Uskotteko tähän: Joka on pienissä asioissa rehellinen, on myös suurissa?
Miten suhtaudutte rehellisyyteen?
Haluatteko olla ehdottomia?
Naureskeletteko oveluudelle ja lasten yrityksille valehdella omaa etua tavoitellessaan?
Jos huomaat saavasi kassalla liikaa rahaa takaisin, palutatko vai pidätkö tyytyväisenä?
Saako verottajaa pettää? Entä sosiaaliviranomaisia? Onko se vain viisautta?
Saako työnantajlta varastaa, jos palkka on mielestäsi liian huono?
Kommentit (8)
- Liian ympäripyöreitä kysymyksiä vastattavaksi.
Naureskeletteko oveluudelle ja lasten yrityksille valehdella omaa etua tavoitellessaan?
- Ei.
Jos huomaat saavasi kassalla liikaa rahaa takaisin, palutatko vai pidätkö tyytyväisenä?
- Palautan. Ei ole sattunut kuin kerran.
- Ei saa. Ei ole viisautta, vaan siivellä elämistä.
- Ei.
Vierailija:
Tietenkään ei. Jos palkka on liian huono, pitää etsiä parempipalkkainen työ.
Eihän kukaan tunnusta olevansa epärehellinen, vain tilanteiden uhri.
Siis en epäile edellisiä vastaajia, vaan harmittelen, että en osannut tehdä provosoivampia kysymyksiä.
- ap
Itse olen ehdoton rehellisyyden suhteen ja mielestäni voin sillon odottaa sitä myös muilta. Yksi parisuhteeni on kaatunut tälläiseen valehteluun pienissä asioissa, koska mietin just miten käy, jos on kyse jostain suuremmasta.
Haluaisin opettaa myös lapselleni rehellisyyden ja vastuunkantamisen teoistaan. Ei tarvitse valehdella, jos elää oikein, omantuntonsa mukaan.
Olen palauttanut takaisin.
Toisen henkilön omaisuus on mielestäni eri asia, kuin jonkun instanssin varat. Nämähän on periaatteessa meidän verorahoja, enkä pidä sitä niin pahana asiana. Itse en ole koskaan tehnyt mitään vastaavaa.
En koskaan sanoisi toiselle että hänen ostamansa pusero on ruma, jos hän kysyy mille se näyttää. Keksin varmasti jotain muuta.
Ei ole oikein varastaa edes pientä, eikä ole oikein valehdella edes pienesti. Totta on, että jos on epärehellinen pienessä, on sitä myös suuressa. Myös sanonta " kerran varas, aina varas" pitää paikkaansa silläkin tavalla, että epärehellistä epäillään aina, eikä luottamusta ole helppo palauttaa.
Vierailija:
En koskaan sanoisi toiselle että hänen ostamansa pusero on ruma, jos hän kysyy mille se näyttää. Keksin varmasti jotain muuta.
sen myös tietää . Kestän itsekkin jos joku sanoo mulle että toi pusero ei sovi sulle ym. So ?
Vierailija:
En, en haluaisi lasteni oppivan moisia tapoja, saati oppivan sitä, että ne olisivat jotenkin hyväksyttäviä.
Yleensä palautan, joskus olen kyllä pitänyt...
Ei tietenkään saa.