G: Mitä olisit halunnut vierailta viemisinä vauvan synnyttyä?
Mitä olisit halunnut sairaalaan, mitä kotiin? Vinkkejä kaivataan ;-)
Kommentit (29)
Synnytin kotona, ja olisi ollut ihanaa, jos joku olisi tuonut valmiiksi tehtyjä ruokia pakkaseen ja vaikkapa itse leivottua leipää, pullaa, piirakkaa tms.
Itse olin loppuraskaudesta niin poikki, etten saanut tehtyä pakkaseen ruokia, vaikka tarkoitus kyllä oli.
kotiin ehkä kukkia, vauvalle jotain vaatetta...
ruokaa en taida kaivata koska kaupat auki kotiintulon jälkeenkin ja mies löytyy mutta jos tulee kahville niin kahvileipää tietty saa tuoda mukanaan.
Olin viikon synnytyksen jälkeen sairaalassa ja sain suklaata ihan älyttömästi; pari suklaalevyä, pari konvehtirasiaa, suklaa karkkipusseja yms. Ja en edes tykkää suklaasta... =( ja joku taisi sanoa että suklaa voi olla huonoa vauvan mahalle kun imettää.
Mies ne taisi sitten syödä ku tulin sairaalasta.
Tuo olisi ollut tosi hyvä jos kaikki kävijät olisi tuoneet tänne kotiin pakasteeseen ruokaa, koska alkupäivät kotona vauvan kanssa meni saarioinen/atria linjalle kun ei ollut ruoan teko päällimmäisenä mielessä.
Mutta Itse osaan nyt toimia toisin kun joku tuttu synnyttää=)
-Susanna ja pikkuisäntä 3vko ja 3pv-
Itselläni on ollut 2 aika " hankalaa" vauvaa, eli koliikilla varustettuja äänekkäitä tapauksia =) Olisin toivonut, että joku vieraista olisi edes hetken tarjoutunut pitämään vauvaa sylissään, tai vaikka kysynyt, tarvitsenko imurointi, pyykkäys ym. apua. Kaikenlainen syötävä oli myös oikein tervetullutta, 2 vkoa kun joutui olemaan sisällä vauva kainalossa, ja mies toi kaupasta mitä toi, eli ei paljon mitään...
Osa vaan oli jotain kokoa 80 eli saivat odottaa kaapissa vuoden, ennenkuin pystyi ottamaan käyttöön. Nyt aion sanoa jo hyvissä ajoin, että vois tuoda 56 tai 60cm vaatteita, meillä kun on ollut kaikki 3 lasta aika pieniä, niin tuskin neljäskään valtava jätti on :)
Itselleni en oikeen osaa toivoa mitään. Kun esikoinen (poika) syntyi, olin tosi yllättynyt ja riemuissani, kun mies toi mulle sairaalaan yhden sinisen ruusun, jossa oli kortti " Kiitos rakas" . Se sai kyllä kyyneleen silmään ja sen muistan aina.
Anoppi on käynyt siivoamassa kodin ennenkuin olen päässyt kotiin. Sekin ihan kiva.
Nyt neljännellä kerralla olis ehkä paras, jos joku tarjoutus vaikka viemään isompia lapsia ulos tms, jotta sais vähän tutustua uuteen vauvaan ihan rauhassakin.
Mehua olisi mennyt monenlaista vaikka miten monta litraa esikoisen aikaan.
Mehun lisäksi tällä kertaa jokunen söpö 56 cm terällinen potkupuku olisi kiva, niitä kun ei lyhyen käyttöajan takia itse oikein raaski ostaa, mutta toisaalta haluaisi katsella ja kuvata vauvaansa istuvissa vaatteissa.
ei sairaalassa saanut käydä kuin isä ja vauvan sisarukset, mistä todella suuret kiitokset KYS:ille! Olisi vaikea opetella imettämään jos viereisen mamman koko suku olisi siinä vieressä kälättämässä. Itse en olisi edes vieraita ottanut vastaan, mutta suurin osa ilmeisesti tykkää että siellä käy vieraita joten olen vähemmistöä.
Kotiin olisin toivonut tuomisiksi vauvalle vaatteita, mitä tulikin runsaasti (kiitoksia!). Se mistä taas suorastaan loukkaannuin oli se, että jotkut toi meille vaalea leipää, leivonnaisia ja suklaata mitä meillä ei kukaan syö! Heitin sitten suoraan roskiin vieraiden lähdettyä. Sitä paitsi kun vauva vaan nukkuu niin ei juuri ole muuta tekemistä kuin järkätä sukulaisille kahvitteluja. Itse kannatan siis vaatteiden tuomista vauvalle, ei äitiä niinkään tarvitse muistaa koska vauvaahan siinä tullaan ensi kertaa katsomaan eikä äitiä.
Se oli myös ihana kun kortteja tuli tosi paljon, laitoin ne talteen että poika saa niitä isona katsella.
Kukkia ei myöskään meidän allergiseen perheeseen kaivata, ne kokivat saman kohtalon kuin leivonnaiset tai saivat kukkia parvekkeella.
Eräs sukulainen toi omenoita omasta pihapuustaan, se oli ihanaa koska meillä ei ole omaa omenapuuta. Tosin olen allerginen niillekin mutta mies tykkäsi kovasti!
kukat yms. on varmasti kivoja perheeseen jossa ollaan " normaaleja" :D
Meillä kissoja, jotka syövät kukkia ja sitten oksentavat... Vielä vähemmän kaipaan kukkia kakkosen yhteydessä, kun sitten esikoinenkin on niitä lääppimässä. Eli kukista kannattaa varmaan miettiä etukäteen että onko allergiaa/eläimiä jne.
VAIPPOJA me on viety aina lapsiperheisiin. En tiedä onko aina olleet oikeaa merkkiä, mutta kyllä ainakin meillä on mennyt käyttöön kaikki merkit mitä on saatu. Ja kestojakin on osin käytetty, mutta aika harvassa taitavat olla ne kestovaippaperheet, joissa ei koskaan olisi tarvis kertikselle (ainakin jos niitä jo on joku tuonut).
VAUVAN VAATTEET oli tietysti aina ihan kivoja, mutta usein vaan ihmiset toivat aika epäkäytännöllisiä vaatteita joita ei sitten tullut käytettyä. Esimerkiksi meidän 1v tyttö on nyt vasta kävelemään opittuaan käyttänyt jonkun verran hametta, kaikki sitä pienemmät on olleet turhia :/ Eli veisin itse ihan perusbodya tai potkuhousua, jotain mahdollisimman yksinkertaista niin että vaipat on helppo vaihtaa.
Jos perheessä käytetään TUTTIA, niin nekin tulevat varmasti tarpeeseen. Mutta jos ei käytetä, niin voivat jäädä tietysti ihan käyttämäti.
Ehkä itse asiassa kaikkein mukavinta tuomista olisi ollut se kun olisi tulija soittanut tunnin-pari ennen tuloaan, että tarviiko kaupasta jotakin. Pienen lapsen kanssa kun lähtö oli aina vaikeaa!
Coe rv 11+0 (2. kierros)
Sairaalaan oli kiva saada kukkia ja minä pidin siitä suklaastakin.
Kotona oli ihanaa kun sukulaiset oli jo valmiiksi tuoneet leivonnaisia , ettei tarvinnut ruveta heti miettimään mitä vieraille tarjoaa. Anoppi toi parina ensimmäisenä päivänä ruuat, mikä oli todella ihanaa, sillä meidän vauva ei todellakaan vain nukkunut vaan oli alusta asti aktiivinen seurustelija. Kyllä sitä silloin mieluummin käyttää aikansa vauvan kanssa jutusteluun kuin ruuanlaittoon.
Vierailta olisin enemmän kuin vaatteita toivonut jotain joka jää todella muistoksi, kuten kirjoja, leluja yms.
Ja niin, kortti lämmittää mieltä aina enemmän kuin tekstiviesti.
mies oli sanonut kaikille (isovanhemmat ja sisarukset), että eivät toisi kukkia sairaalaan ja se oli tosi hyvä juttu. Ei ne olisi siellä edes mihinkään mahtuneetkaan. Aivan ihana lahja oli sairaalaan toimitettu kassi, jossa oli meille tuoreille vanhemmille " Isä" ja " Äiti" -kupit ja vaaville pienet tossut. Toinen, joka sai kyyneleet silmiin, oli kauniisti kehystetty kortti, jossa oli vauva-aiheinen runo. Tuore serkku (3 vee) toi tulokkaalle nallen.
Kotiin tuli sitten jonkun verran kukkia (sellainen " napanuora" -kimppu oli ihanin), vaatteita (perusbodyt ja -potkuhousut on kaikkein parhaita), ruokaa (aivan loistojuttu!), kirjoja ja vaippoja. Ja tosi monet vieraat toivat omat kahvileivät tullessaan. (Ne kannattaa olla säilyvää mallia, jos emäntä onkin itse hoitanut tarjoilupuolen.)
Nyt yritän itse juuri keksiä lahjaa tuttavaperheelle, joille syntyy kakkonen minä päivänä tahansa. =)
Sairaalaan:
- EI: kukkia, sillä vaikka ne ovatkin kauniita, niin niitä on lähes mahdotonta kuljettaa kotiin. Yleensäkään sairaalaan ei kannata kiikuttaa suurta lahjamäärää.
- KYLLÄ: luettavaa, pientä suklaata tai muuta syötävää josta äiti pitää(tästä edelliset olivat montaa mieltä, tunnet varmaan tuttavasi itse parhaiten). Synnytyksen jälkeen on usein kova jano, joten jotain hyvää juotavaa. Hyvää mieltä ja ymmärrystä lähteä kotiin ajoissa! ;)
Kotiin:
- EI:
Pieniä vaatteita, ainakaan epäkäytännöllisiä juhlavia sellaisia. Meillä ainakin oli lopulta yli 15 kpl 50-62 cm bodeja (en muista enää tarkkaa lukua), ja koska vauva ei puklaillut niin samaa pystyi pitämään päiväkausia. Puklaava vauva on tietysti ihan eri asia. Bodyt ja paidat ovat jostain syystä paljon suositumpia kuin potkarit tai yöasut. Tyttö oli myös 53 cm pitkä eivätkä pienimmät edes mahtuneet päälle.
Tuttipulloja. Meillä tyttö osasikin juoda vain yhdenlaisesta pullosta.
- KYLLÄ:
Ruokaa ja kahvileipää. Meilläkin oli/on seurusteleva ja valvova vauva, ja ruoanlaittoon oli vähän aikaa ja energiaa.
Hoitoapua! Äitini tarjoutui vahtimaan tyttöä vähän aikaa, niin pääsin miehen kanssa kävelylle. Sektion jälkeen en jaksanut mennä yksin, ja oli kivaa olla vartin kahdestaan raittiissa kevätilmassa. Oli kyllä vaikeaa jättää vauva " yksin" ensimmäistä kertaa.
Vaippoja, niitä kului paljon!
Setäni toi täyden lottolapun, mikä oli minusta loistavin lahja! Tosin ei tullut voittoa... ;)
Pieniä luksustuotteita nuutuneelle äidille, kuten turvotusta laskeva jalkavoide tai ihana suihkugeeli. Muistuttaa siitä että äitikin saa välillä nauttia valvomisen ja imettämisen ohessa.
Jos tunnet perheen hyvin ja tiedät esimerkiksi imetyksen sujumisesta, niin voit uskaltaa ostaa esim. liivinsuojuksia tai korviketta. Siinä tapauksessa suosittelen kuitenkin että kysyt tarkkaan josko perhe tarvitsee niitä ja mitä laatua pitää olla.
Kaipasin suklaata ja kukat oli turhia sillä niitä on ikävä raahata kotiin ja ne veivät tilaa yöpöydällä. Vaatteet vauvalle miellytti.
Eli bodyt ja potkarit/puolipotkarit yms, niitä kiitos! Liikaa annetaan vaatteita jotka ovat epäkäytännöllisiä (plyyssisiä luukkuhousuja,juhlavaatteita,omituisia " takkeja" yms...)
Kukkasetkin ihan jees mutta niitä oli kauheeta raahata paukkupakkasilla kotiin monessa pussissa.
Kaikki äidille tuodut herkut oli kans ihania!
Vaatteet ja raha oli tietty kans kivoja. Ikävä kyllä jotkut saamistamme vaatteista olivat niin epäkäytännöllisiä, että jäivät pitämättä. Mutta enpä itsekään sellaista asiaa olisi osannut katsoa ennen kuin omaa vauvaani puin.
lahjakortti tavarataloon tai vastaavaan, tai sitten perusvaatetta, kuten bodyplus housut ja sukat TAI mahdollisesti neulojatyypiltä joku pikkuhaalari tms. Ihan kivoja ja söpöjä on pehmolelut ja kukat kauniita yms. MUTTA esim. joitain pehmoja tulee ...miljoona...=) Vaatteista ja varsinkin lahjakortista on hyötyä ja iloa. Sain myös yhdellä reissulla ihan Newborn-vaippapaketin, musta sekin oli jotenkin hauska ja ainakin hyödyllinen.
ITSELLENI paras tuliainen oli naistenlehdet! =)
eli ensinnäkin, kaikki muistaminen on jotenkin aina mukavaa - henkilö on ajatellut sinua/vauvaa, joten suuren suurta merkitystä ei ole sillä mitä tuo. (Etenkin siis jos lahjasta jotenkin välittyy pieni ajatus/vaivannäkö.)
Mutta jotain:
- kun on tulossa etenkin pientä vauvaa katsomaan kotiin, olisi mukava jos ETUKÄTEEN jo tulosta sopiessa ilmoittaisi, että aikoo tuoda kaikki kahvipullat ja muut, että jos emäntä vain kahvin keittää niin mitään muuta ei tarvitse pöytään huolehtia. Näin tietää jo varmasti luottaa siihen että mitään ihmeellistä ei tarvitse laitella, ja vieraiden tulo ei tunnu stressaavalta.
- vaatteita tuntuu tulevan hirveästi n. 60 senttisiä, kukaan ei vissiin oikein raaski tuoda esim. 56 senttisiä, jotka voisi ottaa heti käyttöön, vaikkeivät nyt kauhean pitkään menisikään (no varmaan kuukauden pari kuitenkin ellei vauva kauhean isokokoinen syntyessä.) TAi sitten selkeästi isompia 74-80 senttisiä valmiiksi.
Itseäni nyt harmittaa, kun poju on saanut paljon 62 senttisiä vaatteita, tosi kivoja, mutta hän on joskus KESÄLLÄ sen kokoinen, ja nuo vaatteet on aika paksuja, pitkähihaista ja lahkeista, tai esim. pitkähihaisia alusbodeja... ei siis varmaan tule kauhean paljon käytettyä. Nyt ne on liian isoja, syksyllä jo pieniä.
Eli kun tuo vaatetta, voisi vähän arvioida mikä vuodenaika on menossa, kun vauva on arviolta minkäkin kokoinen, ja tuoda sen mukaan. Tietty mitoitus/malli kannattaa ottaa huomioon ja sekin, että jos perheellä on kuivausrumpu, se saattaa joitain vaatteita hieman kutista..
Kukat oli mun mielestä ihan kivoja, vaikka olihan niissä rahtaamista sairaalasta kotiin. Leluja on tullut yllättävän vähän.
Vauvakirja on kaksipiippuinen juttu, tavallaan ihana lahja, mutta kanattaisi ehkä kysäistä, onko perhe jo itse hommannut sellaisen, ettei tule hirveän montaa kirjaa täytettäväksi. (Sama ehkä myös valokuvakansion/leikekirjan kanssa).
Yksi kiva idea oli ystävän tuoma Celine Dionin CD-levy, jonka kannessa Anne Geddesin vauva-aiheinen kuvitus, ja musiikki kehtolauluja yms. hempeää :-).
Olen ehkä väärä henkilö kertomaan viemisistä, kun itselläni ei lapsia ole vieläkään, vaikka toiveissa ollut jo vuosikaudet. Onneksi on lähipiirissä paljon vauvoja ja pieniä lapsia, niin saapi hypistellä kaikkia vauvajuttuja ja ostella / ommella vaatteita yms.
Viemisistä: olen käytännöllinen ja vien vauvalle yleensä vaatetta (toiveen mukaista, kysyn siis etukäteen kokotoiveen) tai jonkun kehittävän lelun. Erään ystäväni vauvaa katsomassa ollessamme kokkasimme porukalla (siis me vieraat) jotta vanhemmat saivat tutustua rauhassa vauvaan ja pääsivät valmiiseen pöytään syömään. Siivosimme ruuan jälkeen tietenkin keittiön ja lämmitimme saunan ja valmisteltiin vielä iltapala. Tuoreet vanhemmat, etenkin äiti olivat kovin mielissään näsitä.
Jos perheessä on vanhempia sisaruksia, olen yleensä vienyt jotain pientä myös heille.
Iloisimman vastaanoton olen saanut, kun mukana on ollut syötävää, juotavaa ja aikaa olla apuna kotihommissa ja vauvan hoitamisessa vaikka vain hetken (esim. tiskaaminen kahvin jälkeen).
Omasta vauvasta haaveillessa...
Älkää suuttuko, olemme vaan kovin erilaisia!
Itse olisin nimenomaan toivonut isompia vaatteita tuomisiksi! Poika ryhtyi käyttämään heti synnyttyään kokoa 60, ja nyt 6kk iässä hän käyttää kokoa 80, eli ne pienet, sievät vaatteet piti laittaa heti pois kun ne oli melkein heti liian pieniä :(
Ja näitä isompia vaatteita saatiin tosi vähän, harmi, nyt niille olisi paljon käyttöä.
Pehmoleluja eikä leluja saatu yhtään, niitä olisi saanut olla lisää!
Joku sanoi fiksusti että kannattaa soittaa ja sanoa että aikoo tuoda tarjottavat kahvipöytään, kannatan tätä sydämeni pohjasta koska tässä ehtii äiti sanoa ei kiitos jos on jo ehtinyt väsätä jotain.
Jotkut kaipasi kotiapua; itse saisin hepulin jos joku ilmestyisi meille makaronilaatikko kainalossa että nyt siivotaan! Se olisi kenties suurin loukkaus minkä minulle voisi esittää - mutta olenkin tosi outo ihminen, tiedän! Tuntuisi sille että ko. ihminen luulee etten osaa pitää kodistani huolta ja sekös suututtaisi, siisteys kun on minulle kunnia-asia.
Täällä on niin paljon erilaisia vastauksia, että nyt jos jollekin tutulle syntyisi vauva niin soittaisin ja kysyisin suoraan että mitäs saisi olla. Opettavainen ketju, lisää vaan vastauksia! :)
Sitä, että joku olisi tehnyt ruokia valmiiksi pakkaseen...