Pienten lasten nukutus, EN JAKSA ENÄÄ
Asun yksin kahden lapsen kanssa. Ikää 4 ja 5 vuotta.
Lasten nukuttaminen on ollut aina vähän haastavaa. Lasten isän kanssa tuli ero vuosi sitten ja olen päävastuussa lapsista. Päivät työskentelen vaativassa työssä lasten psyk sairaanhoitajana laitoksessa ja illat menee omien muksujen kanssa. Kerran viikossa pääsen käymään harrastamassa.
Olen ihan loppu. Työ vie oman osansa energiastani ja iltaan asti jaksan kyllä olla hyvä äiti. Mutta nukuttaminen, tämä on yhtä helvettiä! Lapsetkin jo varmaan oireilevat levottomuudellaan äidin huonoa jaksamista mutta ihan oikeesti en tiedä enää mitä tehdä. Sairaslomaakin olen jo miettinyt, toisaalta se tuntuu huonolta vaihtoehdolta kun olen vasta aloittanut uudessa työpaikassa ja minulla on paljon vastuuta.
Haluaisin itkeä ja huutaa ja karjua vaan ei.. Vituttaa tämä oma elämä.
Anteeksi sekavasta avautumisesta, ei vaan ole just nyt ketään kuka ymmärtäisi..
Kommentit (31)
Meillä esikoinen meni pienenä nukkumaan klo 21 ja kuopus klo 22. Eka oli unipupu ja toka vähäuninen.
Ei heitä mitenkään erikoisemmin nukutettu. Iltapala, iltahommat ja iltasatu ja hyvää yötä.
Kun valot oli sammutettu (pieni yövalo oli) niin sen jälkeen ei saanut enää hömpötellä.
Unirutiinit oppivat jo vauvana. Tyttö alkoi nukkua itse täydet yöt 3kk ja poika 8kk.
Meidän poika oli huono nukkumaan pienenä,ensimmäiset 3v olin niin väsynyt että tuntui välillä siltä että voi nukahtaa seisovilleen.
Nyt 5v ja menee niin nätisti nukkumaan klo21.00. Aamulla herää aikaisin klo5-6.00 mutta nousee ja touhuilee omiaan ja antaa vanhempien nukkua. Onneksi.
Noin isot lapset ymmärtää jo järkipuhetta. Ihan sanot suoraan että äiti on nyt niin väsynyt että näihin iltoihin pitää tulla joku tolkku ja et jaksa tuota rumbaa joka ilta. lapset saa sitten itse keksiä ja ehdottaa jotain mikä auttaisi rauhoittumaan ja nukahtamaan ilman "nukuttamista".
Lasten kanssa voi keskustella ja sopia asioita. Ja sovituista asioista pidetään kiinni puolin ja toisin.
Jos puhe ei tehoa niin armeijakuri käyttöön pariksi illaksi että saa kierteen poikki.
Joo. Mulle kaveri kertoi että laittaa vauvan vain vaunuihin parvekkeelle ja antaa sen nukahtaa itsekseen. Oon itse lastensairaanhoitaja ja tosi ylihuolehtiva. No, aloin myös vain pukata tyypin partsille ja sinnehän se nukahti.
Jos et jaksa nukuttaa niin älä nukuta. Kyllä se uni tulee.
Jotta et ala inhoomaan kakruja niin teet iltaisin kaikkea mistä tykkäät, katsot netflixii, syöt salaa namia, oot facessa, lapset kyllä keksii omat touhut ja annat niitten nukahtaa tukevan iltasapuskan päälle.
On ollut perheitä joissa on 10 lasta ja miehet ei osallistu, lapset kyllä pärjää jos on ruokaa ja tyytyväinen mami..
Miksi 5v. pitäisi edes nukuttaa? Tuossa vaihessa pitäisi riittää iltasatu.
Nukkumaan menoaika riippuu lapsen unentarpeesta. Vähäunista on ihan turha pakottaa unille klo 20.
Meillä nukkuaika oli 21-22. Ja tämä sama aina vauvasta lähtien paitsi jouluna ja juhannuksena. Rutiinit helpottaa. No toki jos oli yövieraita tai olimme itse yökylässä niin joustoakin löytyi.
Käyttäjä2351 kirjoitti:
Olin 19v kun olin työharjoittelussa päiväkodissa ja jotenkin opin siihen, että 14 lasta, 4 aikuista. 0-3v ryhmä. Kyllä se meni. Itsekin loikin välillä pinnasänkyjen välissä (hitto sitä oppii ninjataidot) rauhoitellessani lapsia.
Mutta ihan nukkumisesta. En ihmettele yhtään, että lapsille soi cd. Itsellä monesti kotona soi TV pienellä, jos en saa unta.-.-
Päätoimisena työnä tuo sujuu virkeänä puolen päivän aikaan. Mutta kotona pitäisi samaan aikaan tehdä kaikki muukin, mikä omaankin iltaan kuuluu + pyykit, tiskit, siivous, vaatteiden laitto lapsille seuraavaa hoitopäivää varten jne. Ja jos on ihan rätti itse, ei nukutusta jaksa, jos se ei suju.
En ole ap, mutta joskus vähän turhauttaa nämä "rutiinit, ovi kiinni ja hyvää yötä" tyypit. Vähän ylimielistä
Pyydä melatoniiniresepti, omalla lapsella se on ainakin ollut pelastus.
Minä ymmärrän sua! On kamalaa, kun elämä on muutenkin raskasta ja sitten edes iltamyöhällä ei pääse lepäämään kun lapset ei nuku. Olen ollut 80% yh siitä asti kun kuopus oli vauva ja olin ihan hajoamispisteessä moneenkin otteeseen.
Minä olen myös ainoa vanhempi lapselle, joka on koko ikänsä nukahtanut vasta 22-23 välillä. Muistan hyvin sen tuskan, kun yritti saada lapsen jäämään sänkyyn, että pääsisin tekemään kotityöt ja saisin vähän omaa aikaa, mutta lapsi vain pomppi ylös vähän väliä.
Meillä auttoi ehkä juuri sinun lastesi iässä äänikirja. Saisiko lapset kuuntelemaan jotain kirjaa ja edes jäämään sänkyyn rauhallisina, vaikka eivät nukahtaisikaan?
Lapsen ollessa ihan pieni, sain hänet nukahtamaan vain esittämällä nukkuvaa vieressä. Aloin silloin kuunnella itse äänikirjaa, jotta pysyisin järjissäni.
1-3-vuotiaiden kanssa on hiukan eri asia kuin 5-vuotiaiden kanssa. Vauvat ja taaperot nukkuvat paljon, joten he nukahtavat helposti päiväkodissakin, mutta yli kolmevuotiaat eivät todellakaan nuku päiväunia (ainakaan suurin osa, vaikka pk:ssa onkin pakkomakuutusta).