Lopettakaa uhriutuminen
Otsikosta huolimatta tämän ei ole tarkoitus olla mikään solvausteksti, vaan ihan rehellinen ja vilpitön neuvo entiseltä uhriutujalta.
Erinäiset lapsuudenajan traumat (koulukiusaaminen jne) ovat seuranneet minua vuosia, ja samalla kaivoivat maata jalkojeni alta. Olen kärsinyt masennuksesta, pahasta ahdistuksesta ja paniikkihäiriöstä, joskus kohtaukset ovat olleet todella vakavia koska niihin on liittynyt itsetuhoisia ajatuksia.
Terapiassa olen viimein ymmärtänyt katsoa asioita eri näkövinkkelistä kuin ennen. Voin syytellä muita ihmisiä elämäni pilaamisesta maailman tappiin asti, mutta se ei hyödytä ketään näin jälkikäteen tapahtumista, kaikkein vähiten itseäni. Pitää osata päästää irti menneistä ja jatkaa eteenpäin, hyväksyen että tällaista on joskus tapahtunut, sille ei voi mitään eikä sitä voi enää muuttaa, mutta voin päättää että sen ei tarvitse vaikuttaa enää elämääni.
Tie on ollut pitkä ja kivinen, ja edelleen kohtauksia tulee silloin tällöin. Mutta nyt tiedän että ne menevät pois ajallaan, koska luotan itseeni ja kykyyni saada ne poistumaan. Pahin kompastuskivi uhrilla on nimenomaan itseluottamuksen puute, ei uskota että pystytään johonkin, vaikka todellisuudessa pystyisikin. Usein se johtaa siihen ettei edes yritetä. Sen takia tuki on jokaiselle tärkeää. Ja ulkopuolistakin tukea tärkeämpää on ymmärtää oma arvonsa, loppujen lopuksi tärkein ihminen omassa elämässäsi olet sinä itse.
Ymmärrän ja olen yhtä mieltä siinä, että on olemassa mielenterveysongelmia jotka johtuvat todella aivojen toimintahäiriöstä, ja ovat mukana ihmisen koko loppuelämän, lääkityksineen tai ilman. Silti haluaisin, ilman syytöksiä, tuoda esille myös oman näkökulmani asiaan. Koen, että moni ongelma olisi paljon helpommin hoidettavissa, jos ihmiset vain saisivat oikeanlaista ohjausta. Koen, että uhriutumisesta on tullut yksi tämän päivän ihmisen pahimmista kompastuskivistä, koska sen vahingollisuutta ei ymmärretä eikä nähdä. Minähän sen tiedän, kun olen itsekin sellainen ollut, ja ei se mihinkään hyvään johtanut. Olin viittä vaille joutua osastolle itsetuhoisuuden takia. Nyt tuntuu kuin suomut olisi pudonneet silmiltä.
Uhriutumalla annamme menneisyydelle luvan pitää meitä otteessaan vaikka koko loppuelämämme ajan. Siksi siitä pitää päästää irti. Emme välttämättä tunnista monia uhriutuvia asioita joita teemme, jotka ovat vahingollisia, ja siksi ohjaus on tarpeen. Menkää terapiaan, lukekaa itseopiskelukirjoja, tehkää nettikursseja, mitä tahansa. Lupaan ettette häviä siinä yhtään mitään. Teidän pitää vain uskoa että olette enemmän, ja pystytte tekemään enemmän kuin luulette <3
Tämä viestin tarkoituksena ei ole avata keskustelua jossa syyllistetään mielenterveyskuntoutujia tai heidän asenteitaan sairauteensa. Näitä asioita ei voi moni ymmärtää ilman ulkopuolista apua, ja siltikään apu ei aina auta, jotkut arvet voivat olla liian syvällä ja liian vakavia. Tarkoituksenani on rohkaista muita ongelmaisia yrittämään ja jaksamaan, koska parempaa on luvassa jos siihen vain oikeasti uskoo. Minä en ensin uskonut, ja se veti minua paranemisyrityksistä huolimatta takaisin pohjalle. Nyt uskon.
"We should stop thinking ourselves as victims or survivors. Both terms let our past and the things that hurt us to have power over us, and to drag us down.
Instead, we should think ourselves as heroes. Being a hero does not mean we win every fight; it means we always get back up, no matter how many times we've been knocked down."
Kommentit (8)
Erittäin hyvä kirjoitus.
Minä en ole koulukiusattu, mutta petetty ja jätetty 20 aviovuoden jälkeen. Uhriutumisen lopettaminen oli minunkin toipumisessa käännekohta,
Mennyt vaikuttaa meihin juuri sen verran kuin annamme sen vaikuttaa. Menneellä ei ole yhtään mitään väliä tämänpäiväisessä tai tulevassa elämässäni. Eilinen meni jo.
Vierailija kirjoitti:
Totta, mutta mielestäni saa olla ainakin katkera. Vaikka ei sekään mitään välttämättä auta.
Totta kai saa olla ja tuntea mitä tahansa, kysymys onkin siitä että kannattaako se. Onko parempi että tuntee katkeruutta jostain tapahtuneesta asiasta (mikä muuten syö sisältä päin ja näkyy myös ulos), vai tiedostaako että itseä on joskus kohdeltu väärin, se on fakta eikä sitä kukaan voi muuttaa, mutta voin jättää sen taakseni ja keskittyä nykyhetkeen? Menneiden kaivelulla on valitettavasti se efekti että muistot vetävät pintaan myös senaikaiset tunteet, jotka sitten vääristävät kaiken mitä tunnemme nykyhetkessä.
Tulee melkein surku ajatella kuinka moni ihminen voisi nytkin olla elämänsä kunnossa, jos vain olisi saanut apua silloin kun sitä tarvitsi. Mutta kun ei, ajetaan vain alas niitäkin riittämättömiä resursseja mitä mielenterveystyöhön tällä hetkellä käytetään :(
Uhriutuja on usein liian kiinni siinä roolissa, ei osata enää nähdä sen ulkopuolelle...
Nyt tuli hyvää tekstiä pitkästä aikaa.
Tuossa on tietyllä lailla kyse siitä että ollaan liian tiukasti kiinni omassa itsessä (ei itserakkaassa mielessä), ja se on pidemmän päälle oikeasti haitaksi. Mennään uudelleen ja uudelleen läpi niitä vanhoja asioita ja unohdetaan elää, kun ei osata astua ulos noidankehästä.
Sitten on toki niitä jotka ei vain uskalla päästää irti siitä uhrin roolista, kun luullaan ettei kukaan enää välitä ja kiinnitä huomiota jos elämässä meneekin hyvin (pätee usein läheisriippuvaisiin). Sekin on vain illuusio, ne jotka todella välittävät ovat rinnalla, satoi tai paistoi.
Totta, mutta mielestäni saa olla ainakin katkera. Vaikka ei sekään mitään välttämättä auta.