Sertralin 50mg, kokemuksia?
Lääkäri kirjoitti reseptin paniikkihäiriön hoitoon, ja että puolikas iltaisin. Eli 25mg. Luin pakkausselosteen ja nuo haittavaikutukset ei innosta yhtään :S
Millaisia kokemuksia teillä on? Nyt ollu Opamox käytössä mut sitä ei suositella pitkäaikaisee käyttöön.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle auttoi hyvin ahdistukseen ja masennukseen, mutta paino nousi sen käytön myötä reilut 20 kiloa kun lisäsi ruokahalua ja etenkin makeanhimoa. Läskit lähti kun lääkkeen lopetin. Muuten tosiaan hyvä lääke, mutta ei enää kiitos.
Onpa paljon tullut painoa. :O
Jotkut nuo just lihottaa pahasti
Tässä on aika vittumaiset vieroitusoireet, sellaisia ihmeellisiä "räpsähtyksiä" aivoissa 😨
Paniikkiin oon syönyt n. 17 vuotta. Enimmillään 200mg, nykyisin 50mg. Olikohan kuudes lääke jota kokeilin. Ensimmäinen joka toimi. Ei mitään sivuvaikutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on aika vittumaiset vieroitusoireet, sellaisia ihmeellisiä "räpsähtyksiä" aivoissa 😨
Mulla oli myös noita kun lopetin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli myös noita kun lopetin.
Kauan kesti ennenkuin nuo loppuivat? Itse lopetin Sertralinin joku aika sitten ja mulle tulee nyt noita tärähdyksen tapaisia aina kun vain liikutan silmiäni :(
Ihan ok, söin pakkoajatuksiin puolisen vuotta. Ajettiin alas kun ei tehonnut enää + sain tilalle tehokkaamman lääkkeen. En huomannut aloitusoireita eikä lopetuksessakaan ollut ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ok, söin pakkoajatuksiin puolisen vuotta. Ajettiin alas kun ei tehonnut enää + sain tilalle tehokkaamman lääkkeen. En huomannut aloitusoireita eikä lopetuksessakaan ollut ongelmia.
Mitä sait sen tilalle??
Minulla aloitettiin lääke 29 päivää sitten ensin 12,5mg viiden päivän ajan, sitten annosta kasvatettiin 12,5mg aina 5 päivän välein 50mg asti. Nyt siis pari viikkoa ollut tuolla 50 mg. Ensimmäisenä päivänä jo olin huomaavinani että aloittaminen ei ollut niin vaikeaa, joka on jatkunut koko kuukauden helpottuen entisestään . Vieroitusoireina minulla oli aivastelua 2-7h lääkkeen oton jälkeen muutamana päivänä nostosta sekä orgasmin saaminen vaikeutui. Se on jo tosin hieman helpottunut.
Arjenhallinta on helpottunut ja olen jaksanut nyt jokapäivä siivota( vähintään ylläpitosiivousta) , ja kohta olen saanut koko asuntoni siivottua ensimmäistä kertaa 10 vuoteen (aina ollut yksi "varastohuone"). Makean himo on vähentynyt ja painon nousu on pysähtynyt lääkkeen aloitukseen. Olen myös nähnyt unia joka yö lääkityksen aloittamisen jälkeen, joka on erittäin epänormaalia kohdallani. En ole kuitenkaan nähnyt painajaisia tai epämiellyttäviä unia.
Itseäni hieman ottaa päähän etten halunnut aloittaa lääkitystä aiemmin. Suosittelen kyllä kokeilemaan lääkettä vaikka mahdollisia haittavaikutuksia on vaikka ja kuinka paljon. Kaverilleni ei sertralin sopinut mutta hänellä aloitettiin suoraan 50mg/vrk
Ennen lääkityksen aloitusta minulla on ollut keskivaikea/vaikeaa masennusta, muttei itsetuhoisia ajatuksia.
Hyvä lääke, olen käyttänyt 50 mg/ päivä noin 7 vuoden ajan. Välillä lopettanut, mutta aina palannut takaisin. Tasaa ahdistusta, alkaa vaikuttaa 2-3 viikon kuluttua aloituksesta. Yhtäkkiä huomaa, että pystyy olemaan rauhallinen. Toimii eri tavalla kuin "rauhoittavat", mutta mahdollistaa sen, että rauhoittavia ei tarvitse niin säännöllisesti. Alussa itselleni tulee sivuoireina ns. vilunväristyksiä, mutta menee muutamassa päivässä ohi. Kannattaa kokeilla. Voihan ne sitten lopettaa, jos ei sovi. Näiden ei pitäisi kyllä lihottaa. Itselläni pikemminkin laihduttaa, kun ei tarvitse koko ajan syödä lieventääkseen ahdistusta.
Vierailija kirjoitti:
Kaikillä lääkkeillä saatta aluksi olla alkuoireilua, ennenkuin lääkkeeseen elimistö tottuu. Turha niitä kauhutekstejä lukea. Aspiriinissäkin on vaikka mitä kauhutekstejä. Ne on siis todella todella harvinaisia.
Hullun tekstiä. Ne pitää lukea ja yleisyys on kerrottu. Esimerkiksi joka kymmenes voi saada todella vakavia oireita, pahimmillaan lähtee henki.
Vierailija kirjoitti:
Pakkauksessa lukee aina paljon haittavaikutuksia mutta eihän ne kaikki sulle tule, ei ehkä yksikään.
Lähes 100 % varmuudella joku tulee. On kuitenkin testattu niin suurella määrällä populaa, että ihme olisi, jos ei tulisi.
Useamman vuoden sitä söin maksimiannoksella. Ei kai se mitään ota kun ei annakaan.
Minulla 50 mg auttoi ahdistukseen. Mitään sivuvaikutuksia en huomannut. Aloitin 12,5 mg:n annoksella. Parin vuoden päästä, kun lopetin, tein senkin hyvin hitaasti, 3 kk:n aikana.
Juu tuli alotettua viikko sitten 12,5 mg:n annoksella nyt eka päivä 50mg.
Onko kellään kokemuksia nyt tältä vuosikymmeneltä? 😅 Mulle kirjotettiin tänään resepti mut epäröin erittäin kovasti aloittamista.. Lääkäri väitti kiven kovaan että ei ole muita sivuoireita kuin päänsärky ja vatsakivut ja että esim. Riippuvuutta ei voi syntyä. En vaan noita ehkä usko.
Itse aloitin lääkkeen muutama päivä sitten 25 mg annostuksella. Mitään oireita en ole huomannut vielä.
Muutama kk sitten yritin myös aloitusta annostuksella 50 mg/päivä, mutta silloin lopetin viikon käytön jälkeen, koska sydän löi niin hulluna koko ajan enkä pystynyt rauhoittua ollenkaan. Psykiatri sanoi nyt, ettei lääke aiheuta tuollaista ja päätettiin yrittää uudelleen pienemmällä annostuksella.
Minulla on lisäksi myös Voxra 300 mg ja Opamox tarvittaessa.
Pakkauksessa lukee aina paljon haittavaikutuksia mutta eihän ne kaikki sulle tule, ei ehkä yksikään.