Muita opettajia joita masentaa työhönpaluu?
Kohta alkaa viimeinen kokonainen lomaviikko. En kestä. Taas pitää jaksaa kokonainen vuosi sitä jokapäiväistä hälinää. Lapset/teinit ovat joka vuosi levottomampia. Vielä 10-15 vuotta sitten oli hieman helpompaa. Masentaa.
Kommentit (461)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla suorastaan vituttaa. Ammattia vaihtaisin heti - maailman pisimmästä lomista ( mistä muuten tieto on peräisin?), lyhyistä työpäivistä ja "huippupalkasta" huolimatta- jos olisi joku ammatti johon vaihtaa ja josta saisi suurin piirtein samantasoisia palkkaa.
Tähänkin piti huippupalkka laittaa lainausmerkkeihin, mutta silti ei löydy toista ammattia josta maksetaan samantasoista palkkaa. Kertoisiko se jotain opettajien palkkatasosta suhteessa muihin vastaaviin ammatteihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uli uli uli. Ei muuta kuin alanvaihtoa sitten, teidän tilalle on varmasti tulijoita. Harvemmin kuulee miesopettajien ulisevan työstään.
Meidän koulullamme ainakin on niin, ettei miesopettajia kiusata läheskään niin paljon kuin naisopettajia. Heidän vaatteensa, lihavuutensa tai tyhmät vitsinsä eivät herätä oppilaissa niin suurtaa vihaa ja halveksuntaa kuin naisten. Mies on usien karismaattinen, hauska ja sopivasti tiukka. Nainen on vanha, säälittävä ja vaatii aina liikaa kuria.
Ekä siksi miesopettajat eivät uuvu töissä yhtä paljon kuin naiset.
Tää on totta. Totta joka sana ikävä kyllä, myös meidän koulussa.
Terveisin lukiolainen, joka huomaa että opettajia kohtaan jatkuu sama meno täälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Nyt jos joku ei ymmärrä. Sari Sairaanhoitajan opettajan loma ja palkkaus on suunniteltu siten, että palkka on jaettu lomien mukaan. Samaan aikaan painostetaan kokotyöaikaan. Joten se liksa mitä saadaan, on ansaittua työstä. Jaettu vain tällä tapaa.
Itse ovat työsopimuksensa allekirjoittaneet, kuten minäkin Sari Sairaanhoitaja. Olen työsopimuksen lukenut ja suostunut ehtoihin ja en ole valittanut 30 vuoden työurallani.
Mutta opettajat ovat tehneet samoin ja jatkuva valitus, kuinka loma on lyhyt ja ei palaudu ja päivät pitkiä, kun joutuu tekemään niin töitä. Ovatko opettajat oikeasti jättäneet lukematta työsopimuksensa ja luulleet, että heidän työpäivät ovat vain 3-5 tunnin pituisia ja mitään muuta ei tarvitse tehdä ja saavat lomailla vapaasti useamman kuukauden.
Kannattaa jo opiskellessaan miettiä, millaiseen ammattiin alkaa. Minä olen tiennyt alkavani vuorotyöhön. Tiennyt palkkani ja lomani. Silti ehdoin tahdoin halusin tähän ammattiin itseni lukea ja olen tyytyväinen.
Miten opettajille näkyy tulevan aina yllätyksenä heidän työaikansa ja lomansa lyhyys ja palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ahdistaa vain se, että rehtori määräsi minut opettamaan oman aineeni lisäksi muita aineita. Myös sellaista, joka on itselleni täysin vieras ja jossa ei ole oppikirjoja - eli liikuntaa. Koitan suunnitella tunnit jollain tavoin ja pohtia arviointia. Täytyy liittyä johonkin liikkaopettajien ryhmään, josta saa neuvoja.
Olen kieltenopettaja, joka ei ole viime aikoina kuntoillut edes itsekseen.
Oletko virassa vai tuntiopettaja? Onkohan tuo ihan laillistakaan?
Olen "vain" päätoiminen tuntiopettaja. Minulle olisi kyllä parempi olla sivutoiminen ja opettaa vain oman alan tunteja. Mutta koulu tietysti säästää sillä, että enkunmaikka lähtee liikuntatunneille pelleilemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt jos joku ei ymmärrä. Sari Sairaanhoitajan opettajan loma ja palkkaus on suunniteltu siten, että palkka on jaettu lomien mukaan. Samaan aikaan painostetaan kokotyöaikaan. Joten se liksa mitä saadaan, on ansaittua työstä. Jaettu vain tällä tapaa.
Itse ovat työsopimuksensa allekirjoittaneet, kuten minäkin Sari Sairaanhoitaja. Olen työsopimuksen lukenut ja suostunut ehtoihin ja en ole valittanut 30 vuoden työurallani.
Mutta opettajat ovat tehneet samoin ja jatkuva valitus, kuinka loma on lyhyt ja ei palaudu ja päivät pitkiä, kun joutuu tekemään niin töitä. Ovatko opettajat oikeasti jättäneet lukematta työsopimuksensa ja luulleet, että heidän työpäivät ovat vain 3-5 tunnin pituisia ja mitään muuta ei tarvitse tehdä ja saavat lomailla vapaasti useamman kuukauden.
Kannattaa jo opiskellessaan miettiä, millaiseen ammattiin alkaa. Minä olen tiennyt alkavani vuorotyöhön. Tiennyt palkkani ja lomani. Silti ehdoin tahdoin halusin tähän ammattiin itseni lukea ja olen tyytyväinen.
Miten opettajille näkyy tulevan aina yllätyksenä heidän työaikansa ja lomansa lyhyys ja palkka.
Aika moni opettaja ei koskaan halunnut olla opettaja. Ei vain löytynyt muita töitä omalta alalta ja kun oli tullut tehtyä ne pedagogoset opinnotkin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä näille voisi pakottaa läsnöolopakon koululla klo 8-16 välillä. Sinä aikana tehtäisiin työajalla pakolliset työt suunnitteluineen ja kokouksineen sekä yhteydenotot vanhempiin, siten miten muutkin työläiset hoitavat työnsä. Kyllä ne hommat ehtisivät tehdä, jos ei työpaikalta lähdettäisi himaan jo siinä yhden aikaan iltapäivällä. En mäkään ehtisi tehdä työtehtäviäni, jos lähtisin himaan siinö puolenpäivän aikoihin.
Samoin normaalit lomat. Kesäkuun opettajat tulisivat normaalisti koululle suunnittelemaan isompia projekteja, myös muina lomina. Olisi se neljä viikkoa lomaa kesällä ja viikko talvella. Kyllä ne hommat ehtisi kumnasti tehdä.
Sopisi mainiosti yllättävän useille, koska tuo tarkoittaisi noin 40 % palkkaa lisää.
Eipä vaan kunnilla ja kaupungeilla rahkeet taipuisi moiseen koska alati suurempi osa varoista katoaa seinien pystyssä pitämiseen vapaiden markkinoiden vuokrahintaan sekä hallinnon raskaidenrattaiden voiteluun.
Jotta klo 8-16 välinen aika ei menisi pelkkien projektien parissa, voi oppilaidenkin koulupäivät olla 8 tuntisia sekä täysipainoisia oppimiseen kuin osaamisen näyttämiseen painottuvia. Sekin etu kahdeksan tuntisilla koulupäivillä olisi etenkin yläaste-ikäisille, se viestisi oikean elämän "työpäivien olevan eräs tapa hankkia rahaa".
Toki, nykymalli on älyn himmennyt väläys itsenäisestä oppimisesta tapahtuma-pohjaisesti pitää takuulla huolen ...työelämä tulee olemaan alati suuremmalle osalle entistäkin vaikeampaa.
Sinulla taisi olla jotain tärkeääkin sanottavaa. Harmi, ettet osaa kirjoittaa asiaasi järkevästi.
Minusta on ihanaa palata töihin. Ja olen tyytyväinen lomaani ja palkkaani. En todellakaan vaihtaisi mitään pois. Työkokemusta jo yli 20v.
Erityisluokanopettaja, palkka 4300€/kk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla suorastaan vituttaa. Ammattia vaihtaisin heti - maailman pisimmästä lomista ( mistä muuten tieto on peräisin?), lyhyistä työpäivistä ja "huippupalkasta" huolimatta- jos olisi joku ammatti johon vaihtaa ja josta saisi suurin piirtein samantasoisia palkkaa.
Tähänkin piti huippupalkka laittaa lainausmerkkeihin, mutta silti ei löydy toista ammattia josta maksetaan samantasoista palkkaa. Kertoisiko se jotain opettajien palkkatasosta suhteessa muihin vastaaviin ammatteihin?
Tehtäväkohtainen palkka jotain 2700 e, ylempi korkeakoulututkinto vaaditaan. Alakoulun opella vielä pienempi alkupalkka, oletan. Eli onko palkkataso hyvä???
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ihanaa palata töihin. Ja olen tyytyväinen lomaani ja palkkaani. En todellakaan vaihtaisi mitään pois. Työkokemusta jo yli 20v.
Erityisluokanopettaja, palkka 4300€/kk
Miten mahdollista? Joo ikälisät tietty, mutta miten ihmeen paljon ylitunteja sulla oikein on? Miten työnantaja voi sallia noin paljon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä näille voisi pakottaa läsnöolopakon koululla klo 8-16 välillä. Sinä aikana tehtäisiin työajalla pakolliset työt suunnitteluineen ja kokouksineen sekä yhteydenotot vanhempiin, siten miten muutkin työläiset hoitavat työnsä. Kyllä ne hommat ehtisivät tehdä, jos ei työpaikalta lähdettäisi himaan jo siinä yhden aikaan iltapäivällä. En mäkään ehtisi tehdä työtehtäviäni, jos lähtisin himaan siinö puolenpäivän aikoihin.
Samoin normaalit lomat. Kesäkuun opettajat tulisivat normaalisti koululle suunnittelemaan isompia projekteja, myös muina lomina. Olisi se neljä viikkoa lomaa kesällä ja viikko talvella. Kyllä ne hommat ehtisi kumnasti tehdä.
Sopisi mainiosti yllättävän useille, koska tuo tarkoittaisi noin 40 % palkkaa lisää.
Eipä vaan kunnilla ja kaupungeilla rahkeet taipuisi moiseen koska alati suurempi osa varoista katoaa seinien pystyssä pitämiseen vapaiden markkinoiden vuokrahintaan sekä hallinnon raskaidenrattaiden voiteluun.
Jotta klo 8-16 välinen aika ei menisi pelkkien projektien parissa, voi oppilaidenkin koulupäivät olla 8 tuntisia sekä täysipainoisia oppimiseen kuin osaamisen näyttämiseen painottuvia. Sekin etu kahdeksan tuntisilla koulupäivillä olisi etenkin yläaste-ikäisille, se viestisi oikean elämän "työpäivien olevan eräs tapa hankkia rahaa".
Toki, nykymalli on älyn himmennyt väläys itsenäisestä oppimisesta tapahtuma-pohjaisesti pitää takuulla huolen ...työelämä tulee olemaan alati suuremmalle osalle entistäkin vaikeampaa.
Sinulla taisi olla jotain tärkeääkin sanottavaa. Harmi, ettet osaa kirjoittaa asiaasi järkevästi.
Edelleenkään yllättävän moni opettaja ei ymmärrä palkkansa koostuvan tunneista joista maksetaan palkkaa ja vapaista(syysvapaa, joulun välipäivät, kesäkuu) jotka ei kerrytä tilipussiinsa centin centtiä.
Jos esimerkiksi palkaan kuuluu ns aikaan ja paikkaan sitomattomista töistä maksettavakorvaus, niin takuulla tälläisten töiden teettäminen työnantajan hallinoimassa paikassa on lisäkorvauksien veroista työtä.
Tuo hallitusten sekä kuntatyönantajien poliittisesti valittujen virkamiesten vetoaminen "kutsumusammattiin" on tullut tiensä päähän. Se oli siinä.
Joka jumalan vuosi sama valitus. Ensin toukokuussa haukutaan lasten tuomat lahjat ja painotetaan, kuinka tämä loma on ansaittu, kun kakarat vanhempineen ovat niin kauheita. Mutta toisaalta eihän olekaan lomaa, kun lomalla tehdäänkin töitä. Mitään konkreettisia työtehtäviä ei kukaan ole luetellut. Sunnittelua ja jotkut käy koulutuksissa. Mikä taho järjestää koulutuksia heinäkuussa? Niin se on jotain omaehtoista nettiopiskelua.
Sitten heinäkuussa alkaa se vinkuna, kun töihin pitäisi mennä (vaikka koko ajanhan niitä töitä on tehty 24/7). Monella työntekijällä ei olisi pokkaa valittaa kahden kuukauden loman jälkeen. Ei.
Kummasti lukujärjestysten suunnitteluun menee koulujen alussa monta viikkoa, vaikka koko kesä on jotain suunniteltu.
Tuollainen epämääräinen selittely kertoo sen, että halutaan selittää pitkät lomat parhain päin, ettei vaan kuntasektorin leikkuri vaan iskisi opettajiin. Mikä olisikaan se valituksen määrä, jos oikeasti työpäivä loppuisikin neljältä, ei keskipäivällä. Jos kesällä olisi opetusvelvollisuus esim. koulupudokkaille ja kesäleirien järjestämistä.
Voisiko joku opettaja laittaa konkreettisia esimerkkejä siitä suunnittelutyöstä, jota on tehnyt ja tuntimäärän, kuinka paljon työaikaa on kahden kuukauden aikana töitä tehty.
Kummasti minun lapseni opettaja on vetänyt tunteja kirjasta, jonka mukana on lisätehtäviä ja valmiit kokeet. Että mitä v*itun materiaalia te teette? Kirjoitatteko ne opetuskurjat vai?
Vierailija kirjoitti:
Haha. Olin naimisissa opettajan kanssa 20 vuotta. Lähtökohta oli se, että koska hänen työnsä oli Raskasta ja Arvokasta, minä sain hoitaa oman (paperinpyöritys-, pilipali-) työni ohella lapset, kodin ja kaikki hänenkin asiansa. Koska oli Raskas työ. Ikinä ei tehnyt kotona työhommiakaan (suunnittelu, kokeiden korjaus jne, vaan oli jo iltapäivällä kotona ottamassa nokosia ennenkuin haki lapset hoidosta klo 16.50 ja luovutti minun helmoihini klo 17. 10 viikon kesäloman hän merkitsi seinäkalenteriin pitkällä punaisella viivalla ja silloin ei todellakaan tehty mitään koska oli Loma. Lapset olivat hoidosta poissa minun kesälomani ajan. Vinkuna loman kohta loppumisesta alkoi juhannuksena.
Joka kerta kun joku valittaa opettajan raskaasta taakasta, pääsee räkänauru. Sori vaan.
Tässä kuulee sen totuuden. Opettajat ovat tottuneet liian hyvään, jos todella muutettaisiin työaikoja, voisi todellinen työnteko iskeä päin kasvoja, kun perjantaina ei pääsisikään kahdeltatoista lähtemään viikonlopunviettoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha. Olin naimisissa opettajan kanssa 20 vuotta. Lähtökohta oli se, että koska hänen työnsä oli Raskasta ja Arvokasta, minä sain hoitaa oman (paperinpyöritys-, pilipali-) työni ohella lapset, kodin ja kaikki hänenkin asiansa. Koska oli Raskas työ. Ikinä ei tehnyt kotona työhommiakaan (suunnittelu, kokeiden korjaus jne, vaan oli jo iltapäivällä kotona ottamassa nokosia ennenkuin haki lapset hoidosta klo 16.50 ja luovutti minun helmoihini klo 17. 10 viikon kesäloman hän merkitsi seinäkalenteriin pitkällä punaisella viivalla ja silloin ei todellakaan tehty mitään koska oli Loma. Lapset olivat hoidosta poissa minun kesälomani ajan. Vinkuna loman kohta loppumisesta alkoi juhannuksena.
Joka kerta kun joku valittaa opettajan raskaasta taakasta, pääsee räkänauru. Sori vaan.
Tässä kuulee sen totuuden. Opettajat ovat tottuneet liian hyvään, jos todella muutettaisiin työaikoja, voisi todellinen työnteko iskeä päin kasvoja, kun perjantaina ei pääsisikään kahdeltatoista lähtemään viikonlopunviettoon.
Aivan totta. Katkera ex-mies on varmasti paras henkilö antamaan lausuntoja vaimonsa ja sitä kautta koko ammattikunnan työmoraalista. 😂
Vierailija kirjoitti:
Joka jumalan vuosi sama valitus. Ensin toukokuussa haukutaan lasten tuomat lahjat ja painotetaan, kuinka tämä loma on ansaittu, kun kakarat vanhempineen ovat niin kauheita. Mutta toisaalta eihän olekaan lomaa, kun lomalla tehdäänkin töitä. Mitään konkreettisia työtehtäviä ei kukaan ole luetellut. Sunnittelua ja jotkut käy koulutuksissa. Mikä taho järjestää koulutuksia heinäkuussa? Niin se on jotain omaehtoista nettiopiskelua.
Sitten heinäkuussa alkaa se vinkuna, kun töihin pitäisi mennä (vaikka koko ajanhan niitä töitä on tehty 24/7). Monella työntekijällä ei olisi pokkaa valittaa kahden kuukauden loman jälkeen. Ei.
Kummasti lukujärjestysten suunnitteluun menee koulujen alussa monta viikkoa, vaikka koko kesä on jotain suunniteltu.
Tuollainen epämääräinen selittely kertoo sen, että halutaan selittää pitkät lomat parhain päin, ettei vaan kuntasektorin leikkuri vaan iskisi opettajiin. Mikä olisikaan se valituksen määrä, jos oikeasti työpäivä loppuisikin neljältä, ei keskipäivällä. Jos kesällä olisi opetusvelvollisuus esim. koulupudokkaille ja kesäleirien järjestämistä.
Voisiko joku opettaja laittaa konkreettisia esimerkkejä siitä suunnittelutyöstä, jota on tehnyt ja tuntimäärän, kuinka paljon työaikaa on kahden kuukauden aikana töitä tehty.
Kummasti minun lapseni opettaja on vetänyt tunteja kirjasta, jonka mukana on lisätehtäviä ja valmiit kokeet. Että mitä v*itun materiaalia te teette? Kirjoitatteko ne opetuskurjat vai?
Mua jotenkin jo säälittää nämä purkaukset. Ensin ärsytti mutta nyt oon tajunnut, ettei mulla ainakaan ole mitään syytä räksyttää olemattomia luulojani toisten ammateista keskellä kauneinta heinäkuista sunnuntaita. Itse tulin ketjua lukemaan, koska olen ope, mutta en jaksaisi edes avata ketjua, jossa vaikka it-arkkitehti tai kauppatieteen maisteri on jostain työhönsä liittyvästä ahdistunut ja otsikoi, että onko _muilla saman alan ihmisillä_ tämä ongelma myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan totta. Katkera ex-mies on varmasti paras henkilö antamaan lausuntoja vaimonsa ja sitä kautta koko ammattikunnan työmoraalista. 😂
Taitaa olla katkera ex-vaimo. Jos tää on niitä laiskoja miesopettajia sitten.
Jotain mätää tuossa opettajienkoulutuksessa on. Otetaan pari lepposta mies koulutukseen muniensa takia. Nämä miehet menevät sitten samalla lepposalla asenteella läpi koko työuransa ja lopulta päätyvät rehtoreiksi.
Kympin tytöt tekevät ihan turhaa työtä ja valittavat väsymystään. Kolutuksessa painotetaan, kuonka raskasta tulee olemaan. Jeah. Kaikin puolin koko ala pitäisi uudistaa ja lomat lyhentää.
Vierailija kirjoitti:
Luentokalvojen laatiminen ja päivittäminen uusilla ja paremmilla esimerkeillä. Palautteen läpikäynti lukuvuoden osalta ja pohdinta miten se otetaan huomioon. Demojen suunnittelu ja uusien hankintojen miettiminen. Hyvien opetusvideoiden etsintä, olen myös miettinyt omien tekemistä. Toimenpiteet joilla korostetaan yksilön aktiivista roolia oppimisessa niin, että yksilölliset oppimistavat tulee otettua huomioon mahdollisimman hyvin. Tunteja en ole laskenut, mutta hommaa on ollut sopivasti. Yhden viikon ehdin pitää oikeaa lomaa
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä töitä tehdään ihan ilman, että tarvii olla koululle suljettuna. Moni muunkin alan työntekijä toimii etänä. Ihme kade noihin vapaisiin. Tosin opettajana haluaisin enemmän tauotetut lomat eikä yhtä pitkää. Yhteiskunta ja työt muuttuvat. Sen perässä on hyvä joustaa. Enemmän ärsyttää, kun virkaintoiset haluavat koululle hälyttimien ollessa päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä töitä tehdään ihan ilman, että tarvii olla koululle suljettuna. Moni muunkin alan työntekijä toimii etänä. Ihme kade noihin vapaisiin. Tosin opettajana haluaisin enemmän tauotetut lomat eikä yhtä pitkää. Yhteiskunta ja työt muuttuvat. Sen perässä on hyvä joustaa. Enemmän ärsyttää, kun virkaintoiset haluavat koululle hälyttimien ollessa päällä.
On kuule ristiriitaista kerrontaa teillä. Samaan syssyyn puhutaan vapaista, jotka ovatkin sitten etätöitä. Valmiit kirjat materiaaleinen teillä on. Ensimmäisten viikkojen aikana reksi antaa lukujärjestyksen. Alkuviikot on pehmeää laskua. Sitten tuleekin jo syysloma. Eihän niitä kokeita ole tarkistettavana edes joka viikko. Joten lopettakaa toi naurettava valitus.
Toivoo sossu, joka tekee viikossa enemmän töitä kuin opettaja puolessa vuodessa
Vierailija kirjoitti:
Eniten "naurattaa", että tätä ihanuutta pitäisi tehdä vielä 65-vuotiaana.
Sama se on kaikilla muillakin. Sinulla sentään todennäköisesti on varmuus työpaikasta vielä tuonkin ikäisenä.
Itse teen töitä vielä 67-vuotiaana nykyisen eläkemallin mukaan. Ja yksityisellä on n. 5 v välein yt-kierros jossa putsataan turhimmat/kalleimmat/mokanneet/erimieliset/iäkkäimmät/uuteen strategiaan sopimattomat pois. Teet työsi hyvin tai huonosti, koskaan et voi tietää millä perusteella lähtivät tällä kertaa valitaan. Yt-ilmoituksesta alkaa kuukausien epävarmuus omasta työpaikasta, mutta työt pitää joita silti. Vähän eri kuin parin viikon lomautus pahimman laman aikana.
Ehkä sama kun koulumaailmassa joku päättäisi että kaikki viidennet luokat tai d-luokat lakkautetaan. Sitten työyhteisöstä poistuisi kaikki näiden opettajat ja oppilaat jaettaisiin jäljelle jääneisiin luokkiin.
Miten niin 40% palkankorotus?
Tässä mallissa opettajan työaika lyhenisi merkittäväksi ja työskentelisivät vain 40h/vk ja lomaa oli 4+1 vk.
Ehkä avustaviin työtehtäviin voitaisiin palkata työttömiä pienellä palkalla.
Nyt opettajat joutuvat tekemään töitä lähes 24/7 ja myös loma-ajat, joka tietenkin johtaa työuupumukseen ja masennukseen, kun vapaa-aikaa työstä ei juuri ole.