Lääkärit alilääkitsevät ahdistusta, unettomuutta samalla kun poliisit takavarikoivat 400.000 Rivotriliä
Jo pitkän aikaa muodissa ollut SSRI/SNRI-lääkkeiden määrääminen tehoamattamuudestaan huolimatta lähes joka vaivaan alkaa tuottamaan "tulosta". Samaan soppaan lisätään vielä hysteerinen suhtautuminen bentsodiatsepiineihin tehostaan huolimatta, niin soppa on valmis. Ennen katukaupassa pyöriviä lääkkeitä käyttivät väärin poikkeuksetta narkomaanit ja sekakäyttäjät. Nykyään moni lääkkeitä oikeasti tarvitseva joutuu kääntymään katukauppiaiden puoleen. Ei juuri kannattaisi medioissa kehuskella miten bentsodiatsepiinien määräämistä on saatu vähennettyä, kun potilaat ovat siirtyneet romanialaisten kerjäläisten asiakkaiksi. Varmasti on saatu joitain väärinkäyttäjiäkin lopettamaan pillereiden mankuminen vastaanotolla. Samalla oikein käyttäviä ja tarvitsevia rikollisuuden liepeille. Äkkiseltään voisi luulla, että tuollaiset lääkeaineet olisivat ihan syystä terveydenalan ammattilaisen määrääminä ja apteekista aitoina hankittuna tarkoituksen mukaisempia diagnoisoituihin oireisiin, kuin väärennetyt versiot romanimummulta hankittuna. Koko kuvio on kääntynyt täysin päälaelleen. Myös kipu on Suomessa pahasti alilääkittyä, mutta se on ihan oma tarinansa.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole montakaan bentsojen käyttäjää tavannut, jotka olisivat niistä hyötyneet, vaan todellakin päinvastoin. Ja riippuvuus on syntynyt tosi nopeasti samoin toleranssin kasvu.
Itseäni häiritsee ajatus, että ahdistus ajatellaan niin voimakkaasti sairautena. Jotenkin se, että ihan kaikkia ahdistaa, ahdistus on tunne siinä missä muutkin tunteet ja menee ajan kanssa ohi on unohdettu. Tavoitteena "hoidossa" on ettei ihminen vain koe ahdistusta. Ja tämä ei siis vain ole mahdollista.
Tässä myös unohtuu, se että mikä siellä ahdistuksen taustalla on ja voisiko tälle ahdistuksen syylle tehdä jotain.
Minä minä ja minä ja minun tuntemani ihmiset. Onni on kyllä hyvä työterveyslääkäri, satunnaisesti olen käyttänyt opamoxia jo 12 vuotta ongelmitta. Katsos kun joskus vuosien traumaterapiatkaan ei niitä äärimmäisiä ahdistustiloja ja neljän vuorokauden valvomisia poista. On aivan umpisairasta että nykyään tehdään ihmisistä mieluummin työkyvyttömiä kuin annettaisiin se tarpeellinen apu jolla pahimpien olojen yli on mahdollista selviytyä sen sijaan että ihminen linnoittautuu kotiinsa loppuelämäkseen popsimaan mielialalääkkeitä ja ketipinoria. Moni lääkärikin jo tämän myöntää, mutta osa pelkää liikaa Valviraa.
Vierailija kirjoitti:
No mulla ei ole ainakaan mitään ongelmia saada diapameja. Soitan vaan lääkärille ja uusivat aina reseptin vaikka mulla on päihdetaustaa. Kannattaa valita semmonen lääkäri joka ei ole bentsovastainen.
Luin hämmästyttävän jutun paikallislehdestä siitä kuinka täällä ei enää juuri määrätä kenellekään rauhoittavia edes yksityiseltä. No, narkit hakee ne sitten pk-seudulta ja tavalliset ihmiset saavat kärsiä tai siirtyvät myös katukaupan käyttäjiksi. Uskomatonta.
Tunnen kuitenkin epileotikkoja yms. jotka oikeasti tarvitsevat Rivatrilia sairauteensa ja ovat olleet viime ajat pulassa kun sitä on joutunut apteekeista jonottamaan!!
Ei pidä yleistää kaikkia sairaalloisiksi katunarkomaaneiksi
tätönen 23