Pitäisikö koulupäivien alkaa myöhemmin?
Osa ihmisistä on iltavirkkuja ja sille ei mitään voi, vaikka kuinka nukkuisi, koska aamupäivä väsyttää unen määrästä riippumatta. Jos ensinmäinen tunti olisi 14:00 iltavirkut olisivat heränneet. Nyt järjestelmä suosii aamuvirkkuja.
Kommentit (50)
Teineillä luontainen rytmi myöhäistyy. Omallani kello 9.45 alkavat päivät on parhaat. Kolmosella ja nelosella olisi myös hyvä myöhäistää koska se kello 12.40 loppuva koulu jättää piiiitkän iltapäivän yksikseen.
Ysiltä voisi alkaa ensimmäinen tunti. Ennen seitsemää herääminen ei ole inhimillistä.
Vierailija kirjoitti:
Oppilaiden mielestä koulupäivien pitäisi alkaa myöhemmin, mutta eivät he ole valmiita lopettamaan niitä myöhemmin.
Pääsen kesän jälkeen kasille ja seiskalla ainakin 5 tuntia tehtiin jotain ja sen jälkeen vaan palloiltiin oppimatta mitään. Opettajatkin ymmärtää, ettei siellä mitään jaksa tehdä.
Ei aikaistaminen sovi, koska muu elämä siirtyisi vastaavasti tunnin eteenpäin. Voisi jotenkin onnistua, jos USA:n tapaan harrastukset tapahtuisivat koulussa heti koulupäivän jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ei aikaistaminen sovi, koska muu elämä siirtyisi vastaavasti tunnin eteenpäin. Voisi jotenkin onnistua, jos USA:n tapaan harrastukset tapahtuisivat koulussa heti koulupäivän jälkeen.
....vitsi, siis ei MYÖHÄISTÄMINEN sovi, piti kirjoittamani
Eihän työelämässäkään päivät ala myöhemmin vaan sen takia, että joku on "iltavirkku". Ei missään tapauksessa pidä myöhäistää, koska koulun tarkoitus olisi myös vähän opettaa yleisiä pelisääntöjä mitä myöhemmin elämässä tarvitaan.
Jos peruskoulun päiviä myöhästettäisi, kaikkia muitakin pitäisi myöhästyttää, myös jatko-opinnoissa. Se on jo nykyään ihan arkipäivää, ettei aikuiset opiskelijat esim. AMK:ssa meinaa selvitä esim. klo 9 alkavalle tunnille, myöhässä ollaan ihan surutta ja se tulee tavaksi.
Työelämässä tuollaista ei katsella, joten yhtään enempää ei saa ihmisiä totuttaa siihen, että nukutaan niin pitkään kuin huvittaa ja mennään sitten kouluun kun huvittaa.
Yhteiskunta toimii tällä rytmillä. Joskus ne lapset on aikuisia ja sittenkä pitäisi vasta alkaa opetella yhteiskunnan rytmiin jossa ei nukuta puolille päivin?
Ainakin pienillä olisi hyvä että koulu alkaisi klo 8, saisi saatettava lapset kouluun ennen töihin menoa.
Työelämä kuitenkin noudattaa aikaisia päivän aloituksia. Ihan järkevää koulun valmistaa sitä varten. Muuten työelämään siirtyminen vaikeutuisi entisestään.
Tästä tulee vähän sellainen muna-kana ongelma kun kaikkien pitää noudataa samaa päivärytmiä pelkästään sen takia kun kaikki muut tekee samoin.
Itse tykkään lorvailla aamuisin hitaasti päivän käyntiin vaikka heräänkin yleensä siinä seitsemän jälkeen. Elämänlaatu paljon parempi kun voi mennä nukkumaan ja herätä sen mukaan mikä itsestä tuntuu parhaalta. Aika harvalle tämä vain on mahdollista.
Paras muutos olisi se että joka paikka olisi auki lähes kellon ympäri. Tämä lisäksi työpaikkoja ja isompi osa ihmisistä olisi tyytyväisiä koska saisi toteuttaa luonnollista rytmiä. Myös koulun voisi porrastaa esim kahteen eri aikaan eli osa tulee aamusta ja osa päivästä kouluun. Näin myös pitäisi palkata tuplamäärä opettajia ja niitäkin olisi vähemmän työttömänä.
Johan siinä menee päivä kokonaan ohi jos koulun tai työpäivän alkua siirretään. Matkat ym. mukaan ottaen kello voi olla 18-19 kun tulet kotiin, sitten syömiset ym. asiat ja kello onkin kohta jo 21 ja päivä on ohi.
Eli ei missään tapauksessa saa siirtää, sitten ihmisillä ei ole elämässä enää muuta kuin työ ja varmaan sairaspoissaolot ym. alkaa lisääntymään kun uuvutaan eikä pääse missään vaiheessa palautumaan, joko olet töissä tai sitten onkin jo yö ja nukutaan.
Vierailija kirjoitti:
Paras muutos olisi se että joka paikka olisi auki lähes kellon ympäri. Tämä lisäksi työpaikkoja ja isompi osa ihmisistä olisi tyytyväisiä koska saisi toteuttaa luonnollista rytmiä. Myös koulun voisi porrastaa esim kahteen eri aikaan eli osa tulee aamusta ja osa päivästä kouluun. Näin myös pitäisi palkata tuplamäärä opettajia ja niitäkin olisi vähemmän työttömänä.
Joo, ja kukahan sen palkan näille ylimääräisille sitten maksaa? Eihän se ole ongelma, ettei ihmisiä haluttaisi ottaa töihin, vaan ongelma on ettei niille voida maksaa palkkaa. Eli jos yhden opettajan tilalle palkataankin kaksi, ne on puolella palkalla tai toinen palkattomana, koska ei ole rahaa maksaa palkkaa useammalle.
Koulun alkua ei pidä siirtää myöhemmäksi. Olen itse 15-vuotias nuori, enkä ole mikään aamuvirkku ja aikaiset herätykset tuntuvat välillä ylivoimaisen vaikeilta.
Fakta kuitenkin on se, että yhteiskunta toimii tällä rytmillä ja jossain vaiheessa näiden iltavirkkujenkin on mentävä töihin ja todennäköisesti herättävä aikaisin. Koulu opettaa tähän.
Ja vaikka koulut alkaisivat myöhemmin luuletteko todella, että oppilaat olisivat yhtään virkeämpiä? Ehei juttuhan menee niin, että mitä myöhemmin koulu alkaa sitä myöhemmin mennään nukkumaan. Ihan yhtä vähän sitä tulee nukuttua.
Vierailija kirjoitti:
Eihän työelämässäkään päivät ala myöhemmin vaan sen takia, että joku on "iltavirkku". Ei missään tapauksessa pidä myöhäistää, koska koulun tarkoitus olisi myös vähän opettaa yleisiä pelisääntöjä mitä myöhemmin elämässä tarvitaan.
Jos peruskoulun päiviä myöhästettäisi, kaikkia muitakin pitäisi myöhästyttää, myös jatko-opinnoissa. Se on jo nykyään ihan arkipäivää, ettei aikuiset opiskelijat esim. AMK:ssa meinaa selvitä esim. klo 9 alkavalle tunnille, myöhässä ollaan ihan surutta ja se tulee tavaksi.
Työelämässä tuollaista ei katsella, joten yhtään enempää ei saa ihmisiä totuttaa siihen, että nukutaan niin pitkään kuin huvittaa ja mennään sitten kouluun kun huvittaa.
Meillä AMK alkaa klo 9, ja mun mielestä oikeen hyvä aika. Joskus kiva jos alkaa vasta klo 10, sitten ehtii kotona jo hengailemaankin aamuisin.
Nyt kesätöissä ollessa meillä on liukuma klo 7 - 12, joten kyllä vain saan työelämässä päättää mihin aikaan töihin tulen (tiedostan kyllä, että kaikilla aloilla ei niin ole). Pyrin tulemaan heti aamusta töihin, mutta mikäli väsyttää, niin kiva että saa tulla myöhemminkin.
Itse olen tehokkaimmillani n. klo 19-01. Olisi mielenkiintoista tietää, millaista tulosta olisin peruskoulussa tehnyt jos olisi saanut hyödyntää luontaista rytmiä. Puhumattakaan siitä, mikä vaikutus erilaisilla opiskeluajoilla olisi suuressa mittakaavassa. Eiköhän jonain päivänä mennä siihen, että koulut, kaupat ja kaikki ovat auki 24/7. Uskon, että se olisi pitkän päälle etu.
Tein aikoinaan joka toinen viikko töitä siten, että herätys oli 3.30. Joka toinen viikko pääsin nukkumaan 01.00. Meni pönttö niin sekaisin, että päädyin neurologin vastaanotolle uniongelmien aiheuttamien seurausten takia. Selvisin kyllä töistä, mutta vastuullisemmassa työssä jälki on varmasti parempaa jos vireys- ja keskittymistaso ovat hyviä. Voisi siis olla ihan aiheellista miettiä vaikutuksia suuressa mittakaavassa ja pohtia nykyisten opintojen ajallista tehokkuutta. Tajusin jo ala-asteen lopulla, että jos saan tarvittavat materiaalit eteen, keskittyä itse asioihin ja apua tarvittaessa niin päivän keskeiset asiat oppisi murto-osassa siitä mitä siellä koulunpenkillä vietti. Yllättävän iso osa ihmisistä ei edes tiedä milloin Suomi itsenäistyi, ymmärrä eläinten käsittelystä ja hoidosta hölkäsen pöläystä, osaa laittaa monipuolista ruokaa, sisäistä solubiologian perusteita ja hahmota sitä kautta elämää muutenkin kuin oman navan kautta, hallitse raha-asioidensa perusteita jne. Muutokset voisivat todella olla tarpeen.
Ei olisi muuten pahitteeksi, jos psykologi kävisi muutaman kerran vuodessa puhumassa yleisellä tasolla raskaiden vastoinkäymisten ja välttämättömien poismenojen kohtaamisen käsittelystä. Nuorten keskuudessa on paljon kiusaamista ja pahoinvointia. Ammattiapu olisi suuri apu ja sitä voisi tarjota kaikille - jo ennaltaehkäisevästi. Meni hieman ohi aiheen, mutta kirjoitin silti.
Vierailija kirjoitti:
Koulun alkua ei pidä siirtää myöhemmäksi. Olen itse 15-vuotias nuori, enkä ole mikään aamuvirkku ja aikaiset herätykset tuntuvat välillä ylivoimaisen vaikeilta.
Fakta kuitenkin on se, että yhteiskunta toimii tällä rytmillä ja jossain vaiheessa näiden iltavirkkujenkin on mentävä töihin ja todennäköisesti herättävä aikaisin. Koulu opettaa tähän.
Ja vaikka koulut alkaisivat myöhemmin luuletteko todella, että oppilaat olisivat yhtään virkeämpiä? Ehei juttuhan menee niin, että mitä myöhemmin koulu alkaa sitä myöhemmin mennään nukkumaan. Ihan yhtä vähän sitä tulee nukuttua.
Ei muuten ole totta. Itse teininä ja myös nykyisin olen illanvirkku ja aamuntorkku ja jos menrn nukkumaan vaikka yhdeksältä ja nukun 8h olen huomattavasti väsyneempi kuin menisin nukkumaan vaikka kello 12 ja nukkuisin samat 8h. Myöhemmin saan paremmin unta ja nukun syvemmin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos siirtyykin? Aamulla ja illalla voi harrastaa.
Oppilaiden mielestä koulupäivien pitäisi alkaa myöhemmin, mutta eivät he ole valmiita lopettamaan niitä myöhemmin.