steiner-koulut
Kaksi lastani on steiner-koulussa ja nuorin steiner päiväkodissa. Usein tässä kumminkin törmää ihmetteleviin kysymyksiin, että miksi olemme valinneet kouluksi Steinerin. meille se on luonnollinen ja ehdottomasti oikea ratkaisu. mutta ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää mitä syitä on siihen että steiner kouluja " katsotaan pitkään" .
Kommentit (5)
Jotkut eivät osaa edes lukea pitkienkään aikojen päästä, eikä tätä ole huomattu. Ja sitten piirrellään omat kouluvihkoset. Voi elämän kevät sanon vaan.
steiner koulu jaksaa mielestäni paremmin huomioida lasta, ja oppilas joutuu olla tunnilla aktiivinen osallistuja eikä vain passiivisena seuraa opettajan latelemaa tekstiä. steiner kouluissa kun ei ole valmiita kirjoja vaan ne tehdään itse. musiikkia ja piirrustusta ja maalausta sekä käsitöitä on enemmän kuin normaali koulussa, sehän on nykyään puheenaihe kouluissa siis niiden vähyys...
ennen steineriin tutustumista minäkin ajattelin että siellä pelleillään ja että niissä käy vain rikkaiden lapset tai taiteilijoiden lapset.. luulin että siellä opetetaan jotain ihme uskontoa (muuten samanlaista kuin muuallakin) tai ei uskontoa laisinkaan. luulin että täytyy olla kasvissyöjä, kulkea kirppari vaatteissa ja olla onnellinen. mutta kuten sanoin steineriin mahtuu kaikenlaisten vanhempien lapsia, toki ennakkoluulottomien (että tohtivat valita koulun)
juu onhan ne hauskoja joskus ne lapsen tekemät vihot... mutta kyllä siellä luokassa opella on varmaan näyttää oikea maailmankartta. koulun ideana on opettaa itse etsimään tietoa, eikä vaan paasaamaan sitä. sillä itse tekemät vihot jää lapselle mutta moniko koulu antaa maantiedon tai hissan kirjan käytön jälkeen kotiin että siihen voi sitten tulevina vuosina tutustua, ja moinko tutustuisi.
Me valitsimme steiner koulun aluksi varmaan sen vuoksi,että ahdisti laittaa poikaa isoon luokkaan ns tavalliseen kouluun. sitten siitä tuli ajattelutapa, siis koulun idea on loistava, lapsi huomioidaan omana itsenään jne. ja kyllä siellä muuten opiskellaan esim meidän lapsilla ekalla alkoivat kielet ruotsi ja enlganti. niin ja ensi viikolla on molemmista kokeet.