Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita opettajia joita masentaa työhönpaluu?

Vierailija
28.07.2017 |

Kohta alkaa viimeinen kokonainen lomaviikko. En kestä. Taas pitää jaksaa kokonainen vuosi sitä jokapäiväistä hälinää. Lapset/teinit ovat joka vuosi levottomampia. Vielä 10-15 vuotta sitten oli hieman helpompaa. Masentaa.

Kommentit (461)

Vierailija
101/461 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista miesopettajista. Meillä on neljä lasta ja kahdella oli miesope ja kahdella naisope alakoulussa. En tiedä, mitä se alimman alta meneminen miehillä on. Koska ihan samalla tavalla oppivat miesopettajankin luokassa lukemaan ja laskemaan ja muutkin asiat, mitä piti. Kaikki pääsivät alakoulun hyvin läpi.

Yläkoulun puolella oli muutama loistava miesope. Kuri oli heillä aina paljon parempi. Osa naisopettajista ei saanut mitään kuria porukkaan. Eli tuntityöskentely oli miesopettajien tunneilla paljon tiiviimpää.

Joten en kyllä ainakaan koululaisten äitinä allekirjoita tätä miesopettajien haukkumista.

Vierailija
102/461 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempana ottaa todella päähän epämotivoituneet opettajat. Pojalleni sattui tällainen tapaus opeksi luokille 1-4. Kaikesta näki, ettei rouva opettajaa olisi hommat voineet vähempää kiinnostaa ja miten raskasta olikaan tulla duuniin. tämä täti tuhosi melko tehokkaasti opinhaluisen lapsen kouluinnostuksen. Eli opettaja: jos työt ei kiinnosta, anna työpaikkasi muille. Muuten voit saada paljon pahaa aikaan.

Kolmen isä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/461 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenkin ihmetellyt haluaako joku tosiaan opettajaksi.

Vierailija
104/461 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mielenkiinnosta: voiko peruskoulun (esim ala-asteen) opettajalla olla näkyviä tatuointeja? Mietin vaan oman lapseni koulun kaikkia opettajia, ovat juuri sellaisia todella konservatiivisia ulkonäöltään, naisista "rajuimmalla" taitaa olla raitoja hiuksissaan.

Vierailija
105/461 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammatinvalintakysymys .

Oon puukässän ope. Eipä liikaa tarvi kokeita tarkistella. Vaimo on liikunnanope ja sama homma.

Vierailija
106/461 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammatinvalintakysymys .

Oon puukässän ope. Eipä liikaa tarvi kokeita tarkistella. Vaimo on liikunnanope ja sama homma.

Edellisessä koulussani nimenomaan liikkaope valitti kuinka hänellä on rankin duuni kaikista opettajista ;) kun on niin kamalaa kun pitää lähteä liikuntakentälle 5min ennen kuin kellot soi ja pitää vahtia kaikki suihkusta pois joten hänelle ei jää taukoja ollenkaan koko päivänä! Minusta on kuitenkin eri asia seisoa kentän laidalla ja huudella välillä ohjeita ja seurata jalispelin pistetilannetta kuin olla luokkahuoneessa jossa on oltava tilanteen tasalla ja valppaana koko ajan. Tottakai on suurempi todennäköisyys että juuri liikkatunnilla käy joku tapaturma, mutta silti mielestäni liikkaopejen homma on paljon helpompaa kuin monen muun aineen opeilla. Toki liikuntaakin tarvitaan, ehdottomasti, mutta kyllä rasitti kuunnella sitä jatkuvaa valitusta työn rankkuudesta kun kaikki luokat suunnistivat ja ope senkun odotti pihalla sen 75min että milloin mahtavat oppilaat palata...

Vierailija
107/461 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei leipääntyneet opet; no lopettakaa sitten ne hommat ja menkää oikeisiin töihin vaikka vientiteollisuuden palvelukseen. Nyt viette paikan ehkä joltain motivoituneelta ja innostuneelta nuorelta opettajalta.

Te kärsitte, oppilaat kärsivät. Ottakaa loparit, problem solved.

Vierailija
108/461 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Open työaika ei ole vain opetustunnit, vaan se ihan oikeasti pykälien mukaan on sama virastoaika kuin muillakin. Mutta tämäkin ketju on täynnä tätä väärinkäsitystä. Ei ope tee ylitöitä jos hän tekee opetustuntien ulkopuolella töitä, vaan kuuluisikin tehdä pitkää päivää jotta lomatauot tulee täyteen.

Vierailija
109/461 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko opettajilla nykyään mitään sellaista tulosvastuuta, että se vaikuttaisi palkkaan tai voisi saada potkut? Siis sen jälkeen kun on kerran sen viran saanut?

Vierailija
110/461 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammatinvalintakysymys .

Edellisessä koulussani nimenomaan liikkaope valitti kuinka hänellä on rankin duuni kaikista opettajista ;) kun on niin kamalaa kun pitää lähteä liikuntakentälle 5min ennen kuin kellot soi ja pitää vahtia kaikki suihkusta pois joten hänelle ei jää taukoja ollenkaan koko päivänä! Minusta on kuitenkin eri asia seisoa kentän laidalla ja huudella välillä ohjeita ja seurata jalispelin pistetilannetta kuin olla luokkahuoneessa jossa on oltava tilanteen tasalla ja valppaana koko ajan. Tottakai on suurempi todennäköisyys että juuri liikkatunnilla käy joku tapaturma, mutta silti mielestäni liikkaopejen homma on paljon helpompaa kuin monen muun aineen opeilla. Toki liikuntaakin tarvitaan, ehdottomasti, mutta kyllä rasitti kuunnella sitä jatkuvaa valitusta työn rankkuudesta kun kaikki luokat suunnistivat ja ope senkun odotti pihalla sen 75min että milloin mahtavat oppilaat palata...

Kai tääkin on sen suunnistuksen suunnitellut. Vienyt laput metsään, printannut kartat. Jos joku lapsista häviäisi metsään, jne. Sama vastuu. Tommosia ne vanhat pierut ovat, vahdataan toisen töitä. Että siellä se ämmä istuu, kun itse samalla istuu ikkunan takana kahvikupposen ääressä.

T: sossu, lomilla

Vierailija
111/461 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 50v ja ope ja odotan jo innolla koulun alkua. Loma on pitkä, siitä en valita. Ihanahan se etu on, mutta myönnän kyllä, että  loman alkupäästä  menee jokin aika, että pääsen kunnolla lomafiiliksiin. Ja sama taas loman päättyessä. Ei voi vain pösähtää paikalle ekana koulupäivänä. ja ainakin meillä myös luokan järjesteleminen kuluiu open hommiin, kun siistijät on kesällä tejneet  suursiivouksen ja luokasta on kaikki viety pois pulpetteja myöten. 

Kyllä hyvä ope myös suunnittelee tuntinsa - vaikka olisi paljon kokemustakin. Itse en edes jaksaisi motivoitua  pyörittämään opetusta vanhalla materiaalilla vuodesta toiseen.  Itse jään  lähes joka päivä koululle 1-3 tunniksi. Teen siellä suunnitelmat valmiiksi. Rakastan tehdä asiat rauhassa. Oma valinta, eikä siitä palkkaa saa, mutta minun tapani. Tätä työtä tehdään persoonalla.  Kotona tarkastan ainoastaan kokeita ja tietty vastaan Wilma- viesteihin (joita tulee tavattoman paljon työajan ulkopuolella). Ja tietty mitä isompi luokka on, sen työläämpää. Minulle on sattunut haastava ja iso porukka. Työtä riittää ja koen kyllä ansainneeni joka ainoan loman. 

Työ on hektistä ja rankaksi sen tekee tietty sekin, että oma persoona on pakko heittää peliin. Tahtoi tai ei. Tämä on minun ammattini - minulle hyvin sopiva, kaikille se ei sovi, vaikka kuinka ajattelisi, että mahtava ammatti, kun on niin paljon lomia!

Vierailija
112/461 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa miten moni opettaja täällä kertoo jäävänsä koululle 1-3 tunniksi tai tekevänsä koululla töitä kuuteen illalla. Olen töissä rakennuksessa jossa on yläaste ja lukio. Lukion tunnit jatkuvat neljään, eikä kukaan opettaja koskaan ole missään, kun tulee yläkerroksesta opettajainhuoneeseen siihen aikaan. Koskaan en ole nähnyt, jollei ole kokousta tai vanhempainiltaa. Rehtorit ovat.

Vierailija
113/461 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ahdistaa vain nämä:

1. Perseilevät ja/tai vetelät teinit. Jos on ollut oikein huonosti käyttäytyvä ryhmä, olen pahimmillaan kokenut itseni suorastaan kiusatuksi (vitun ämmääää). Sitten pulpetissa valuvat flegmaatikot on raskaita vetää perässään, kun mikään ei saa niihin eloa. Yleensä vielä passiivisuus tarttuu niin, ettei oikein kukaan kehtaa olla aktiivinen.

2. Ainekirjoitusten korjaaminen. Olen äikänopen ja en käsitä, miten voin inhota sitä tekstien tarkistamista ja arvioimista niin paljon. Pelkkä lukeminen olisi ainakin joissain tapauksissa huvia, mutta korjaaminen saa hirveän vastustuksen tunteen jossain sisimmässäni nousemaan. Hyi olkoon!

Muutoin työ on jees. Todella monet oppilaat ovat mukavia, ja pölhöissäkin usein jotain potentiaalia näkee. Lapsiahan ne ovat. Kasvamassa. Täytyy myös tunnustaa, että itselläni on periaate 8,5 tunnin työpäivästä. Enempää en tee, ellei ole jokin ihmeellinen poikkeustila. Jos työtuntien rajoissa ei ehdi tehdä jostakin tunnista niin päräyttävää, mitä se minua liikuttaa. Panen niillä kerroilla oppilaat itse tiedinhakuhommiin, tekemään projekteja ja opettamaan toisiaan. On minullakin muuta elämää. Haluan olla perheen kanssa, käydä jumpassa, syödä ja nukkua.

Vierailija
114/461 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pisimmät lomat koko maailmassa ja ei silti riitä? Sitten pitää alkaa sossun elätiksi.

Upseereilla ja kansanedustajilla taitaa enää olla samanlaisia tai parempia etuja, muita ammatteja?

Vierailija
115/461 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Open työaika ei ole vain opetustunnit, vaan se ihan oikeasti pykälien mukaan on sama virastoaika kuin muillakin. Mutta tämäkin ketju on täynnä tätä väärinkäsitystä. Ei ope tee ylitöitä jos hän tekee opetustuntien ulkopuolella töitä, vaan kuuluisikin tehdä pitkää päivää jotta lomatauot tulee täyteen.

Väärin! Opettajien työaika ei ole sama kuin toimistoaika. Opettajilla on opetusvelvollisuustyöaika. Siihen kuuluvat oppitunnit, yt ja vesot. Osan opetukseen kuuluvista töistä saa tehdä muualla kuin luokassa. Opettaja saa palkan oppituntien mukaan. Jos opettajalla on tunnit 8-12 mutta joku haluaa istua koulussa 8-16, hän ei saa palkkaa ajalta 12-16. Sen ajan saa olla muuallakin ja tehdä töitä jos on tai olla tekemättä.

Vierailija
116/461 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammatinvalintakysymys .

Mitä hittoa! Liikkatuntihan alkaa tarpeeksi kellojen soiton jälkeen ja loppuu tarpeeksi ennen kellojen soittoa, että ehtivät tunnille ja tunnilta pois. Siirtymät ovat oppituntia, ei välituntia.

Vierailija
117/461 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työskennellyt opettajana kohta yli 20 vuotta. Vuosiloma on aina alkanut kesäkuun puolivälissä.

Kesäkuussa on pidetty pääsykokeet, jotka myös arvioidaan. Lisäksi on kokouksia, harjoittelun ja oppareiden ohjausta.

Elokuun alussa on ensimmäinen "opettajainkokous" ja syksyn opintojaksojen päivitys alkaa. Matskut viedään sähköiseen oppimisympäristöön ja niiden pitää olla ajantasalla.

Kun syyskuun eka viikko koittaa, käynnistyy härdelli, josta et tokene esimerkiksi "syyslomalla". Sellaista syyslomaa en ole kokenut, että olisi lomalla. Silloin korjataan kokeita, arvioidaan oppimistehtäviä ja taas suunnitellaan tulevaa.

Sama koske joulutaukoa. Vapaata on tosin noin viisi päivää.

Talvilomalla toistuu syysloman meininki.

Selitys: opetettavat opintojaksot vaihtuvat taajaan ja opetan milloin mitäkin ja missä milloinkin.

Vierailija
118/461 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku väittää edellä, että "bs tuo opettajien kesätyö" (ei suora lainaus). Nytkin virittelen, onneksi ihanissa merimaisemissa, tietokonettani, jotta saa opiskelijoiden myöhässä lähettämät opintosuoritukset kirjattua ennen kuun vaihdetta. Että sellainen kesäloma.

Toi homma vaatiikin ihan hirveästi luovuutta ja aivokapasiteettia.

Vierailija
119/461 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä ilmoittautuu kohta valmistuva ope, voin hyvin ottaa jonkun teistä duunin vastaan, teistä, jotka ette sitä enää halua. Mua pelottaa mahdollinen työttömyys...

Kyllä se totuus sullekin vielä tästä alasta paljastuu.

t. 20 vuotta opena, kyynisyyskerroin katossa

No ikää on jo 40+ ja toiminut sijaisvanhempana vaikealle lapselle vuosia. Sijaistanut opettajia kaksi vuotta. Suoraa palautetta saanut oppilaaltani: "vaikea keskittyy, kun sä oot niin iloinen". Eli en aloita uraani sinisilmin, mutta nautin nuorten kanssa työskentelystä. Haluan vakiuran, joka antaa rahallisen mahdollisuuden elää työn ulkopuolista elämää.

Vierailija
120/461 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaveri on opettaja ulkomailla ja hänellä on lomaa kesällä n. 6 viikkoa (mikä sekin on siis 1-2 viikkoa enemmän kuin normaalisti tuossa maassa). Heillä on vielä pidemmät koulupäivätkin kuin Suomessa. Monessa maassa koulu on ihan säännöllisesti klo 16 asti, kun taas Suomessa vielä lukiossakin tavisopettajalla päivä päättyy useimmiten klo 14.

Että kyllä Suomessa opettajilla on asiat tosi hyvin, vaikka tuosta ainaisesta valituksesta voisi muutakin päätellä.

Niissä muissa maissa ei muidenkaan töiden työviikoksi riitä 37 tuntia niin kuin Suomessa ay-liike on neuvotellut.

Mikä on se ihmeellinen muut maat tai ulkomaat, joissa asiat ovat toisin? Kertokaa oikea esimerkki eikä vain ylimalkaisesti, että muualla on näin.

Tämän minäkin haluaisin kuulla. Olen muualla kuin Suomessa ja kyllähän täällä painetaan 10-12 tuntisia päiviä 6 päivänä viikossa, mutta työteho on olematonta. Suomessa ei tulisi kuuloonkaan makoilu päivästä toiseen työpaikalla. Että en rummuttaisi niiden pitkien työpäivien perään, jos yli 8 tuntia menee puoli unessa. Ja sen kyllä näkee täällä myöskin laadussa! Niin opetuksessa kuin ihan kaikessa muussakin. Suomalainen tekisi samat hommat 4 tuntiin päivässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi