Kuinka alkaa rakentamaan vatsaan hyvää bakteeriflooraa?
Söin koko lapsuuteni ajan antibiootteja krooniseen virtsatulehdukseen sekä keuhkoputken- ja poskiontelotulehduksiin. Nyt aikuisena olen saanut astmadiagnoosin mutta joudun syömään muutaman antibioottikuurin joka vuosi keuhkoputkentulehdusten vuoksi. Myöskään virtsatulehdukset eivät ole hellittäneet mutten kuitenkaan joudu syömään antibiootteja ehkäistäkseni tulehduksia.
Olen aikuisena ottanut apteekin ohjeiden mukaan maitohappobakteereja ja niistä on tullut muutenkin jokapäiväinen tapa. Siitä huolimatta olen herkkävatsainen ja siitä huolimatta ylipainoinen. Nyt ovat hyvät neuvot tarpeen koska haluan paremman vastustuskyvyn ja vähemmän antibiootteja. Syön joka päivä kaurapuuroa mutta se ei taida riittää kun tavoittelee parempaa bakteeriflooraa suolistoon.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hapatetut maitotuotteet, kaura ja paljon kasvikuituja sisältävä ruokavalio, erityisesti palkokasvit.
Saman asian äärellä perehtymässä, lapsi sai juuri borrelioosiin 3 viikon tujun antibioottikuurin :( Ja itse olen ollut myös lapsuuteni aika pitkälti (esto)antibioottikuureilla - olisi kiva uskoa että suolistoflooraa korjaamalla saisi apua esimerkiksi painonhallintaan, joka tuntuu aivan ylivoimaiselta (lapsuudenperheeni ja oma perheeni ovat kaikki muut hoikkia/normaalipainoisia, ja minä tällainen punkero).
Lisään vielä että Precosa lapsella toki on käytössä ja Relaa on syönyt muutenkin keväästä lähtien, mutta pitänee hankkia jotain "kattavampaa" maitohappobakteeria. Siitäkin kun olisi jotain luotettavaa tietoa mikä on hyvä valmiste, apteekista tuuppaavat vain tuon Relan ja nettilähteet on niin pohjamutiamyöten kaupallisia ja/tai epämääräisiä. Taitaa olla tutkimus tuolla saralla vielä puolitiessä.
Rela on maitoperäinen. Biolatten maitohappobakteerit ovat laadukkaita ja Lifellä on edullinen ihmisspesifi oman tuotesarjan probiootti.
Tee hapatteita. Villiyrttihapate on ihan ehdoton ykkönen! Satokausi on parhaillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://www.is.fi/terveys/art-2000005297575.html
Siinä vinkkejä.
Suosittelen myös juomaan raakamaitoa, se tekee todella hyvää suolistolle.
http://www.anttiheikkila.com/blogi/tervetta_jarkea_laaketieteeseen_vihd…
Tässä lisää luettavaa: http://www.anttiheikkila.com/blogi/lasten-ruoka/
Uskooko joku ihan oikeasti Heikkilän tuubaan :)
Jospa keskittyisit lukemaan sitä kirjoitusta, sen sijaan että keskityt itse Heikkilään? Onnistuuko?
Vierailija kirjoitti:
Söin koko lapsuuteni ajan antibiootteja krooniseen virtsatulehdukseen sekä keuhkoputken- ja poskiontelotulehduksiin. Nyt aikuisena olen saanut astmadiagnoosin mutta joudun syömään muutaman antibioottikuurin joka vuosi keuhkoputkentulehdusten vuoksi. Myöskään virtsatulehdukset eivät ole hellittäneet mutten kuitenkaan joudu syömään antibiootteja ehkäistäkseni tulehduksia.
Olen aikuisena ottanut apteekin ohjeiden mukaan maitohappobakteereja ja niistä on tullut muutenkin jokapäiväinen tapa. Siitä huolimatta olen herkkävatsainen ja siitä huolimatta ylipainoinen. Nyt ovat hyvät neuvot tarpeen koska haluan paremman vastustuskyvyn ja vähemmän antibiootteja. Syön joka päivä kaurapuuroa mutta se ei taida riittää kun tavoittelee parempaa bakteeriflooraa suolistoon.
Syö kikherneitä.Suoliston hyvät bakut tykkää niistä.Kaikki maketusaineet ja teolliset ruokavalmisteet veks.
Se on aika hakuammuntaa. Ihmisen suolistofloora on yksilöllinen ja koostuu sadoista eri lajeista ja lajin sisällä voi olla hyödyllisiä ja haitallisia kantoja. Sama bakteeri kuten Enterococcus faecium voi olla hyödyllinen suolistossa, mutta aiheuttaa tulehdusta jos pääsee virtsateihin. Jos syöt kuituja, niin mistä tiedät että ruokit oikeita lajeja? Syömäsi maitohappobakteerit eivät välttämättä päädy elävänä perille tai onnistu kolonisoimaan suolta.
Villimarjat ovat suolistolle hyviä. Kannattaa kerätä itse, uskon että marketin pussimarjat huuhdellaan jollain aineella niin että bakteerit kuolevat.
On hyvä muistaa, että liian vähäinen uni lisää haitallisten suolistobakteerien määrää.
Kasvikset ovat tärkeitä. Hapatetut huippujuttu. Marjoja, hyviä rasvoja. Ei margariineja ja teollisesti prossoituja.
Mantelit, siemenet ja pähkinät.
Yleensä ottaen aidosti terveellinen ravinto on suolistollekin paras vaihtoehto.
Tarpeeksi liukenevia kuituja, hapankaalia jota ei ole pastöroitu, sellaista maitohappovalmistetta missä on vähintään muutamia eri kantoja... Juurikin kauralesepuuro on tosi hyvä. Ja tässä ketjussa aiemminkin mainitut kikherneet. Mutta haasteellista on suoliston kunnon parantaminen pitkän antibioottikuurikierteen jälkeen, kokemusta on. Infektioherkkä astmaatikko minäkin olen. Syön maitohappoja päivittäin ja olen tehnyt niin jo vuosia.
Uskooko joku ihan oikeasti Heikkilän tuubaan :)