Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitkäsokeri 54, mikä ihme luku tuollainen on?? Ei ole ennen noin suurista luvuista ollut puhe

Vierailija
27.07.2017 |

Aloitin insuliinin ja nyt oli kontrolli soittoaika lääkärille, käski vain lisätä insuliinin määrää muutamalla yksiköllä. Ennen ollut jotain 6-10 välillä, mitä tuo luku tarkoittaa nyt sitten? Puhui huonosti suomea niin en alkanut ees kyselemään

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko tarkoittanut 5,4?

Jos 54, niin et enää kirjoittelisi vauvapalstalle...

Vierailija
2/10 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vain SI-järjestelmän mukainen yksikkö ilmaista sama asia, joka ennen oli prosentteina. Arvosi on ollut 54 mmol/mol, joka on n. 7,1% eli arvo on koholla.

Katso ystävällisesti täältä vaikka jatkossa: http://www.ebm-guidelines.com/dtk/hpt/avaa?p_artikkeli=nix01692

Yst. terv.

TK-lääkäri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo arvo on ilmoitettu sulle ilmeisesti yksikössä mmol/mol (kuten nykyään aina pitkä sokeri arvo ilmoitetaan, aiemmin annettiin prosentteina). 54 mmol/molemmat vastaa prosentissa arvoa 7,1%.

Vierailija
4/10 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on vain SI-järjestelmän mukainen yksikkö ilmaista sama asia, joka ennen oli prosentteina. Arvosi on ollut 54 mmol/mol, joka on n. 7,1% eli arvo on koholla.

Katso ystävällisesti täältä vaikka jatkossa: http://www.ebm-guidelines.com/dtk/hpt/avaa?p_artikkeli=nix01692

Yst. terv.

TK-lääkäri

Miten niin arvo on koholla? En ole ap, mutta olen diabeetikko ja diabeteslääkärini on minulle sanonut että viitearvo 7-7,5%... Ja kerran minulla oli 6 piste jotain ja lääkäri oli huolissaan hypoista ja sanoi että pitäisi pitkäsokeri alkaa seiskalla eikä kutosella..

Vierailija
5/10 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun B -HbA1c on 54 vastaava arvo B -GHb-A1c:ssa olisi 7.1.

Vierailija
6/10 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yst. terv.

TK-lääkäri

Miten niin arvo on koholla? En ole ap, mutta olen diabeetikko ja diabeteslääkärini on minulle sanonut että viitearvo 7-7,5%... Ja kerran minulla oli 6 piste jotain ja lääkäri oli huolissaan hypoista ja sanoi että pitäisi pitkäsokeri alkaa seiskalla eikä kutosella..

Hei,

viitearvorajat ovat huomattavasti alhaisemmat. Käytännössä HbA1c:n tulisi olla alle 42 mmol/mol terveellä ihmisellä. Diabeetikolla voidaan yksilöllisen hoitosuunnitelman mukaisesti tyytyä myös korkeampaan arvoon eli insuliinidiabeetikolle tuo 54 mmol/mol on tavoitetasolla, koska alhaisemmat arvot voivat kieliä suurentuneesta hypoglykemiavaarasta etenkin yöaikaan.

Ymmärsin rivien välistä Ap:lle vasta aloitetun insuliinihoidon, jonka tulkitsin (tietämättä mitään taustoista) olevan ensihoito tuoreen diabeteksen puhkeamisessa. Tällöin pyritään pääsemään alle normaalin, pitkäkestoisen insuliinihoidon, tavoitetasoja, koska on vielä mahdollisuus, että dieettihoidolla tai tablettihoidolla monoterapiana voidaan potilas saada terveiden kirjoihin. Siinä olet oikeassa, että 53-58 mmol/mol on ihan hyvä taso, jos olet ollut pitkään insuliinidiabeetikko eikä tervehtymisen toiveita enää ole. 

Yst. terv.

2/Tkl

Vierailija
7/10 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, kiitos. Eli koholla on vielä.

Ei mulla niinkään pitkäsokeri ole enää koholla ollut, mutta paasto on. Huitelee 12 välillä, vaikka insuliini ja maksimiannos metforemia. Pieniä annoksia vielä pistän, mutta kuitenkin.

Vierailija
8/10 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkän sokerin pitäisi olla 4-6 eli tällä uudella systeemillä 20-42.

Vierailija
9/10 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yst. terv.

TK-lääkäri

Yleensä pitkäaikaissokerin tavoitearvoina pidetään tablettilääkehoidon aikana alle 53 mmol/mol, insuliinihoidossa alle 53–58 mmol/mol (yksilöllinen tavoite voi olla alempi) ja ruokavaliohoidossa alle 42 mmol/mol arvoja.

Vierailija
10/10 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yst. terv.

TK-lääkäri

Hei,

viitearvorajat ovat huomattavasti alhaisemmat. Käytännössä HbA1c:n tulisi olla alle 42 mmol/mol terveellä ihmisellä. Diabeetikolla voidaan yksilöllisen hoitosuunnitelman mukaisesti tyytyä myös korkeampaan arvoon eli insuliinidiabeetikolle tuo 54 mmol/mol on tavoitetasolla, koska alhaisemmat arvot voivat kieliä suurentuneesta hypoglykemiavaarasta etenkin yöaikaan.

Ymmärsin rivien välistä Ap:lle vasta aloitetun insuliinihoidon, jonka tulkitsin (tietämättä mitään taustoista) olevan ensihoito tuoreen diabeteksen puhkeamisessa. Tällöin pyritään pääsemään alle normaalin, pitkäkestoisen insuliinihoidon, tavoitetasoja, koska on vielä mahdollisuus, että dieettihoidolla tai tablettihoidolla monoterapiana voidaan potilas saada terveiden kirjoihin. Siinä olet oikeassa, että 53-58 mmol/mol on ihan hyvä taso, jos olet ollut pitkään insuliinidiabeetikko eikä tervehtymisen toiveita enää ole. 

Yst. terv.

2/Tkl

Useamman vuoden ollut jo D2. Alkuun paasto oli 16-18 ennen mitään lääkkeitä, lääkkeiden kanssa pysyi suht hyvänä (paasto 6-8), mutta muut lääkkeet vaihdettiin muutama kuukausi sitten insuliiniin lääkkeiden hintojen vuoksi. Nyt siis vain metforem maksimiannostuksella sekä insuliini. Nyt varmaan aikalailla samalla tasolla pitkäsokerin osalta mitä oli lääkkeiden kanssa. Paasto edelleen paljon koholla. Ei tämä tästä enää parane, mutta hyvä jos nyt insuliinilla vähän laskenut.

Pistän aamuisin, pysyisikö paasto matalempana jos pistäisin illalla?