Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elääkö miehesi sun siivellä, vai toisinpäin?

Vierailija
26.07.2017 |

Vai meneekö talous kenties tasan? :D

Olen 25-vuotias nainen, ollaan oltu miehen kanssa yhdessä vuoden verran ja on alkanut tympiä tuon saamattomuus. On vähän väliä pyytämässä multa rahaa "lainaan" ja muutenkin olettaa aina mun olevan maksumiehenä ruokaostoksilla, ravintoloissa ym. Talous ei tunnu menevän todellakaan tasan, vaikka kaikki muu onkin tosi kivasti. Ollaan tästä juteltu useampaan otteeseen, mutta kerta toisensa jälkeen mies kuluttaa palkkansa ties mihin älyttömän nopeasti, ja taas mun tarvitsee maksaa kaikki koska toisella ei ole rahaa.

Juttelin tästä viikonloppuna kaveriporukalle, kun oltiin saunomassa, ja aika moni myönsi myös maksavansa talouden ruoat, osalta miehet pyytävät kuulemma myös rahaa. Tänään juttelin toimistolla asiasta parin työkaverin kanssa, ja toinen heistä kertoi miehensä olleen pitkän aikaa työttömänä, työnhaku ei kuulemma maistu ja nainen elättää kummatkin omasta palkastaan.

Luulin, että mun kohdalleni on vaan osunut jotenkin poikkeuksellisen veltto kaveri, mutta ei näytä siltä. Kiinnostaisi tietää, kuinka yleinen ilmiö tää oikeestaan on. Stereotypisesti mies elättää perheen, mutta en tunne ketään naista, jonka taloudessa olisi näin. Päinvastoin vaan.

Mites teillä?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omat tilit, mutta yhteiset rahat. Minun tililtä menee pääsääntöisesti kaikki elämiseen liittyvät maksut. Mies maksaa omalta tililtään omat velvoitteensa. Muut ostokset maksaa se, joka kaupassa käy. Jos käydään ulkona, niin mies varmaan useammin maksaa.

Meillä tämä toimii ihan hyvin. Ei olla rahasta riidelty. Molemmilla lapsia vaan ei yhteisiä. Eikä lasten juoksevat kulut aiheuta ongelmia. Toki molemmat kustantavat itse omiensa isommat hankinnat. Mutta voipi olla, että toinen "maksaa osansa" kuitenkin.

Miehellä on isommat tulot ja säästöön saa laitettua enemmän kuin minä. Tosin niitä kyllä käytetään tarpeen mukaan, ei katsota kumman laittamaa rahaa sieltä löytyy.

Vierailija
22/29 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies maksaa noin 2/3 ja minä noin 1/3 yhteisistä kuluista. Jaetaan nettopalkan suhteessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat elämme enemmän ja vähemmän toistemme siivellä mutta samalla taloudellisesti melko itsenäisesti.

Vierailija
24/29 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoliksi kaikki PAITSI ravintolaillalliset / risteilyjuomat ja ruoat / drinkit terassilla / baarireissut ja taksit maksaa lähes aina mies. Noin kerran viikossa tehdään jotain tommosta. Eli minä.siipeilen, mutta on kuukausittaisissa nettotuloissakin eroa eli minä 1700 e ja mies 3000 e.

Vierailija
25/29 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse tienaan tällähetkellä 400e kk ja mies tienaa 3000e kk, että kyllä hän enemmän laskuja maksaa :D

Vierailija
26/29 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hurjaa. Eikö asuminen vähintään pitäisi olla 50/50 ja vakuutukset yms....Eri juttu sen aikaa kun nainen hoitovapaalla.Miksi kukaan suostuu muuhun?(siis jos tulot edes suunnilleen samaa luokkaa)

Vierailija
27/29 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

(18)

Meillä siis kaikki perustuu siihen, että tienaan merkittävästi enemmän kuin puolisoni. Siksi asunto on valittu minun maksukykyni mukaan (mutta puoliso siis lyhentää puoliksi), samoin kaikki muu elintasossa on valittu minun maksukykyni mukaan. Jos puolisoni olisi yksin, hän tyytyisi vähempään. Samoin tämä mahdollistaa myös molemmille säästämisen. On ollut myös yhteinen valinta, kumpi panostaa enemmän uraan ja kumpi on ollut enemmän lasten kanssa. Näissä olosuhteissa puhdas 50/50 ei oikein olisi reilua.

Eli nyt molemmille jää suhteessa nettotuloihin suunnilleen saman verran säästöön (eli minulle absoluuttisesti aika paljon enemmän), molemmat voivat ostaa itselleen suunnilleen, mitä haluavat (eikä niin että toisella on kaikkea ja toisella ei) ja bonuksena puoliso saa vielä korkeamman arjen elintason, kuin mihin olisi varaa ja toisaalta ikinä ei tarvitse riidellä rahasta eli minun energiaani säästyy kun ei tarvitse puolison taholta kuunnella, miksi jotain ei voi ostaa. Ja vaihtoehtona siis olisi, että minulla olisi paljon rahaa säästössä ja käytettäisiin huonompaa vessapaperia, syötäisiin huonommin, laskettaisiin, mihin vaatteisiin lapset pukeutuvat jne.  Eli kokonaisuudessaan homma toimii, eron sattuessa kaikki siihen mennessä säästynyt menisi puoliksi kuitenkin, joten enpä juuri niistä isoista säästöistä kostuisi sen enempää.

Vierailija
28/29 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies elää siivellä. Maksan lähes kaikki laskut, lasten menot ja ruuat. Sekä matkat ja huvitukset. Vituttaa

Vierailija
29/29 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies elää siivellä. Maksan lähes kaikki laskut, lasten menot ja ruuat. Sekä matkat ja huvitukset. Vituttaa

Ja ketäköhän tästä pitäisi syyttää...?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi