En ymmärrä aikuisia,jotka menevät nukkumaan jo klo 21.
http://www.is.fi/terveys/art-2000005302832.html
Tässä taas huomataan, ettei sisäinen kello vaan toimi jos menee niin aikaisin unille.
Kommentit (38)
Olisipa ikävää mennä nukkumaan klo 21, meillä mennään nukkumaan 23-01 välillä. Nukumme niin pitkään kuin nukuttaa. Olisi kamala mennä töihin aamusta, hirveää. Nautin vapaudesta. T: eläkkeellä
No jos herää aamulla viideltä niin kiva mennä aikaisin nukkumaan että saa unta tarpeeksi.
Meen nukkumaan kolmen aikoihin, ihan passeli ajankohta mulle. Kaikkein raskainta on jos joutuu muuttelemaan kokoajan heräämisajankohtaa. En ymmärrä miten jotkut jaksaa vaivautua valittaa jostain kesä- ja talviajasta kun toiset joutuu muuttamaan rytmiä kymmeniä tunteja jokaisen viikon aikana, siihen nähden kaksi tuntia vuodessa ei luulisi olevan vaikeaa.
En ymmärrä aikuisia, jotka eivät osaa mennä nukkumaan ajoissa ja sitten nukkuvat puoli päivää.
Se on hienoa, että voit myöntää kyvyttömyytesi ymmärtää toisten erilaisuutta ap. Siitä se lähtee!
Itse herään yleensä noin 5.30 viikonloppunakin ja jos menee yli 8.00, tuntuu, että päivä on pilalla. Aamun tunnit ovat parhaita. Nukkumaan mene, kun siltä tuntuu eli yleensä noin klo 22, mutta saattaa mennä myöhempäänkin.
Olisihan se kiva mennä noin aikaisin, kun herää itse ennen viittä. Mutta kun asuinkumppanit elää eri rytmissä niin vaikeaa sitä on mennä niin aikaisin, kun aina joku aiheuttaa jotain hälyä. Yleensä menen nukkumaan 23 ja ylös sitten klo 4.45.
Ihan saman pituinen se on se päivä riippumatta siitä nukkuuko sen kahdeksan tuntiaan illasta lähtien vai aamuyöstä lähtien.
Ahdistukseen on lääkkeitä ja terapiaa saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Aamun tunnit ovat tehokkaampia kuin illan.
Niin ovat, paljon tehokkaampia. Seitsämältä eli helvetin aikaisten kun pitää nousta tarvin herätyskellon. Yhdeksältä saatan herätä ihan normaalisti. Se on silkkaa sairautta että mailma on 8-17. Ihan hyvin voisi olla tunnin tai kaksi myöhemmin? Tai oikeasti eri vuorot aamuvirkuille ja normaaleille.
Minusta on mukava käydä siinä 21-22 aikoihin nukkumaan ja herätä suht aikaisin virkeenä töihin. Muutenkin liian moni aikuisten ongelma johtuu vain siitä, etteivät nuku tarpeeksi. Tykkään olla poikkeus siihen.
Vierailija kirjoitti:
Ne, jotka tekevät noin vapaaehtoisesti ovat niitä aamuvirkkuja. Rytmiä on vaikea siirtää.
Ei kun se on pakko. Herään 5.30. Olen aina väsynyt vaikka menen nukkumaan 21.00.
Kuulun niihin, joiden on _pakko_ saada nukuttua se 9h, että olisi virkeä. Töihin herättävä kuudelta, joten juurikin yhdeksältä tulee mentyä nukkumaan.
Se on kyllä paha, kun olen niin aamu-uninen etten saa mitään silloin aikaiseksi, ja ilta olisi mun aikaa, mutta pakko mennä nukkumaan, jotta joten kuten jaksaisi. Viikonloppuisin menen yleensä klo 23-00 nukkumaan, ja herään sitten yhdeksään mennessä. Se on hyvä aika, ei tunnu olevan läheskään niin väsynyt, mutta ei tule koko päivää nukuttua.
Jos väsyttää liikaa niin kyllä mäkin menen nukkumaan aiemmin.
Ehkäpä jo klo 20. Ehtii sitten peuhata pari tuntia vaimon kanssa.
En minäkään ennen ymmärtänyt (paitsi niiden kohdalla jotka joutuvat heräämään epänormaalin aikaisin). Olin järkyttynyt tavattuani mieheni, kun hän meni jo tuolloin klo 21 nukkumaan, ja omalla kohdallani ilta oli vasta aluillaan ja itse virkeimmilläni. Nykyään menen suunnilleen samoihin aikoihin miehen kanssa nukkumaan, en vaan jaksa jäädä itsekseni valvomaan. Sitä paitsi tykkään nukkumisesta, mitä enemmän, sen parempi.
No vähän on pakko mennä nukkumaan 20-20, koska en saa heti unta ja viideltä on herätys jos on aamuvuoroon meno.
Tuntuisi törpöltä nukkua aamupäivään. Töissä käydessä tuntui helpottavalta jos oli vapaapäivä ettei aamulla tarvinnut lähteä, ei pitkään nukkumisen tähden en vain pääse heti aamusta vireeseen vaikka heräisin aamuyöllä.
Jos olisit yhtä väsynyt kuin minä klo 21, ymmärtäisit. Minun on vaikea ymmärtää yhtä tultuani, joka nukkuu kymmeneen yhteentoista saakka aamuisin. On aina ollut hyvin saamaton ja nyt hänellä kyläillessäni kun odottelin hänen heräämistä 4 h aamulla, päättelin, että saamattomuus johtuu varmasti osittain myös siitä. Elää kuitenkin loppupäivän ihan kuten muutkin ja rauhoittuu illalla somettamaan ja katsomaan telkkaria jo hyvissä ajoin. Itselläni aktiivisin ja energisin aika on aamupäivällä ja jos se osa päivästä menisi nukkuen, niin missähän olisin nyt. Varmaan siinä missä hänkin, eli ei juuri mitään ole hän saavuttanut elämässään. En edes kovin mielelläni kyläile tuollaisissa paikoissa, tuntuu, että menee lomapäivä hukkaan kun vain jotain pientä ehtii siinä iltapäivällä touhuamaan. Sama ihminen ei pidä suunnittelusta, joten siinä puolen päivän jälkeen, hitaan ja pitkän aamiaisen jälkeen ryhdytään pohtimaan, että mitä tehtäis ja sitten tuntuu jo, että mitään isompaa ei ainakaan enää ehdikään sinä päivänä tai menee koko päivä. Jollekin tuo on ihanuutta, minulle ei.
Tällä toinen samanlainen. En ole koskaan ymmärtänyt, että miten toisilla on omaa aikuisten aikaa iltaisin lasten mentyä nukkumaan, kun itse lähes aina nukahdan ensimmäisenä.