Tilasin ensimmäistä kertaa elämässäni 4 tunnin siivouksen kotiini. Järkytyin.
Me olemme myymässä asuntoa ja tilasin siivousfirman tehosiivoamaan kotia. Heidän piti siivota keittiö, vessat ja sauna perusteellisesti, muu koti oltiin jo hoidettu omin voimin. Halusin, että vessoissa seinäkaakelit kiiltäisivät, hanat olisivat kirkkaat, saunan ovi olisi puhdas, keittiössä uuni pesty, jääkaapin ovi siisti jne. Siis sellaista perusteellisempaa siivousta niistä paikoista, jotka jäävät tavallisessa viikkosiivouksessa imuroinnin ja lattianpesun jälkeen usein tekemättä.
Mies lähti meidän lasten kanssa Särkänniemeen päiväksi ja minä jäin vähän kuin "kotivahdiksi" siivojien takia. Halusin olla paikalla, jotta pystyin neuvomaan tarvittaessa. No, eilen sattumoisin jouduinkin ottamaan veljen kolme pientä lasta hoitoon ja olin siis näiden 1-4-vuotiaiden kanssa meillä. Vähän hankalaa oli väistellä siivoojia, mutta leikittiin olohuoneessa ja pihalla.
Kun siivoojat tulivat, he olivat ystävällisiä ja kysyivät ovelle vastaan tulleilta lapsilta nimiä ja ikiä. En muistanut kaikkien tarkkoja ikiä (siis muistin suurin piirtein, mutten ihan kuukautta) ja sanoinkin, etteivät ne ole minun, vaan hoidan heitä tämän päivän. Tajusin vasta myöhemmin, että siivoojat siis luulivat minun olevan joku lastenhoitaja, eikä suinkaan talon omistaja.
Siivoojat käyttäytyivät epäasiallisesti, pyysivät toisiaan katsomaan meidän likaisia uuneja ja vessanpöntön taustoja. Yökkäilivät suureleisesti jne. Ihmettelin aluksi, miten ihmeessä kukaan voi olla niin tyhmä, että tekee tuollaista, kun asunnon omistaja on vieressä. Olin niin hämmentynyt, etten saanut sanaa suustani. Sitten tajusin sen, että luulivat minua lastenhoitajaksi.
Siivoojat siivosivat neljä tuntia, naureskelivat meidän törkyisille lattialistoille ja vessan kaakeleille. Kun olivat lähdössä, annoin tulla. Sanoin, etten ole koskaan nähnyt mitään epäammattimaisempaa käytöstä kuin heiltä eilen. Kuka kehtaa tulla toisen kotiin yökkäilemään ja arvostelemaan? Näin ilmeistä, että tajusivat vasta silloin, että olen talon emäntä.
Laitoin palautetta siivousfirmaan välittömästi. Tänään sain vastauksen, jossa pahoiteltiin kovasti, ilmoitettiin laskun mitätöimisestä ja tarjottiin vielä tuntuvaa lahjakorttia.
Ihan vaan teille muillekin tiedoksi, jotka mietitte, mitä siivoojat teillä tekevät poissa ollessanne.
Kommentit (93)
Mä en usko tota laskun mitätöintiä.
Jos nyt ihan oikeasti sulla on joku siivooja käynyt, niin lasku tulee aina.
Siivoojat on nähnyt kaikenlaista, niin tuskin ne mitään enää hätkähtää.
NO, SIIVOSIVATKO HE HYVIN? Eli tuliko puhdasta ja kiiltävää? Ehtivätkö ottaa joka paikan, josta oli sovittu?
Siis mikä ihmisiä vaivaa? Te joiden mielestä yökkäily ja kauhistelu on ok?
Itsepähän ovat ammattinsa valinneet. Ei voi tulla yllätyksenä että jotkut siivottavat kohteet ovat todella likaisia! Ammattilainen ei yökkäile eikä kommentoi ikävästi toisen kotia, piste.
Teidän mielestä sekin on varmaan ok jos esim kätilö yökkäilee synnytyksessä ja haukkuu teidän alapään rumaksi? Tai jalkahoitaja yökkäilee pedikyyriä tehdessään ja kauhistelee kuinka haisevat jalat sulla on?
Vierailija kirjoitti:
NO, SIIVOSIVATKO HE HYVIN? Eli tuliko puhdasta ja kiiltävää? Ehtivätkö ottaa joka paikan, josta oli sovittu?
TARVIIKO HUUTAAA!??
Ihan sama, mene vaikka hammaslääkäriin joka paikkaa sun hampaita ja samalla haukkuu kun on likaiset hampaat, haiset ja sulla on hammaskiveä!!! Onko kiva?? Tulee ainakin paikattua ja mitä väliä vaikka haukkuukin sua ja sun hajuasi!!
Eli palvelu on palvelua, pitää juma osata käyttäytyä, vai tiedätkö sinä(kään) mitä on käytöstavat??
Huoh teitä siivoojia...
Ei, en halua olla siivooja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TARVIIKO HUUTAAA!??
Ihan sama, mene vaikka hammaslääkäriin joka paikkaa sun hampaita ja samalla haukkuu kun on likaiset hampaat, haiset ja sulla on hammaskiveä!!! Onko kiva?? Tulee ainakin paikattua ja mitä väliä vaikka haukkuukin sua ja sun hajuasi!!
Eli palvelu on palvelua, pitää juma osata käyttäytyä, vai tiedätkö sinä(kään) mitä on käytöstavat??
Huoh teitä siivoojia...
Huusin, jotta ap huomaisi viestini paremmin ja tulisi kertomaan työn jäljestä.
Miksi olet aggressiivinen? En missään kohtaan kirjoittanut, että siivouksen suorittaneiden henkilöiden keskustelu asiakkaan kodin siisteydestä tuossa muodossa, kun ap sen on esittänyt, olisi ok, joten meuhkaamisesi käytöstavattomasta hammaslääkäristä on turha. Minua yksinkertaisesti kiinnostaa, että siivosivatko he kunnolla, koska ap:n aloitusviestin otsikon ja alun perusteella odotin, että hän haukkuu siivoojien siivousjäljen.
Arvasit ammattinikin väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TARVIIKO HUUTAAA!??
Huoh teitä siivoojia...
Miksi olet aggressiivinen? En missään kohtaan kirjoittanut, että siivouksen suorittaneiden henkilöiden keskustelu asiakkaan kodin siisteydestä tuossa muodossa, kun ap sen on esittänyt, olisi ok, joten meuhkaamisesi käytöstavattomasta hammaslääkäristä on turha. Minua yksinkertaisesti kiinnostaa, että siivosivatko he kunnolla, koska ap:n aloitusviestin otsikon ja alun perusteella odotin, että hän haukkuu siivoojien siivousjäljen.
Ggggrrrrrr räyh räyh!
Mitä sillä on sulle väliä mikä se siivousjälki on, kysehän oli ammattitaidottomasta käytöksestä eikä ap kyseenalaistanut jälkeä! Tyhmä...
RÄYHH
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TARVIIKO HUUTAAA!??
Huoh teitä siivoojia...
Ggggrrrrrr räyh räyh!
Mitä sillä on sulle väliä mikä se siivousjälki on, kysehän oli ammattitaidottomasta käytöksestä eikä ap kyseenalaistanut jälkeä! Tyhmä...
RÄYHH
Älä tukehdu. Miksi se sinua vaivaa, mitä kyselen aloittajalta? Jätät ketjun, etkä enää lue tyhmän kirjoittamia viestejä, niin sun verenpaineesikaan ei nouse hälyttäviin lukemiin. Hauskaa kesää!
Vierailija kirjoitti:
Kyseinen tamperelaisfirma käsittääkseni suostuu mitätöimään laskut siksi, että yksi siivoojista on firman omistaja. Ottaa takkiinsa. Ottais ny onkeensa mieluummin sen palautteen!
Monet palveluafirmat unohtavat, pitävät liian kalliina tai tuhlauksena työntekijöittensä työhön perehdyttämistä. Jos se hoidettaisiin kunnolla ja kerrattaisiin aika ajoin yrityksen säännöt ja ohjeet, puolet valituksista putoaisi pois.
Voisi sanoa, että joidenkin yritysten mielestä "aina on rahaa maksaa kömmähdyksistä, mutta ei kunnon perehdyttämisestä".
En ymmärtänyt ollenkaan koko pointtia, siis olisiko niitä teidän paskoja pitänyt ihastella ja ottaa kuvia ja teettää tauluiksi ?????????????????????????????????????????????
Itse tein monta vuotta kotisiivouksia ja nautin työstä. Oli ihanaa mennä siivoamaan oikeasti likaisia koteja, kun näki heti kättensä jäljen. Ikinä en ajatellutkaan, että hyi helvetti tai ei vittu. Kerran jouduin tekemään parin kanssa isomman kodin siivouksen ja mua hävetti työparin käytös. Tuli ihan hakemaan mut varta vasten katsomaan wc-pöntön paskaskraidun.
AP:lle ihan tiedoksi, että moisesta saa ottaa nokkiinsa, hyvä että avasit suusi myös siivoojille päin naamaa. Ehkä ne tajus, miten typeriä oli ollu. Minua kuitenkin kiinnostaa...
TEKIKÖ NE HYVÄÄ JÄLKEÄ?
Et ole edelleenkään vastannut tähän.
Tilaisitko siivouksen uudestaan, jos siivooja olisi hiljaa?
Niin? Kaikissa firmoissa naureskellaan asiakkaille tavalla tai toisella. Sinä vain nyt satuit näkemään tämän livenä ja haukkuminen tapahtui niin että asiakas kuuli, mikä oli tietenkin paha virhe.
Et tiedä veljesi lasten tarkkoja ikiä?
Aha.