Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MS-taudista asiaa/kysyttävää.

Vierailija
22.07.2017 |

Millaisia oireita teillä on ollut MS-taudissa, ikänne ja kuinka tauti vaikuttaa elämäänne? Oletteko vielä työkykyisiä, koska sait diagnoosin?

Minulla todettiin MS-tauti vuosi sitten. Alkuoireita minulla oli näköhermontulehdus, raajojen pistely, puutuminen, sekä elohiiret jaloissa. Muita oireita ei ole ollut, olen 24-vuotta.

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ms tauti.

Vierailija
62/78 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ms tauti.

Miten se oireilee? ja ennenkaikkea miten se todettiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia..

Vierailija
64/78 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei, pitääkin lukea näitä. Mulla oli yhteen aikaan elohiiriä ympäri kroppaa mutta lähinnä jaloissa. Uskoin sen liittyvän ylimääräiseen stressaamiseen kun ovat loppuneet. Pelko on jos tää oireileekin alkuun näin?

Vierailija
65/78 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ms tauti.

Miten se oireilee? ja ennenkaikkea miten se todettiin?

Ollut kasvohalvaus, jalat eivät välillä enää toimi. Pahenemisvaiheita on usein. Ms todettiin minulla "vahingossa." Olin saanut aivotärähdyksen kun pääni kuvattiin.

Vierailija
66/78 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa oireistanne mäsäläiset

Vierailija
67/78 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ei, pitääkin lukea näitä. Mulla oli yhteen aikaan elohiiriä ympäri kroppaa mutta lähinnä jaloissa. Uskoin sen liittyvän ylimääräiseen stressaamiseen kun ovat loppuneet. Pelko on jos tää oireileekin alkuun näin?

Stressin laukaisema "elohiiri-oireyhtymä" on hyvin yleistä. Itse kävin neurologilla elohiirien vuoksi, ja hän tämän minulle kertoi. Netissä on ainakin englannin kielellä paljon keskusteluja näistä. Äärimmäisen harvoin liittyy MS-tautiin, varsinkin, jos muita oireita ei ole.

Vierailija
68/78 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hui kauheaa, onkohan minulla ms tauti!

Vierailija
69/78 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisia oireita teillä on ollut MS-taudissa, ikänne ja kuinka tauti vaikuttaa elämäänne? Oletteko vielä työkykyisiä, koska sait diagnoosin?

Minulla todettiin MS-tauti vuosi sitten. Alkuoireita minulla oli näköhermontulehdus, raajojen pistely, puutuminen, sekä elohiiret jaloissa. Muita oireita ei ole ollut, olen 24-vuotta.

MS-taudin osalta virhediagnooseja on jopa 35 % diagnosoiduista. Monet ovat aloittaneet hoidot, vaikka heillä ei tautia itse asiassa ole.

Vierailija
70/78 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MS-taudin osalta virhediagnooseja on jopa 35 % diagnosoiduista. Monet ovat aloittaneet hoidot, vaikka heillä ei tautia itse asiassa ole.

mitä tarkoitat?

Vierailija
71/78 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitat viimeinen?

Vierailija
72/78 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku krtoa lisää

Vierailija
73/78 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko ms taudin lihasnykinä olla 1s kestoista pulputusta eri lihaksissa?

Jätä se pontikka vähemmälle

Vierailija
74/78 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hollaa?

Vierailija
75/78 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukana tiedä tietoa tästä taudista?

Vierailija
76/78 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ms tauti, ei muka perinnöllinen. Paskan marjat, sanon minä. Kyllä se on perinnöllinen vaikka Professori PErtti sanoisi mitä.

MS-tauti ei ole perinnöllinen. Minulle sanottiin tämä erikseen, kun sain diagnoosin (en edes kysynyt).

Pohjanmaalla, muistaakseni Seinäjoen yms. seudulla, esiintyy MS-taudin "kantaa", joka ymmärtääkseni on familiaalinen eli perinnöllinen. Siellä on yleistä, että MS-tautia on yhdessä perheessä useammalla ihmisellä.

Vierailija
77/78 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi 25-vuotiaana toisen jalan puutumisella. Jalka puutui täysin, tuntui kuin se olisi kadonnut kokonaan, mutta lihakset kuitenkin toimivat normaalisti. 2 viikkoa sitä kesti ja palautui sitten normaaliksi.

Joskus myöhemmin mainitsin asiasta terveystarkadtuksessa ja sain yllätyksenä lähetteen neurolle.

Otettiin magneettikuva ja selkäydinnäyte. Kummassakin oli ms-tautiin viittaavia löydöksiä.

Siihen aikaan ei tuolla kuitenkaan saanut diagnoosia. Diagnoosiin piti olla myös 2 pahenemisvaihetta 2 vuoden aikanana.

Jatkoin elämää, aika ahdistuneena mutta kumminkin jatkoin. Pahenemisia tuli niin harvoin että diagnoosin saamiseen meni 6 vuotta.

Pahenemiset olivat lähinnä raajojen puutumisia ja muita tuntohäiriöitä (hermokipuja, kutinaa ihon alla, virheellisiä lämpöaistimuksia). Näiden lisäksi tuli yksi halvaus josta toivuin 2 kuukaudessa.

Nyt, 20 v myöhemmin ainoa oireeni on voimakas väsymys, joka pahenee korkeissa lämpötiloissa. Jäin sen takia osatyökyvyttömyyseläkkeelle 3 vuotta sitten.

En koe olevani erityisen sairas. Olen vain hyvin väsynyt. Sen kanssa pärjää kun ottaa rennosti eikä yritä tehdä liikaa.

Vierailija
78/78 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on MS ollut mukana vuodesta 2010. Mun oireet on raajojen ja kasvojen puutumisia ja kihelmöintiä/pistelyä. Pistelyt kestää muutaman päivän. Nyt taas kesäkuumalla pistelee aika paljonkin. Välillä huimannut myös muutaman päivän kerrallaan. Ekasta pahenemisesta (niitä ollut 2 kpl) jäi tunnon muuttuminen koko vasemmalta puolelta kehoa ja nilkan motoriikan heikkous. Se ei oo vaikuttanut normaaliin elämääni ja pystyn juoksemaankin. Olen 34 v.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan