Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita opettajia joita masentaa työhönpaluu?

Vierailija
28.07.2017 |

Kohta alkaa viimeinen kokonainen lomaviikko. En kestä. Taas pitää jaksaa kokonainen vuosi sitä jokapäiväistä hälinää. Lapset/teinit ovat joka vuosi levottomampia. Vielä 10-15 vuotta sitten oli hieman helpompaa. Masentaa.

Kommentit (461)

Vierailija
361/461 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku opettaja laittaa konkreettisia esimerkkejä siitä suunnittelutyöstä, jota on tehnyt ja tuntimäärän, kuinka paljon työaikaa on kahden kuukauden aikana töitä tehty.

Kummasti minun lapseni opettaja on vetänyt tunteja kirjasta, jonka mukana on lisätehtäviä ja valmiit kokeet. Että mitä v*itun materiaalia te teette? Kirjoitatteko ne opetuskurjat vai?

Luentokalvojen laatiminen ja päivittäminen uusilla ja paremmilla esimerkeillä. Palautteen läpikäynti lukuvuoden osalta ja pohdinta miten se otetaan huomioon. Demojen suunnittelu ja uusien hankintojen miettiminen. Hyvien opetusvideoiden etsintä, olen myös miettinyt omien tekemistä. Toimenpiteet joilla korostetaan yksilön aktiivista roolia oppimisessa niin, että yksilölliset oppimistavat tulee otettua huomioon mahdollisimman hyvin. Tunteja en ole laskenut, mutta hommaa on ollut sopivasti. Yhden viikon ehdin pitää oikeaa lomaa

Buahhaa...että yhden viikon vaan lomaa. Enpä kuule usko. Olet siis läpi kesän etsinyt demoja yms. 40 tuntia viikossa. On sulla siinä demoja ja kalvoja vaikka muille jakaa, koko alueen opettajille. Vaikea uskoa.

Vierailija
362/461 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku opettaja laittaa konkreettisia esimerkkejä siitä suunnittelutyöstä, jota on tehnyt ja tuntimäärän, kuinka paljon työaikaa on kahden kuukauden aikana töitä tehty.

Kummasti minun lapseni opettaja on vetänyt tunteja kirjasta, jonka mukana on lisätehtäviä ja valmiit kokeet. Että mitä v*itun materiaalia te teette? Kirjoitatteko ne opetuskurjat vai?

Luentokalvojen laatiminen ja päivittäminen uusilla ja paremmilla esimerkeillä. Palautteen läpikäynti lukuvuoden osalta ja pohdinta miten se otetaan huomioon. Demojen suunnittelu ja uusien hankintojen miettiminen. Hyvien opetusvideoiden etsintä, olen myös miettinyt omien tekemistä. Toimenpiteet joilla korostetaan yksilön aktiivista roolia oppimisessa niin, että yksilölliset oppimistavat tulee otettua huomioon mahdollisimman hyvin. Tunteja en ole laskenut, mutta hommaa on ollut sopivasti. Yhden viikon ehdin pitää oikeaa lomaa

Buahhaa...että yhden viikon vaan lomaa. Enpä kuule usko. Olet siis läpi kesän etsinyt demoja yms. 40 tuntia viikossa. On sulla siinä demoja ja kalvoja vaikka muille jakaa, koko alueen opettajille. Vaikea uskoa.

Sanotaan että saat tehtäväksi pitää 45min luennon aiheesta Differentiaalilaskennan historia. Kuinka kauan suunnitteluun (kalvot+suullinen osuus+taustat kysymyksiä varten) mielestäsi menee?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/461 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta myönnä nyt kuitenkin, että sen yhden ja ainokaisen lomaviikonkin aikana kuitenkin alitajuisesti analysoit edellisen lukukauden asioita ja henkisesti orientoiduit tulevaan vuoteen. Onhan se niin vaativaa työtä, tuo opettajan työ. Ihan eri tasolla opettajat noita töitä tekevät, jos vaikka verrataan poliiseihin, palomiehiin, sairaanhoitajiin, lääkäreihin ja sosiaalityöntekijöihin.

Vierailija
364/461 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten "naurattaa", että tätä ihanuutta pitäisi tehdä vielä 65-vuotiaana.

Sama se on kaikilla muillakin. Sinulla sentään todennäköisesti on varmuus työpaikasta vielä tuonkin ikäisenä.

Itse teen töitä vielä 67-vuotiaana nykyisen eläkemallin mukaan. Ja yksityisellä on n. 5 v välein yt-kierros jossa putsataan turhimmat/kalleimmat/mokanneet/erimieliset/iäkkäimmät/uuteen strategiaan sopimattomat pois. Teet työsi hyvin tai huonosti, koskaan et voi tietää millä perusteella lähtivät tällä kertaa valitaan. Yt-ilmoituksesta alkaa kuukausien epävarmuus omasta työpaikasta, mutta työt pitää joita silti. Vähän eri kuin parin viikon lomautus pahimman laman aikana.

Ehkä sama kun koulumaailmassa joku päättäisi että kaikki viidennet luokat tai d-luokat lakkautetaan. Sitten työyhteisöstä poistuisi kaikki näiden opettajat ja oppilaat jaettaisiin jäljelle jääneisiin luokkiin.

Juuri näinhän se meni viime keväänä, lakkautettiin yksi luokka ja ensi syksynä vuosikerrassa on sitten 30-35 oppilasta luokalla. Ja edellisenä vuonna kävi sama juttu. Eli opetetaan kerralla isompi porukka, maksetaan vähemmän palkkaa mutta esim kokeita ja kirjoitelmia opelle vaan korjattavaksi isommat pinot ja luokanvalvojalle enemmän vanhempaintapaamisia jne. Tämä konsti on jo ollut vuosia käytössä ainakin meidän kunnassa.

365/461 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pisimmät lomat koko maailmassa ja ei silti riitä? Sitten pitää alkaa sossun elätiksi.

olisiko aika päivittää tietosi loman pituudesta.  Tavallinen duunari saa pitemmät vapaat  kun  lasketaan vuorovapaat, pekkasvapaat, persvapaat ym. työajalla tehtävät pesut, puunaukset, vaatteidenvaihdot, tupakkatauot ym luontaisedut.

Vierailija
366/461 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta myönnä nyt kuitenkin, että sen yhden ja ainokaisen lomaviikonkin aikana kuitenkin alitajuisesti analysoit edellisen lukukauden asioita ja henkisesti orientoiduit tulevaan vuoteen. Onhan se niin vaativaa työtä, tuo opettajan työ. Ihan eri tasolla opettajat noita töitä tekevät, jos vaikka verrataan poliiseihin, palomiehiin, sairaanhoitajiin, lääkäreihin ja sosiaalityöntekijöihin.

En analysoinut, sen verran paljon oli kaikkea muuta. Enkä ihan ymmärrä asennoitumistasi. Duunien vaativuuksien vertaaminen on vähän hankalaa, koska ihmisillä on erilaiset kyvyt ja suuntautumiset. En varmasti pärjäisi palomiehenä ja joku palomies ei ehkä pärjäisi matemaattisten aineiden opena

Vierailija
367/461 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menipä aika miesvihaiseksi äkkiä tämäkin keskustelu.

Ihan hyvä toisaalta kuulla mitä miesopettajista yleisesti ajatellaan.

Oivaltaakohan nämä väsyneet ja katkeroituneet naisopettajat, että miehiä on kouluissa yleensä maksimissaan 20%-30%, (oppilaista poikia on kuitenkin 50%). Nyt vaikuttaa siltä, että joidenkin mielestä miesopettajat ovat vain koulussa miellyttämässä oppilaita ja varmistamassa että kaikki tykkää niistä, eivät opeta mitään, eivät suunnittele tuntejaan, eivät osallistu teemapäivien suunnitteluun tai koristele liikuntasalia. Naiset suorittavat koko ajan täysillä, tekevät kaikkien työt ja sen vuoksi väsyvät. Rehtoriksi valitaan löysäileviä miehiä, joilla on omat suosikit.

Katsokaapa naiset peiliin. Syy siihen että väsytte on turha nipottaminen. Näitä teemapäiviä intopinkeenä säätää aina joku naisihminen, ei niihin halua suurin osa opettajista osallistua mitenkään. Oppitunneilla miehet saavat saman verran teineiltä paskaa kuin naisetkin, vain suhtautumisessa on eroja. Jokaista poikkipuoleista sanaa ei tarvitse ottaa niin henkilökohtaisesti.

Hakekaa niihin rehtorin virkoihin niin tulette valituksi. Ei se miesesimiehellekään ole mikään unelmien täyttymys johtaa jatkuvasti valittavaa akkalaumaa. Mitä enemmän henkilöstössä on naisia sen enemmän siellä on näitä kiusaamistapauksia ja muuta jaksamisongelmaa. Rehtorit palkkaavat virkoihin pääasiassa miehiä, koska haluavat tasapainottaa epäsuhtaa joka vallitsee sukupuolten välillä. Taas tuli mies valittua! No voi kauhea! Montako naista on ennen jokaista miestä palkattu? Saa seuraavat 10 vuotta ottaa sisään pelkkiä miehiä, silti ollaan vielä naisenemmistöllä joka koulussa.

Aivan käsittämätöntä yleistämistä, että naisopettajat ovat vain entisiä kympin tyttöjä ja miehet jollain kiintiöllä OKL:ään sisäänotettuja haapalijoita. Joku tuolla jo julisti ettei haluaisi panna yhdenkään miesopettajan kanssa, ei halunnut edes opiskeluaikoina panna miespuoleisten opiskelukavereidensa kanssa. Okei, kuka sun kanssa sitten muka haluaa panna? Oletko juuri tuollainen herkkä entinen kympin tyttö suorittaja? Ei kai noin vihamielisellä asenteella pysty miespuoleiselle opettajalle kovin hyvä kollega olemaankaan. Luuletko että miesopettajat haluavat panna jokaista naiskollegaansa? Sehän on työpaikka, kuka sinne on tullut parisuhdetta etsimään?

Meidän koulun miesopettajat ovat aivan tavallisia ihmisiä. Suurin osa on naimisissa. Toiset pitää oppilaille kovaa kuria, toiset ottaa lungimmin. Yhdelläkään kollegalla ei ole vielä ollut pokkaa väittää etteivätkö miehet tekisi työtään kunnolla. Ei ne oppilaatkaan aivan imbesillejä ole. Tykkäävät yleensä niistä opettajista, jotka suhtautuvat heihin kunnioittavasti ja rennosti, osaavat asiansa ja keskittyvät olennaiseen. Näitä löytyy miehistä ja naisista.

Vierailija
368/461 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanotaan että saat tehtäväksi pitää 45min luennon aiheesta Differentiaalilaskennan historia. Kuinka kauan suunnitteluun (kalvot+suullinen osuus+taustat kysymyksiä varten) mielestäsi menee?

Ottaisin esille edelliset kalvot, lukisin ne läpi ja tekisin pari parannusta. Lukisin läpi edellisvuoden suullisen osuuden ja tekisin mahdolliset muutokset. Max. 60 min. Miksi opettajat antavat ymmärtää, että kaikki tunnit aloitellaan suunnittelemaan aina nollasta. Keksitään se pyörä aina uudestaan. Jos joku niin tekee, on yksinkertaisesti tyhmä.

Kyllä minunkin työpaikallla tehoton ja häsläävä sekä jahkaileva työntekijä. Kaikki työt aina viiveellä vaikka ylityötunteja on kymmeniä. Ja se jatkuva valitus. Itse teen nopeasti ja kunnolla työt. Esimieskin on kiitellyt, että olen nopea. Että kai ne valittajaopettajat ovat näitä sähläreitä. Yksityisellä olisi kengän kuva persuksissa.

Vierailija
369/461 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottaisin esille edelliset kalvot, lukisin ne läpi ja tekisin pari parannusta. Lukisin läpi edellisvuoden suullisen osuuden ja tekisin mahdolliset muutokset. Max. 60 min. Miksi opettajat antavat ymmärtää, että kaikki tunnit aloitellaan suunnittelemaan aina nollasta. Keksitään se pyörä aina uudestaan. Jos joku niin tekee, on yksinkertaisesti tyhmä.

Kyllä minunkin työpaikallla tehoton ja häsläävä sekä jahkaileva työntekijä. Kaikki työt aina viiveellä vaikka ylityötunteja on kymmeniä. Ja se jatkuva valitus. Itse teen nopeasti ja kunnolla työt. Esimieskin on kiitellyt, että olen nopea. Että kai ne valittajaopettajat ovat näitä sähläreitä. Yksityisellä olisi kengän kuva persuksissa.

Entä jos edellisiä kalvoja ei ole ja opetat itsellesi uutta kurssia? Toki on näitäkin opettajia, jotka tekevät likimain samat jutut riippumatta siitä kuinka onnistunut edellinen toteutus oli ja millaisia ovat kohderyhmät. Jotkut eivät jaksa edes vaihtaa vuosilukua. Minä en ainakaan haluaisi läheiselleni sellaista opettajaa. Jotain ammattiylpeyttä pitää olla

Vierailija
370/461 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en heti tuomitsisi ja nauraisi. Burnoutissa yksi oire on se, että työt eivät vaan etene eikä valmista tule. Moni tunnollinen huomatessaan oman työtehonsa laskun kompensoi sitä jatkamalla päivää, ja tekemällä töitään myös iltaisin, viikonloppuisin ja loma-aikoina. Kyllä tuo on ihan mahdollista, ei se tietenkään ihan normaalia ole ja olisi paikallaan, että joku ystävällinen sielu puuttuisi asiaan ja opastaisi ottamaan yhteyttä työterveyteen.

Vierailija
371/461 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haha. Olin naimisissa opettajan kanssa 20 vuotta. Lähtökohta oli se, että koska hänen työnsä oli Raskasta ja Arvokasta, minä sain hoitaa oman (paperinpyöritys-, pilipali-) työni ohella lapset, kodin ja kaikki hänenkin asiansa. Koska oli Raskas työ. Ikinä ei tehnyt kotona työhommiakaan (suunnittelu, kokeiden korjaus jne, vaan oli jo iltapäivällä kotona ottamassa nokosia ennenkuin haki lapset hoidosta klo 16.50 ja luovutti minun helmoihini klo 17. 10 viikon kesäloman hän merkitsi seinäkalenteriin pitkällä punaisella viivalla ja silloin ei todellakaan tehty mitään koska oli Loma. Lapset olivat hoidosta poissa minun kesälomani ajan. Vinkuna loman kohta loppumisesta alkoi juhannuksena.

Joka kerta kun joku valittaa opettajan raskaasta taakasta, pääsee räkänauru. Sori vaan.

Tässä kuulee sen totuuden. Opettajat ovat tottuneet liian hyvään, jos todella muutettaisiin työaikoja, voisi todellinen työnteko iskeä päin kasvoja, kun perjantaina ei pääsisikään kahdeltatoista lähtemään viikonlopunviettoon.

Aivan totta. Katkera ex-mies on varmasti paras henkilö antamaan lausuntoja vaimonsa ja sitä kautta koko ammattikunnan työmoraalista. 😂

Taitaa olla katkera ex-vaimo. Jos tää on niitä laiskoja miesopettajia sitten.

Jotain mätää tuossa opettajienkoulutuksessa on. Otetaan pari lepposta mies koulutukseen muniensa takia. Nämä miehet menevät sitten samalla lepposalla asenteella läpi koko työuransa ja lopulta päätyvät rehtoreiksi.

Kympin tytöt tekevät ihan turhaa työtä ja valittavat väsymystään. Kolutuksessa painotetaan, kuonka raskasta tulee olemaan. Jeah. Kaikin puolin koko ala pitäisi uudistaa ja lomat lyhentää.

Lapsilla aivan liikaa lomaa. Koulut päättymään kesäkuun lopussa ja alkamaan elokuun alussa. Vanhemmat pääsee yhtäaikaa lapsineen lomailemaan. Totta on että kaikki lapset ei osaa käyttäytyä. Itse en oo opettaja mutta arvostan opettajan työtä ja kerroin lapsellenikin että koulunkäynti on tärkeää. Tunnilla ei hölistä ja vastataan reippaasti ja kuuluvasti. Hienostihan se pojalla meni peruskoulu vaikka turhautu välillä hitauteen.

Vierailija
372/461 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on ihanaa palata töihin. Ja olen tyytyväinen lomaani ja palkkaani. En todellakaan vaihtaisi mitään pois. Työkokemusta jo yli 20v.

Erityisluokanopettaja, palkka 4300€/kk

Ja koska opettajilla on matala palkka siksi, että osa palkasta maksetaan pitkinä vapaina. Jos tämäkin erityisluokanopettaja tekisi normaalia työmäärää, olisi hänen palkkaansa korotettava se täällä mainittu 40 %. Itse asiassa erityisluokanopettaja tienaa tällä vertailulla yli kuusi tonnia kuussa, mikä on selvästi enemmän kuin johtava virkamies eli kunnanjohtaja pienissä kunnissa ansaitsee. Tosin kunnanjohtaja tekee pitempää päivää kuin se täällä mainittu klo 8-16...

Vierailija
373/461 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos edellisiä kalvoja ei ole ja opetat itsellesi uutta kurssia? Toki on näitäkin opettajia, jotka tekevät likimain samat jutut riippumatta siitä kuinka onnistunut edellinen toteutus oli ja millaisia ovat kohderyhmät. Jotkut eivät jaksa edes vaihtaa vuosilukua. Minä en ainakaan haluaisi läheiselleni sellaista opettajaa. Jotain ammattiylpeyttä pitää olla

Katsoisin, mitä oppilaille tarkoitetussa kirjassa ja opettajan oppaassa aiheesta kerrotaan, max. 2 tuntia. Kirjoittaisin tai kopsaisin kirjasta pari kalvoa, koska oppikirjassa on oppilailla jo perusteoria. Googlaisin pari esinerkkiä, ehkä muistaisin jotain aiheesta omista opiskeluista, ehkä tekisin toisen matskunopen kanssa yhteistyötä.

Maksimissaan peruskalvot ja suullinen osuus 4-6 tuntia. Tämän materiaalin

päivittöminen pari tuntia puoleen vuoteen. Ehkä viiden vuodein välein koko esitys uusiksi ja silloin jos kirjat vaihtuvat. Nämä hommat tekisin opetustyön jälkeen, en lomilla. Paljon arvoisalla matskunopella menee tuohon aikaa? Veikkaus: 40 tuntia...buahhaa

374/461 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kuule ristiriitaista kerrontaa teillä. Samaan syssyyn puhutaan vapaista, jotka ovatkin sitten etätöitä. Valmiit kirjat materiaaleinen teillä on. Ensimmäisten viikkojen aikana reksi antaa lukujärjestyksen. Alkuviikot on pehmeää laskua. Sitten tuleekin jo syysloma. Eihän niitä kokeita ole tarkistettavana edes joka viikko. Joten lopettakaa toi naurettava valitus.

Toivoo sossu, joka tekee viikossa enemmän töitä kuin opettaja puolessa vuodessa[/quote]

Ei ole kovin järkevää arvioida toisen työn raskautta/kuormittavuutta/palkkausta kunnen olet tehnyt ko työtä esim vuoden. Työaika on opella venyvä käsiten, kuten monilla muilla ammateilla. Työ tulee kotiin ja "yli"töistä ei makseta.  Osa opeista tekee 36-40viikkotyötuntia ja osa 20-25 tuntia. Palkan saa kuitenkin vain ns "tuntikehystynneista".  Opettajan tuntipalkkaa on yrittänyt laskea maailman viisaat, ja siitä ei saa selvää erkkikään. Työmäärä/työtunnit on paljolti riippuvainen työnkuvasta ja siitä, noudattaako rehtori virkaehtosopimusta, maksetaanko kaikesta mistä on sovittu.

Karkeasti ottaen kunta maksaa keskiarvoisesti mitä laki vaatii, mutta käytännössä ei kaikille. Opettajalle kuuluisi mm palkkio iltasella pidettävälle perhenouvola käynnille, mutta karva kunta maksaa tämän.

Kuntasektorilla opettajat ovat lääkärien jälkeen kova palkkaisimmat työntekijät. Heillä on erittäin hyvä järjestä, joka osaa pilkkoa palkan sellaisiin pilkkeisiin, että kukaan ulkopuolinen ei saa selvää mitä oikeasti opelle maksetaan.

Heille maksetaan hyvin, mutta työ on tänäpäivänä raskasta ja jopa vaarallista. Koulussa on lapsia, joita prykiatrinen poli ei voi hoitaa, mutta koska heilla on oikeus olla koulussa, he ovat siellä.

Tosin tämä koskaa pientä osaa ope kntaa.

Tavan koulu ja tavan ope kohtaavat normaaleita lapsia ja saavat siitä työstä palkan, joka on sovittu ja maksetaan. Älä ole katkera ja vertaa open palkaa tai muuta itseesi. 

Jos kouluta itsesi saat parempaa palkaa ja se pitää myös opettajiin.  He ovat palkkansa ansainnet

Vierailija
375/461 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka jumalan vuosi sama valitus. Ensin toukokuussa haukutaan lasten tuomat lahjat ja painotetaan, kuinka tämä loma on ansaittu, kun kakarat vanhempineen ovat niin kauheita. Mutta toisaalta eihän olekaan lomaa, kun lomalla tehdäänkin töitä. Mitään konkreettisia työtehtäviä ei kukaan ole luetellut. Sunnittelua ja jotkut käy koulutuksissa. Mikä taho järjestää koulutuksia heinäkuussa? Niin se on jotain omaehtoista nettiopiskelua.

Sitten heinäkuussa alkaa se vinkuna, kun töihin pitäisi mennä (vaikka koko ajanhan niitä töitä on tehty 24/7). Monella työntekijällä ei olisi pokkaa valittaa kahden kuukauden loman jälkeen. Ei.

Kummasti lukujärjestysten suunnitteluun menee koulujen alussa monta viikkoa, vaikka koko kesä on jotain suunniteltu.

Tuollainen epämääräinen selittely kertoo sen, että halutaan selittää pitkät lomat parhain päin, ettei vaan kuntasektorin leikkuri vaan iskisi opettajiin. Mikä olisikaan se valituksen määrä, jos oikeasti työpäivä loppuisikin neljältä, ei keskipäivällä. Jos kesällä olisi opetusvelvollisuus esim. koulupudokkaille ja kesäleirien järjestämistä.

Mua jotenkin jo säälittää nämä purkaukset. Ensin ärsytti mutta nyt oon tajunnut, ettei mulla ainakaan ole mitään syytä räksyttää olemattomia luulojani toisten ammateista keskellä kauneinta heinäkuista sunnuntaita. Itse tulin ketjua lukemaan, koska olen ope, mutta en jaksaisi edes avata ketjua, jossa vaikka it-arkkitehti tai kauppatieteen maisteri on jostain työhönsä liittyvästä ahdistunut ja otsikoi, että onko _muilla saman alan ihmisillä_ tämä ongelma myös.

Jännä kyllä, että ei tosiaan ole näkynyt täällä yhtään ketjua arkkitehtien, kauppatieteen maistereiden, öö, minkään muun ammattiryhmän valitusta elämän yleisestä raskaudesta. Opettajilla niitä on säännöllisesti, ja tässäkin ketjussa mennään jo sivulla 26...

Vierailija
376/461 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te onneliset opettajat, joilla on sellainen asia kuin loma, käykää lukemassa ketjua työttömien opettajien fiiliksistä. http://www.vauva.fi/keskustelu/1448744/ketju/tyottomien_opettajien_vert…

Saatte vähän perspektiiviä tuohon hommaanne. Joo varmasti väsyttää, mutta aina on hyvä katsoa asioita uudesta näkökulmasta. Kuten vaikka sen kolleegan, joka ei koskaan saanut palkallisia lomia ja uran sijaan tipahti jo aikapäiviä sitten liiton rahoiltakin. 

Vierailija
377/461 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä näiden opettajaraasujen kanssa. Kyl kesäloma pitäisi kestää syyskuuhun, että ehtisi paremmin suunnittelemaan ja analysoimaan.

Ja onhan se perkeleestä, kun k*sipää reksi laittaa perjantaiksi SEITSEMÄN tunnin opetuspäivän, että kahdeksasta KOLMEEN pitää perjantaina niinku näin opettajana opettaa, vaikka oikeesti haluisin istua terassillä olutpullo kädessä "suunnittelemassa", ja kännissä ne parhaat Wilma-viestit ja suunnitelmat syntyvätkin. Yleensä kyllä suunnitellaan lottonumeroita, kun on niin paska palkka ja lomatkin on oikeasti ns. etätyötä.

Vierailija
378/461 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on paras lukkari ollut niin, että perjantaisin loppui klo 11:45 ja maanantait vapaat koko kevään. Tiistaisin 6 opetustuntia, keskiviikkoisin 5 opetustuntia, torstaisin 5 opetusta ja siis perjantaisin 4 opetustuntia. Yhteensä 20 eli juuri opetusvelvollisuuteni. Plus luokanvalvojuus. Palkka n. 3500 bruttona kuussa.

Vierailija
379/461 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä kävi niin, että kaikki kouluaikaiset kaverini lähtivät lukion jälkeen opiskelemaan opettajiksi, minä en todellakaan. Näillä opeopiskelijoilla oli jo silloin aina ihan suunnattoman rankkaa. Kaksi kolmesta juuri mainosti sitä tässä ketjussakin kuultavaa käsittämättömän korkeaa tuntimäärää, joka opiskeluun kului. Toinen heistä kertoi myöhemmin käyttävänsä kaksi tuntia illassa siihen, että kirjoittaa päivän aikana tekemänssä muistiinpanot puhtaaksi nätillä käsialalla. Toinen kertoi rankoista tenttiinlukupäivistään. Niissä hän pyrki lukemaan päivässä lähes sata sivua humanistista tekstiä kerran läpi. Valmistuttuaan hän kertoi, ettei jaksanut lukea useimpia tenttikirjojaan loppuun, silti hänen huonoin tenttiarvosanansa oli 2/3, ja näinkin huonoa arvosanaa oli onneksi vain pari. Kaikilla kolmella ystävälläni oli myös niin rankkaa opiskelua, että he eivät koskaan voineet kuvitellakaan käyvänsä siinä ohessa töissä, ja kesätkin he opiskelivat. Kahdella oli rahoittavat vanhemmat ja yhdellä rahoittava puoliso.

Muistan itse tuota ihmetelleeni, kun itse opiskelin toisessa tiedekunnassa. Olemme niin vanhoja, että siihen aikaan opiskeluja arvioitiin opintoviikoilla pisteiden sijaan. Ystävieni mielestä rankka lukukausi tarkoitti sitä, että opinnot koostettiin niin tiiviiseen tahtiin että viikkoja tuli yli 15. Meillä taas oli käytössä valmis opiskeluohjelma, josta tuli joka lukukausi vähintään 21 opintoviikkoa. Tenttiin luettavaa oli meillä sivuina käytännössä sama määrä, tosin meidän (luonnontieteellisessä) kirjallisuudessamme oli sivulla ainakin viisi kertaa enemmän tekstiä, ja sen tiiviys muistettavan ja laskukaavojen määrineen oli toista kertaluokkaa ystävieni humanistipuoleen verrattuna. Todellakin luin sen kaiken moneen kertaan ja opettelin sen kaiken parhaani mukaan (sikäli kun aika ja muut resurssit antoivat myöten), ja minäkin sain pääsääntöisesti hyviä arvosanoja, mutta yhden tentin jouduin tekemään jopa neljä kertaa. Lisäksi kävin vielä useampana päivänä viikossa töissä, sillä minulla ei ikävä kyllä ollut eikä ole vieläkään rahoittavia vanhempia tai puolisoa. :) 

Aloitimme opiskelut parikymmentä vuotta sitten yhtä aikaa. Minä tietysti valmistuin ensimmäisenä reilusti ennen muita ja olin jo viimeiset kuukaudet opiskeluajastani työelämässä. Kolmesta ystävästäni kaksi pääsi aikoinaan työelämään, kolmas jäi kotiin tekemään lapsia. Sittemmin hän olisi ollut valmis aloittamaan työelämän, mutta jostain kumman syystä hän ei ole kymmenen kotiäitivuoden jälkeen töitä saanut. Perheen vuoksi hän ei myöskään ole suostuvainen hakemaan töitä naapurikuntaa kauempaa. Hän ei myöskään koe tarvitsevansa päivääkään täydennyskoulutusta, sillä hänellä on jo loistavat arvosanat laajasta aineyhdistelmästä. Toinen ystävistäni ei jaksanut alun jälkeen täkäläistä työelämää ja muutti ulkomaille helpomman elämän toivossa. Kolmas ystävistäni taas on työelämässä, tekee minimitunteja, on ahdistunut ja väsynyt ja joskus kuulemma koko illan makaa vain kodin lattialla selällään toipumassa. Kerran illassa kuulemma nousee lämmittämään lapselleen mikropitsaa. On ollut töissä neljässä koulussa, ja kaikissa on ollut ihan kamalaa. Ensimmäinen ja kolmas ystävistäni myös kärsivät (diagnosoidusta) masennukesta, jota kumpikaan ei ole ollut erityisen innostunut hoitamaan, koska he eivät oikein usko sellaisiin.

Vierailija
380/461 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla suorastaan vituttaa. Ammattia vaihtaisin heti - maailman pisimmästä lomista ( mistä muuten tieto on peräisin?), lyhyistä työpäivistä ja "huippupalkasta" huolimatta- jos olisi joku ammatti johon vaihtaa ja josta saisi suurin piirtein samantasoisia palkkaa.

Tähänkin piti huippupalkka laittaa lainausmerkkeihin, mutta silti ei löydy toista ammattia josta maksetaan samantasoista palkkaa. Kertoisiko se jotain opettajien palkkatasosta suhteessa muihin vastaaviin ammatteihin?

Tehtäväkohtainen palkka jotain 2700 e, ylempi korkeakoulututkinto vaaditaan. Alakoulun opella vielä pienempi alkupalkka, oletan. Eli onko palkkataso hyvä???

On jos ei työmarkkinoilla ole toista työtä josta maksettaisiin samaa tai parempaa palkkaa.

Ihan vapaasti voit vaihtaa alaa niihin hyväpalkkaisiin töihin muualla jos open työt ei kiinnosta. Niin muutkin menevät palkan tai työolosuhteiden perässä parempiin hommiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme