Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tilasin ensimmäistä kertaa elämässäni 4 tunnin siivouksen kotiini. Järkytyin.

Vierailija
26.07.2017 |

Me olemme myymässä asuntoa ja tilasin siivousfirman tehosiivoamaan kotia. Heidän piti siivota keittiö, vessat ja sauna perusteellisesti, muu koti oltiin jo hoidettu omin voimin. Halusin, että vessoissa seinäkaakelit kiiltäisivät, hanat olisivat kirkkaat, saunan ovi olisi puhdas, keittiössä uuni pesty, jääkaapin ovi siisti jne. Siis sellaista perusteellisempaa siivousta niistä paikoista, jotka jäävät tavallisessa viikkosiivouksessa imuroinnin ja lattianpesun jälkeen usein tekemättä.

Mies lähti meidän lasten kanssa Särkänniemeen päiväksi ja minä jäin vähän kuin "kotivahdiksi" siivojien takia. Halusin olla paikalla, jotta pystyin neuvomaan tarvittaessa. No, eilen sattumoisin jouduinkin ottamaan veljen kolme pientä lasta hoitoon ja olin siis näiden 1-4-vuotiaiden kanssa meillä. Vähän hankalaa oli väistellä siivoojia, mutta leikittiin olohuoneessa ja pihalla.

Kun siivoojat tulivat, he olivat ystävällisiä ja kysyivät ovelle vastaan tulleilta lapsilta nimiä ja ikiä. En muistanut kaikkien tarkkoja ikiä (siis muistin suurin piirtein, mutten ihan kuukautta) ja sanoinkin, etteivät ne ole minun, vaan hoidan heitä tämän päivän. Tajusin vasta myöhemmin, että siivoojat siis luulivat minun olevan joku lastenhoitaja, eikä suinkaan talon omistaja.

Siivoojat käyttäytyivät epäasiallisesti, pyysivät toisiaan katsomaan meidän likaisia uuneja ja vessanpöntön taustoja. Yökkäilivät suureleisesti jne. Ihmettelin aluksi, miten ihmeessä kukaan voi olla niin tyhmä, että tekee tuollaista, kun asunnon omistaja on vieressä. Olin niin hämmentynyt, etten saanut sanaa suustani. Sitten tajusin sen, että luulivat minua lastenhoitajaksi.

Siivoojat siivosivat neljä tuntia, naureskelivat meidän törkyisille lattialistoille ja vessan kaakeleille. Kun olivat lähdössä, annoin tulla. Sanoin, etten ole koskaan nähnyt mitään epäammattimaisempaa käytöstä kuin heiltä eilen. Kuka kehtaa tulla toisen kotiin yökkäilemään ja arvostelemaan? Näin ilmeistä, että tajusivat vasta silloin, että olen talon emäntä.

Laitoin palautetta siivousfirmaan välittömästi. Tänään sain vastauksen, jossa pahoiteltiin kovasti, ilmoitettiin laskun mitätöimisestä ja tarjottiin vielä tuntuvaa lahjakorttia.

Ihan vaan teille muillekin tiedoksi, jotka mietitte, mitä siivoojat teillä tekevät poissa ollessanne.

Kommentit (93)

Vierailija
61/93 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kahdelta ammattilaiselta menee neljä tuntia moisiin hommiin, siis yhteensä kahdeksan tuntia niin yökkäilyyn on taatusti ollut aihetta. Uunin liotus ja puhtaaksi vuoleminen lienee vienyt eniten aikaa, luitte oikein, karsta pehmitetään liottamalla ja vuollaan raapalla pehminneet pois jotta voi laittaa uudelleen likoon, toistetaan 3-8 kertaa karstan määrästä riippuen.

Olen siis siivonnut kaikenlaista, vaitiolovelvollisuus rajoittaa. Yleisesti yökkiminen on tullut asiakkaan taholta ja häntä on sitten lohduteltu tai mietitty yhdessä kannattaako jokin juttu siivota vai olisiko halvempaa uusia kyseinen asia. Asiakkaan ollessa paikalla on keskusteltu asioista joihin hän halutessaan voi osallistua, työkavereiden kesken jutellaan ihan kaikesta, vähiten käsillä olevasta työstä. Ammattilaisen ilme ei saa värähtää vaikka mitä olisi vastassa, mistä voi tietää ettei esim. kalmasiivouksen kohdalla ole kysymys asiakkaalle läheisestä ihmisestä (lähes aina on!). Yleensä toivomme että asiakas poistuisi paikalta, varsinkin jos tilanteessa on lapsia koska tehoaineet ovat toisinaan haitallisia, ei siksi että saisimme arvostella vaan kaupallisista syistä, ennen ja jälkeen- vaikutus on tehostetumpi ja tyytyväisyys suurempi:).

Kiitos sinulle siitä, että olet selvästi fiksu ihminen ja autat muita ihmisiä.

Meilläkin on ollut suvussa eräs itsemurha, ja kaltaisesi ihmisen kohtaaminen siivoustilanteessa olisi ollut helpottavaa.

Mukavaa, että kaikkien outojen ihmisten keskellä on vielä selvästi aikuisia ja järkeviä ammattilaisia.

Vierailija
62/93 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkään en ymmärrä, mikä itsestäänselvyys on se, että tietää sisarustensa lasten iät. Esimerkiksi minä en tiedä. Kännykkä hälyttää lähellä olevasta syntymäpäivästä.

Eräs tuttavaperheeni pyysi kerran valvomaan asuntonsa loppusiivousta. He olivat myyneet asunnon ja olivat muuttaneet jo toiselle paikkakunnalle. Minulla oli asunnon avain ja minä lupasin olla asunnossa sen aikaa, kun siivousfirman työntekijät sen siivosivat.

Kyseessä oli koliikkivauvaperhe, joka oli siivonnut kodissaan säännöllisesti terveydelle olennaiset paikat. He tarkoituksella olivat jättäneet siivoamatta epäoleelliset paikat, koska tiesivät siivouttavansa asunnon kunnolla muuttonsa jälkeen.

Olin siis paikalla vastaanottamassa siivoojia ja sanoin, että olen asunnon omistajien tuttu. Siivoojat arvostelivat todella epähienosti lähes joka asiaa. Hyihyttelivät, yökkäilivät, ihmettelivät, miten jotkut voi "elää tällaisessa paskassa".

Ihmettelin kovasti siivoojien asennetta ja sanoinkin siitä. Ylipäänsä pidin heitä melkoisen typerinä. 

Työn jälki ei ollut erityisen hyvä ja kännyköitä räplättiin joka välissä.

Tapahtui Oulun seudulla. Firman nimeä en valitettavasti muista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/93 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut siivoojana muutamassakin eri yrityksessä ja kyllä todellakin monet yökkäilevät ja kommentoivat todella ikävästi aivan jatkuvasti. Tosin asiakkaan edessä en kertaakaan ole nähnyt kenenkään näin tekevän.

Vierailija
64/93 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 61, Halit ja jaksamista sinulle.

t. 59

Vierailija
65/93 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näitä löytyy, eikä ole provoja.

Tiedetään ilman tilaamistakin,että aikaa ja rahaa palaa turhaan,onko kotimaisia vai ulkomaisia?

Nämä voivat lypsää mm. Ikäihmisten "siivoamisista" proviikkaa kuten kotipalvelun siivouspalvelu joka ei käytännössä tee juuri mitään.

Vierailija
66/93 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme jankkaajia täällä. Ei kai ap olisi tilannut siivoojia, jos koti olisi ollut prima-kunnossa. Kenen koti muuten on muuttohetkellä,kun ollaan viikko/kuukausikaupalla pakattu tavaroita? Mielestäni käytös oli epäasiallista, jopa törkeätä.

Vierailija
67/93 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisessa saastaisessa läävässä viestisäikeen aloittaja asuu????

Vierailija
68/93 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten huomataan, mammat asuu puhtoistakin puhtoisemmassa kodissa. Pisteet heille vaikka epäilen. Tuo että 2 kodinsiistijää tekee 4 h työtä ei ole mitenkään luettavissa asunnon likamäärään. Koska firmalla voi olla aina valmius lähteä muuttosiivoukseen kahden voimin ja laskuttaavat molemmista. Tämä siksi että kun jo valmiiksi on 2 tekijää voidaan varautua. Yleensähän kotisiivous aloitetaan kohteessa käymällä ja kartoittamalla tarve. Ymmärsin ettei tässä tehty etukäteiskäyntiä vaan tilattiin siistijät muuttosiivoukseen.

Toiseksi olipa paikka mikä hyvänsä ja paikalla kuka tahansa ei asiakaskohteen asioita kommentoida. Niistä ei tulisi kommentoida myöskään vaikka ei ketään paikalla koska se on hyvä tapa tottua siihen ettei sano sopimattomia. Jos joku kohta on asiakkaan kannalta tai muutoin liian työläs tai hankala siivottava, otetaan yhteys sopimuksen tehneeseen työnantajaan joka sitten sopii asiasta asiakkaan kesken.

Siistijä joka yökkäilee esim wc pesussa ei sovi alalle. Ei myöskään siistijä joka tekee parinsa kanssa kaikki työt niin että juttelevat kokoajan. Parityöskentely siivouskohteessa tarkoittaa että työt jaetaan ja vain ne työt joissa tarvitaan kahta tehdään yhdessä. Wc ja uuninpesu ovat yksin tehtäviä töitä mutta raskaiden huonekalujen siirto tai mattojen puistelu kahdestaan tehtäviä.

Vierailija
69/93 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä siis haluat saavuttaa tällä avauksella? Etkö pidä siivoojista?

Vierailija
70/93 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoinen ketju. Ihmettelen näitä:

1. Joillain keskustelijoilla tosi kovat aggressiot päällä ja kohteena aloittaja

2. Jos itse haluaisin maksullisen palvelun jossa henkilö tulee arvostelemaan kotiani, ei se olisi siivooja vaan ihan joku muu taho.

3. Jos maksan palvelusta, sä et arvostele mua tai kotiani. Piste.

4. Naurattaa ketjun tossukat. :D Tuu vaan mun kotiini ja hauku mun koti ja lapset ja mies ja tavat kovaan ääneen, ei se mua haittaa. Mitä halvattua? Jotain kunnioitusta! Omassa kodissani en katsoisi tuollaisia kyrpänaamoja vaan heittäisin ulos. Tosin ymmärrän ap:n tavan, nyt sai haluamansa eli kodin puhtaaksi ja halvalla. Oma temperamentti ei joustaisi tuohon, eikä sen kuulukaan.

Vierailija
71/93 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi harmillista. Itse olen tehnyt paljon siivoustyötä ja työkaverit ovat olleet mukavia ja fiksuja. Mutta sitten oli tämä eräs, jo viisikymppinen nainen, joka oli painajainen. Ei käytöstapoja, kamala jäkätys ja käkätys joka asiasta ja sellainen kähisevä viskibasso-räkätys päälle. Teki kyllä huolellista jälkeä, mutta se työn edistyminen oli hidasta puhelinta samalla räpläten. Kyllä toisen kotiin ja ylipäänsä töihin mennään kunnioittavalla asenteella.

Oliko tämä Oulussa?

Tämäkin Tampereella.

Vierailija
72/93 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvitteletko että mua kiinnostaa mitä siivoojat on mieltä mun kodista? Mun puolesta saavat vaikka yökkäillä koko sen ajan, kunhan kaikki on siistiä kun tuun kotiin.

Vierailija
73/93 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä homma, että noin epäasiallisia työntekijöitä on alalla. Kannattaisi varmaan heidän vaihtaa toiselle alalle, jos niin kovin oksettaa. Kuka muka olettaa, että asiakas tilaa neljän tunnin siivouksen, jos koti on jo täydellisessä kunnossa... Kummaa touhua.

Vierailija
74/93 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Latvasta laho

Vierailija
75/93 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko. Lastenhoitajaksi luultu voisi hyvinkin olla talon emännän tuttu. Kukaan ei naureskelisi tuollaisessa tilanteessa paikan siivottomuudelle. Eivätkä siivoojat muutenkaan jaksaisi innostua naureskelemaan asialle, johon törmäävät koko ajan töissä. Keksi ensi kerralla parempi provo.

Eikö ne isännät yleensä ole läheisempiä niiden lastenhoitajien kanssa?

Vierailija
76/93 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon nähnyt ihmispaskaa lattioilla ja kolmen sentin kerroksen kuolleita banaanikärpäsiä keittiön tasolla. Wc pöntössä kellui iso ihmisen paska ja omistaja kotona. Onneksi lupasi saada pitää kengät jalassa. Mutta ei kyllä naurattanut.

T. Entinen siivooja

Vierailija
77/93 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus vuosia sitten minäkin työkohteessa huudahdin työkaverille että tyyliin "täällähän on kusta ja paskaa pitkin lattioita". Kyseessä oli ihan vakkari asiakas ja muutamassa huoneessa oli perheen koiran (aikuinen koira ei edes pentu ) vanhaa ja kuivuutta paskaa ja kusta nurkissa. Ja perhe oli siis "normaali" yrittäjäperhe. Toivottavasti talon isäntä kuuli kommenttini, kyllä minä pidän pikkasen vajaina porukkaa joka paskassa asuu. Enkä tykkää, jos lemmikkejä ei hoideta kunnolla. Luultavasti ei kuullut kun ei sanonut mitään :D Mutta en yökkäillyt ;)

Vuosikausia siivonneena tiedän, että monilla asiakkailla on tapana tulla yllättäen hiippaillen kotiin ihan vaan tarkistaakseen, mitä siivooja tekee. Näihin ansoihin en itse mene :) Työkaverin kanssa voi jutella neutraaleja juttuja ja arkaluontoisemmat kuiskaten. Ja kännykkä pidetään poissa käsistä ellei pomo soita.

Vierailija
78/93 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En taas tajua miksi kaikkia aloituksia syytetään provoiksi... hoh hoijaa, vauva.fi tätejä taas liikkeellä...

Ap:lle, hyvä että mitätöivät laskun, olet sen ansainnut. Itse olisin pahoittanut myös mielen ja antanut rajua palauttetta...

Jos siivoojat käyttäytyvät enemmänkin näin kuin mainitsevat, saavat pitää _se on vain siivooja kun ei muuhun kykene_ maineensa!!!

Ai miksei kukaan halua olla siivooja... noh, lukekaa kirjoitukset, arvostuksensa ansainneet!

Vierailija
79/93 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö.

Vierailija
80/93 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin... salakuuntelija kuulee joskus epämiellyttäviä totuuksia :D