Opintolainaa 10 000 amistutkinnon jälkeen, ahdistaa. Ammattini ei työllisty edes.
Kävinturhan amiskoulutuksen ja käteen jäi velkataakka. En tiedä miten saan sen maksettua. Vinkkejä? Ei ole töitä mailla eikä halmeilla.
Kommentit (70)
Mulla myös opintojen jälkeen 15 000 opintovelkaa, ja ala työllistää huonosti: pätkiä ja silpputöitä sekä työttömyysjaksoja. Aion kouluttautua uudelleen paremmin työllistävälle alalle.
Minulla oli opintolainaa 16000 euroa plus korot ja sain kaikki anteeksi. Luottotiedot säilyivät ja elämä jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli opintolainaa 16000 euroa plus korot ja sain kaikki anteeksi. Luottotiedot säilyivät ja elämä jatkuu.
miten??
Vierailija kirjoitti:
Minkä linjan kävit ?
Media-assari
Vierailija kirjoitti:
Sait anteeksi ????? Siis mitä ei tarvinnut maksaa sitä 16000e takasin + säilyi vielä luottotiedot ? Ei kuulosta kovin uskottavalta.
Vierailija kirjoitti:
Itse en tarvitse lainaa opiskelujen ohella, mutta tyhmää tänä päivänä jättää laina ottamatta kelan 40% hyvityksellä. Monta tonnia ilmaista rahaa! Plus kun sijoittaa lainat eteenpäin niin siinäkin mahdollisuus tienata! Laina kannattaa.
Voisitko kertoa tästä mojovasta hyvityksestä meille muillekin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä linjan kävit ?
Media-assari
Nyt täytyy näin sivusta todeta, että miksi ihmeessä lähdit opiskelemaan noin huonosti työllistävää alaa? Mitä luulit tapahtuvan kun valmistut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä linjan kävit ?
Media-assari
Tiedätkö/tunnetko jonkun joka olisi suorittanut saman tutkinnon ja saanut sen alan töitä, jos tiedät niin kannattaisi varmaan kysyä samasta paikasta tai mihin muihin paikkoihin he olivat hakeneet. Joskus voi saada hyviä vinkkejä joita ei edes tullut omaan mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä linjan kävit ?
Media-assari
Nyt täytyy näin sivusta todeta, että miksi ihmeessä lähdit opiskelemaan noin huonosti työllistävää alaa? Mitä luulit tapahtuvan kun valmistut?
Amikseen mennään joskus 16v ikäisinä. Onko realistista odottaa, että sen ikäinen osaa tehdä tulevaisuuden ennusteita ja pohtia kovinkaan pitkälle työllistymistä jne? Jos kukaan aikuinen ei ota kantaa kannattaako vai ei, niin kyllähän tuon ikäisistä suurin osa vetää sen perusteella mikä kuulostaa kivalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä linjan kävit ?
Media-assari
Pakko sanoa myös, että noita on viimeiset kymmenen vuotta valmistunut liikaa, ja enin osa työttöminä, kaikki sen tietää. Mitä ihmettä ajattelit!?
Ei auta kuin mennä lisäopintoihin, tai johonkin töihin, ja esim työn ohessa kouluttautua lisää ilta-ja verkko-opintoina.
Ja valitse nyt hyvä ihminen tällä kertaa järki kädessä ja lue noita työllisyystilastoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miten??
Jätin kolmen kuukauden ajan maksamatta pankille ja sitten se siirty kelan haltuun. Kelalta tuli kysely että miten toimitaan? Miten rupean lyhentämään vai haenko vapautusta koko summalle vai osalle? No kirjoitin vapaamuotoisen selvityksen ja sitten pari liitettä siihen. Kului aikaa ja lopulta tuli kirje missä kerrottiin koko lainasumman sekä korkojen kokonaan anteeksi annetuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miten??
Jätin kolmen kuukauden ajan maksamatta pankille ja sitten se siirty kelan haltuun. Kelalta tuli kysely että miten toimitaan? Miten rupean lyhentämään vai haenko vapautusta koko summalle vai osalle? No kirjoitin vapaamuotoisen selvityksen ja sitten pari liitettä siihen. Kului aikaa ja lopulta tuli kirje missä kerrottiin koko lainasumman sekä korkojen kokonaan anteeksi annetuksi.
Älä nyt ainakaan kerro, että mitä ihmettä siihen selvitykseen kirjoitit! Älä missään nimessä kerro!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä linjan kävit ?
Media-assari
Tiedätkö/tunnetko jonkun joka olisi suorittanut saman tutkinnon ja saanut sen alan töitä, jos tiedät niin kannattaisi varmaan kysyä samasta paikasta tai mihin muihin paikkoihin he olivat hakeneet. Joskus voi saada hyviä vinkkejä joita ei edes tullut omaan mieleen.
Tiedän yhden joka oli paikallislehdessä kesäapulaisena. Lähti sitten lukemaan toista tutkintoa.
Eri
Eikö amiksessa saa ilmaisen lounaan ja koulutarvikkeet?
itselläni 8000€ opintolainaa ja amk-tutkinto. En tiedä yhtään mitä tuleman pitää, mutta insinöörin luulisi saavan ainakin jotain töitä. On tässä tullut trukkikuskina oltua joten jos homma jatkuu samana tuli koko tutkinto käytyä ihan turhaan...
Vierailija kirjoitti:
Kai se asuminenkin pitää jotenkin kustantaa? Ei kaikki tee amistutkintoa vanhempien luona asuessaan. Jotkut potkaistaan pois kotoa ja jotkut tekee tutkinnon vanhempana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai se asuminenkin pitää jotenkin kustantaa? Ei kaikki tee amistutkintoa vanhempien luona asuessaan. Jotkut potkaistaan pois kotoa ja jotkut tekee tutkinnon vanhempana.
Kuis asumistuki ja iltatyöt? Eri asia ottaa lainaa yo-opintoihin, kun maksat ihan kaiken ite. Onko ap reissannut ja tuhlannut!
Maksat sitten loppuiän pois tuota summaa, onnea. ELämä pilattu :D