Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pienten lasten nukutus, EN JAKSA ENÄÄ

Vierailija
25.07.2017 |

Asun yksin kahden lapsen kanssa. Ikää 4 ja 5 vuotta.

Lasten nukuttaminen on ollut aina vähän haastavaa. Lasten isän kanssa tuli ero vuosi sitten ja olen päävastuussa lapsista. Päivät työskentelen vaativassa työssä lasten psyk sairaanhoitajana laitoksessa ja illat menee omien muksujen kanssa. Kerran viikossa pääsen käymään harrastamassa.

Olen ihan loppu. Työ vie oman osansa energiastani ja iltaan asti jaksan kyllä olla hyvä äiti. Mutta nukuttaminen, tämä on yhtä helvettiä! Lapsetkin jo varmaan oireilevat levottomuudellaan äidin huonoa jaksamista mutta ihan oikeesti en tiedä enää mitä tehdä. Sairaslomaakin olen jo miettinyt, toisaalta se tuntuu huonolta vaihtoehdolta kun olen vasta aloittanut uudessa työpaikassa ja minulla on paljon vastuuta.

Haluaisin itkeä ja huutaa ja karjua vaan ei.. Vituttaa tämä oma elämä.

Anteeksi sekavasta avautumisesta, ei vaan ole just nyt ketään kuka ymmärtäisi..

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ei siis nukahda itse/helposti? Onko ihan poissuljettua, että lapset nukkuisi samassa sängyssä sun kanssa ja itse kävisit nukkumaan lasten kanssa? Ei varmastikaan mikään paras ratkaisu, mut vaikka väliaikaisesti? Meillä lapset naurattivat ja riehuttivat toisiaan ja ainoa millä sen sai loppumaan, oli se et lasten kanssa mentiin yhdessä nukkumaan, vanhempi lasten väliin, jolloin eivät hyppineet sängystä tai tönineet toisiaan.

Vierailija
2/31 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän,vaikka hieman erilainen tilanne. Meillä lapset 4,2 ja 0 v. Vanhin ollut aina tosi haastava nukutettava ja vauvan myötä myös keskimmäisen nukutun tullut haastavaksi. Meitä kyllä kaksi,mutta kaikki aika iltaisin menee lasten nukuttamisessa. Käytännössä mieheni nukuttaa vanhimman lapsen joka ei suostu jäädä yksin ja hänen nukahtamisensa vie 1-2 tuntia. Keskimmäinen nukkuu minun ja vauvan kanssa perhepedissä mikä myös tuo omat haasteensa..Monesti olen miettinyt mitä tästä touhusta yksin tulisi ja joudun yleensä pyytämään äitini avuksi jos mies poissa. Vanhemmalle on saatu myös melatoniinia reseptillä näihin univaikeuksiin mutta se ei sopinut ja en uskalla kovin usein käyttää joten siihen turvaudumme vain toisinaan kun yöt olleet huonoja tai tarvitsemme itse unta. Meillä on rutiinit yms. Mutta jotkut lapset vaan ovat näköjään huonpja nukkujia. Tsemppiä, toivottavasti tilanne ratkeaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen vaihtoehto on laittaa lapsille patjat lattialle eri puolille huonetta ja itse nukkuu sängyllä keskellä.

Ja eikö tuon ikäisten lasten nukkumaanmenovalmistelut aloiteta jo seitsemän aikaan illalla ja kahdeksalta ne ovat jo pää tyynyssä? Tällöin aloittajalle jää pari tuntia "omaa aikaa".

Vierailija
4/31 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on alusta asti sanottu hyvää yötä ja laitettu ovi kiinni perässä avaten sen seuraavan kerran aamulla. Voin sanoa, että toimii. Kun kersat alusta asti oppi siihen että ku nukutaan, nukutaan.

Armeijan malli, sielläkin oli hiljaisuus ja sen jälkeen nukutaan. On toiminut erittäin hyvin. Se on mihin kersan totuttaa.

Suosittelen.

Vierailija
5/31 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkat rutiinit ja penskat omaan sänkyyn nukkumaan.

Vierailija
6/31 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 4-v. lapsi on iltakukkuja. Vieläkin tuossa pyörii innoissaan ja leikkii. Ei tulisi kuuloonkaan, että nyt jo nukahtaisi. Ehkä tunnin päästä voi alkaa ajatella iltasatua, ja senkin jälkeen menee vielä tunti, ennen kuin nukahtaa. Sängystä en anna nousta iltasadun jälkeen kuin pissalle, mutta siellä hän silti kertoo satuja ja laulaa jokaiselle pehmolelulleen yhdessä ja erikseen.

Aiemmin löin päätäni seinään ja revin pelihousujani, kun lapsi ei nukahtanut yhdeksältä, ja siitä tapeltiin joka helvetin ilta. Nykyisin ajattelen, että jos lapsen rytmi kerran on tuollainen, niin sitten on. Nukahtakoon kun nukahtaa. Aamulla noustaan yhdeksältä viimeistään. Onhan se sitten vähän ikävää, kun päiväkoti taas loman jälkeen alkaa ja täytyy repiä lapsi seitsemältä sängystä, mutta tuleepa sitten päiväuni paremmin.

Iltanukahtamiseen ei ole mitään vaikutusta sillä, mihin aikaan herätään aamulla tai onko nukuttu päivällä.

Vierailija
7/31 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten sä niitä nukutat? Mullakin lapsi aikoinaan oli huono nukkuja, koska tarhassa oli pakko "levätä"', joten vielä 22:30 lauleli sängyssään. Tilanne parani eskarissa.

Eli rutiinit, iltapesu, satu, pusut ja hyvät yöt. Sängystä saa tulla pois aamulla, paitsi vessaan tietenkin saa mennä.

Näin sain itsekin omaakin aikaa vaikka lapsi valvoikin sängyssään.

Vierailija
8/31 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tsempeistä! Välillä ollaan nukuttu kaikki samassa sängyssä, meillä lapset potkii niin että mä en pysty nukkumaan.. 5v on todellakin meillä se iltakukkuja, on edelleenkin hereillä. Ei kylläkään riehu tai mitään, näprää akuankkaa.. eikai tässä muuten olisi stressiä mutta kun työt alkaa aamulla klo 8 ja sitä ennen pitää olla lapset vietynä päiväkotiin..

Hulluintahan tässä on se, että ammattini puolesta tiedän miten toimia, mutta hermot ja jaksaminen ei vaan riitä.

Vierailija
9/31 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös lapset naurattivat ja riehuttivat toisiaan kun olisi pitänyt käydä nukkumaan, heillä oli yhteinen suuri huone. Ratkaistiin lopulta siten, että vanhempi lapsi meni aina nukkumaan meidän vanhempien sänkyyn. Ja kun molemmat nukkuivat , kannettiin lapsi omaan sänkyynsä lasten yhteiseen huoneeseen. Tottuivat järjestelyyn nopeasti ja saatiin rauha taloon. Molemmat on 'opetettu' nukahtamaan itsekseen iltasatujen ja hyvänyöntoivotusten jälkeen, eivät vain pystyneet rauhoittumaan samassa huoneessa. Nyt lapset ovat jo koululaisia ja omat huoneet, mutta tuo aika jäänyt hyvin mieleen.

Vierailija
10/31 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukutan siten että luetaan iltasadut sylikkäin ja sitten peittelyt ja pusut, istun hetken lastenhuoneen nojatuolissa, kunnes 4v nukahtaa. Hän siis nukahtaa normaalisti 10 minuutissa.. huonona iltana sit vaan on sitä kilattelua ja höpöttelyä.. niinkuin tänään.

Vierailija
11/31 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia ap:lle. Yksin lasten kanssa ei ole helppoa. Hanki itsellesi ajoissa apua ettet pala aivan loppuun. Puhu neuvolassa tilanteestasi. Oletko käynyt Pienperheyhdistyksen toiminnassa? Siellä voisi olla ainakin vertaistukea ja muilta hyviä vinkkejä mistä saada apua yksin lasten kanssa pärjäämiseen.

Vierailija
12/31 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi ap, enhäb tiedä missäpäin asutte. Pienperheyhdistys taitaa toimia vain pks. Itse Helsingissä asun ja vähän väsyneenä tässä jotenkin oletin että tekin. T.11 pienen vauvan äiti

Vierailija
13/31 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos annat luvan kanssa isomman valvoa hitusen kauemmin, sen aikaa vaikka joku satu-cd tai tabletilta joku satukirjasto, tai vaikka ihan oikea kirja luettavaksi mikäli malttaa rauhassa sitä lukea. Saisit pienemmän nukkumaan sillä välin. Näin vanhemman lapsen hillumiset ehkä jäisivät vähemmälle ja pienempikin malttaisi nukahtaa? Tai kumpikin sänkyyn, iltasatu ja sitten valot pois, kötiskööt sen jälkeen omissa sängyissään, mutta sängyssä pysytään makuullaan. Kyllä se on joskus ihan hyvä vähän avautua niille lapsille, ei se ole mikään rikos olla väsynyt ja uupunut äiti, kyllä tuon ikäiset jo tajuaa kun sanot niille kunnolla ja painokkaasti että nyt äitinkin on saatava pieni hetki levätä, päät tyynyyn! Tsemppiä ja voimia, uskon kyllä helposti että raskasta on, itse en ole edes yh, mutta silti joskus järkikulta lujilla kahden villikon kanssa...

Vierailija
14/31 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi ap, enhäb tiedä missäpäin asutte. Pienperheyhdistys taitaa toimia vain pks. Itse Helsingissä asun ja vähän väsyneenä tässä jotenkin oletin että tekin. T.11 pienen vauvan äiti

Asutaan keski-suomessa.. kiitos kuitenkin.

Kummasti tämä avautuminen helpotti oloa. Kyllä palstammat on kultaa

Ps. 5 v nukahti äidin viereen.. pitää alkaa paikkailemaan omaa univelkaa

Vierailija
15/31 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aina ollut huono nukkumaan, ihan lapsesta asti. Muistan jo joskus 4-5 vuotiaana kun äiti nukkui ja hornasi ja minä valvoin, siitä huolimatta että äidin piti mennä töihin seitsemäksi ja niinollen minä menin hoitoon jo ennen seitsemää, helvetillinen väsy oli aina aamulla, mutta en saanut silti hoidossa nukuttua, valvoin sielläkin kun toiset lapset nukkui.

Olen aina ollut sitä mieltä että eihän sitä toista voi mitenkään "nukuttaa" lapselle pitää tehdä selväksi että sängyssä ollaan rauhassa että muut saa nukuttua, ei ole pakko nukkua jos uni ei kerran tule, niin kauan odotetaan että tulee, niinhän aikuisetkin tekee. Minä en ole koskaan 7-8 aikaan yrittänytkään lapsiani laittaa nukkumaan, aikaisintaan 9 aikoihin syövät iltapalan ja sitten petiin.

Itse en mene koskaan jos en ole tosi sairas ennen puoltayötä nukkumaan vaikka pitäisi kuudelta nousta, en saa nukuttua niin aikaisin millään, ja nukahtamiseen menee aina yli puoli tuntia vaikka olisi väsynyt.

Vierailija
16/31 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, äänikirjat on pelastaneet monet. 

Vierailija
17/31 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän varsin hyvin, että se lasten nukahtamisen jälkeinen oma aika on kultaakin arvokkaampaa, mutta koska olet noin lopussa, mene sieltä mistä aita on matalin. Ota lapsi/lapset vaikka sohvalle viereesi. Katsot itse telkkaria lähes äänettömällä, jos sitä haluat, ja silittelet samalla lapsen uneen. Tai luovut vähäksi aikaa siitä omasta ajasta ja menet samaan aikaan lasten kanssa nukkumaan. Jos lapset potkii, siirrä heidän sängyt samaan huoneeseen kuin missä itse nukut, tai ota patjat lattialle, tai vie oma patja lastenhuoneeseen. Tehkää nukahtamishetkestä mahdollisimman rauhallinen, miellyttävä ja turvallinen. Mun lapset on nyt jo koululaisia ja kaikki menevät omiin sänkyihinsä nukkumaan ja nukahtavat itsekseen, mutta kahden lapsen kanssa, kun olivat pienempiä, jouduttiin tekemään myönnytyksiä. Silloin kun itse olet aivan lopussa on aivan järjetöntä tapella lasten kanssa nukkumisjärjestelyistä. Tärkeintä että kaikki saa nukuttua. ❤

Vierailija
18/31 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten pitää ulkoilla tarpeeksi ja purkaa energiaa tarvittaessa vielä illallakin vaikka iltahepulin muodossa.

Täten lapsi voi rauhoittua yötä varten.

Vierailija
19/31 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitsit taas näitä "mun tapa on paras, tehkää näin niin ei tartte nukuttaa". Mulla on kolme lasta ja jokainen ollut ihan omanlaisia persoonia myös nukkumisen suhteen. Esikoinen oli koko varhaislapsuutensa vähäuninen ja valvoi tosi myöhään sekä heräsi aikaisin. Ei siihen auttanut vaikka olimme olleet koko päivän ulkona, niin että itse kaatui sänkyyn, ei tämä vaan valvoi. Keskimmäinen nukkui ihan missä vaan miten vaan, ei tarvinnut iltasatuja tai muita juttuja. Nuorin nukkui vauvana hyvin ja paljon, mutta nyt 6 vuotiaana ei meinaa millään mennä nukkumaan, haluaa nukkua vieressä tms. Ja nuo kaksi vanhinta ovatkin jo teinejä, jotka valvovat yöt ja nukkuvat päivät, ainakin lomalla.

Ei mulla ole mitään taikakonstia. Mutta haluan toivottaa ap:lle paljon jaksamista ja pyydä ajoissa apua, ettet näänny väsymykseesi!

20/31 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 19v kun olin työharjoittelussa päiväkodissa ja jotenkin opin siihen, että 14 lasta, 4 aikuista. 0-3v ryhmä. Kyllä se meni. Itsekin loikin välillä pinnasänkyjen välissä (hitto sitä oppii ninjataidot) rauhoitellessani lapsia.

Mutta ihan nukkumisesta. En ihmettele yhtään, että lapsille soi cd. Itsellä monesti kotona soi TV pienellä, jos en saa unta.-.-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yksi