Pitäisikö koulupäivien alkaa myöhemmin?
Osa ihmisistä on iltavirkkuja ja sille ei mitään voi, vaikka kuinka nukkuisi, koska aamupäivä väsyttää unen määrästä riippumatta. Jos ensinmäinen tunti olisi 14:00 iltavirkut olisivat heränneet. Nyt järjestelmä suosii aamuvirkkuja.
Kommentit (50)
Pitäisi! Maailma on muuttunut ja ysiinhän monet muutenkin menee vasta töihin. Ehdottomasti. Itse tykkäisin mennä aikaisin, mutta kun niitä teiniraasuja katsoo, niin tajuaa, ettei kasin aamut tuon ikäisillä ole enää tätäpäivää.
t: yläkoulun ope
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta toimii tällä rytmillä. Joskus ne lapset on aikuisia ja sittenkä pitäisi vasta alkaa opetella yhteiskunnan rytmiin jossa ei nukuta puolille päivin?
Työelämässä on töitä, vaikka yöllä.
Vierailija kirjoitti:
Työelämä kuitenkin noudattaa aikaisia päivän aloituksia. Ihan järkevää koulun valmistaa sitä varten. Muuten työelämään siirtyminen vaikeutuisi entisestään.
Tästä tulee vähän sellainen muna-kana ongelma kun kaikkien pitää noudataa samaa päivärytmiä pelkästään sen takia kun kaikki muut tekee samoin.
Itse tykkään lorvailla aamuisin hitaasti päivän käyntiin vaikka heräänkin yleensä siinä seitsemän jälkeen. Elämänlaatu paljon parempi kun voi mennä nukkumaan ja herätä sen mukaan mikä itsestä tuntuu parhaalta. Aika harvalle tämä vain on mahdollista.
Ei työelämässä noudateta poikkeuksetta aikaisin alkavaa päivää.
Vierailija kirjoitti:
Johan siinä menee päivä kokonaan ohi jos koulun tai työpäivän alkua siirretään. Matkat ym. mukaan ottaen kello voi olla 18-19 kun tulet kotiin, sitten syömiset ym. asiat ja kello onkin kohta jo 21 ja päivä on ohi.
Eli ei missään tapauksessa saa siirtää, sitten ihmisillä ei ole elämässä enää muuta kuin työ ja varmaan sairaspoissaolot ym. alkaa lisääntymään kun uuvutaan eikä pääse missään vaiheessa palautumaan, joko olet töissä tai sitten onkin jo yö ja nukutaan.
Voi tehdä asioita aamulla tai illalla. Klo 21:00 päivän ei ole pakko vain loppua. Se vasta uuvuttaa, kun pitää joka ammu raahautua liian aikaisin kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Koulun alkua ei pidä siirtää myöhemmäksi. Olen itse 15-vuotias nuori, enkä ole mikään aamuvirkku ja aikaiset herätykset tuntuvat välillä ylivoimaisen vaikeilta.
Fakta kuitenkin on se, että yhteiskunta toimii tällä rytmillä ja jossain vaiheessa näiden iltavirkkujenkin on mentävä töihin ja todennäköisesti herättävä aikaisin. Koulu opettaa tähän.
Ja vaikka koulut alkaisivat myöhemmin luuletteko todella, että oppilaat olisivat yhtään virkeämpiä? Ehei juttuhan menee niin, että mitä myöhemmin koulu alkaa sitä myöhemmin mennään nukkumaan. Ihan yhtä vähän sitä tulee nukuttua.
Olisi parempi, että he saisivat hyvät opiskelu mahdollisuudet, että sinne töihin pääsisivät. Aikuisista vain noin 20% on iltavirkkuja, joten jos työpaikkoja heille on vähemmän niin se ei haittaa, koska heitä on vähemmän. Itseäni väsyttää koko aamu päivä, vaikka nukkuisin pitkään ja ongelma on juuri se, että iltavirkut ovat aamulla väsyneitä, vaikka nukkuisivat järjestelmän mukaan "oikein".
Se on niin nykyaikaa, koulukin pitäisi alkaa silloin kun omaan henkilökohtaiseen rytmiin sopii kouluun tulla. Entäs ne muut sitten, pitääkö niiden sitten hukata päivän tehokkain aika, siksi että se aika ei joillekin rytmiin sovi.
Älkää ihan oikeasti viitsikö, kyllä meidän pitää noudattaa ihan niitä normaaleita ja virallisia aikoja ja sopeutua niihin. Ei voi aina mukautua jonkin vähemmistön haluihin. Pää tyynyyn vaan yhdeksältä ja kännykät pois, niin kyllä se rytmi hiljalleen siirtämällä alkaa jossain vaiheessa toimimaan.
Niin minua aina väsyttää iltapäivisin. On todella väärin, niin VÄÄRIN etten pääse silloin "kesken työpäivän" luontaisen rytmini vaatimille päikkäreille.
Voisiko alapeukuttajat perustella?
Vierailija kirjoitti:
Se on niin nykyaikaa, koulukin pitäisi alkaa silloin kun omaan henkilökohtaiseen rytmiin sopii kouluun tulla. Entäs ne muut sitten, pitääkö niiden sitten hukata päivän tehokkain aika, siksi että se aika ei joillekin rytmiin sovi.
Älkää ihan oikeasti viitsikö, kyllä meidän pitää noudattaa ihan niitä normaaleita ja virallisia aikoja ja sopeutua niihin. Ei voi aina mukautua jonkin vähemmistön haluihin. Pää tyynyyn vaan yhdeksältä ja kännykät pois, niin kyllä se rytmi hiljalleen siirtämällä alkaa jossain vaiheessa toimimaan.Niin minua aina väsyttää iltapäivisin. On todella väärin, niin VÄÄRIN etten pääse silloin "kesken työpäivän" luontaisen rytmini vaatimille päikkäreille.
Kyllä siinä iltapäivän alussa kaikki jotain jaksaa. Ei se iltavirkkua aamuvirkuksi muuta, että menee klo 9 nukkumaan. Olen mennyt aikaisin nukkumaan ja herätä aikaisin viimeiset 7 vuotta, mutta silti aamupäivä väsyttää. Päikkärit eivät ole osa kenenkään luontaista rytmiä vaan rytmin sotkevaa lyhytkatseisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Työelämä kuitenkin noudattaa aikaisia päivän aloituksia. Ihan järkevää koulun valmistaa sitä varten. Muuten työelämään siirtyminen vaikeutuisi entisestään.
Tästä tulee vähän sellainen muna-kana ongelma kun kaikkien pitää noudataa samaa päivärytmiä pelkästään sen takia kun kaikki muut tekee samoin.
Itse tykkään lorvailla aamuisin hitaasti päivän käyntiin vaikka heräänkin yleensä siinä seitsemän jälkeen. Elämänlaatu paljon parempi kun voi mennä nukkumaan ja herätä sen mukaan mikä itsestä tuntuu parhaalta. Aika harvalle tämä vain on mahdollista.
Ei kaikki ole sellaisessa suorittavassa duunarityössä tai virastossa että työmaalla pitäisi olla klo 7 tai 8 reikä reikä...
Aamusta se päivä alkaa . Suurin osa töistä kin alkaa aamulla. Illalla hyvissä ajoin nukkumaan niin herää virheenä aamulla. Se on jämtti niin.
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi muuten pahitteeksi, jos psykologi kävisi muutaman kerran vuodessa puhumassa yleisellä tasolla raskaiden vastoinkäymisten ja välttämättömien poismenojen kohtaamisen käsittelystä. Nuorten keskuudessa on paljon kiusaamista ja pahoinvointia. Ammattiapu olisi suuri apu ja sitä voisi tarjota kaikille - jo ennaltaehkäisevästi. Meni hieman ohi aiheen, mutta kirjoitin silti.
Hyvä että kirjoitit:)
Nuorille tekisi todella hyvää ymmärtää psykologiaa jo ihan sen takia, että ymmärtävät, että se mikä sinusta on kivaa ja hauskaa läppää, voi toisesta tuntua todella pahalta. Olen pitkään miettinyt, että ainakin ylä-asteella pitäisi olla psykologian alkeita, että nuorilla olisi jotakin käryä, mikä toista ihmistä vaivaa, jos tämä on poikkeuksellisen hiljainen tms. Hämmästyttävän paljon olen nähnyt ihmisiä, jotka ihan oikeasti ovat ihmeissään, kun joku on apeana ja surullisena syrjässä eikä osallistu muiden kivaan toimintaan.
Vierailija kirjoitti:
Aamusta se päivä alkaa . Suurin osa töistä kin alkaa aamulla. Illalla hyvissä ajoin nukkumaan niin herää virheenä aamulla. Se on jämtti niin.
Aikuisena 20% on iltavirkkuja, joten heille on vähemmän töitä, mutta niitä ei tarvita, koska heitä tosiaan on vähemmän. Itse en herää virkeänä, vaikka menen klo 21:00 nukkumaan ja herään 7:00, kun aamupäivä väsyttää silloinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi muuten pahitteeksi, jos psykologi kävisi muutaman kerran vuodessa puhumassa yleisellä tasolla raskaiden vastoinkäymisten ja välttämättömien poismenojen kohtaamisen käsittelystä. Nuorten keskuudessa on paljon kiusaamista ja pahoinvointia. Ammattiapu olisi suuri apu ja sitä voisi tarjota kaikille - jo ennaltaehkäisevästi. Meni hieman ohi aiheen, mutta kirjoitin silti.
Hyvä että kirjoitit:)
Nuorille tekisi todella hyvää ymmärtää psykologiaa jo ihan sen takia, että ymmärtävät, että se mikä sinusta on kivaa ja hauskaa läppää, voi toisesta tuntua todella pahalta. Olen pitkään miettinyt, että ainakin ylä-asteella pitäisi olla psykologian alkeita, että nuorilla olisi jotakin käryä, mikä toista ihmistä vaivaa, jos tämä on poikkeuksellisen hiljainen tms. Hämmästyttävän paljon olen nähnyt ihmisiä, jotka ihan oikeasti ovat ihmeissään, kun joku on apeana ja surullisena syrjässä eikä osallistu muiden kivaan toimintaan.
Minä olen poikkeuksellisen hiljainen, eikä minua mikään vaivaa. Turhan päiväinen höpöttäminen on tyhjäpäiden hommaa, koska on aina tärkeämpää ajateltavaa.
Mun lapsella oli vaikeuksia nyt kesällä ehtiä kaupunkirippikouluun, joka alkoi klo 10. Nuorilla kaikki vaan siirtyisi. Myös harrastukset siirtyisi. En haluaisi, että vaikka nyt klo 21 loppuva harrastus alkaisi loppua klo 23.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsella oli vaikeuksia nyt kesällä ehtiä kaupunkirippikouluun, joka alkoi klo 10. Nuorilla kaikki vaan siirtyisi. Myös harrastukset siirtyisi. En haluaisi, että vaikka nyt klo 21 loppuva harrastus alkaisi loppua klo 23.
Nimenomaan näin. Ei se siitä mihinkään muuttuisi se tilanne, että aamulla ei meinaa jaksaa mennä kouluun. Jos koulun alkua siirretään tunnilla niin nuoret ulosmittaa sen valvomalla pidempään, kun ei tarvitsekaan aamulla niin aikaisin herätä ja ihan yhtä väsyneitä ollaan edelleen.
Ja maailma ei pyöri joidenkin väsyneiden teinien ehdoilla jotka haluavat pelata koko yön ja nukkua päivän, vaan täytyy muistaa että esimerkiksi koulun ja sen ympärillä pyörivien palveluiden henkilökunnallakin on oma elämänsä ja perheensä ym.
Jos koulun alkua myöhästettäisiin, niin sitten myös esim. opettajien, bussi- ja taksikuskien ym. päivärytmi myöhästyisi, ko. henkilöiden lasten päivärytmi myöhästyisi, joka taas vaikuttaisi päivähoidon tarpeeseen, josta hoitajien rytmi myöhästyisi jne. kyllä siitä melkoinen lumipalloefekti tulee.
Kyllä ne etuoikeutetut teini-ikäiset voivat sen verran tuntea vastuuta että heräävät ajoissa kouluun. Jos ei kiinnosta, niin voisi käydä tutustumassa elämään vaikka jossain kehitysmaassa missä ei ole koulutusta tarjolla. Voi nukkua niin pitkään kun huvittaa, vai miten se oli?
Vierailija kirjoitti:
Ap jatkaa. Minun piti kirjoittaa 11:00, eikä 14:00. Päivien pituus on myös ongelma, koska koulussa tehdään 5h jotain loppu aika palloilla tekemättä juuri mitään. Pitäisi vaan tiivistää niitä tunteja, koska ne asiat voitaisiin selittää selkeämmin jos niitä tiivistettäisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan näin. Ei se siitä mihinkään muuttuisi se tilanne, että aamulla ei meinaa jaksaa mennä kouluun. Jos koulun alkua siirretään tunnilla niin nuoret ulosmittaa sen valvomalla pidempään, kun ei tarvitsekaan aamulla niin aikaisin herätä ja ihan yhtä väsyneitä ollaan edelleen.
Ja maailma ei pyöri joidenkin väsyneiden teinien ehdoilla jotka haluavat pelata koko yön ja nukkua päivän, vaan täytyy muistaa että esimerkiksi koulun ja sen ympärillä pyörivien palveluiden henkilökunnallakin on oma elämänsä ja perheensä ym.
Jos koulun alkua myöhästettäisiin, niin sitten myös esim. opettajien, bussi- ja taksikuskien ym. päivärytmi myöhästyisi, ko. henkilöiden lasten päivärytmi myöhästyisi, joka taas vaikuttaisi päivähoidon tarpeeseen, josta hoitajien rytmi myöhästyisi jne. kyllä siitä melkoinen lumipalloefekti tulee.
Kyllä ne etuoikeutetut teini-ikäiset voivat sen verran tuntea vastuuta että heräävät ajoissa kouluun. Jos ei kiinnosta, niin voisi käydä tutustumassa elämään vaikka jossain kehitysmaassa missä ei ole koulutusta tarjolla. Voi nukkua niin pitkään kun huvittaa, vai miten se oli?
Jos minä nukun 21-7 niin nouseminen on vaikeaa, mutta jos nukun 0-10 ei väsytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minä nukun 21-7 niin nouseminen on vaikeaa, mutta jos nukun 0-10 ei väsytä.
Unohdin jatkaa. On toki niitä nuoria, jotka pelaavat niin kauan, kuin mahdollista, mutta on myös niitä, joita ennen kymmentä väsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Eihän työelämässäkään päivät ala myöhemmin vaan sen takia, että joku on "iltavirkku". Ei missään tapauksessa pidä myöhäistää, koska koulun tarkoitus olisi myös vähän opettaa yleisiä pelisääntöjä mitä myöhemmin elämässä tarvitaan.
Jos peruskoulun päiviä myöhästettäisi, kaikkia muitakin pitäisi myöhästyttää, myös jatko-opinnoissa. Se on jo nykyään ihan arkipäivää, ettei aikuiset opiskelijat esim. AMK:ssa meinaa selvitä esim. klo 9 alkavalle tunnille, myöhässä ollaan ihan surutta ja se tulee tavaksi.
Työelämässä tuollaista ei katsella, joten yhtään enempää ei saa ihmisiä totuttaa siihen, että nukutaan niin pitkään kuin huvittaa ja mennään sitten kouluun kun huvittaa.
Kyllä itse ainakin mene töihin vasta yhdeksäksi, osa tulee jo kuudeksi. Aiemmin tulevat sitten lähtevät aiemmin ja myöhemmin tulevat lähtevät myöhemmin, ei mitään ongelmaa. Ainoastaan palveluammateissa ja vuorotöissä ei ole mahdollista. Monissakin paikoissa voisi olla liukuva työaika, mutta sitä ei haluta ottaa käyttöön.
Työelämässä vasta vaihtoehtoja onkin. Voi tehdä töitä yöllä ja nukkua päivät ja vastaavaa. Ei ole kyse, että mennään kouluun, kun huvittaa vaan olisi tarkoitus myöhäistää, että kaikki olisivat virkeitä koulussa.