Oikeasti edullista ruokaa, mitä syödä?
Mikä on oikeasti edullista ruokaa?
Kahden lapsen yksinhuoltajana hirvittää ruoan hinnan nouseminen. En ole ikinä ennen juossut tarjousten perässä tai vahdannut kauhean tarkasti, mitä meillä syödään, mutta nyt tuntuu että on pakko.
S-Marketin iltatarjouksia en pysty hyödyntämään, kun en voi lähteä enää ilta yhdeksältä kauppaan.
Kommentit (28)
Halvimmaksi tulee syödä normaalirasvaisena kaikki ruoka, koska ruokamäärä pysyy kohtuudessa. Kaikki "kevyt" ruoka lisää vain nälkää. Sokeri on myös sellainen, joka vain yllyttää syömään lisää.
Ostin herneitä ja soijarouhetta, ja tein hernekeiton itse. Hyvää talviruokaa ja todella edullista.
Kasvissosekeitot ovat edullisia myös. Meillä vain lapset ei välitä näistä.
Makaronilaatikko makaronista ja soijarouheesta, tosi hyvää ja lasten mieleen.
Vanha kunnon suomiruoka eli keitetyt peruna ja kastike soijarouheella höystettynä vaikka kaaliraasteen tai porkkanaraasteen kanssa on edullista ruokaa, ja uppoaa lapsiin. Ylipäätään perunat on edullinen ja aika monikäyttöinen raaka-aine.
Usein syödään puuroja, esim. riisipuuroa, ja siihen lisukkeeksi leivän päälle paistettuja kananmunia.
Minulla on ollut onni asua lapsena ja nuorena 20-luvulla syntyneen mummoni kanssa samassa taloudessa ja palaan usein miettimään, millaista ruokaa mummovainaa silloin 70- ja 80-luvulla teki. Ei ollut ikinä eineksiä, noutoruokaa, hyvin harvoin kaupasta ostettuja herkkujakaan vaan ne leivottiin itse, mutta mielestäni syötiin ihan monipuolista ja maukasta ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Pakasteet.
Kannattaa käyttää pakastealtaiden kiertämiseen aikaa. Esim kokonainen kana 6e, kalakuutiot 4e, jne kasviksista puhumattakaan.
Linssit. Niistä saa maukasta ja täyttävää ruokaa. Ohjeita on keittoihin ja patoihin jne. Kannattaa hankkia kuivattuina ja huuhtelun kautta keittää itse. Kypsyy nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin herneitä ja soijarouhetta, ja tein hernekeiton itse. Hyvää talviruokaa ja todella edullista.
Vanha kunnon suomiruoka eli keitetyt peruna ja kastike soijarouheella höystettynä vaikka kaaliraasteen tai porkkanaraasteen kanssa on edullista ruokaa, ja uppoaa lapsiin. Ylipäätään perunat on edullinen ja aika monikäyttöinen raaka-aine.
Usein syödään puuroja, esim. riisipuuroa, ja siihen lisukkeeksi leivän päälle paistettuja kananmunia.
Minulla on ollut onni asua lapsena ja nuorena 20-luvulla syntyneen mummoni kanssa samassa taloudessa ja palaan usein miettimään, millaista ruokaa mummovainaa silloin 70- ja 80-luvulla teki. Ei ollut ikinä eineksiä, noutoruokaa, hyvin harvoin kaupasta ostettuja herkkujakaan vaan ne leivottiin itse, mutta mielestäni syötiin ihan monipuolista ja maukasta ruokaa.
Suksi nyt kuuseen soijarouheinesi. Lapset tarvitsevat hyvää ravintoa.
Suksi sinä kuuseen tietämättömyytesi ja ennakkoluulojesi kanssa.
Puolitin lihan käytön. Esim. 400 grammaa jauhelihaa. Toisesta puolikkaasta keitto ja toisesta pastakastike. Tilalle lisää kasviksia. Maistuu edelleen hyvältä.
Mä tein eilen myös hernekeiton! Tein sen tosin enemmän hollantilaisittain ja herneiden (pussi 1 euro) lisäksi laitoin sinne pussin vihannessekoitusta (pussi alle euron).
Tällä kertaa hifistelin ja palastelin sinne myös paketin savutofua, mutta se ei ole mikään välttämättömyys.
Oma vinkkini on, että kannattaa vilkaista sinne pakastealtaaseen. Itse käytännössä syön kaikki kasvikseni sieltä. On erilaisia edullisia perussekoituksia, mutta myös yksittäisiä kasviksia, esim kukkakaali. Toki sieltä löytyy myös kalliimpia sekoituksia, jotka on ehkä jo valmiiksi maustettuja, mutta näitä en itse ole käyttänyt. Oma syyni pakastevihanneksiin on, että olen älyttömän laiska kokki. Edullisuus on tietty plussaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suksi nyt kuuseen soijarouheinesi. Lapset tarvitsevat hyvää ravintoa.
Suksi sinä kuuseen tietämättömyytesi ja ennakkoluulojesi kanssa.
Ei ole kyse mistään ennakkoluuloista, vaan tiedosta ihmisen tarvitsemasta ravinnosta. Soijarouhe ei siihen kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Kasvissosekeitot ovat edullisia myös. Meillä vain lapset ei välitä näistä.mielestäni syötiin ihan monipuolista ja maukasta ruokaa.
Pilkot kasvissosekeiton joukkoon halpisnakkeja tai heität sekaan seitiä tai jauhelihaa,"koskenlaskijaa" tms se on vaan tottumiskysymys!
ps esim päiväkodissa kaupattiin porkkanasosekeittoa "aurinkokeittona", hyvin teki kauppaansa!
Ankean väriset ei menestyneet!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvissosekeitot ovat edullisia myös. Meillä vain lapset ei välitä näistä.mielestäni syötiin ihan monipuolista ja maukasta ruokaa.
Pilkot kasvissosekeiton joukkoon halpisnakkeja tai heität sekaan seitiä tai jauhelihaa,"koskenlaskijaa" tms se on vaan tottumiskysymys!
ps esim päiväkodissa kaupattiin porkkanasosekeittoa "aurinkokeittona", hyvin teki kauppaansa!
ÄLÄ SÄIKÄHDÄ sanaa diabetes, on vaan kätevästi yhdessä paikassa helppoja keittoja ilman ihme kikkailuita!
https://diabeteslehti.diabetes.fi/keittokirja/2016/04/11/keitot/
Tein eilen tomaattikeiton - tomaattimurskaa, juuston loppu ja jauhelihaa, kermaa ja lihaliemikuutio. Olisin lisännyt papuja, jos olisi ollut. Keiton hinnaksi tuli noin kolme euroa ja sitä sain noin 1,2 litraa - lihaakin on reilusti(osa 700g pakkauksesta), broileri olisi ollut parempi lisä.
Keitot ovat edullisia ja variaatioita on loputtomiin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi soijarouhetta hernekeittoon? Sehän on sama kuin laittaisi herneitä papukeittoon. Sitä paitsi, soijarouhe on törkeän pahaa. Siis oikeasti, en käsitä, että sitä joku vielä ostaa. Keitetyt perunat soijarouheella höystettynä ei todellakaan ole vanhaa kunnon suomiruokaa, mitä ihmettä? Mistä näitä soijarouhelähettiläitä oikein tulee? Armahda lapsiasi ja laita seuraavaan hernekeittoon ihan sitä lihaa. Sitä ei tule paljon, eli ei tule kalliiksi, mutta maku on ihan toinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ÄLÄ SÄIKÄHDÄ sanaa diabetes, on vaan kätevästi yhdessä paikassa helppoja keittoja ilman ihme kikkailuita!
https://diabeteslehti.diabetes.fi/keittokirja/2016/04/11/keitot/
Hulluko olet? Ap halusi terveellistä ravintoa.
Kaksi perusasiaa: ei mitään hukkaan ja mieti yhden aterian hinta. Vaikka ostaisit joskus kalliin pihvin, voit saada siitä edulliset ateriat. Vaikka merimiespihvinä, johon tulee paljon perunaa tai jotenkin wokin tapaisena paistinpannulla runsaiden vihannesten kera.
https://www.vauva.fi/keskustelu/4832957/kootaan-tanne-halpoja-resepteja…
https://www.vauva.fi/keskustelu/4593712/kertokaa-minulle-erittain-halpo…
https://www.vauva.fi/haku?search_term=edullista+ruokaa&op=Etsi&more=more...
https://www.vauva.fi/haku?search_term=halpaa%20ruokaa
https://www.vauva.fi/haku?search_term=edullista%20kotiruokaa
https://www.vauva.fi/haku?search_term=annoshinta
Ja sitten on nää Sarkomaan sekoilut:
https://www.vauva.fi/keskustelu/4863406/kokoomuksen-sarkomaa-parilla-ky…
Anteeksi, että tämä viestini on vähän sekalaisesti kokoon kursittu, olen flunssassa:
Nyt on vaan nähtävä enemmän vaivaa.
Ruokalistan suunnittelu etukäteen, pääperiaatteet kasaan.
Älä osta mitään, mitä lapset eivät syö. Jos vihaavat kukkakaalia, niin miksi tuhlaat rahaa siihen? Osta parsakaalia pakasteena.
Tarjoukset on katsottava etukäteen ennen kauppaan menoa, suunnittele ostokset: ostoslista!
Kaupassa kannattaa käyttää ihan rauhassa pieni hetki aina sen tarjonnan katselemiseen. Mikä porkkanapussi on edullisin teidän käytössänne, onko jauhelihahyllyssä edullisimmat lihat piilotettu jonnekin, ja kannattaako sitä edullisinta ostaa, jos sitä ei tule syödyksi vai olisiko kuitenkin kanasuikaleet järkevämpi ostos, löytyykö maitohyllystä joku tavallista edullisempi rahka jne.
Älä tee ruokia, joita kukaan ei syö. Tarjoile porkkana raasteena tai porkkanatikkuina keittämisen sijaan.
Mitä itse lapsiperhe-elämästä opin sen 15v aikana, kun kotona oli alle kouluikäisiä/alakouluikäisiä lapsia: kun tullaan koulusta/töistä/päivähoidosta, niin kaikki ovat väsyneitä ja nälkäisiä. Kotona oli aina valmiina jotain pientä syötävää tähän hetipitinälkään: jukurttia, rahkaa, hedelmiä, porkkanatikkuja, valmiiksi tehtyä sämpylöitä, pasteijoita (itseleivottuja), nopeasti lämmitettäviä lettuja/pannukakun paloja - jotain, minkä saa nenän eteen alle viidessä minuutissa. Välillä se oli ihan muroja. Ja kun se kotiintulokaaos on voitettu, niin sitten on paremmin aikaa tehdä ruokaa. Ja kun on aikaa tehdä, niin voi sitten myös tehdä enemmän itse alusta alkaen=halvempaa.
Kotona kannattaa olla aina tomaattimurskapurkkeja, pastaa ja riisiä sekä kananmunia. Niistä saa aina loihdittua jääkaapin jämien ja mausteiden kanssa ruokaa. Tomaattikastike spagetilla uppoaa yleensä lapsiin (meillä 3/4 syö monta lautasellista ja sitten se 1/4 on allerginen tomaatille vähääkään isompina annoksina, eli rkl ketsuppia ok, dl tomaattikastiketta liikaa). Meillä lapset pitävät munakkaasta, ja sen kanssa on esimerkiksi keitettyjä perunoita, pastaa tai vaikka kvinoaa (ei halpaa).
Usein ne perusainekset ruokaan eivät maksa kovin paljoa. Jauheliha, peruna, kalapuikot. Mutta se, mitä niiden kanssa laitetaan tarjolle: leipää, levitettä, juustoa leivän päälle, ketsuppia, kurkkusalaattia, kaupan perunasalaattia... Siinä tuleekin annokselle jo hintaa.
Niin, tästä päästiinkin siihen annoshintaan: Minä lasken nykyään koko annoksen hinnan, kun lasken ruuan hintaan. Ei ainoastaan se 5,35€ joka menee jauhelihasoppaan, vaan sitten se 0,89€ ruisleipään, levitettä vähän, ketsuppia nirsolle lapselle, ruokajuoma onko se se 0,50€/l punalaputettu rasvaton maito, mummon ilmainen viinimarjamehu, vesi vai kaupan kallein kolajuoma?
Onko päivän ruokailukustannuksissa otettu huomioon myös välipalat ja naposteltavat? Onko ruokailut suunniteltu niin, että niiden väleissä ei iske hirveä nälkä? Ei ole ollenkaan hullumpi idea tehdä iltaruualle myös jälkiruoka, kiisseli, vatkattu marjapuuro tms todella edullinen tarjottava (ja kohtalaisen terveellinen). Ja sitä voi olla sitten tarjolla sinä hetipitinälkäruokana kotiin tullessa.
Nythän pitää huomioida myös noita sähkönhintoja. Jos on käytössä kallista sähköä, niin uuniruuan valmistus ei aina ole järkevää, mutta jos sen uunin lämmittää, niin silloin kannattaa tehdä useampi eri ruoka siellä. Eli vaikkapa uunijuureksia+kanaa, pannukakkua ja makaronilaatikko. Tämä edellyttää sitä, että on osannut suunnitella ja varautua: kotoa löytyy kaikki tarvittavat noihin.
Kun rahat ovat lopussa, ei kannat kokeilla uutta. Kokeillaan, kun on aikaa, jaksamista ja rahaa sille riskille, että se uusi ruoka/aines ei kelpaakaan. Ja aloittaa pienellä määrällä, ei tehdä bataatti-vaahtokarkkivuokaa pataljoonalle heti kättelyssä...
Juuressosekeitto, sain 8 pakasterasiallista, hinta 5 euroa. Kotiruokaan ei kyllästy.
Pakasteet.