Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen kehitysvammainen ja onnistunut salaamaan sen avomieheltäni

Vierailija
26.07.2017 |

Minulla ei ole diagnoosia, koska äitini ei suostunut viemään minua tutkimuksiin. Minulla siis huomattiin jotain kun mitattiin koulukelpoisuutta. Suosituksena oli vielä 7-vuotiaana päiväkotiin ja tutkimuksiin, mutta äiti ei suostunut.

Olen aina ollut sosiaalisesti kömpelö ja "outo", sain ensimmäisen ystäväni 12-vuotiaana kun vaihdoin koulua ja olin siihen mennessä oppinut vetämään roolia ja salaamaan todellisen minäni.

Olin lapsena jotenkin pidättyväinen, aloin puhumaan muille lapsille vasta kun pääsin kouluun, aiemmin kommunikoin muiden lasten kanssa yhden sanan lauseilla ja elehtimällä.
Olin hirveä besserwisser, pädin ja rehvastelin jollain ihme nippelitiedolla koko ajan, muuten en sitten puhunutkaan mitään. En osannut ilmaista tunteitani normaalisti, saatoin ihan yhtäkkiä saada tunteenpurkauksen, jossa annoin minua inhottavasti kohdelleelle opettajalle "lahjan" (piirustuksen, tarran tms.) ja sanoin että hän on maailman paras ihminen. Kaikki opettajat vihasivat minua ja äiti sai jatkuvasti kehotuksia viedä minut jonnekin tutkittavaksi.

Olen aina ollut omituisen itkuherkkä, jos turhaudun, harmistun tai suutun, kyynelkanavat aukeavat ja alan itkemään ihan estoitta. Luokkakavereideni lempipuuhaa oli ärsyttää minua ja lyödä vetoa miten nopeasti alan itkemään, mistä alan itkemään ja kuka saa minut itkemään.

Murrosiässä aloin saamaan selittämättömiä raivokohtauksia. Turhautumisitku vaihtui ihan silmittömäksi raivoksi, saatoin paiskoa tavaroita ja hakata päätä seinään. Olen edelleenkin huonohermoinen ja kun pinnaani venytetään tiettyyn pisteeseen saakka, saatan edelleen vihaisena rikkoa jotain vahingossa (lasken lasin vaikkapa liian rajusti pöydälle). Kadun tekoani kuitenkin välittömästi.

Olen aina ollut masentunut, koska minua on koko elämäni ajan kiusattu todella rajusti. Minulla oli myös isäpuoli, joka pahoinpiteli henkisesti ja fyysisesti. Myös koulukaverit alkoivat antamaan minulle selkäsaunoja, koska pienellä kylällä kaikki tiesivät että minua pahoinpidellään kotona.
Isäpuoleni inhosi minua ihan intohimoisesti, joskus 9-vuotiaana kuulin, kun hän sanoi äidilleni, että minut pitäisi laittaa jonnekin laitokseen kun olen niin sekaisin.

Aikuisena olen yllättävän normaali. Varmaan sen takia kun olen lapsesta saakka opetellut käyttäytymään normaalisti. Käyn töissä ja opiskelen ammattikorkeakoulussa, olen mielestäni ihan fiksu ja älykäskin. Opinnot ovat hieman takkuilleet, mutta sekin on suurimmaksi osaksi masennuksen syytä.

Minulla on avomies, jonka kanssa olemme seurustelleet melkein 4 vuotta. Hän ei ole tavannut sukuani koskaan. Äitini + muut sukulaiseni eivät hyväksy sitä, että minulla on seurustelukumppani. He eivät ole hyväksyneet ketään kenen kanssa olen seurustellut.

Haluaisin normaalin elämän, perheen ja avioliiton. Tiedostan, että minun paikkani olisi luultavasti terapiassa, mutta en kykene menemään sinne, koska äitini on pienestä pitäen toitottanut minulle, että terapiaan menevät vain hullut ja heikot. :(

En tiedä mikä vajaavaisuus minulla on, tuntuu epäreilulta, että kaikki muut tuntuvat tietävän, mutta minulle ei asiasta voida puhua mitään. Tuntuu todella mukavalta, kun sukulaiset suhtautuvat alentuen ja "ai sä pystyt kuitenkin opiskelemaan?" , " Ai sä osaat sellaista työtä ihan tehdä?" -tyyliin.

Kommentit (65)

Vierailija
61/65 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
62/65 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitysvammainen ei tuota noin selkeää, oikeinkirjoitettua ja jäsenneltyä tekstiä.

Ongelmasi on jotain muuta kuin kv.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/65 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitysvammainen ei myöskään päädy ammattikorkeakouluun.

Pelkkä peruskoulun läpäiseminen vaatii lievästikinnkehitysvammaiselta tukitoimia, lukio on ylivoimainen, samoin useimmat amislinjat(tosin nyky-amis on kyllä melko pelleilyä).

Vierailija
64/65 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulosta siltä, että olet autismin kirjolla, ehkä juurikin asperger. Ja ideasi terapiaan menosta on hyvä. Sinulla on ollut todella m*lkku äiti, joka kielsi sinulta avun ja tutkimukset lapsena ja vielä piti kodissanne sinua hakkaavaa poikkistaan. Jos joku tarinassasi ei ole normaali niin se on tunnevammainen äitisi. Olen pahoillani, äitisi on kai lisäksi mustamaalannut sinua koko suvullekin  "tyhmänä". Et ole tyhmä, etkä kehitysvammainen. Vaikka äitisi ei huolehtinut sinusta, voit itse nyt aikuisena huolehtia itsestäsi. Lähde hakemaan apua lääkäriltä/terapiasta. Se olisi reilua myös miestäsi kohtaan. Tsemppiä!

Vierailija
65/65 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainakin äiti pyrki tuottamaan kehitysvammaisen identiteettiä ja kailotti myös suvulle, miten olen hieman jälkeenjäänyt. Pidin äidin sanomaa totena, vaikka minut todettiin esikoulussa koulukypsäksi ja pärjäsin koulussa ihan hyvin, yleensä 8-10 arvosanojen mukaisesti. Se oli ihan ok siihen nähden, että en saanut kotoa yhtään mitään apua läksyihin tai toiminnanohjauksen tukemiseen. Äidin mielestä opettajat eivät tajua, että minut pitäisi oikeasti jättää luokalleni. Äiti alkoi jo ollessani alakoulussa meuhkata siitä, että minun pitäisi peruskoulun jälkeen mennä kymppiluokalle. Silloin kymppiluokka oli niille, jotka eivät päässeet mihinkään opiskelemaan. Minun arvosanoillani olisi varmaan päässyt pikkukaupungissamme ihan mihin tahansa lukioon tai amislinjalle.

Silmäni avautuivat vasta, kun valmistuin yliopistosta maisteriksi vaikeapääsyiseltä alalta eikä äitini edes onnitellut. Tein opinnot vielä huomattavasti tavoiteaikataulua nopeammin. Olin jotenkin ajatellut, että se olisi äitinkin mielestä ollut saavutus, kun kehitysvammainen vähä-älyinen valmistuu yliopistosta. Mutta silloin tajusin, että äitini ei ollut koskaan puhunut minusta, vaan itsestään.

Näin jälkeenpäin ajateltuna tuntuu myös tyhmältä se kaikki pakotus kymppiluokasta tai luokalle jäämisestä. Eihän opintojen kertaaminen tue kehitysvammaisen opiskelua, vaan tarvittaisiin sopivat tukitoimet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän