuomaa laajakatseisuutta. Tuosta ei sellainen kuvastu mitenkään.

Jos olet työskennellyt valmistumisesi jälkeen kaksi vuotta opettajana, olet tehnyt ainoastaan ne uran rankimmat vuodet. Opetusmateriaalien laatiminen on rankkaa, mutta ne tehdään kerran kunnolla ja sen jälkeen päivitetään kevyesti. Opettajilla on nokkimisjärjestys, jossa nuorimmat laitetaan ikävimpiin töihin, olet tehnyt juurikin niitä hommia.

Et taida todellakaan olla opettaja-ainesta, jos pari vuotta rankempaa duunia saa vaihtamaan alaa.

Jos ajatellaan vaikkapa matematiikan opettajaa...kuinka paljon matematiikka muuttuu vuosien aikana? Yksillä materiaaleilla pärjää hyvin pitkälle. Ne kun tekee vaikka kolmelle yläkoululuokalle yhtenä vuonna niin seuraavat vuodet jääkin aikaa loikoilla.

On lisäksi täyttä bs:ä, että opettajat tekisivät töitä kesälomalla. "Kesäkeskeytys" pitää sisällään edellisen lukuvuoden purun ja seuraavan suunnittelun. Mitä tuo on käytännössä? Arvosanat on pitänyt päättää jo kaksi viikkoa ennen oppilaiden kesäloman alkua. Kyllä siinä ehtii purkamaan lukuvuotta aivan tarpeeksi. Elokuussa opettaja saa kansiollisen uusien oppilaiden tietoja. Se plarataan läpi muutamassa tunnissa (ainakin jos yksityisellä sektorilla toimiva toimistotyöntekijä sen tekisi). Syksyllä pidettävä opettajien kokous ajoitetaan yleensä koulupäivien ohjelmaa muuttamaan "oppilailla on tänään poikkeavan lyhyt työpäivä opettajien kokouksen vuoksi". Kodin ja koulun yhteistyö on toisinaan ikävää, kun opettajaa yritetään laittaa kasvattajan rooliin. Tässäkin auttaa kokemus. Parin vuoden ongelmien jälkeen opettajat oppivatkin väistelemään ongelmia ihan sujuvasti. Aletaan toistamaan mantraa: "On pakko olla kaikkien kaveri", "Katsotaan nyt...", "Tutkitaan asiaa...", "Laitan tästä wilma-merkinnän kotiin...".

Lomaedut siis käytännössä: kesäloma 2,5 kk, kevään kevennetyn päiväohjelman kanssa 3 kk, syysloma 1 vk, hiihtoloma 1 vk, joululoma 2 vk. Jos olet rehtorin kanssa hyvissä väleissä, saat perjantaille klo 12 päättyvän lukujärjestyksen, paluu töihin klo 11 maanantaina...

Töitähän tietysti tulee lukujärjestyksen ulkopuolellekin, mutta vastaavasti yksityisellä puolella ihmiset vastailevat sähköposteihin kotoaan ja jopa kesäloman aikana.

Palkka ja kesäloma ovat myös aika mielenkiintoisia seurattavia opettajien puheissa. Puolustellaan, että kesäloma on vain kuukauden mittainen, loppuosa on kesäkeskeytystä, jolloin tehdään töitä. Kukaan ei kuitenkaan avaa konkreettisesti kuinka vähän sitä kesätyötä on. Kun puhutaan palkasta ja lomaeduista, puolustellaan että palkka on huono, koska lomat ovat pitkiä (tässä ne taas muuttuvatkin lomiksi).

Etujärjestönä on OAJ, joka tuntuisi olevan tyypillisien hampaaton, kuten muutkin Akavalaiset. OAJ ei mm. ota kantaa työturvallisuus- ja työsuojeluasioihin. Jos kouluissa esiintyy väkivaltaa, huumeita ja aseita, miksi opettajille ei vaadita asiasta erityiskoulutuksia (vaikkapa kesäkeskeytyksen aikana). Miksi opettajien juridisia oikeuksia ei ajeta voimakkaammin? Miksi opettajien pätkätöitä ei vedetä työtuomioistuimeen? Jos resurssit kuntapuolella ovat vähissä, miksi OAJ ei vaadi niiden tehostamista (lukuvuoden opettaminen täysimääräisenä, oheisohjelman järjestäminen koulupäivän ulkopuolella, loma-aikojen käyttäminen täydennyskoulutukseen)?

Tässä paljon hyviä huomioita. Itse olen yhteiskuntaopin opettaja ja väsynyt pitkiin työpäiviin lukuvuoden aikana. Yhteiskuntaoppia joutuu valmistelemaan koko ajan ( vero%, ministerit ja lait ym. muuttuu koko ajan) ja monipuolisia opetusmenetelmiä voi käyttää aineessa ja integroida paremmin kuin jossain matikassa. Kirjoitustehtäviä tehdään paljon materiaalia pitää haeskella omalla ajalla (Tilastokeskus ym.). Olen katkera koska joskus 60 v. Sitten on toettu että reaaliaineita luennoidaan ja niitä voi opettaa monta tuntia samalla palkalla kuin opettaa esim. Äidinkieltä. Yhtä paljon minulla on kotona tarkastettavissa tekstejä kuin äi-opella. Yhtä paljon käytän aikaa materiaalien ja vierailujen valmisteluun kuin biologian ope jolle on ammoisina aikoina neuvoteltu Demo-palkkio koska hankkivat keuhkoja, sydämiä ja kaloja preparoitavaksi ( tuota ainakin meillä tehdään nykyään 1 krt/ vuodessa), silti joka kuukausi tulee extra-palkkaa. OAJ ei halua uudistaa systeemiä koska osa jäsenistöstä kärsisi joten epäreilua systeemiä pidetään yllä.

Mutta -opetettavan aineen valintakysymys!

Lakeja muuttuu ja sädetään, muttei se niin paljon yhteiskuntaoppiin vaikuta. Seuraamalla eduskunnan sivuja, katsomalla uutisia ja lukemalla lehtiä pysyy ajan tasalla. Yhteiskuntaopissa on lukemista, mutta äidinkielessä on esseiden lisäksi aina joukko aineita luettavana.[/

Samoilla muustiinpanoilla, tehtävillä han materiaaleilla ei voi mennä montaa vuotta eteenpäin. Käytännössä joka tuntia ennen pitää tarkastaa muistiinpanot, onko jokin valtaoikeus, hakemus/valitus/ toimenpidekanava muuttunut, ALV tai pääomavero muuttunut, avioliitto ja perheoikeudet ja avustukset muuttunut. Tottakai noista itse pysyy selvillä lehtiä lukemalla mutta sen tiedon siirtäminen oppimateriaaliin vie koko ajan aikaa. En voi käyttää samoja tehtäviä vuodesta toiseen. Oppikirja on vanhentunut heti kun tulee painosta. Minä ainakin käyn läpi sen hetkiset ministerit, kaupunginjohtajat, SAK:n ym. Johtajat ja näistä jos on esim. kuvia kirjoissa niin yleensä tieto on vanhaa. Tärkeää olisi tietää uusin tilastotieto työttömyydestä, työllisyydestä eri laskentatapoineen, vaihtotaseen ja bkt:n jäämät. Joudun ne tarkistamaan koska kaikkea en muista vaikka kerran niistä uutisen näkisinkin. Tarkastettavana on esseitä hyvinvointiyhteiskunnasta, sote:sta, oikeusjärjestelmästä, kansalaisyhteiskunnasta ja kansanvallasta. Järjestämme väittelyjä, teemme nettiesityksiä, näitä arvioin ja raportoin Wilmaan. Enemmän on minulla arviointisarakkeita kuin äi-opella.

Vierailija
75/461 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen menossa ensimmäistä kertaa koko vuoden määräaikaiseksi sijaiseksi. Aiemmin olen ollut lähinnä alakouluissa tekemässä lyhyitä sijaisuuksia. Nyt sitten täytyy jaksaa koko vuosi aineenopettajana. Ahdistaa jo valmiiksin sen verran karuja olivat harjoittelujaksot.

Toivottavasti minua ei kiusata paljoa ja oppilaat suostuvat tekemään jotain tunneilla suht kiltisti.

Kymmenen vuotta sitten tilanne oli vielä aivan erilainen. Huonompaan suuntaan on menty selvästi. Itse olen tässä välissä saanut omat lapset ja nyt täytyy palata työelämään täysillä. Kyllä, ahdistaa.

Kuulepas, menet heti eka tunnilla sinne luokkaan semmoisella asenteella, että mulle ette rupee ja että perseily loppui ennen kuin ehti alkaakaan. Ohjat omiin käsiin heti kättelyssä niin kyllä se siitä.

Vierailija
76/461 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluan kokonaistyöajan ja samat työajat kuin normityöläinen. Heinäkuu riittää kesälomaksi. Joulu ja hiihtolomat ym. Menee korjatessa muutenkin. Ihan hyvin voisin olla sen ajan koululla. Vastaavasti en olisi velvollinen vastailemaan viesteihin työajan jälkeen, pitäisin tauot taukoina enkä välittäisi jos Jenni-Petterin puhelin katosi koulumatkalla.

Aika etääntynyt olet nykytyöelämästä tuon viesteihin vastailin suhteen työajan ulkopuolella.

Vähänkään vaativammassa työssä (joksi tällä palstalla opettaminen aina lasketaan) on tuo työajan tuijottaminen jo aikapäiviä sitten sivuutettu.

Vierailija
77/461 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletteko opet, että muu työelämä on jotenkin helpompaa? Töissä on oltava paikalla vähintään se 8 tuntia, jonka jälkeen vastaillaan vielä puheluihin ja sähköposteihin. Työasiat eivät jää työpaikan oven taa, vaan pyörivät päässä jatkuvasti. Lomaa 5 viikkoa vuodessa. Tulosta on tultava, yt:t ovat mankeli, jonka läpi yritykset vedetään säännöllisin välein.

Äitini on opettaja ja ihmettelee, kun nykyään kaikki opetusmatskut kokeista lisätehtäviin annetaan valmiina. Ei kuulemma omalla ajalla tarvitse ihmeempiä tehdä. Opettajien parkkipaikalla on kahden jälkeen hyvin hiljaista. Silti opettajat eivät jaksa töissä ja moni pitää kaikki mahdolliset opintovapaat, ettei tarvitsisi mennä duuniin. Opettajien koulutuspaikkoja lisättävä, jotta kansankynttilöillä säilyisi edes jonkinlainen muotivaatio tehdä työnsä hyvin ja olla kiitollisia työpaikastaan.

Vierailija
78/461 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni on ahdistanut joka elokuu nyt 5 vuotta sillä joka syksy on vastassa uusi koulu, uusi työyhteisö ja uuset oppilaat. Kun olisi se vakivirka niin pääsisi kehittymään työssä pitkäjänteisesti ja saisi olla osa työyhteisöä kunnolla.

Ja huom. Negatiivisista tunteista saa puhua ilman, että syyllistetään ja tuomitaan!

Vierailija
79/461 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva menee lomalta riemumielin töihin. Lomalta palaaminen kuuluukin harmittaa, eihän työllä ja lomalla olisi muuten mitään eroa.terv hanslankari

Vierailija
80/461 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajia on niin valtavat määrät työttömänä, että ehkä teidän väsyneiden olisikin hyvä pitää vaikka vuosi vuorotteluvapaata ja jatkaa sitten uusin voimin.